76

Odp: 8-mio bitowa 16-to patologia

drac030 napisał/a:
Sikor napisał/a:

Ram jako przykład podalem, ale są inne cechy - choćby ALU, o którym wspomniał RASTAN.

Czyli zgadzasz się, że RAM był chybionym przykładem. Co do ALU, Motka 6809 - o ile mogę wnosić z modelu, bo nic bliższego o tym procesorze nie wiem - ma zapewne takie samo, a twierdziłeś, że jest ośmiobitowa. Zatem 65C816 też. A jeśli 65C816 jest 16-bitowy, to 6809 również i wikipedia kłamie. Konsekwencja to konsekwencja. Wybór należy do Ciebie. :D

Nie znam jego architektury, więc nie odpowiem jednoznacznie na to zdanie.

drac030 napisał/a:
Sikor napisał/a:

Skąd pomył o niechęci?

Za dużo używasz wyrazów nacechowanych emocjonalnie. Stąd.

Przyjrzyj się dokładnie wątkowi - chodzi o klasyfikację programu ze względu na zastosowanie procesora 16-to bitowego, nie neguję natomiast dobrodziejstw wynikających z jego używania. Oczywiście zwracam uwagę na zmianę klasyfikacji komputera.



drac030 napisał/a:
Sikor napisał/a:

Chociażby dlatego, że tam karta nie powstała jako rozszerzenie, ale jako emulator mający za zadanie uruchomić system z CoCo - zadałem sobie trud przejrzenia Twoich linków.

No, ale właśnie dlatego użyłem tego jako przykładu: to NAPRAWDĘ zmienia charakterystykę komputera, czyli spełnia (zapewne bezdyskusyjnie) wszystko to co zarzucasz Rapidusowi. Natomiast nie widzę, żebyś szedł na Atari Age (do działu nazwanego Atari 8-bit Computers) i narzekał, że to nie Atari, nie 8-bit i w ogóle emulator. Chociaż pewnie byłoby to dużo bardziej sensowne.

Tam z zasady autor wspomniał o emulacji. Tutaj usiłuje się nam wmówić, że to nadal 8-bitowe Atari, a tak nie jest.

drac030 napisał/a:
Sikor napisał/a:

Więc wykorzystajmy ten co jest - emulacja 8-bit.

Ten dział miałem na myśli, ale moim zdaniem te zagadnienia do niego nie należą, gdyż chodzi w nim o emulatory w zwykłym sensie: takie programy na większe komputery. Dlatego chciałem, żebyś założył ankietę i sprawdził, co na ten temat sądzą inni. Bo stara ankieta jest na inny temat - czy założyć nowy dział, a nie, czy wykorzystywać inny.

Ewentualnie można poprosić o wykładnię dely'ego.

No, w sumie to się robi emulacja na czymś o większych możliwościach, więc wedługmnie jest jak najbardziej uzasadnione. Co do ankiety - trzeba by ją odpowiednio sformułować, aby nie było niedomówień.
Wbrew obiegowym opiniom - nie jestem przeciwnikiem samej karty jako takiej. Ale zgodnie z moim sumieniem nie mogę tego nazwać 8-bitowym Atari, bo już nim nie jest (w trybie emulacji).

Sikor umarł...

77

Odp: 8-mio bitowa 16-to patologia

Sikor napisał/a:

Jeżeli piszecie "6502 kody nieudokumentowane  są niedozwolone" - to czemu nie uznać wszelkich rozszerzeń 65816 także jako nielegalne? Z punktu widzenia 6502 są nielegalne i 6502 nie może ich wykorzystać?

Bo takie zachowanie można nazwać wstecznictwem ;)

Takie pytanie mi się nasuwa. Z czego wiem, to po włączeniu zasilania (bez ustawiania flagi, jak mówi Sikor) 65c816 samo z siebie wstaje w trybie "emulacji". Pytanie: Co nazywamy emulacją i jakim kryteriom podlega ocena? Czy w procku jest programowalna logika, by stosować określenie emulacji? ;)

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

78

Odp: 8-mio bitowa 16-to patologia

@pin: Za to, że samo z siebie wstaje w trybie emulacji zapewne odpowiada karta i rdzeń, który - jak pisałeś w odpowiednim wątku - sobie wgrywasz. Pewnie jest to po prostu odpowiedni stan logiczny podawany na którąś z nóżek, ale tu się nie wypowiem - pewnie Pasiu na to dałby wyczerpującą odpowiedź. Za to pewne jest, że nie jest to natywny tryb 65816
Co do wstecznictwa - tak samo można powiedzieć o braku nielegali z 6502 w 65816. Nie ma ich bo co? Skoro emuluje i ma niby być rozszerzeniem tego pierwszego, tym bardziej powinien dawać sobie z nimi radę. A tak nie jest.

Sikor umarł...

79

Odp: 8-mio bitowa 16-to patologia

Sikor napisał/a:

Za to, że samo z siebie wstaje w trybie emulacji zapewne odpowiada karta i rdzeń, który - jak pisałeś w odpowiednim wątku - sobie wgrywasz.

w 65c816 adapterze też? Dla przypomnienia, to procek, dwie bramki i 3 druty ;)

Sikor napisał/a:

Pewnie jest to po prostu odpowiedni stan logiczny podawany na którąś z nóżek

w Rapidusie bardziej podejrzewam, by z trybu 6502 wprowadzić w tryb 65c816


Sikor napisał/a:

Co do wstecznictwa - tak samo można powiedzieć o braku nielegali z 6502 w 65816. Nie ma ich bo co?

Bo jest ograniczona liczba opcode'ów i miejsce niedoróbek (nielegale) zajmują nowe rozkazy dla 65c816? :D

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

80

Odp: 8-mio bitowa 16-to patologia

Pin napisał/a:
Sikor napisał/a:

Za to, że samo z siebie wstaje w trybie emulacji zapewne odpowiada karta i rdzeń, który - jak pisałeś w odpowiednim wątku - sobie wgrywasz.

w 65c816 adapterze też? Dla przypomnienia, to procek, dwie bramki i 3 druty ;)

A do czego służą bramki? Przypuszczalnie odpowiednio zatrzaskują 65816 w tryb emulacji 6502

Pin napisał/a:
Sikor napisał/a:

Pewnie jest to po prostu odpowiedni stan logiczny podawany na którąś z nóżek

w Rapidusie bardziej podejrzewam, by z trybu 6502 wprowadzić w tryb 65c816

Skoro siedzi tam też stary procek - działanie bez sensu, powinien się uruchamiać w natywnym trybie 65816, a nie w emulowanym 6502. Być może chodzi o większą kompatybilność emulacji w stosunku do starych bebechów Atari w momencie uruchamiania, ale tu się nie wypowiem - szczegóły niewątpliwie zna Pasiu, ja tu nie jestem władny aby się wypowiadać na ten temat...


Pin napisał/a:
Sikor napisał/a:

Co do wstecznictwa - tak samo można powiedzieć o braku nielegali z 6502 w 65816. Nie ma ich bo co?

Bo jest ograniczona liczba opcode'ów i miejsce niedoróbek (nielegale) zajmują nowe rozkazy dla 65c816? :D

Które z powodzeniem także możemy nazwać nielegalnymi dla 6502 w dowolnej konfiguracji, więc tym bardziej powinno być w regulaminie zakazane ich używanie.

Sikor umarł...

81

Odp: 8-mio bitowa 16-to patologia

xxl napisał/a:

szerokosc szyny danych nie decyduje. zreszta tu masz inny przyklad: 68008


ustosunkujesz sie:
http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic … 87#p180687

?

