926

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

no dobrze, to mam pytania odnosnie US:

1. stacja moze odebrac komende w turbo a dane w normalu? lub odwrotnie, komenda normal, dane turbo.
2. czy jakakolwiek stacja po komendzie w normalu moze "poprosic" o dane w turbo?
3. czy przelaczenie stacji na turbo nastepuje po odpowiedzi na HighSpeedIndex czy odpowiedz ma znaczenie tylko informacyjna.
4. na ktorej predkosci stacja nasluchuje: US czy normal - chodzi o to z ktora predkoscia wysylka komendy na 100% bedzie musiala byc powtarzana.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

927

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

1. nie, wszystko leci w takiej predkosci jaka sie wynegocjowalo. Chyba ze masz na mysli sytuacje gdy komputer po nadaniu komendy przelaczy sie na inna predkosc, wtedy jest to mozliwe bo tak wlasnie dziala rozpoznawanie predkosci w US.
2. jakakolwiek US nie ma takiej mozliwosci bo nie ma zadnych 'komend' które miały by to sygnalizować .
3. informacyjne, stacja nie powinna sie przlaczyc, tylko zaserwowac HSIndex w predkosci w jakiej akurat sie znajduje.  to komputer powinien zaczac nadawac w odpytanej predkosci i dopiero stacja metoda prob i bledow przelacza sie na turbo.
4. na takiej w jakim trybie akurat sie znajduje. po wlaczeniu z racji kompatybilnosci z twoim ulubionym stock OS jest to normal.

ps: wiekszosc osob ktore mogly by ci pomoc jeszcze bardziej skutecznie zniecheciles swego czasu:) (trub, pecus) wiec tyle ode mnie w tym temacie rowniez, mam nadzieje ze dobrze to spisalem z pamieci.

Ostatnio edytowany przez syscall (2013-10-15 23:43:04)

"Was powinny uzbrojone służby wyciągać z domów do punktów szczepień, a potem zamykać do pi* za rozpowszechnianie zagrożenia epidemicznego" - Epi 2021
"Powinno się pałować tylko tych co tego nie rozumieją. No i nie szmatki i nie chirurgiczne tylko min FFP3, to by miało jakiś sens. U mnie we firmie, to jak przychodzi bezmaskowiec, to stoi w deszczu przed firmą" - Pin 2021

928

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

2. a czy w jakimkolwiek systemie turbo po wyslaniu rozkazu (dowolnego) stacja zamiast ACK ("A")  moze odpowiedziec np. "H" - tym samym dac sygnal ze moze pracowac w hispeed ?

3. dotyczy jednego urzadzenia - stacja ma zdefiniowane dwie predkosci std i turbo czy moze pracowac w kilku szybkosciach turbo?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

929

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

Ad.3. Tygrys: std, Synchromesh 38k, US 52k, Turbo/Top 68k, ale to chyba nie o to Ci chodziło.
XFD601/602, o których zapomniałem mają też te tryby, tylko nie wiem którą prędkość Synchromesha, bo tego w Atariki nie ma (pewnie 38k). Ale prędkość US 68k/80k jest wybierana na sztywno, a nie dynamicznie jak rozumiem.

Nie wiem jakie zestawy mają dokładnie TOMS Multi i 710/720.
Do tego nie wiem jak działają Speedy 1050 i IS Plate. Czy różne prędkości US są możliwe?

Tu faktycznie jakiś większy spec by się przydał.
Ale jak Acid napisał przy okazji najnowszego firmware do SIO2SD nikt nie wie dokładnie teraz jak działały te wszystkie rozszerzenia.

Zapytaj na AtariAge też, może np. sup8dct albo Hias odpowiedzą coś więcej.

A tak w ogóle, to kod Hi Speed w AtariSIO Hiasa Ci nie wystarczy do zaadoptowania do xBiosa?
Chociaż jak uzyskamy odpowiedzi na powyższe pytania to będziemy wszyscy mądrzejsi.

