Cyprian napisał/a:Adam,
nie upieram się że blitter jest jakimś superhiper niezastąpionym koprocesorem. Po prostu uważam że jest on strasznie niedoceniony, a czasami nawet dyskredytowany. Całkiem bezpodstawnie.
Adam Klobukowski napisał/a:od wielu lat, żadna* produkcja nie używa blittera?
a to ciekawe, na jakiej podstawie tak twierdzisz? masz jakieś bliższe informacje o demach że nie używają blittera?
Twierdzę tak na podstawie rozmów z autorami, głównie na #atariscne
Cyprian napisał/a:Adam Klobukowski napisał/a:Beams wykorzystuje blitter
a jednak używają :)
Jeden rodzynek ;)
Cyprian napisał/a:osobiście znam parę zastosowań blittera w demach na Falcona:
czyszczenie ekranu, kopiowanie danych do/z dsp poprzez host port, fade in/ fade out ekranu w truecolor, rysowanie linii, rysowanie gouraudowanych linii, wspomaganie konwersji Chunky2Pixel, konwersja tablic czy choćby swapowanie bajtów w słowie.
Najlepsze jest to, że w czasie tych operacji, procesor nie jest blokowany, cały czas pracuje i ma dostęp do pamięci ST-Ram.
c2p jest robione za pomocą kodu autorstwa Kalms'a/TBL (z amigi) dostosowanego to atarowskich bitplanów. Z tego co wiem jest ona uważana za najszybsze rozwiązanie. O wykorzystywaniu do tego bilttera nie słyszałem, możesz podać jakieś źródło?
Cyprian napisał/a:Co do dem z ostatnich lat na Falcona, z tego co pamiętam to większość z nich jest na 060. tutaj ze względu na moc procesora, blitter jest zbędny, dodatkowo zajmował by cenne cykle ST- Ramu.
Przynajmniej od czasu wyprodukowania CT2b używanie blittera jest zasadniczo 'passe' ;)
Cyprian napisał/a:Adam Klobukowski napisał/a:Nie chcę żebyś żle odebrał to co teraz napiszę, ale skoro uważasz że blitter jest taki dobry, napisz jakiś jeden sensowny efekt który to pokaże, którego nie da się zrobić szybciej CPU.
a właśnie że napisze se :)
Powodzenia :)
W tym co piszę nie chodzi o to że blitter jest kompletnie bezużyteczny, lecz o to że nawet na niedopalonym falconie jego użyteczność jest niska - ma sens jedynie jeśli używa się dodatkowych operacji (shifty lub funkcje logiczne). Na dopalonym falconie staje się to zupełnie bez sensu (szczególnie jak się dopali szynę, bo wówczas blitter po prostu nie działa). No i Falcon ze swoimi dwoma procesorami jest już wystarczająco skomplikowany do programowania (a już DSP, szczególnie te w Falconie to wyższa szkoła jazdy), więc z używania blittera od pewnego czasu zasadniczo zrezygnowano. Za dużo kombinacji, za mało korzyści.
Ostatnio edytowany przez Adam Klobukowski (2011-06-10 17:47:22)
Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio