26

Odp: Grafika ST na VBXE

Podepnij sobie na SHIFT i/lub CONTROL (^ i/lub !). W razie czego neoplay krzyknie, że mu się format nie zgadza.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

27

Odp: Grafika ST na VBXE

Pin, dzięki za screeny. Mogę jeszcze prosić filmik? Jestem ciekaw, jak szybko wczytuje się obrazek z HDD przy 20 MHz.

Kwestia "otwórz za pomocą" najlepiej, gdyby była rozwiązana w runext. Rozumiem, że można osobno skonfigurować otwieranie z Shiftem i Controlem? To najprostsze rozwiązanie. W tym przypadku formaty można rozróżnić po pierwszym bajcie pliku: 'N' oznacza muzykę, a 0 grafikę.

Pomysły na rozbudowę:
- wykrywanie i obsługa palety STE (4096 kolorów)
- więcej formatów (przy czym nie zamierzam portować całego RECOIL ;) )

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

28

Odp: Grafika ST na VBXE

Fakt zapomniałem nie wiem dlaczego o kombinacjach z kontrolem i shiftem. Ok, w tym świetle to nie problem.

Fox - filmik nagram wieczorem i wrzucę tu.

Fox napisał/a:

- więcej formatów (przy czym nie zamierzam portować całego RECOIL ;) )

.. ale jak byś się zanadto rozpędził to wiedz, że nic złego się nie dzieje :D

EDIT:

tak przy okazji to się zastanawiam, jakie ograniczenie ma Runext ;)- właśnie się doszukałem 81 wpisów z definicjami typu rozszerzenia i programu .. i jeszcze działa.

Ostatnio edytowany przez Pin (2017-02-09 11:20:31)

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

29

Odp: Grafika ST na VBXE

Popularna windowsowa przeglądarka grafiki XnView miała ograniczenie, że jedna wtyczka mogła obsłużyć maksymalnie 11 formatów. Przez kilka lat radziłem sobie z tym w ten sposób, że wtyczkę RECOIL kompilowałem w wielu egzemplarzach, z których każdy obsługiwał 11 innych formatów. W końcu powiedziałem dość i napisałem do autora XnView, który zniósł to ograniczenie.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

30

Odp: Grafika ST na VBXE

@pin: Możesz sprawdzić listę zdefiniowanych rozszerzeń wklepując z palucha RUNEXT. Zobaczysz wtedy które definicje z pliku są wciągnięte, a które już nie. Możesz wtedy podzielić plik RUNEXT.CFG na dwie części i ładować driver dwa razy - raz z pierwszą listą, następnie z drugą. Skleją się razem.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

31

Odp: Grafika ST na VBXE

Może czegoś nie wiem, ale runext ma jakieś ograniczenia? Bufor na definicje jest chyba tylko ograniczony ilością dostępnej pamięci: kiedy się wyleje z ext, od razu to będzie widoczne, bo memlo poleci wysoko do góry i większość programów przestanie działać :)

Przeglądarkę odpalę w domu, ale wygląda obiecująco.

KMK
? HEX$(6670358)

32

Odp: Grafika ST na VBXE

Filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=3ZSUIorZLfA&feature=youtu.be

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

33

Odp: Grafika ST na VBXE

Dzięki! Na oko jakieś 2 sekundy na obrazek ST, a 4 sekundy na Falconowy. Dopałka chyba dużo tu nie daje, co innego szybszy nośnik (patrz pierwszy obrazek po SIO).

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

34

Odp: Grafika ST na VBXE

Nośnik jest jednak szybki częściowo dzięki dopałce. Ale zachodzi tu inny problem, mianowicie przeglądarka u mnie nie chce działać. Bada się szczegóły :)

KMK
? HEX$(6670358)

35

Odp: Grafika ST na VBXE

w tym przypadku tylko szybki nośnik coś daje, bo co do reszty to i tak mamy wąskie gardło na transfer danych do vbxe.

Lecz z drugiej strony - dopałka dużo daje w sensie transferu z hdd. Bez dopałki około 100kB/s przy wyłączonym Anticu (tryb vbxe), na dopale - między 350-400 coś tam kB/s (zależnie od fizycznego dysku/karty). Fiuczer dostępny wyłącznie pod Spartą X.