Ostatnio edytowany przez lemiel (2013-10-16 10:40:33)

930

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

sama obsluga turbo Hiasa zajmuje prawie tyle co caly xbios. tak czy owak lektura jest bardzo pouczajaca. jesli ktos ma wymieniony rom na ten Hiasa to w menu xbios klawiszem select moze wybrac procedury turbo Hiasa...

ja nie mam ambicji obslugiwac wszystkie mozliwe rodzaje systemow turbo, moge dodac system UltraSpeed i to tylko dlatego ze nie zwiekszy to wielkosci biblioteki no i jest najlepszy ;-). widze ze wystarczy pobrac HSIndex i nie dawac mozliwosci recznego wyboru szybkosci.

Lemiel, dolozylec cegielke.

Ostatnio edytowany przez xxl (2013-10-16 13:17:40)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

931

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

SimDrive Simiusa potrafi obsługiwać 3 rodzaje turbo i nie jest to jakiś strasznie wielki kawał kodu.
Oczywiście to kod robiący z Atari stację dysków.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

932

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

dodanie kolejnego turbo nie jest problemem, pewnie z 10 bajtow wiecej ;-) co o tym mysle napisalem tu: http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic … 18#p176118 :D szkoda na to miejsca. US w xB to bedzie wlasciwie tylko bajer, niby wiecej mozliwosci niz przy zwyklym US ale i tak caly czas ograniczona uzytecznosc z powodu obciazenia cpu transmisja...

Ostatnio edytowany przez xxl (2013-10-16 14:39:54)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

933

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

do naszych laboratoriow przekazalismy uwagi uzytkownikow. dwadziesci trzy minuty pozniej otrzymalismy projekt hojnego w nowe funkcje xBIOS 2.0, oczywiscie przy nieograniczonym budzecie naszych programistow mozna byc pewnym ze biblioteka bedzie zajmowala dokladnie tyle samo: 1kb

nowe funkcje menu dostepne userowi (programista nie bedzie mial wplywu na te ustawienia):
- mozliwosc wlaczenia UltraSpeed,
- standardowo AtariDOS umozliwia zapis 64 plikow w jednym katalogu, mozliwosc zezwolenie na obsluge katalogu z 128 wpisami (niektore DOSy obsuguja)

zmiany/rozszerzenia zmiennych dla programistow:
- udostepnienie zmiennej xBUFFERH (starszy bajt adresu bufora)
dla ekspertow, jesli zaistnieje potrzeba tworzenia niestandardowych formatow, zabezpieczen, kopiowania lub tworzenia plikow
- udostepnienie zmiennych xAUDCTL, xIRQEN, xSECTORL, xSECTORH

zmiany/rozszerzenia funkcji dla programistow:
- w katalogu plik i podkatalog moga miec te same nazwy
- dodanie funkcji:
xBIOS_RENAME_DIR
xBIOS_OPEN_DIR
xBIOS_LIST_DIR
xBIOS_HOME_DIR
xBIOS_OPEN_HOME_FILE
- oddzielenie funkcji xBIOS_DEFAULT_DEVICE od xBIOS_SET_DEVICE
- modyfikacja dzialania funkcji xBIOS_CHANGE_DIR
- zastapienie funkcji zmiany parametrow trzema nowymi:
xBIOS_RELOC_BUFFER
xBIOS_RELOC_RUNAD
xBIOS_RELOC_INITAD

nie jestem przekonany czy mozliwosc nadawania tych samych nazw dla plikowow i katalogow jest dobra...
jesli ktos ma uwagi co do nazw zmiennych lub funkcji to slucham.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

934

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

xxl napisał/a:

- standardowo AtariDOS umozliwia zapis 64 plikow w jednym katalogu, mozliwosc zezwolenie na obsluge katalogu z 128 wpisami (niektore DOSy obsuguja)

Czy mógłbym prosić o informacje, które? I ewentualnie przykładowe atry (celem rozszerzenia atari8fs o obsługę)...

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

935

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

np. BiboDOS. DOSy pod dane katalogu uzywaja 128 bajtow z sektora, jesli sektor ma 256 bajtow to polowa jest pusta.

