26

Odp: Atari 65 XE memory test, artefakty obrazu

Kości MT padały w Atari 800XL. W każdym razie kupiłem 3szt A800XL z padniętymi kośćmi pamięci tej firmy.
Moim zdaniem problem padających kości pamięci w atari 8bit związane jest z brakiem twardego resetu i potrzeba wyłączania i włączania zasilania.

Ostatnio edytowany przez darpajdp (2023-05-25 10:19:45)

1088XEL i inne XL, XE, ST.

27

Odp: Atari 65 XE memory test, artefakty obrazu

Ja ostatnio naprawiałem 130XE z 16 takimi scalakami (MT).
Najpierw wytypowałem dwie, które się najbardziej grzały. Wylutowałem, wstawiłem podstawki.
Okazało się, że teraz grzeją się inne dwie :)
No to wylutowałem wszystkie - nie chciało mi się już bawić w dochodzenie po kolei, która jest walnięta.
Padły nagle, wygląda, jakby wszystkie razem.
Wiem - zaraz napiszecie - zasilacz!
Ale właściciel miał ze trzy zasilacze i kilka innych Atari i wszystko ze wszystkim działa, tylko ta jedna zdechła tak nagle.

28

Odp: Atari 65 XE memory test, artefakty obrazu

Kości RAM firmy MT należą do najbardziej awaryjnych, czyli niskiej jakości. To nie znaczy, że zaraz wszystkie się uszkodzą. Jeśli awaryjność dobrych pamięci jest (powiedzmy) na poziomie 1% na 10 lat, to w przypadku gorszych pamięci może to być na poziomie 20%. Jednak te 80% działa bezawaryjnie. Skoro jednak decydujemy się na wymianę RAM-u, to lepiej już to zrobić w całości i wstawić lepsze jakościowo, tym bardziej że RAM-y mają tendencję do uszkodzeń lawinowych.

Jednak w temacie wątku, jak wspomniałem, uszkodzenie pamięci RAM jest mało prawdopodobne.

Ostatnio edytowany przez Bluki (2023-05-25 13:20:27)

29

Odp: Atari 65 XE memory test, artefakty obrazu

Może każdy ma inne podejście, może każdy ma słuszne pod jakimiś względami:-) Osobiście tylko w jednej Atarce z pamięciami 1-bit wylutowałem wszystkie kości jak leci. Była to Atarka, w której nie wiadomo co było uszkodzone, a uszkodzonych było kilka scalaków, więc wylutowałem wszystkie kości, żeby się upewnić że to nie RAM. W każdym innym przypadku, jeśli dość wyraźnym podejrzeniem był padnięty RAM, to albo była grzejąca się kość i tą dokładnie tylko wymieniałem, albo jak nie wiadomo która, to sobie po kolei robiłem i tylko do momentu znalezienia tej uszkodzonej. Moje zdanie jest takie, że nie dość, że wylutowywanie wszystkiego z płyty to jest kupa niepotrzebnej pracy, to jeszcze istnieje ryzyko uszkodzeń płyty (ścieżek, przelotek) w czasie wylutowywania. Owszem, na niektórych płytach jest bardzo łatwo wylutować scalaki (czasem jest przyjemny stop cyny i dobrej jakości ścieżki), ale czasem jest na prawdę trudno to zrobić (niektóre egzemplarze mają twardszy stop cyny, a do tego nieraz przelotki się trzymają w płycie na słowo honoru, a ścieżki już fabrycznie odłażą od laminatu). Nie ma reguły, każdy egzemplarz Atari ma tą płytę lepszą lub gorszą, więc trzeba rozsądnie po prostu do tego podchodzić - tak uważam. Owszem, również zgadzam się że być może pamięci MT są bardziej awaryjne niż inne, niemniej jednak bawimy się 40-letnim sprzętem a on nadal działa. Mamy Atarki nawet i z takimi pamięciami i one nadal działają. Dlatego nie demonizował bym tego aż tak bardzo. A że coś pada po 40 latach? Czy kogoś to dziwi?

30

Odp: Atari 65 XE memory test, artefakty obrazu

@perinoid

Czy kartridż z Salt można wgrać do carta, który jest do kupienia na a-lokalnie o parametrach:
Która wersja Salt będzie najlepsza?

Cartridge dla ATARI XL/XE zgodny z MaxFlash1Mbit (ReadOnly).

Zawiera:
- płytkę PCB z dwoma podstawkami
- programowalną pamięć flash 128kB: SST39SF010A-70-4C-PHE
- programowalny układ sterujący: ATF22LV10CQZ-30PU

Cechy:
- styki pozłacane
- domyślnie całoś zaprogramowana jako: MaxFlash1Mbit
- układ sterujący można przeprogramować dla zgodności z MaxFlash8Mbit-512kB OLD/NEW (należy wtedy użyć osobnej większej pamięci 512kB)
- obsługuje "SpartaDOS X"
- można tworzyć własne zestawy programów gier za pomocą Maxflash Studio

Ktoś z forumowiczów ma na zbyciu MMU do 65 xe :) ?