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

36

Odp: Grafika ST na VBXE

drac030 napisał/a:

mianowicie przeglądarka u mnie nie chce działać.


NIEMOŻLIWE :) - U mnie działa :D

@FOX - masz w rękawie jakąś dyżurną paczkę z grafikami z ST/e/Falc?

Ostatnio edytowany przez Pin (2017-02-09 21:40:42)

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

37

Odp: Grafika ST na VBXE

Pin: Nie jestem kolekcjonerem. :) Do testów wystarcza mi jeden obrazek każdego formatu. Proponuję popytać kolegów STkowców.

drac030: Zauważyłem, że na Altirze przy wybraniu pamięci >64KB i SDX 4.48, procek idzie w maliny podczas wczytywania obrazka, w trakcie procedury odczytu kod Sparty skacze tam gdzie nie ma kodu. Być może obserwujesz ten problem? Nie występuje on z SpartaDOS 3.2g lub 64 KB RAM. Wczytuję obrazek do zwykłej pamięci pod $845F, potem dekoduję do pamięci VBXE. Kod przeglądarki jest tu: https://github.com/pfusik/st2vbxe

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

38

Odp: Grafika ST na VBXE

Fox, masz rację, przy wybraniu konfiguracji 64k program działa. Więcej powiem, przy wybraniu konfiguracji sprzętowej z dowolną ilością pamięci Ext, ale wymuszeniu konfiguracji SpartaDOS X takiej, żeby DOS załadował się pod ROM, program również działa. Zatem mamy pewnie do czynienia z konfliktem pomiędzy VRAM-em (pamięcią VBXE) a pamięcią Ext (na PORTB). Nie zbadałem jeszcze, co Twój program robi, ale załadowanie danych wprost z pliku do pamięci VBXE pod SpartaDOS X nie jest możliwe ze względu na wyżej wspomniany konflikt i chwilowo podejrzewam, że to może być przyczyną (SDX nie ma wiedzy o pamięci VBXE, więc nie wie, że jest ona np. w danej chwili podłączona, i nie wie też, że dostęp do pamięci kontrolowanej przez PORTB jest w danym momencie zablokowany sprzętowo).

KMK
? HEX$(6670358)

39

Odp: Grafika ST na VBXE

Ogólnie warto na czas operacji IO odłączać VRAM dla CPU, ponieważ nie wiadomo czy użytkownik nie będzie ładował np. z ramdysku. A i SDX jak pisze Draco może mieć swoje rzeczy w banku XRAM. VRAM przesłania XRAM (Electron pisał o tym w opisie rdzenia FX).

Edit: Nieśmiało wspomnę, że adres rejestrów VBXE jest dostępny pod symbolem VBXEBASE kiedy program jest w formacie SDX. Cienie VBXE (FXS) też powstały po to właśnie żeby umożliwić dostęp do wartości zapisywanych do VBXE i są pod symbolem VBXEFXS. Do VBXEBASE potrzebny jest VBXE.SYS, do cienii VBXEFXS.SYS - obydwa ficzery impleentowane są też w S_VBXE.SYS.

Edit 2: Czy adresowanie VBXE (),y nie spowoduje czasem zakłóceń na COVOX-ie (zdaje mi się, że przerabiałem to w "Ni z gruchy ni z pietruchy")?

Ostatnio edytowany przez mono (2017-02-09 22:42:09)

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

40

Odp: Grafika ST na VBXE

drac030 napisał/a:

ale wymuszeniu konfiguracji SpartaDOS X takiej, żeby DOS załadował się pod ROM, program również działa.

Ale działa w takim konfigu:

use banked $6f
device sparta
device sio
device b:>sys>rapidus
device b:>sys>turbodrv
set path=...........................
..prompt...
device b:>sys>s_vbxe 15 144
device b:>sys>con /e
.... ideptime, comexe, runext i takie tam

Tu nie siedzi pod romem i działa, więc o co kaman?