8 sektorow na katalog w sektorze 8 wpisow (1 wpis 16 bajtow) = 64 pliki
wiec jesli mamy sektor 256 to mozna miec 8 x 16 = 128 plikow w jednym katalogu. w BiboDOS o ile dobrze pamietam trzeba formatowac dyskietke w "gestosci" Q.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

936

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

xxl napisał/a:

xBIOS_OPEN_DIR

Czy to jest nowa nazwa dla f. zmieniającej katalog? Jeśli tak, to jest ona nietrafna. W powszechnej konwencji nazywamy taką akcję zmianą bieżącego katalogu, ustawieniem katalogu.

xxl napisał/a:

xBIOS_HOME_DIR

Złamana konwencja nazewnicza. Dotychczas wszystkie posiadały takową: xBIOS_[czasownik]_[podmiot]. Proponuję powrót do intuicyjnej formy: xBIOS_SET_HOME_DIR / xBIOS_SET_DEFAULT_DIR.

xxl napisał/a:

nie jestem przekonany czy mozliwosc nadawania tych samych nazw dla plikowow i katalogow jest dobra...

Jeśli jakiś DOS udostępnia taką f. to ma to sens. W takiej sytuacji kluczem identyfikującym element systemu plików byłaby para nazwa + typ.

937

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

xBIOS_OPEN_DIR sluzy do wskazania katalogu na ktorym ma dzialac funkcje dotyczaca katalogu np. xBIOS_LIST_DIR. do zmiany katalogu sluzy funkcja xBIOS_CHANGE_DIR.

xBIOS_HOME_DIR - ta funkcja nie sluzy do ustawiania katalogu domyslnego tylko do powrotu do katalogu domyslnego. katalog domyslny to ten z ktorego zostal uruchomiony program - nie koniecznie katalog glowny dysku. program uruchomiony xbiosem ma dostep tylko do swojego katalogu (home) i do podkatalogow w tym katalogu - wyzej nie wyjdzie.

no wlasnie nazwa + typ moze identyfikowac z czym mamy do czynienia ale dosy chyba tego nie robia :/ nie wiem czy rozszerzac mozliwosci czy zachowac ograniczenia dosow.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

938

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

xxl napisał/a:

xBIOS_HOME_DIR - ta funkcja nie sluzy do ustawiania katalogu domyslnego tylko do powrotu do katalogu domyslnego.

Zatem xBIOS_CHANGE_DIR_TO_DEFAULT.

xxl napisał/a:

no wlasnie nazwa + typ moze identyfikowac z czym mamy do czynienia ale dosy chyba tego nie robia :/ nie wiem czy rozszerzac mozliwosci czy zachowac ograniczenia dosow.

Jeśli nie ma takich potrzeb, to nie warto tego realizować. Wygląda to na nadprodukcję, dodatkowo mającą niekorzystny wpływ na interfejs biblioteki.

939

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

no dobrze, sprawdzane beda tylko nazwy, bez typow, tak jak w dos. rename bedzie dzialac tez dla katalogow. zmienilem nazwy:

xBIOS_OPEN_DIR
xBIOS_LIST_DIR
xBIOS_CHANGE_DIR
xBIOS_CHANGE_DIR_TO_DEFAULT
xBIOS_RENAME
xBIOS_LOAD_FILE
xBIOS_OPEN_FILE
xBIOS_OPEN_DEFAULT_FILE
xBIOS_LOAD_DATA
xBIOS_WRITE_DATA
xBIOS_GET_BYTE
xBIOS_PUT_BYTE
xBIOS_SET_LENGTH
xBIOS_FLUSH_BUFFER
xBIOS_LOAD_BINARY_FILE
xBIOS_GET_FILE_OFFSET
xBIOS_SET_FILE_OFFSET
xBIOS_RELOCATE_BUFFER
xBIOS_SET_PARAMS
xBIOS_SET_DEVICE
xBIOS_SET_DEFAULT_DEVICE

ktoras jest jeszcze niejasna/bledna?

Ostatnio edytowany przez xxl (2013-10-21 22:19:55)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

940

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

xxl napisał/a:

xBIOS_RENAME

Skąd wynikła potrzeba na istnienie takiej funkcji? Do tej pory wydawało się, że intencją biblioteki jest ograniczony zakres zmian, czego wyrazem było udostępnienie f. do zapisu istniejącego już pliku. Teraz okazuje się, że istnieje zapotrzebowanie na zmiany również na poziomie struktury systemu plików. Dlaczego?

xxl napisał/a:

xBIOS_DEFAULT_DEVICE

Proponuję konsekwentnie xBIOS_SET_DEFAULT_DEVICE.