Tej dyskusji nie będzie końca, bo klasyfikacja jest czysto uznaniowa: vide 65c816 vs 6809 vs 6309. Przykładając różne miarki wychodzi albo 8, albo 16 albo 32 bity. Gdy tak na prawdę nie wiadomo, to ja bym poszukał najbliższego krewnego. Krewnym 68008 jest 68000, stąd można przypuszczać, że ma więcej bitów niż 8, ale ile - nie wiem ;) Podobnie 8088 jako krewny 8086.
Najbliższym krewnym 65c816 jest 6502. 816-tka nie zrywa specjalnie z funkcjonalnością, wprowadza fajne dodatki, ale nie robi rewolucji. Mi to pachnie 8-ma bitami.

Co do ustosunkowania się... Rozszerzamy Atari XL/XE o procesor wykonujący jakieś nowe instrukcje, będący kontynuacją oryginału. Poprawny stary kod działa, można napisać nowy wykorzystujący nowy procesor... Mi to wygląda na rozszerzone Atari XL/XE.

82

Odp: 8-mio bitowa 16-to patologia

Sikor napisał/a:

A do czego służą bramki? Przypuszczalnie odpowiednio zatrzaskują 65816 w tryb emulacji 6502

Nie sądzę.


Sikor napisał/a:

Skoro siedzi tam też stary procek - działanie bez sensu, powinien się uruchamiać w natywnym trybie 65816, a nie w emulowanym 6502.

nie może budzić się w trybie natywnym, bo w konfrontacji ze zwykłym XL OS system poleci w maliny.

Sikor napisał/a:

Które z powodzeniem także możemy nazwać nielegalnymi dla 6502 w dowolnej konfiguracji, więc tym bardziej powinno być w regulaminie zakazane ich używanie.

Widzisz, nie można nazwać "nielegalem" rozkazu, który dla danego procka określony jest w dokumentacji. Jeśli już mowa o regulaminach, to doskonale sobie zdajesz sprawę (jeśli je czytujesz), że '816 wylądowało by w osobnej kategorii, bo nikt o zdrowych zmysłach nie pakował by do jednego wora dwóch różnych platform sprzętowych. Mówię tu o kodzie napisanym specjalnie dla 65c816 bo tu, nawet prosty adapter (Sweet16) daje spore możliwości.

Podobnie, jak ostatnie demo Lamersów ma opcję podkolorowania na vbxe - na kompo poszło bez podkolorowania ze względu na szacunek dla wszystkich i dla regulaminu. Poza tym - jeśli ktoś ustala regulamin, to decyduje o zasadach na zlocie, który organizuje. Jeśli więc nie możesz zaakceptować danego regulaminu, to nie wystawiasz pracy. Rzecz raczej prosta i zrozumiała jak sądzę. ;)-

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

83

Odp: 8-mio bitowa 16-to patologia

Sikor napisał/a:
laoo/ng napisał/a:

Pamięć: 6502 też ma dostęp do większej pamięci od 130XE. 65c816 jest tylko trochę "cwańszy" i potrafi adresować tę pamięć sam w ramach 8-bitowej architektury.

Hmm, taki rozmiar pamięci w ramach 8-bitowej architektury... Ciekawe...

A jakie to ma znaczenie? Za pomocą PORTB można zaadresować 4 MB. Dodając teoretycznie drugi rejestr zwiększa się to do 1 GB. Co ma tu do czynienia 8-bitowość czy nie architektury.

Sikor napisał/a:
laoo/ng napisał/a:

..Ale Rapidus (przynajmniej ze standardowym rdzeniem) w żaden sposób nie przekracza tej granicy, gdyż jest wyposażony w procesor, który jest oficjalnym i naturalnym następnikiem 6502 zaprojektowanym przez jednego z jego twórców.

Jest następnikiem, który zmienia jego działanie - staje się procesorem 16-to bitowym. Co więcej - tryb emulacji należy ustawić odpowiednią flagą...

