26

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

Dałem ogłoszenie na forum...
http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=16365

Atari 1040STe (TOS 1.62/2.06 UK, 4MB RAM), Atari 1040STfm (TOS 1.04 UK, 1MB RAM, BLiTTER, Gotek FF)
Digital Data Deicke HD64 (Megafile 60), SF314, UltraSatan, Gotek HxC, NetUSBee
Atari 65XE (64kB), Atari 800XL (64kB), Sinclair SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB)

27

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

Mq napisał/a:

[...]Taki przypadek miałem np. w płycie 800XL przy jednej z kości pamięci na płycie uicr0Bee [...]. Dopiero oczyszczenie padów z cyny, następnie zeszlifowanie tlenków i ponowne lutowanie naprawiło płytę. Siedziałem nad tym chyba ze dwa tygodnie zanim to znalazłem, a za czas mojej pracy pewnie by się kupiło kilka takich płyt sprawnych:-)

Za co jestem dozgonnie wdzięczny :-D No pewnie do zgonu już bliżej niż dalej, ale wdzięczności to nie zmienia smile

Chyba to?
http://dsmcz.com/prestashop/digital/817 … 800xl.html

Kupowałem w tym sklepie. Było bezproblemowo.

-- edit--

A ja mam jedną sztukę z brakującymi 5 nogami (amputowane przy próbie wylutowania przez kogoś, kto nie powinien się za to zabierać - mnie :-/ ). Mogę oddać po kosztach wysyłki, jeżeli jesteś w stanie dorobić protezy. Jest oczywiście ryzyko że nie działa.

Ostatnio edytowany przez uicr0Bee (2019-11-19 18:58:40)

----====   dołącz do www.worldcommunitygrid.org   ===---

<-- Moja skrzynka "PW" jest pełna i nie mam czego usunąć. Chcesz się skontaktować, kliknij "E-mail". Dzięki.

28

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

W dsmcz.com nie mają ("This product is no longer in stock").

rj1307 się zaoferował, że ma ale chwilowo nie odpisuje na PW, więc nie wiem co z tego będzie. Jakby co to się zgłoszę po tego "kulawego". Wprawę w przeszczepianiu nóg mam dość sporą wink

Atari 1040STe (TOS 1.62/2.06 UK, 4MB RAM), Atari 1040STfm (TOS 1.04 UK, 1MB RAM, BLiTTER, Gotek FF)
Digital Data Deicke HD64 (Megafile 60), SF314, UltraSatan, Gotek HxC, NetUSBee
Atari 65XE (64kB), Atari 800XL (64kB), Sinclair SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB)

29

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

https://www.ebay.com/itm/Atari-400-800- … GTR=1#shId

Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

30

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

Nogi dolutować to nie jest problem. Nawet jeśli są urwane przy samej obudowie, to one w środku obudowy jeszcze wchodzą trochę wgłąb, więc wystarczy zeszlifować trochę plastik obudowy odsłaniając kawałek metalu. Następnie radzę taki układ zabezpieczyć przed zniszczeniem głębiej delikatnie wykonanej roboty związanej z taką protetyką - najlepiej wydaje mi się jest wziąć podstawkę precyzyjną i przylutować do niej scalaka na stałe dokładając brakujące połączenia, które jeszcze dla pewności można zalać czymś, np. klejem na gorąco, albo inną jakąś żywicą czy czymś, żeby to trwale usztywnić. W ten sposób nowe nogi w postaci podstawki będą trwałe i uratujemy taki układ na dłużej - warto się tym trochę pobawić, bo tych zabytków już z czasem będzie coraz mniej jak wiemy.

31

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

Rafał się odezwał, także ANTIC jutro wyrusza w podróż do mnie wink

Wszystkie ANTICi obecnie wystawione na eBay są z 400/800, ew. 5200, żaden nie jest z XL/XE (wbrew opisowi niektórych aukcji).

Mogę też odratować ANTICa od uicr0Bee (o ile, poza brakiem nóg, jest "zdrowy") - będzie na zapas, albo jak ktoś będzie potrzebował...

W sposób radykalny to można przyciąć wszystkie nogi i wstawić precyzyjną listwę goldpin (standardowa uszkadzałaby podstawki) i wzmocnić Epidianem.

https://obrazki.elektroda.pl/8078655300_1574195525_thumb.jpg

Atari 1040STe (TOS 1.62/2.06 UK, 4MB RAM), Atari 1040STfm (TOS 1.04 UK, 1MB RAM, BLiTTER, Gotek FF)
Digital Data Deicke HD64 (Megafile 60), SF314, UltraSatan, Gotek HxC, NetUSBee
Atari 65XE (64kB), Atari 800XL (64kB), Sinclair SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB)

32

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

A to w 400/800 był inny ANTIC?

https://systemembedded.eu/
"...Mówił mi to jeden facet, który znał się na atari i takich różnych rzeczach. On mówił, że procesor 6502 to był początkowo procesor wojskowy. On ma tajne funkcje, nie wiadomo w ogóle, co one mogą robić..."
ABBUC Member #319. Preferowana forma kontaktu: email

33

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

Myślałem, że Antic jest tylko jeden i zawsze taki sam? Chyba, że czegoś nie wiem?

