1

Temat: 65c816 ADP by PASIU

... po nieprzespanej nocy udało się odpalić 65c816 w Atari130XE ... hmmm: i co moge na ten temat powiedzieć?? .. ano to, iż pomimo usilnych prób znalezienia czegoś, co na '816 nie odpali nie udało mi się znaleść niczego. Jak do tej pory odpaliłem większość intr 16kB od A.D.98 zaczynając. Testy trwają, a więcej konkretów będzie w chwili, gdy przełoże owy wynalazek do kompa, który ma więcej niż 128kB RAM, bo na 128 zbytnio poszaleć się nie da. Chodzi oczywiście o demka pełnowymiarowe, ... ale o tym następnym razem.
Bardzo zajefajnie zachowuje się SysINFO (KMK), które to po stwierdzeniu faktu istnienia nowego procka, działa jakby zupełnie inaczej ... tzn. szybciej (na OKO ... Axe co ty na to?? hehe;-)) do prawie 2x (chodzi o otwieranie, zamykanie okien) ... jeśli chodzi o inny soft -> Sparta DOS X i QE816.sys (Quick_Ed); dopala do prawie 400% urządzenie E:, co daje dość wymierne korzyści użytkowe dla posiadaczy SDX. Epi próbował już (pod MAE) kodzić pod '816 - stwierdził, że to działa i lekko mówiąc deko się tym zajawił .... oj, będzie pełna bieda; pewnie NEO_Trk. w wersji 3.0 będzie wymagał 16bitCPU .. hehehe; mnie to osobiście nie przeszkadza ... ale to oczywiście żart. ... eee może nie?? ..
No to tyle; i prośba do Was: jeśli znacie jakikolwiek program korzystający z nielegali do poprosze o stosowną informację. (Mam nadzieje, że nikt nie zasugeruje mi testu Krógera na możliwość wykonania nielagali ... hihi).

Następną ciekawą rzeczą może być to, iż osobnik Epi odgrażał się OS'em pod 816, a procek do tygodnia czasu będzie sobie siedział u niego w kompie...

Mam namiar na 9-10 sztuk Apple IIGS (65c..) ... są chętni??

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

2

Odp: 65c816 ADP by PASIU

o zesz Wy, pisze sie na 65816, wpisz mnie Pin na liste :!:

p.s.
ciekawe z jaka czestotliwoscia moga grac sample pod 65816 :)?

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

3

Odp: 65c816 ADP by PASIU

... z jaką frq? Najlepiej zapytać o to Epi'ego, z jego relacji wynika jednak, iż użycie nowych instr. '816 powinno (nawet przy tym samym taktowaniu) wyraźnie zwiększyć frq np. pod NEO ... (Co, szykuje się Protracker pod '816 .. hehe) .... wynalazek Pasia (moim zdaniem) jest stosunkowo najmniej problematyczny dla zagorzałych przeciwników wymiany CPU w naszej ukochanej maszynce. 65c816 w tym układzie działa w trybie emulacji 65c02, więc jedyną "innowacją" w tym momencie są dodatkowe instrukcje zajmujące miejsce nielegali (TeBE, ty tego nie czytaj .. hehe), a te z punktu widzenia potencjalnego kodera są dość atrakcyjne. Odsyłam do manuala 65c816.

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

4

Odp: 65c816 ADP by PASIU

... z innej (?) strony uważam, iż "unlegale" są używane stosunkowo rzadko, więc czemu nie skożystać z tego wynalazku w sposób w jaki robią to programy obsługujące inne dopały np. drugiego POKEY'a?? Jest drugi to msx stereo, nie ma to mono. Czyli idąc dalej jeśli 6502 to std, jeśli 65c816 to używamy nowych rozkazów, lecz to oczywiście ma sens jedynie w przypadku programów "użytkowych", bo ciężko sobie wyobrazić sytuację, w której np mr. Goraud na jednym kompie chodzi tak, a na innym szybciej. Oczywiście pewna kultura nakazuje, bo soft działał poprawnie w każdej sytuacji, czyli chodzi o to, aby nie było sytuacji, gdzie posiadacz "zwykłego" 6502 nie może czegoś odpalić/zrobić.
W przypadku demek dobra byłaby pewna konwencja: nie używamy '816 i nie używamy nielegali, z których podejżewam kożyść stosunkowo niewielka. To oczywiście dla produkcji biorących udział w jakichkolwiek konkursach. ... być może pisze tera w kółko o jednym i tym samym, lecz po nocnej sesji mózg mi się lasuje, więc pi*.* i ide spać.
Dobranoc.