Wciąż nie podałeś żadnego niezbitego dowodu, że 65c816 jest procesorem 16-to bitowym. Zadaj sobie trudu i porównaj jego możliwości do 6809 (było już wiele nawiązań do niego w tym wątku), który producenci nazwali 8-bitowym, bo był kontynuacją 8-bitowego 6800. Taką nazwę zapewne zastosowali żeby móc 68000 nazwać 16-bitowym, bo oba procesory pojawiły się mniej więcej w tym samym czasie.
Więcej: 6809 nie jest binarnie kompatybilny ze swoim poprzednikiem 6800 - jest kompatybilny na poziomie kodu źródłowego i kod należy przekompilować aby ruszył na nowym procesorze. Czyż zatem 16-to bitowe rejestry, mnożenie, cała masa trybów adresowania i to takich, że 65c816 może mu jeść z ręki nie pretenduje do nazwania go 16-to bitowym? Najwidoczniej nie, skoro producenci tak nie postanowili.
65c816 został nazwany 16-bitowym marketingowo, bo nie jest bardziej 16-to bitowy niż 6809. A nawet więcej. Jest zamiennikiem 6502 - wyciągasz stary procesor, wkładasz nowy rzekomo 16-bitowy i wszystko śmiga. Jak to możliwe pytam się? skoro jeden jest 8 a drugi 16-bitowy...
Inny przykład z drugiej strony barykady to 8086, który jest kompatybilny na poziomie kodu źródłowego z 8080 (tak jak 6809 kontra 6800). A jednak Intel zadecydował, że nazwie go procesorem 16-to bitowym, ponieważ konkurował z 68000.

Mieszasz w tym poście i pozostałych z trybem emulacji. Tłumaczę i objaśniam. 65c816 został zaprojektowany jako zastępnik 6502 na poziomie wymiany czipu i wszytko miało działać. Żeby to osiągnąć procesor musiał budzić się w trybie zgodnym z 6502 (tzw. "emulacji"). Nie zapala się światełko, że skoro można wyjąć procesor i w tę samą podstawkę wsadzić inny i wszytko będzie działało, to to może i nie oznacza przejścia o rząd wielkości w architekturze i wszystkim co tam sobie wymyślasz? Intel i Motorola wyprodukowały nowe 16-to bitowce i tak je nazwali. WDC chciał przyszpanować i nazwał swojego 65c816 (o funkcjonalności zbliżonej do 6809) 16-to bitowcem i za bardzo wziąłeś sobie to niestety do serca.

Sikor napisał/a:

laoo/ng napisał/a:

z programistycznego punktu widzenia ma to tylko takie znaczenie, że oszczędzamy cykl na niektórych operacjach

Czyli emulacja nie jest nawet 100% - gubimy cykle... A jak gubimy cykle na nieoficjalnych rozkazach 6502, ale stabilnych (według nomenklatury XXL-a) - to jest be? Dlaczego?

Nigdzie niczego takiego nie napisałem. Po prostu gdyby ALU był 8-bitowy, niektóre operacje 16-bitowe trwałyby cykl dłużej, a nie trwają. Trwają tyle samo co odpowiadające operacje 8-bitowe na 6502. Czasy trwania wszystkich legalnych instrukcji 6502 są takie same jak 65c816.

Sikor napisał/a:
laoo/ng napisał/a:

Skok o rząd wielkości, o jakim mówi Sikor, miałby miejsce wtedy, gdyby procesor nie potrafił pracować w środowisku 8-bitowym, czyli gdyby naturalne dla niego było połykanie w jednym cyklu 16-bitów danych. Wówczas programy 8-bitowe musiałyby być emulowane. 65c816 pracuje na danych 8-bitowych i nie należy traktować go jako w pełni procesora 16-bitowego.

Porównajmy na szybko:

56 rozkazów, 13 trybów adresowania

24 tryby adresowania w tym 13 pochodzących z 6502
Instrukcja wspierająca stosowanie koprocesora
Zdolność przesunięcia bloku


Do tego 16 bitowe rejestry indeksowe, 16 bitowy wskaźnik stosu... Tak, niewątpliwie jest w 100% kompatybilny z 6502 i jest jak on 8 bitowy. Zbyt duża różnica.