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

41

Odp: Grafika ST na VBXE

@mono - nie znam się, ale teraz sprawdziłem i z ramdysku obrazki się ładują.

jak by coś:

car:ramdisk.sys 1405B 10-02-15 13:34:30

;)

Ostatnio edytowany przez Pin (2017-02-09 22:35:48)

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

42

Odp: Grafika ST na VBXE

Dzięki Drac030 i Mono, jak odmapowuję pamięć VBXE na czas I/O:
https://github.com/pfusik/st2vbxe/commi … d874a889b4
to już się nie wiesza.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

43

Odp: Grafika ST na VBXE

Pozwolę sobie zaproponować dokonanie następującego zabiegu na procedurze deinicjowania VBXE:

; Disable VBXE display
reset_vbxe
    ldy    #$5d    ; MEMB
    mva    #0    (fx_ptr),y
    ldy    #$40    ; VIDEO_CONTROL
    mva    #0    (fx_ptr),y
;    mva    #$22    $22f    ; normal screen
;    mva    save_colbak    $2c8

    ldx #$00
    lda #$0c
    jsr xcio

    lda #<ename
    sta $0344,x
    lda #>ename
    sta $0344+1,x
    lda #$0c
    sta $034a,x
    lda #$00
    sta $034b,x
    lda #$03
xcio    sta $0342,x
    jmp $e456

ename    .byte 'E:',$9b 

Program wtedy wychodzi gładko do trybu konsoli niezależnie od tego, jaki on (ten tryb konsoli) był w czasie uruchamiania.

Składnia MADS (MAC/65).

Ostatnio edytowany przez drac030 (2017-02-15 21:45:41)

Post's attachments

st2vbxe.obx 1.13 kb, liczba pobrań: 2 (od 2017-02-15) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
KMK
? HEX$(6670358)

44

Odp: Grafika ST na VBXE

Dzięki. Mógłbyś opisać scenariusz, w którym Twoje rozwiązanie jest lepsze? Minusem jest czyszczenie ekranu, przez co nie widać nazwy ostatnio otwartego pliku.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

45

Odp: Grafika ST na VBXE

Komputer ma VBXE, więc ekran przy uruchamianiu przeglądarki może być w 80-kolumnowym trybie VBXE. Program przeprogramowuje kartę (robi sobie nową XDL i w ogóle miesza w VRAM-ie), więc przy wychodzeniu do DOS-u trzeba zrobić GR.0 celem ponownego zainicjowania ekranu dla CP.

Zwykłe włączenie DMA tu nie wystarcza, bo nigdzie nie jest powiedziane, że DMA poprzednio było włączone, że obraz był generowany przez ANTIC, że ustawienia np. DLPTRS są dobre i że DL w ogóle istnieje. W większości wypadków skutek jest taki, ze wciśnięcie klawisza celem wyjścia do DOS-u powoduje kaszę na ekranie.

EDIT: demonstracja efektu https://youtu.be/iv8N7quhdm4

Ostatnio edytowany przez drac030 (2017-02-21 15:45:50)

KMK
? HEX$(6670358)

46

Odp: Grafika ST na VBXE

Jeśli dlist i obszar chroniony (MEMLO/MEMHI) nie został zniszczony to możesz otworzyć zawartości wg cienii (tych systemowych). Z VBXE możesz zrobić to samo - VBXEFXS  mają VMEMLO i VMEMHI, VIDEO_CONTROL i co tam potrzebujesz.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

47

Odp: Grafika ST na VBXE

drac030: Dzięki, wprowadziłem ponowne otwarcie E: na zakończenie programu.

mono: Ograniczenie tego programu do Sparty jest chwilowe, chcę aby działał też pod innymi DOSami. Dlatego nie zamierzam korzystać z rzeczy specyficznych dla Sparty.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

48

Odp: Grafika ST na VBXE

Jasna sprawa.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

49

Odp: Grafika ST na VBXE

... choć teraz, to Spartę dodają nawet do sprzedawanych długopisów ;)

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

50

Odp: Grafika ST na VBXE

...a potem masz 3 banki Sparty w różnych rozszerzeniach i nie wiadomo który jest który i który właśnie wstaje.

.: miejsce na twoją reklamę :.