201

Odp: Atari Éclaire XL / FPGA

UnDead napisał/a:

[...]Jak dla mnie, to w zasadzie ktoś (nawet Chińczyk) mógłby po prostu wznowić produkcję Atarynek z odtworzonymi scalakami z epoki... [...]

Tak z czystej ciekawości, abstrahując od aspektów biznesowych, czy to w dzisiejszych czasach w ogóle byłoby możliwe technologicznie? I nie w takiej formie jak PokeyMax, ale 1:1 100% oryginały? Czy są jeszcze takie linie produkcyjne i "źródła" oryginalnych układów - w sensie maski do naświetlania wafli krzemowych, czy-jak-to-się-tam drzewiej :) robiło?

----====   dołącz do www.worldcommunitygrid.org   ===---

<-- Moja skrzynka "PW" jest pełna i nie mam czego usunąć. Kontakt przez "E-mail". Dzięki.

202

Odp: Atari Éclaire XL / FPGA

@xxl: dlatego napisałem, że jest coraz lepiej
@uicr0Bee: z tego co wiem, linii i masek nie ma już :( Dokumentację miał św. pamięci Curt Vendel i na tej podstawie jak najbardziej odtworzenie jest mozliwe (POKEYa akurat zdążył udostępnić), poza tym reverse ingenering poprzez mikrocięcie "na plasterki" też da odpowiedni układ. Ale jest jedno ale - kto za to zapłaci? Bo Wierz mi, koszty są wielokrotnie większe niż moje formy wtryskowe... A pewności ile zejdzie nie ma :(

Sikor umarł...

203

Odp: Atari Éclaire XL / FPGA

Sikor napisał/a:

reverse ingenering poprzez mikrocięcie "na plasterki" też da odpowiedni układ. Ale jest jedno ale - kto za to zapłaci? Bo Wierz mi, koszty są wielokrotnie większe niż moje formy wtryskowe... A pewności ile zejdzie nie ma :(

To, że oryginalne blueprinty szlag trafił (a może ktoś jednak je gdzieś trzyma?), to oczywiście pech, choć... układy dla Atari robiło kilku producentów i wcale bym się nie zdziwił, gdyby się okazało, że u kogoś takie matryce jeszcze "zalegają". Oczywiście obrazki DIE dla poszczególnych kości też tu, czy tam można upolować:
http://visual6502.org/images/pages/Atar … shots.html

Nie mówiąc już o reszcie, czyli o tym, że to nie musiałyby być kości robione 1:1 w tamtej technologii. W sensie - schemat ten sam, ale wykonanie inne, rozmiary inne, ba.. SMD itd. Przy okazji dałoby się to wszystko upchnąć na płytce wielkości RPI 0 :)

Kluczowe natomiast jest oczywiście to: jak duża musiałaby być docelowa sprzedaż, żeby jakiemuś producentowi się to opłacało, bo jak wiadomo, najwięcej kosztów to uruchomienie samego procesu... koszty jednostkowe są później minimalne.

Z drugiej strony, żyjemy w dobie tzw. retro-renesansu, wraca nie tylko nostalgia u "dinozaurów" pamiętających "tamte czasy", ale wśród młodych pokoleń zapanowała moda na "lata '70 i '80", w tym ciuchy, gadżety i... retro-elektronikę (nie tylko komputery). Z jakiegoś powodu przynajmniej trzech producentów robi obecnie "klony" C64, a niektóre z nich można dostać nawet w Polsce, w każdym MM :) Ba.. powstają "remake" ZX Spectrum, czy Amstrada CPC... więc pewnie chętni na Atari też by się znaleźli, tym bardziej, że na A8 ciągle powstają nowe tytuły gier i nie tylko.

Ostatnio edytowany przez UnDead (2020-09-08 15:59:45)

Co to jest? Co to jest?.... To przecież... Atari! :)

204

Odp: Atari Éclaire XL / FPGA

To PBI w tym Eclaire to może być zonk dla ludzi używających urządzeń podłączonych przez ten port. Testowane z IdePlus i komp nie wyrabia prądowo.

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

205

Odp: Atari Éclaire XL / FPGA

moze zasilacz miales za maly albo zly prad ;)

gdyby to byl wiarygodny test to mozna zglosic do autora eclaire...

do mojego podlaczylem drabinke kartow i nie zauwazylem deficytow

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

206

Odp: Atari Éclaire XL / FPGA

Heh, a ja czekam, ale na razie cisza w eterze...

Sikor umarł...

207

Odp: Atari Éclaire XL / FPGA

Tak, był problem z zasileniem mechanicznego dysku. I to nie był problem z zasilaczem, bo zasilacz ma wydajność 2A a pobór był w granicach 0,6 - 0,8. Jakby wewnętrzny stabilizator nie puszczał więcej.

@xxl - Ty masz też inną rewizję plyty - ja mam wersje mini.

208

Odp: Atari Éclaire XL / FPGA

xxl napisał/a:

gdyby to byl wiarygodny test to mozna zglosic do autora eclaire...

tzn. mój test nie był wiarygodny? :) - mam świadków :D

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

209

Odp: Atari Éclaire XL / FPGA

Pin, tu nie chodzi o sam test, a poczytalność testującego. ;-)

Zawsze mam rację, tylko nikt mnie nie słucha.