Poczytaj o 8-mio bitowym 6809. 65c816 może mu czyścić berło jeśli chodzi o 16-bitowość, tryby adresowania i rozkazy. 65c816 nie jest taki potężny właśnie dlatego, że jest zamiennikiem 6502 i projektanci mogli wprowadzić tylko takie zmiany, które nie zepsują binarnej kompatybilności, której 8-bitowy 6809 nie ma.

Sikor napisał/a:

I jak piszę - karta OK.
Jeżeli piszecie "6502 kody nieudokumentowane  są niedozwolone" - to czemu nie uznać wszelkich rozszerzeń 65816 także jako nielegalne? Z punktu widzenia 6502 są nielegalne i 6502 nie może ich wykorzystać?
Z drugiej strony - mając taki procesor czemu się ograniczać do kodu 6502? Po prostu nazwijmy to po imieniu: kod na 16-to bitowy komputer emulujący 8 bitowe Atari.

Rozkazy 65c816 są oczywiście nielegalne na 6502, bo nie potrafi ich wykonać. Zamontowanie 65c816 rozszerza Atari o możliwości nowszego kompatybilnego procesora. 16-to bitowa linia Atari to ST bo została tak zaprojektowana. Atari XL/XE jest 8-bitowe i trochę mocniejszy kompatybilny procesor tego nie zmieni.

84

Odp: 8-mio bitowa 16-to patologia

... muszę przyznać, że ten topic to jest niezła reklama dopałki ;)

W sumie, to chyba dobrze :)

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

85

Odp: 8-mio bitowa 16-to patologia

laoo/ng napisał/a:

Co do ustosunkowania się... Rozszerzamy Atari XL/XE o procesor wykonujący jakieś nowe instrukcje, będący kontynuacją oryginału. Poprawny stary kod działa, można napisać nowy wykorzystujący nowy procesor... Mi to wygląda na rozszerzone Atari XL/XE.

to nie bylo pytanie o to czy "Rapidus" jest rozszerzeniem, "new device" czy czymkolwiek innym, pytanie brzmialo, czy jesli rozszerzenie Atari wykonuje program to mozna powiedziec ze program dziala na Atari? dalem przklad "Tomka", czy program ktory wykonuje "Tomek" jest programem na Atari?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

86

Odp: 8-mio bitowa 16-to patologia

Czy wkładając dopałkę do stockowego atari, zbootuje się z 1050 dos 2.5 i da się odpalić np. Grę napisaną w basicu?
Podejrzewam że tak. Tak jak to przewidzieli projektanci Atari.

Czyli nadal to jest Atari.

A nazywanie 65816 procesorem 16 bitowym to już kwestia umowna, a wg mnie nadużycie.

Rzut oka na datasheet i ... szyna adresowa nadal 16 bit ale multiplexowana z rejestrem bankowym. (Wewnętrznie widziana jako 24 bit)
Szyna  danych 8 bit dzieląca piny z rejestrem bankowym. Brak mnożenia. Rejestry 8 bitowe połączone w pary ... nawet domyslny tryb pracy to tryb zgodności z 6502 () a wszytko jakiś księgowy nazwał 16bit.

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

87

Odp: 8-mio bitowa 16-to patologia

laoo/ng napisał/a:

A jakie to ma znaczenie? Za pomocą PORTB można zaadresować 4 MB. Dodając teoretycznie drugi rejestr zwiększa się to do 1 GB. Co ma tu do czynienia 8-bitowość czy nie architektury.

Wciąż nie podałeś żadnego niezbitego dowodu, że 65c816 jest procesorem 16-to bitowym. Zadaj sobie trudu i porównaj jego możliwości do 6809 (było już wiele nawiązań do niego w tym wątku), który producenci nazwali 8-bitowym, bo był kontynuacją 8-bitowego 6800.

65816 obsługuje JSR/JMP w 24 bitach, bez kombinacji, bez przełączania banków pamięci, bez żadnych tego typu cudów. Po prostu kod może być w każdym miejscu w tych liniowych 16 MB .
Jest to w 6809,Z80 - nie.
Już to jest rewolucją względem 8 bit - exe może mieć kilkaset kb czy nawet parę MB.
Oprócz tego stos jest 16bit, dane mogą być w innym segmencie, a kod jeszcze w innym.
Czyli w sumie jest do wykorzystania ile - naraz ponad 180 kB, bez kombinacji z bankami pamięci
Jeszcze można do tego dorzucić tryby adresowania indeksowego gdzie podaje się segment i mamy coś co jest daleko poza możliwościami 8 bitowców.