34

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

_tzok_ napisz E-mail przez forum (nie PW) i podaj adres do wysyłki.

----====   dołącz do www.worldcommunitygrid.org   ===---

<-- Moja skrzynka "PW" jest pełna i nie mam czego usunąć. Chcesz się skontaktować, kliknij "E-mail". Dzięki.

35

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

Są 4 ANTICi:
* C012296 — NTSC ANTIC rev. D: Atari 400, 800 i 1200XL
* C014887 — PAL/SECAM ANTIC rev. A: Atari 400, 800
* C021697 — NTSC ANTIC rev. E: Atari 600XL, 800XL i XE
* C021698 — PAL/SECAM ANTIC rev. B: Atari XL i XE

Ostatnio edytowany przez _tzok_ (2019-11-19 22:23:37)

Atari 1040STe (TOS 1.62/2.06 UK, 4MB RAM), Atari 1040STfm (TOS 1.04 UK, 1MB RAM, BLiTTER, Gotek FF)
Digital Data Deicke HD64 (Megafile 60), SF314, UltraSatan, Gotek HxC, NetUSBee
Atari 65XE (64kB), Atari 800XL (64kB), Sinclair SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB)

36

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

Fakt. Z resztą jest to opisane w Atariki zaraz na początku artykułu: http://atariki.krap.pl/index.php/ANTIC_%28uk%C5%82ad%29
Tak że Antic z 400/800 się nie nada do XL/XE.

37

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

To, czy ANTIC z 400/800 nada się do XL/XE, zależy od rodzaju pamięci, jakie są w komputerze. Jeśli są 1-bitowe, jak w tym przypadku, to się nada. Jeśli 4-bitowe, to nie. Rzecz w liczbie cykli odświeżania. 1-bitowe pamięci miały z reguły 128 cykli (7 bitów) odświeżania, a przynajmniej nie przypominam sobie, żebym kiedyś spotkał inne. 4-bitowe kości miały już odświeżanie 8-bitowe.
1-bitowe to znaczy 64kx1. Jeśli ktoś ma rozszerzenie wykorzystujące układy 256kx1 (41256) to reguła nie jest już taka pewna.

Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

38

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

Na płycie ze zdjęcia widać pamięci Hitachi HM4864 i NEC uPD4164. Oba typy na 100% wymagają 128 cykli odświeżania.

Ostatnio edytowany przez Simius (2019-11-20 11:49:18)

Post's attachments

HM4864.pdf 309.39 kb, liczba pobrań: 5 (od 2019-11-20) 

uPD4164.pdf 160.72 kb, liczba pobrań: 1 (od 2019-11-20) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

39

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

jak już masz coś wymieniać, wymień podstawkę pod antikiem, spróbuj też zmostkować linie od A4 do A7 poza podstawką, podłączając je bezpośrednio do CPU na krótko, to samo z D3 - w zasadzie, zacznij od D3

przechodze na tumiwisizm

40

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

Podstawkę na pewno wymienię, ale to nie jej wina. W drugim Atari, z nową precyzyjna podstawką, objawy są takie same na tym ANTICu.

Atari 1040STe (TOS 1.62/2.06 UK, 4MB RAM), Atari 1040STfm (TOS 1.04 UK, 1MB RAM, BLiTTER, Gotek FF)
Digital Data Deicke HD64 (Megafile 60), SF314, UltraSatan, Gotek HxC, NetUSBee
Atari 65XE (64kB), Atari 800XL (64kB), Sinclair SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB)

41

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

A próbowałeś wyczyścić nóżki, jak go już wyciągnąłeś?

Sikor umarł...

42

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

_tzok_ napisał/a:

Wniosek - potrzebuję sprawnego ANTICa... jest to w ogóle realne?

Oczywiście! Np. tu masz na liście, napisz do nich:
http://www.best-electronics-ca.com/custom-i.htm

3mam kciuki!
-U

Co to jest? Co to jest?.... To przecież... Atari! :)

43

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

Sikor napisał/a:

A próbowałeś wyczyścić nóżki, jak go już wyciągnąłeś?

Próbowałem.

UnDead napisał/a:

Oczywiście! Np. tu masz na liście, napisz do nich:
http://www.best-electronics-ca.com/custom-i.htm

Best chce $24 + przesyłka z USA, na szczęście koledzy z Forum pomogli i lada dzień powinienem mieć u siebie ANTICa... albo i dwa wink

Ostatnio edytowany przez _tzok_ (2019-11-20 21:55:24)

Atari 1040STe (TOS 1.62/2.06 UK, 4MB RAM), Atari 1040STfm (TOS 1.04 UK, 1MB RAM, BLiTTER, Gotek FF)
Digital Data Deicke HD64 (Megafile 60), SF314, UltraSatan, Gotek HxC, NetUSBee
Atari 65XE (64kB), Atari 800XL (64kB), Sinclair SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB)

44

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

Niniejszym oznajmiam, że ANTIC został wymieniony i 800XL znów działa. Dziękuję za pomoc.