210

Odp: Atari Éclaire XL / FPGA

@Lzd - a przepraszam, fakt - bo w sumie każdy wariat myśli że jest normalny. Czyli wszystko się zgadza :)

A tak na serio to zwracam tylko uwagę na problem, by ktoś kto rozważa zakup Eclaire a zamierza używać np. jakiegoś interface do HDD by wiedział, że nie jest to najlepszy pomysł. Na testach dysk się próbował bootować, po czym po kilku sekundach kontroler dysku odcinał mu zasilanie z powodu braku prądu. Na zasilaniu komputerka 5V widziałem pobór coś w okolicy 0.6A co nijak nie pasuje do konfiguracji z IDEPlus.

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

211

Odp: Atari Éclaire XL / FPGA

moj eclair takich problemow nie ma...

poza tym, ktoby chcial podlaczac dodatkowego szpeja skoro moze w eclairze zamapowac dyski na karcie sd i cieszyc sie prawdziwa szybkoscia ;)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

212

Odp: Atari Éclaire XL / FPGA

xxl napisał/a:

moze w eclairze zamapowac dyski na karcie sd i cieszyc sie prawdziwa szybkoscia ;)

Ale to z czego wiem jest proteza interface'u IDE. To nie jest oparte o MyIDE?

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

213

Odp: Atari Éclaire XL / FPGA

kazdy sprzetowy interfejs do atari napotka na ten sam problem - moze zamapowac sektor w przestrzeni adresowej w stalym miejscu i czy to bedzie D1xx czy D8xx nie ma znaczenia, zawsze musi istniec sterownik po stronie 6502 ktory to przekopiuje (wyjatkiem jest AVG ktory moze wiecej ale o tym pozniej),
rozwiazania takie jak eclair albo nawet altirra nie maja tych ograniczen i moga odrazu "wypelnic" pamiec danymi... wiec porownwanie konstrukcji wspolczesnej do rozwiazania koncepcyjnie z lat 80 nie wypada korzystnie dla tego Twojego interfejsu ide ;)
oczywiscie moge sie mylic - nie chce mi sie teraz sprawdzac dokumentacji eclaire :)

co do avg - to ten jako jedyny moze wykonac sztuczke znana z altirry ze dane z dysku ladowane sa do pamieci natychmiast z pominieciem sterownika/loadera na 6502 - ciekawe kiedy to bedzie zaprezentowane :) wydaje mi sie to zbyt duzym szokiem dla konkurencyjnych rozwiazan ;)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

214

Odp: Atari Éclaire XL / FPGA

xxl napisał/a:

kazdy sprzetowy interfejs do atari napotka na ten sam problem - moze zamapowac sektor w przestrzeni adresowej w stalym miejscu i czy to bedzie D1xx czy D8xx nie ma znaczenia, zawsze musi istniec sterownik po stronie 6502 ktory to przekopiuje (wyjatkiem jest AVG ktory moze wiecej ale o tym pozniej),

sterownik to nie problem, bo każde standardowe urządzenie NewDev swój sterownik podłącza ze swojego romu pod system tak, by ten wiedział jak się z nim dogadać. No ale to przecież wiesz, więc nie rozumiem po co o tym piszesz - jak by to jakaś wada była, a to jest zaleta :)

xxl napisał/a:

rozwiazania takie jak eclair albo nawet altirra nie maja tych ograniczen i moga odrazu "wypelnic" pamiec danymi... wiec porownwanie konstrukcji wspolczesnej do rozwiazania koncepcyjnie z lat 80 nie wypada korzystnie dla tego Twojego interfejsu ide ;)

no nie wiem, są gumowe lale, są też prawdziwe kobiety. Ja wolę prawdziwe ;)

xxl napisał/a:

oczywiscie moge sie mylic - nie chce mi sie teraz sprawdzac dokumentacji eclaire :)

każdy się może pomylić. Fakt.

xxl napisał/a:

co do avg - to ten jako jedyny moze wykonac sztuczke znana z altirry ze dane z dysku ladowane sa do pamieci natychmiast z pominieciem sterownika/loadera na 6502 - ciekawe kiedy to bedzie zaprezentowane :) wydaje mi sie to zbyt duzym szokiem dla konkurencyjnych rozwiazan ;)

wspaniale! Czekam tylko na kosiarkę do trawy ;)

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

215

Odp: Atari Éclaire XL / FPGA

Pin napisał/a:
xxl napisał/a:

kazdy sprzetowy interfejs do atari napotka na ten sam problem - moze zamapowac sektor w przestrzeni adresowej w stalym miejscu i czy to bedzie D1xx czy D8xx nie ma znaczenia, zawsze musi istniec sterownik po stronie 6502 ktory to przekopiuje (wyjatkiem jest AVG ktory moze wiecej ale o tym pozniej),

sterownik to nie problem, bo każde standardowe urządzenie NewDev swój sterownik podłącza ze swojego romu pod system tak, by ten wiedział jak się z nim dogadać. No ale to przecież wiesz, więc nie rozumiem po co o tym piszesz - jak by to jakaś wada była, a to jest zaleta :)

czytaj ze zrozumieniem co jest problemem i nie bredz

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

216

Odp: Atari Éclaire XL / FPGA

Rozumiem doskonale mimo, iż wydaje Ci się inaczej ;)

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

217

Odp: Atari Éclaire XL / FPGA

https://atariage.com/forums/topic/28181 … nt=4945028

Moze jakis lokalny elektronik podejmie sie zaprojektowania płyty pasującej do istniejącej obudowy Atari?