88

Odp: 8-mio bitowa 16-to patologia

xxl napisał/a:

to nie bylo pytanie o to czy "Rapidus" jest rozszerzeniem, "new device" czy czymkolwiek innym, pytanie brzmialo, czy jesli rozszerzenie Atari wykonuje program to mozna powiedziec ze program dziala na Atari? dalem przklad "Tomka", czy program ktory wykonuje "Tomek" jest programem na Atari?

Widzę, że naszło Cię na filozofowanie ;)
Więc filozoficznie rzecz ujmując, Ty naprawiłeś domniemany wg Ciebie błąd konstruktorów Atari nieudostępniania schowanej pamięci tworząc mapram, a Pasiu naprawił domniemany wg mnie błąd konstruktorów Atari niewstawienia w pewnym momencie 65c816 tworząc Rapidusa. Żadne z tych podejść nie zachowuje stock-Atari, bo wymaga zabiegów lutowniczych. Rapidus rozszerza jeden z komponentów komputera. To, że jest to akurat procesor niewiele wnosi, ponieważ gdyby nie spadek zainteresowania 8-bitowcami w końcu ten procesor wylądowałby oficjalnie w Atarce (czego nie można powiedzieć o mapramie).

Z Tomkiem jest trochę inaczej, gdyż jest to cartridge. Dla Atari jest to obojętne co dzieje się w jego środku. Tomek to nie Atari, więc program wykonywany przez Tomka nie jest programem na Atari. Oba komputery współpracują jednak tworząc wspólną zawartość.

89

Odp: 8-mio bitowa 16-to patologia

swinkamor12 napisał/a:

65816 obsługuje JSR/JMP w 24 bitach, bez kombinacji, bez przełączania banków pamięci, bez żadnych tego typu cudów. Po prostu kod może być w każdym miejscu w tych liniowych 16 MB .
Jest to w 6809,Z80 - nie.
Już to jest rewolucją względem 8 bit - exe może mieć kilkaset kb czy nawet parę MB.
Oprócz tego stos jest 16bit, dane mogą być w innym segmencie, a kod jeszcze w innym.
Czyli w sumie jest do wykorzystania ile - naraz ponad 180 kB, bez kombinacji z bankami pamięci
Jeszcze można do tego dorzucić tryby adresowania indeksowego gdzie podaje się segment i mamy coś co jest daleko poza możliwościami 8 bitowców.

A poczytaj sobie o Zilog eZ80 i wytłumacz mi, dlaczego można nazwać go 8-bitowcem (i nazywa się go 8-bitowcem nawet w oficjalnym podręczniku), a 65c816 już nie można.
Dziękuję.

90

Odp: 8-mio bitowa 16-to patologia

Zawsze można nazwać działy 8/16 bit i 16/32 bit. I każdy będzie zadowolony, i każdy będzie wiedział o co chodzi.

91

Odp: 8-mio bitowa 16-to patologia

laoo/ng napisał/a:

Rapidus rozszerza jeden z komponentów komputera.

nie rozszerza a przejmuje funkcje jednego z komponentow komputera. VBXE rozszerza mozliwosci GTIA a czy nazwalbys BlitterListe programem dzialajacym na Atari?


laoo/ng napisał/a:

Tomek to nie Atari, więc program wykonywany przez Tomka nie jest programem na Atari.