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

5

Odp: 65c816 ADP by PASIU

tego ten. a zają częstotliwością ten procek może chodzić (bez chłodzenia azotem? :) ) ?

: 404. Stopka not found

6

Odp: 65c816 ADP by PASIU

Max 20 MHz (!), ale w tym ukladzie pracuje ze standardowa czestotliwoscia zegara Atari. (to odpowiedz Pin'a)

pozdrawiam,

thePink

Atari, Inc., 1512 Crossman Ave., PO. Box 61657, Sunnyvale, CA 94086.
Złym błędem jest cofać się do tyłu, gdy wieje zimnym chłodem.
Jest to najprawdziwsza prawda. (c) VC

7

Odp: 65c816 ADP by PASIU

Heja!

Nie ma problemu ze ściągnięciem dowolnej ilosci 65816 od producenta: WDC.

Tomek Piotrowski mówił, że ludzie są bardzo mili i w ogóle (mała firma). Ceny konkurencyjne, różne obudowy i takie tam.

Bla bla bla bla, bla bla bla. Bla bla bla - bla - bla. Blabla bleee.

8

Odp: 65c816 ADP by PASIU

Tak dla informacji: już niedługo będzie dostępny schemat układu, w którym 65c816 będzie miał na pokładzie 1 lub 4MB pamięci liniowej (standardowy SIMM 30pin).
Następny krok to oczywiście podkręcenie procka do... no właśnie... Zadanie może wydawać się proste, jednak po przemyśleniu okazuje się, że zaprojektowanie sensownego rozwiązania jest trudne (nawet bardzo). Kto był na LL'2002 może widział Turbo-816 w lekko zmodyfikowanej wersji. Wersja podstawowa opierała się na założeniu, że gdy procek adresuje pamięć powyżej pierwszych 64kB, sygnał zegara taktującego procesor ma już 5MHz. Po małej przeróbce wycisnąłem więcej - 16MHz. Jakim kosztem? (przerwa na przemyślenie...) Oczywiście kosztem pamięci. Czy jest sens robienia układu mikroprocesorowego, w którym procek taktowany byłby niebotyczną częstotliwością, a pamięć była strasznie wolna (albo szybka, tyle że byłoby jej za mało)? NIE! I to jest próg, który należy jakoś przeskoczyć... Zaprojektować tzw. clockmanager i generator waitstate'ów. Później pójdzie jak z płatka...

Tak na marginesie, czy ktoś bardziej niż trochę przyglądał się dokumentacji do HyperSpeeda?

9

Odp: 65c816 ADP by PASIU

... a oto skrócona lista demek, które testowałem z prockiem 65c816:

* OWCA1,2  -  ok.
* AMBV  - ok.
* ULTRA  - ok.
* VENGEANCE  -  ok.
* DRUNK CH.  - znając FOX'a ... - ok.
* DOXEPIN  -  ok.
* TE_MOD  -  ok.
* TRIAL  -  ok.
* JUST FANCY  - test failed ... hehe;- chodzi o efekt z szachownicą, której po prostu nie ma, poza tym reszta OK.
* BITTER REALITY  -  i tu nie wiem ile owo demko potrzebuje ramu; niestety w kompie z '816 miałem jedynie 128kB, więc jeśli demo wymaga większej ilości pamięci to być może nie odpaliło z w/w powodu. Jeśli chodzi na 128 to wychodzi na to, że ... nie chodzi  .. hehe;-
* ERGO BIBAMUS  -  ok.
* jOYrIDE  -  ok.
* SWEET ILLUSION  -  ok.
* Time Kepper  -  to samo co w przypadku bitter reality ... nie wiem ile to potrzebuje ramu.

I pytanie do pana PASIA ... czy Sparta DOS X v.4.22/FTE'1995 obsłuży w/w przeróbkę '816???