Informacyjnie - wymieniłem też część kondensatorów i podstawkę ANTICa, bo jak pisałem nie łączyła (linia D0/pin 30). Włożyłem też z powrotem oryginalny ROM z systemem rev. B (choć tutaj mam dylemat - niby rev. C poprawiał parę błędów, ale z drugiej strony XL OS rev. C nigdy nie trafił do 800XL).

Atari 1040STe (TOS 1.62/2.06 UK, 4MB RAM), Atari 1040STfm (TOS 1.04 UK, 1MB RAM, BLiTTER, Gotek FF)
Digital Data Deicke HD64 (Megafile 60), SF314, UltraSatan, Gotek HxC, NetUSBee
Atari 65XE (64kB), Atari 800XL (64kB), Sinclair SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB)

45

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

OS w rewizji B działa bez zarzutu. Generalnie OS w rewizji C był dopiero w ostatnich modelach płyt XE i najistotniejszą różnicą jest trochę zmieniony self test, gdzie w teście klawiatury poprawiono układ i usunięto zaszłości związane z nieistniejącymi już klawiszami F1-F4 pochodzącymi ze staruteńkich Atari 1200XL, a także rozszerzono test pamięci, który testuje rozszerzoną pamięć do 128kB w Atari 130XE, ale test ten z tego co pamiętam i tak ma jakiś błąd. Tak poza tym różnic w samym systemie i działaniu nie ma, więc nie ma to znaczenia czy w Atari masz rewizję B czy C.

46

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

_tzok_ napisał/a:

Niniejszym oznajmiam, że ANTIC został wymieniony i 800XL znów działa. Dziękuję za pomoc.

Ładnie Cię nosty nakierował. Świetnie, że się udało i kolejny 800XL wrócił do świata w pełni żywych komputerów...

pozdrawiam

Ostatnio edytowany przez toriman1 (2019-11-22 19:40:16)

http://raven1.magix.net         http://atari.000space.com
różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...

47

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

Dziś jeszcze przeszedł kurację "przeciwżółtaczkową". Niestety ktoś w przeszłości podkleił brązową ramkę klawiatury, więc wybielanie odpadło (nie ma szans aby ją zdjąć). Pozostało lakierowanie i taką też metodą został odżółcony. Niestety przez nieuwagę kupiłem lakier nitrocelulozowy zamiast akrylowego (nie jest tak trwały). Za to kolor wyszedł idealny. Lakier to MAXI Color RAL1015 (Motip Dupli), oczywiście pod lakier poszedł podkład do plastiku tej samej marki. Nazwa tego koloru to "jasna kość słoniowa". Nie ma niestety gwarancji, że wersja akrylowa (Dupli Color Acryl) ma dokładnie taki sam kolor, ale jakby ktoś szukał właściwego koloru to lakier nitro z palety Motip'a o kodzie RAL1015 pasuje idealnie.

https://obrazki.elektroda.pl/1769753300_1574450143_thumb.jpg

nosty napisał/a:

W przypadku River Raidu PMBASE = $08, a CHBASE = $06. Uzyskałem identyczny efekt jak Twój wpisując do PMBASE = $00.

Jak można modyfikować rejestry z poziomu emulatora? Wiem, że Altirra ma wbudowany debugger ale zupełnie nie umiem się nim posługiwać.

Ostatnio edytowany przez _tzok_ (2019-11-22 20:41:33)

Atari 1040STe (TOS 1.62/2.06 UK, 4MB RAM), Atari 1040STfm (TOS 1.04 UK, 1MB RAM, BLiTTER, Gotek FF)
Digital Data Deicke HD64 (Megafile 60), SF314, UltraSatan, Gotek HxC, NetUSBee
Atari 65XE (64kB), Atari 800XL (64kB), Sinclair SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB)

48

Odp: Problem ze spriteami(?) w 800XL

Kolor bardzo dobrze dobrany. Wygląda jak oryginał.

_tzok_ napisał/a:

Jak można modyfikować rejestry z poziomu emulatora? Wiem, że Altirra ma wbudowany debugger ale zupełnie nie umiem się nim posługiwać.

W menu Altirry (ja mam wersję 3.20) masz opcję Debug, robisz Enable Debugger, a następnie Windows (w tym samym menu) i włączasz Console. Tam możesz wydawać polecenia emulatorowi, np. wpisać odpowiednie wartości do rejestrów (tzn. pod odpowiednie adresy w pamięci).

Ostatnio edytowany przez Rastan (2019-11-25 20:22:55)

work ^ buy ^ consume ^ die