Tomek to nie Atari a Rapidus to Atari? Jak narazie roznice jaka wskazales to ta ze Rapidusa trzeba przylutowac a Tomasza nie. Co sprawia, ze Rapidus to Atari?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

Odp: 8-mio bitowa 16-to patologia

Pin napisał/a:

... muszę przyznać, że ten topic to jest niezła reklama dopałki ;)
W sumie, to chyba dobrze :)

Od czasu do czasu powrzucaj tu zdjęcia i YouTube videos z działania.
W ramach dyskusji oczywiście. :->

Trzy najpopularniejsze w Polsce platformy 8-bit: Piwo, Wino i Wódka.
http://ym-digital.i-demo.pl/ - http://yerzmyey.i-demo.pl - https://soundcloud.com/yerzmyey
ŻADEN DOBRY UCZYNEK NIE UJDZIE BEZ KARY.

93

Odp: 8-mio bitowa 16-to patologia

@xxl: To bardzo prosta kwestia i wiesz, że wiem, że to rozumiesz tylko chcesz trochę poflejmować ;)
Tomek nie jest rozszerzeniem. To zewnętrzne urządzenie, którego sposób działania jest obojętny dla Atari. Podobnie jak w LDW 2000 jest z80, czy w SIO2SD jest AVR, tak w Tomku jest PIC. Oba urządzenia współpracują w celu uzyskania zamierzonego efektu.
Manipulujesz, ale niezbyt skutecznie, bo ze zdania "Tomek to nie Atari" wcale nie wynika "Rapidus to Atari". Można by rzec, że oba pojęcia są w rozdzielnych klasach abstrakcji, bo urządzenia są całkowicie ortogonalne.
Odpowiadając na ostatnie pytanie: nic nie sprawia, że Rapidus to Atari. Nie wiem kto Ci to naopowiadał, albo jak do tego doszedłeś, na pewno nie na podstawie moich wypowiedzi. Jedyne co można twierdzić, to że Atari + Rapidus, to rozszerzone Atari.

Ostatnio edytowany przez laoo/ng (2014-01-20 10:37:54)

Odp: 8-mio bitowa 16-to patologia

Wszystko zależy jak zdefiniujemy Atari. Dla mnie to dowolna maszyna na której chodzi Zybex :D Chodzi na Rapidusie? No to jest to Atari :D

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

Odp: 8-mio bitowa 16-to patologia

Wciąż czekam, aż zwolennicy "oryginalnej konfiguracji" przestaną poważnie GRZESZYĆ i zaczną pisać tutaj swoje posty z jedynie słusznego i jedynie oryginalnego IBM PC XT, na jedynie słusznym i oryginalnym Intelu 8088.

Wszystko powyżej tego, to jawna abominacja.


PS: W najnowszej encyklice papieskiej Ojca Świętego Franciszka wyraźnie stoi, że już IBM PC XT 286 na diabelskim i nieoryginalnym procesorze Intel 80286, to wybitnie niebezpieczne dzieło belzebuba, a każdy kto używa tej satanistycznej maszyny z piekła rodem, jak również jakiejkolwiek wyższej, przez co nieoryginalnej konfiguracji, z góry skazany jest na wieczne infernalne męki.

Trzy najpopularniejsze w Polsce platformy 8-bit: Piwo, Wino i Wódka.
http://ym-digital.i-demo.pl/ - http://yerzmyey.i-demo.pl - https://soundcloud.com/yerzmyey
ŻADEN DOBRY UCZYNEK NIE UJDZIE BEZ KARY.

96

Odp: 8-mio bitowa 16-to patologia

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM napisał/a:

PS: W najnowszej encyklice papieskiej Ojca Świętego Franciszka wyraźnie stoi, że już IBM PC XT 286 na diabelskim i nieoryginalnym procesorze Intel 80286, to wybitnie niebezpieczne dzieło belzebuba, a każdy kto używa tej satanistycznej maszyny z piekła rodem, jak również jakiejkolwiek wyższej, przez co nieoryginalnej konfiguracji, z góry skazany jest na wieczne infernalne męki.