Ostatnio edytowany przez marxc (2023-05-25 14:33:47)

65 XE, Amiga 500

31

Odp: Atari 65 XE memory test, artefakty obrazu

SALT można wgrać w cokolwiek. Ja nagrałem na SIC, tak na chama bez żadnego menu. I działa. A co do MMU - można bez problemu zaprogramować GAL i będzie działać. Może to zrobić ktokolwiek kto ma programator i czysty GAL. Nie musi być atarowcem ;-)

A co do wersji - ta do serii XL/XE bo starsze pod 400/800 się nie przydadzą.

Ostatnio edytowany przez perinoid (2023-05-25 15:21:44)

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

32

Odp: Atari 65 XE memory test, artefakty obrazu

@marxc jesteś z Krakowa widzę, odezwij się może do PINokia?

Sikor umarł...

33

Odp: Atari 65 XE memory test, artefakty obrazu

Witajcie. Polecam to http://www.jammarcade.net/shoestrings-a … am-tester/

Wgrywamy do kostki zamiast romu. Bardzo ułatwia diagnozowanie konkretnej uszkodzonej kostki

Ostatnio edytowany przez piwkooo (2023-05-25 20:18:22)

34

Odp: Atari 65 XE memory test, artefakty obrazu

O... Fajne!

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

35

Odp: Atari 65 XE memory test, artefakty obrazu

@perinoid
Jaki model układu Gal nadaje się jako zamiennik dla MMU? Skąd pobrać wsad?

Tu coś się nadaje?
https://lispol.com/oferta/uklady-scalon … ery/palgal

@piwkooo
Super ten rom. Ale to w drugiej kolejności spróbuję. Najpierw tak jak radzicie zajmę się MMU.

65 XE, Amiga 500

36

Odp: Atari 65 XE memory test, artefakty obrazu

https://lispol.com/produkty/uklad-scalo … al16v8a-25 powinien być OK. A wsad jest np. tu: http://atari.myftp.org/atari8bit/galmmu/galmmu.html

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

37

Odp: Atari 65 XE memory test, artefakty obrazu

No ten cart to ja wystawiłem :) Pozostało mi masę płytek po prototypach więc teraz pozbywam się tego...

Carty 8kB wsadzamy do MaxFlasha1Mbit a 16kB do S-XEGS (trza zdublować ostatni bank).

Mogę zaprogramować atf16v8

38

Odp: Atari 65 XE memory test, artefakty obrazu

https://www.mouser.pl/c/semiconductors/ … ugh%20Hole

Ostatnio edytowany przez Gienek (2023-05-26 09:35:13)

39

Odp: Atari 65 XE memory test, artefakty obrazu

@Gienek

Dzięki, jak zdobędę układ to się zgłoszę.

65 XE, Amiga 500

40

Odp: Atari 65 XE memory test, artefakty obrazu

marxc napisał/a:

@_tzok_
Przedzwoniłem też A(RD4) z 13(5V) nie ma zwarcia

Bez sensu. Może wcale nie być zwarcia. Wystarczy rezystancja w granicach 2kohm do +5V i już będzie źle. Powinieneś zmierzyć napięcie na RD4. W sprawnym komputerze jest poniżej 0.1V. Jeśli jest max. 0.8V to dobrze. Jeśli 0.8-1.4V to już bardzo podejrzane, a powyżej 1,4V z całą pewnością źle. Jest tu tylko jedna trudność. Niski stan na RD4 jest wymuszany rezystorem 1kohm do masy. Jeśli ten rezystor jest uszkodzony, to wejście MMU pływa i napięcie na nim jest nieznane, czyli może odpowiadać stanowi wysokiemu. Próba zmierzenia go miernikiem nie powiedzie się, bo mierniki mają rezystancję w granicach 1-10Mohm, a rezystancja polaryzująca wejście może mieć wartość gigaomową. Dlatego oprócz napięcia trzeba jeszcze zmierzyć rezystancję między RD4 a masą. Czy jest ten 1kohm.

Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

41

Odp: Atari 65 XE memory test, artefakty obrazu

Jeżeli "coś" uruchamia się na komputerku, to można przygotować krótki programik który odczyta coś z adresu 8000 i A000. Jak będzie FF to znaczy że RD4 albo RD5 chce wpiąć cart ducha.

lda $8000
sta 710
lda $A000
sta 712

Jak wyjdzie ramka i tło czarne to jest ram i jest wyzerowany przez OS. Jak będzie biało to FF

Ostatnio edytowany przez Gienek (Wczoraj 22:44:30)

42

Odp: Atari 65 XE memory test, artefakty obrazu

Trop z RD4 jest całkiem dobry.
Gdy pod emulatorem spreparowałem cartridge z kodem 53 (Low bank 8 KB cartridge) wypełniony FF-ami (bo tak objawia się gdy RD4 zaskoczy a carta nie ma). To wyskakuje BASIC, potem BYE i test kończy się na kropkach w dwóch rzędach.
Ale bez BASICa system się wiesza. Też tak masz, że po włączeniu z OPTION wiesza się?

EDIT.
Jeżeli BASIC startuje to daj:
POKE 740,192
BYE
i zrób test pamięci

Ostatnio edytowany przez Gienek (Dzisiaj 00:00:20)

Post's attachments

ghost.car 8.02 kb, liczba pobrań: 2 (od 2023-05-27) 

RD4.png 598 b, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.