941

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

nazwa podmieniona.

odnosnie rename. tak, wolne "sloty" beda mogly byc nazywane (kazdy to osobny plik) przez gracza. co do zmian nazwy kataogow, np. mozliwosc umieszczenia tabeli wynikow jako spisu podkatalogu. podczas przegladania dysku zwyklaym dosem po DIR pojawi sie tabela wynikow ;-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

942

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

xxl napisał/a:

odnosnie rename. tak, wolne "sloty" beda mogly byc nazywane (kazdy to osobny plik) przez gracza.

Technicznie rzecz biorąc nadawanie nazw slotom nie wymaga zmiany nazwy pliku. Można zmienić zawartość pliku, jakiś jego fragment odpowiedzialny za "metadane", powiedzmy pierwszych N-bajtów.

xxl napisał/a:

co do zmian nazwy kataogow, np. mozliwosc umieszczenia tabeli wynikow jako spisu podkatalogu. podczas przegladania dysku zwyklaym dosem po DIR pojawi sie tabela wynikow ;-)

Czy to jest aż tak istotne, aby łamać pierwotne założenia? Można sobie wyobrazić plugin do filesystemu, który odczyta stosowne metadane z nazw plików/katalogów.

943

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

pierwotne zalozenia: minimalny rozmiar biblioteki i maksymalnie uproszczony interfejs... to jest zachowane, a dodatkowa funkcja zmiany nazwy plikow i katalogow... chyba lepiej ze sie zmiescila i jest niz mialo by jej nie byc?

tak, mozna by bylo zrobic: slot1, slot2, slot3, slot4 a w tych plikach odpowiednie zapisy. tez dobry sposob.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

944

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

xxl napisał/a:

ktoras jest jeszcze niejasna/bledna?

Proponuję konsekwentne wyrównanie pozostałych nazw:

xBIOS_BINARY_LOAD -> xBIOS_LOAD_BINARY / xBIOS_LOAD_BINARY_FILE
xBIOS_NOTE -> xBIOS_GET_FILE_OFFSET
xBIOS_POINT ->xBIOS_SET_FILE_OFFSET

945

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

xxl napisał/a:

mozliwosc zezwolenie na obsluge katalogu z 128 wpisami (niektore DOSy obsuguja)

W jakiej kolejności są przydzielane te dodatkowe wpisy? Po zajęciu standardowych 64, czy kolejno (już po 8 zajętych wpisach) ?

Proszę o uzupełnienie http://atariki.krap.pl/index.php?title=Format_BiboDOS :)

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

946

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

ok. nazwy zmienilem, wrocila funkcja xBIOS_SET_PARAMS do ustawiania nowych adresow dla wektorow runad i initad natomiast funkcje do relokacji bufora wydzielilem

@Fox: po kolei. jedyna potrzebna modyfikacja to zmiana rozkazu "bpl" na "bcc"...

---
ktoras wersja turbo dosa tez ma katalog wielkosci 128 wpisow

Ostatnio edytowany przez xxl (2013-10-21 22:34:02)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

947

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

Chyba niejedyna. DOSy chyba działają tak, że jak napotkają zero w pierwszym bajcie wpisu w katalogu, nie czytają następnych sektorów katalogu. Tutaj możemy mieć sytuację, że zwykły DOS nagrał nam np. 10 plików i jeśli napotykając zero w drugiej połówce pierwszego sektora katalogu zakończymy odczyt katalogu, to nie dotrzemy do pozostałych 2 plików.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

948

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

tak to prawda, trzeba to przewidziec - w taki razie:
- jesli napotka na zero na pozycji 9 wpisu czyta kolejny sektor katalogu
- jesli napotka na zero konczy odczyt

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

949

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

Dokładniej to zrobiłbym tak, że zero w pierwszej połówce kończy katalog - w drugiej połówce nie. To załatwi przypadek, że nagrywamy najpierw standardowym DOSem, a potem dogrywamy BiboDOSem.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

950

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

heh, niezly pomysl :-)

w taki razie trzeba dodac cos w rodzaju:

                    txa
                    bpl koniec_katalogu
                    bmi sprawdz_nastepny_sektor_katalogu

Ostatnio edytowany przez xxl (2013-10-22 10:51:24)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.