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

10

Odp: 65c816 ADP by PASIU

* BITTER REALITY  -  i tu nie wiem ile owo demko potrzebuje ramu; niestety w kompie z '816 miałem jedynie 128kB, więc jeśli demo wymaga większej ilości pamięci to być może nie odpaliło z w/w powodu. Jeśli chodzi na 128 to wychodzi na to, że ... nie chodzi  .. hehe;-
* Time Kepper  -  to samo co w przypadku bitter reality ... nie wiem ile to potrzebuje ramu.

Bitter to ile sie nie myle czasy dem na 64 KB (a jezeli nie, to max 128), a TK to +256. A zmieniles pliki asm na dobre banki??? :)))

11

Odp: 65c816 ADP by PASIU

... cóż, to takie przyzwyczajenie, że demka przeważnie chcą coś więcej od ramu. ... a o co poszło?? Otóż  "Wasko bad sector activated"; sprawdź lepiej na CD; masz tam dwie wersje Bitter R., a ja akurat odpaliłem tę uszkodzoną ... , ostatecznie okazało się, iż problemu w odpaleniu w/w żadnego nie ma. Po analizie tematu na chwile obecną wychodzi na to, iż na '816 nie widziałem jednego fx w Just Fancy, oraz w bodajże JoyRide nie było jakiegoś badziewnego plotera, poza tym wszystko najnormalniej w świecie działa. ... no prawie; bo problem pojawił się z HD interface J. Żuka; z relacji Pasia wynika, że nawala kontrola wymiany danych hdd-komp, a to jest raczej defekt ze strony interface'u. Z drugiej strony zastanawiam się, w czym różni się '816 KMK od 65c816adp (Pasiu), gdyż jak się okazuje u Konrada wszystko jest w jak najlepszym pożądku. Hmmm; cóż, czeba czekać co na to przedstawiciej "PASIEJ STOŁÓWKI" ...

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

12

Odp: 65c816 ADP by PASIU

TK to +256. A zmieniles pliki asm na dobre banki??? :)))

Dobre! ;-)
Dobrze ze to jednak asm a nie binarka ;-) Mozliwosc zmiany bankow jednak istnieje :lol: :lol: :lol:
A wersji file jak nie bylo tak nie ma ...
Alez wodzu co wodz ! ;-)

13

Odp: 65c816 ADP by PASIU

... z innej (?) strony uważam, iż "unlegale" są używane stosunkowo rzadko, więc czemu nie skożystać z tego wynalazku w sposób w jaki robią to programy obsługujące inne dopały np. drugiego POKEY'a?? Jest drugi to msx stereo, nie ma to mono. Czyli idąc dalej jeśli 6502 to std, jeśli 65c816 to używamy nowych rozkazów, lecz to oczywiście ma sens jedynie w przypadku programów "użytkowych", bo ciężko sobie wyobrazić sytuację, w której np mr. Goraud na jednym kompie chodzi tak, a na innym szybciej. Oczywiście pewna kultura nakazuje, bo soft działał poprawnie w każdej sytuacji, czyli chodzi o to, aby nie było sytuacji, gdzie posiadacz "zwykłego" 6502 nie może czegoś odpalić/zrobić.
W przypadku demek dobra byłaby pewna konwencja: nie używamy '816 i nie używamy nielegali, z których podejżewam kożyść stosunkowo niewielka. To oczywiście dla produkcji biorących udział w jakichkolwiek konkursach. ... być może pisze tera w kółko o jednym i tym samym, lecz po nocnej sesji mózg mi się lasuje, więc pi*.* i ide spać.
Dobranoc.

widać że masz zjebany mózg
pisałeś kiedyś od początku do końca dwa razy ten sam program?
no to może będziesz wiedział ile kosztuje twój "wynalazek"

Hitler, Stalin, totalniak, SSman, NKWDzista, kaczor dyktator, za długo byłem w ChRL, wypowiadam się afektywnie.

14

Odp: 65c816 ADP by PASIU

o zesz Wy, pisze sie na 65816, wpisz mnie Pin na liste :!:

p.s.
ciekawe z jaka czestotliwoscia moga grac sample pod 65816 :)?

taką samą... albo niższą
optymalizacja playera pod 816 wyszła 1,6kHz w plecy
chcesz to sobie pisz
przyspieszenie może być przy opcjach edycyjnych
a tak - pozostaje czekać na szybszy zegar
i oby jakaś częstotliwość pozostała standardem
16MHz... niech będzie
ale Pasiu ciągle myśli... więc pewnie będzie jakieś 20MHz z ekstremalnie dużym ramem

Hitler, Stalin, totalniak, SSman, NKWDzista, kaczor dyktator, za długo byłem w ChRL, wypowiadam się afektywnie.