Czułem to, czułem przez skórę i może dlatego od zawsze preferowałem procesory AMD (oczywiście i Motorolę)

Zaczęło się od Atari 65XE+LDW2000, potem Atari 1040STE, Amiga 1200, Atari Portofolio, morze blaszaków, GBA,PS1, 2, 3....

a teraz:Atari STez Ultrasatanem,  Atari 65XE+Ultimate1 + SIDE2+ SIO2SD + 1050+LDW Super 2000

97

Odp: 8-mio bitowa 16-to patologia

laoo/ng napisał/a:

Jedyne co można twierdzić, to że Atari + Rapidus, to rozszerzone Atari.

Nie ma sporu czy Atari + Rapidus to rozszerzone atari. Spor jest czy jesli rozszerzenie wykonuje program (tu sie chyba zgadzamy) to mozna mowic, ze ten program dziala na atari.
dalem przyklady:
- tomasz wykonujacy program wyswietlania, (nie uznajesz go za rozszerzenie ale rozumiem, ze gdyby zamiast formy karta byl przylutowany do zlacza od wewnatrz komputera to uznalbys go za rozszerzenie)
- vbxe wykonujacy blitterListe
- Rapidus wykonujacy program na 65816

zadane czwarty raz pytanie pozostaje bez odpowiedzi: czy jesli rozszerzenie wykonuje program to mozna mowic o programie dzialajacy na atari.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

98

Odp: 8-mio bitowa 16-to patologia

@xxl: Na pytanie odpowiedziałem wielokrotnie, tylko nie po Twojej myśli i drążysz dalej. Jeżeli rozszerzenie wykonuje program, to program działa na rozszerzonym Atari. Rozszerzone Atari != Stock Atari i kwestią osobistej oceny jest jakie rozszerzenia się nam podobają i chcemy mieć z nimi coś do czynienia:
- Tomek przylutowany na stałe byłby rozszerzeniem, które w osobistej ocenie nie za bardzo by mi się podobało.
- VBXE ma fajne praktyczne zastosowania (80-kolumnowa konsola tekstowa itd), ale pokazywanie laikowi 256-cio kolorowych fruwających sprajtów twierdząc, że tak rysuje Atari byłoby pewnym nadużyciem.
- Rapidus ma całą masę fajnych praktycznych zastosowań - szybsze wykonywanie istniejących programów oraz możliwość pisania nowszych programów korzystających z dobrodziejstw 65c816, ale znów wmawianie komuś, że jakieś wyczesane efekty liczone na 65c816 są efektami na Atari też byłoby mijaniem się z prawdą. Byłyby to efekty na rozszerzone Atari.

To są kwestie filozoficzne, a kwestie praktyczne jak np demo compo też są jasne: demo na Rapidusa nie będzie konkurowało w jednej kategorii z demami na 6502.

99

Odp: 8-mio bitowa 16-to patologia

dziekuje, moze odpowiadales, jednak opiero teraz zrobiles to w sposob ktory zrozumialem.

podsumowujac:
- rozszerzenie to urzadzenie, ktore jest przylutowane do atari,
- rozszerzenie moze wykonywac program i mozna powiedziec ze ten program dziala na rozszerzonym atari,
- jesli atari wykorzystuje efekty dzialania rozszerzenia przykladowo grafika (ale rozumiem, ze takze dzwiek czy kod) to mowienie ze to Atari jest naduzyciem. czyli kluczowe jest tu slowo "rozszerzone",

dobrze zrozumialem?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

100

Odp: 8-mio bitowa 16-to patologia

Nie jestem przecież żadną wyrocznią i wszędzie zastrzegam, że to jest kwestia osobistych odczuć, ale w moim odczuciu nierozróżnianie oryginalnego Atari wyciągniętego ze styropianów od Atari z przylutowaną elektroniką, która zwiększa jego możliwości jest błędne. Dlatego np. dzieli się dema na kategorie na podstawie wykorzystywanych rozszerzeń.
Jedyne przed czym (osobiście) oponuję, to nazywanie Atari rozszerzonego o Rapidusa komputerem 16-bitowym, który emuluje Atari XL/XE, bo uważam to za krzywdzącą grę słowną, bo sugeruje, że Rapidus jest jakimś komputerem, dla którego Atari służy za terminal.