15

Odp: 65c816 ADP by PASIU

... extremalnie dużym ... niebawem, przynajmniej z czego mi wiadomo przyjdzie paczuszka ze 130XE i '816/4MB liniowego ramu; co prawda bez mocniejszego zegara, lecz zawsze to cos. ... Mam pomysł - demo na taką konfiguracje - przecie w Koceranach nic w regulaminie nie było, że nie można. .. hehehe;-)

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

16

Odp: 65c816 ADP by PASIU

... a kto ma zjebany łeb??? Epi, każdy można by powiedzieć, kto w 2003 roku trzyma w domu więcej niż jedno Atari można by powiedzeć ma coś nie tak z kalafiorem ,,,  .. hehehel- mnie to nie przeszkadza.

Hehehe - THC

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

17

Odp: 65c816 ADP by PASIU

... wychodzi na to, iż w Koceranach będziem testować maszynę z '816 i OS'em pod tenże właśnie procesor.....!!(?)

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

18

Odp: 65c816 ADP by PASIU

Odebralem dzisiaj od Pasia moja atarke z 65sc816!

Postanowilem pare demek poodpalac. Drugie demo na jakie trafilem, to IGOR/MADTEAM: Loading... MadTeam Workbench... ogien... presents... i ZONK! Wlacza sie GR.0, a generator znakow ustawiony jest na smieci, tak jak przy odlaczonym ROMie przy operacjach na RAMDYSKU spod ROMU.

Pin: przetestuj IGORA na swojej atarce, bo nie wiem, czy to wina procka, czy czegos innego.

19

Odp: 65c816 ADP by PASIU

Jeszcze jedno: Napisalem moj pierwszy program pod 816-tke:

putline    =    $c642

    .word -1, START, END-1

    *=    $2000

START
    lda #0
    rep #$02   ;$c2 $02 jakby kogos interesowalo :)
    bne c816
    ldx #<text02
    ldy #>text02
    jmp putline
c816
    ldx #<text16
    ldy #>text16
    jmp putline

text16    .byt "65sc816 RULEZ",155
text02    .byt "6502 SUX",155
END

Sprawdzilem, i dziala hihi. Mam tylko taki problem, ze nie znalazlem nigdzie zadnego cross-assemblera suportujacego 65816 i atarowskie pliki wykonywalne. Dla powyzszego kodu uzylem programu XA816 i na poczatku udawalem atarowski naglowek, ale to nie jest dobre rozwiazanie  :? MAE za bardzo nie oplaca mi sie uzywac, bo jak bede pisal DUZY kod, to najwygodniej jest asemblowac sobie na grzybie.
Jezeli wiec ktos wie o istnieniu takiego cross-assemblera, to prosze o info. W przeciwnym razie, bede musial napisac jakies szalencze makra... a moze by tak ladnie poprosic 0xF (napisz se) o suport 816-tki w X-ASMie... ;) chyba ze w ostatecznosci sam sobie napisze asebmlera (flexa i bisona znam :) )

20

Odp: 65c816 ADP by PASIU

looknij na www.6502.org - tam jest maaaasa asemblerow i crosow na 6502 i 816 na rozne platformy

21

Odp: 65c816 ADP by PASIU

Ach... to bylo pierwsze (no moze drugie) miejsce gdzie zagladnalem...
Mam fajne cross-assemblerki ale wszystkie sa ogolne. Zeby generowac kod dla atari, to trzeba sie troche nameczyc w generowanie odpowiednich naglowkow.

22

Odp: 65c816 ADP by PASIU

... z OxF pertraktowałem, jednak nic to do całości nie wniosło, prawdopodobnie sprawa utknęła w miejscu zwanym potocznie: "napisz se". Tak z drugiej strony; po tym jak Fox przerobił mojego grzyba (Kocerany) na stolik do WTK'i nie moge skur*.* (grzyba) odgrzybić z TABASCO. ... hehehe :D może pumexem zejdzie.

Nowy wątek - > procki najprawdopodobniej pojadą za naszą południową granicę 8O  :D  :D  :D rozmowy trwają.

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info