Przejdź do treści forum
atari.area forum
Twoje polskie źródło informacji o Atari
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Aktywne tematy Tematy bez odpowiedzi
Aktualności ze świata Atari
ICE-T 2.76 alpha 9 Nowa wersja zaawansowanego emulatora terminala
Street Fighter 2 na Atari - prace trwają W najnowszym materiale wideo autor zaprezentował aktualny stan rozgrywki.
Jurassic Spark - wersja finalna Podczas Grawitacji zaprezentowano wersję uproszczoną, pozbawioną kilku kluczowych elementów, które teraz zostały dodane.
ABBUC Software i Hardware Compos Ogłoszono coroczne konkursy.
Atari ANTIC Displaylist Designer Nowe narzędzie dla twórców oprogramowania na Atari 8-bit.
Opcje wyszukiwania (Strona 56 z 60)
Do STe TOS 1.62/2.06. Wersja językowa zgodna z posiadaną klawiaturą (choć da się patchować, ale ja nie umiem, a opisy nie są ogólnodostępne). Wersja US może sprawiać problemy (60Hz).
1.62 to fabrycznie spatchowany 1.06 i zarazem ostatni oficjalny z serii 1.xx. Choć akurat z tzw. med res bug, to bardziej podobało mi się zachowanie 1.06. Tam pulpit zapisany na monitorze mono powodował włączenie trybu średniej rozdzielczości po podłączeniu monitora kolorowego (błąd polegał na tym, że poza ręczną edycją pliku desktop.inf była to jedyna możliwość wymuszenia startu w średniej rozdzielczości). Po poprawce pulpit zapisany w wysokiej rozdzielczości, po przełączeniu na monitor kolorowy powoduje wybranie... niskiej rozdzielczości. Cała poprawka sprawdza się do tego, że zapisany w średniej rozdzielczości startuje w średniej. Tęgie głowy nie wpadły na to, by 0 odpowiadało niskiej rozdzielczości a 1 średniej lub wysokiej...
Obrazy dyskietek możesz rozpakowywać przez FloImg lub montując je w STeEMie i tam zapisując na twardy dysk (emulacja do folderu, nie obrazu). Gry w ten sposób raczej nie zadziałają, muszą być wersje pod HDD.
Wystarczą patyczki higieniczne i odrobina izopropanolu (IPA).
Trochę odkopuję, bo robiłem/robię pewne próby. Z moich obserwacji wynika, że w przypadku utleniacza w kremie, folia jest ważna i bardzo przyspiesza wybielanie, niestety obudowa ST ma tendencje do nierównego wybielania, a do tego potrafi być mocno utleniona co objawia się białym nalotem po wyschnięciu. Tym co przywraca kolor/wybiela jest ozon, a przynajmniej proces ten w jego otoczeniu przebiega znacznie szybciej, dlatego warto go utrzymać przy powierzchni wybielanego elementu.
Nie wiem czemu drygol tu miał opory napisać czego używa, a na anglojęzycznym blogu, który sam tu zacytował już napisał. Do wybielania używał wodorotlenku sodu (NaOH) - UWAGA ŻRĄCE!!!, a do nadania połysku i przywrócenia koloru utlenionego plastiku - oparów wrzącego acetonu (C3H6O). Podobny efekt jak acetonem można uzyskać też opalarką, ale i jedną i drugą metodą łatwo "przedobrzyć" i doprowadzić do deformacji elementów.
Ustawiasz jak pod kości 1Mbit (27010), dodatkowa linie adresową izolujesz od od płyty i podłączasz przez przełącznik do 5V/masy by wybierać wersje TOSu.
Jeśli zależy Ci na ciszy to polecam SCSI2SD...
Układ połączenia rezystorów wygląda tak:
R1=220R
R2=330R
Oczekiwana rezystancja między 1 i (2 - 7): 157R, (2 - 7) i 8: 143R, 1 i 8: 69R.
PIN1 jest oznaczony paskiem lub kropką na obudowie i zwykle kwadratowym padem na PCB.
Czy ktoś mógłby wyjąć taki rezystor i go pomierzyć? Interesuje mnie rezystancja między pinem 1 a pinami 2-7, oraz między pinem 8 a pinami 2-7.
PIN 1 idzie do 5V, pin 8 do masy, piny 2-7 to linie sygnałowe. Najprawdopodobniej jest 220R do masy i 330R do Vcc, czyli np. Bourns 4308R-104-221/331.
Nagraj przez FLOIMG. Wersja D-Bug jest skopana.
Atari ma tylko jeden sygnał Motor ON. Na oryginalnych stacjach SF3x4 zachowanie jest takie samo - silniki w obu stacjach zawsze działają równocześnie. Też się nad tym zastanawiałem, bo w sumie wystarczyłoby aby stacja załączała silnik tylko kiedy aktywny jest sygnał Motor ON oraz stacja jest wybrana (DSx). Z jakiegoś powodu jednak tak nie zrobiono.
Ostatnio przez moje ręce przeszło kilka ST. Sprzęty mają po ~30 lat i sugerując się materiałami w internecie przymierzałem się do wymiany kondensatorów. Oto moje wnioski - znalazłem 1 uszkodzony kondensator, jego uszkodzenie polegało na korozji aluminiowego "kubka", parametry jeszcze trzymał. Kondensatory WANG'S CAP, po tych 30 latach, trzymają parametry wręcz wzorowo. Niestety jak już wylutowałem te kondensatory to lutowałem nowe, bo jednak każde lutowanie poważnie je nadwyręża i nie są pomyślane do "wielokrotnego montażu". Główny kondensator po stronie pierwotnej w zasilaczu (47uF/400V - ten z czerwoną naklejką ostrzegawczą) często wygląda na uszkodzony z racji wypukłej plastikowej osłonki... nie spotkałem aby był uszkodzony, choć jego warto wymienić, bo jest obciążony termicznie (tuż przy mocno rozgrzewającym się radiatorze).
Jakie są Wasze doświadczenia w tej kwestii - czy znaleźliście kiedykolwiek uszkodzony kondensator elektrolityczny na płycie ST?
JA1 by przestawić na D0, nie sprawdzałem ale rzekomo sygnał Write Protect zachowuje się tu odpowiednio by TOS mógł wykryć zmianę dysku (Atari nie używa sygnału Disk Change). Data produkcji: 1999.11.
Kupiłem NEC FD1231H i mój niestety czyta tylko 82 ścieżki. Mój jest Made in Philippines P/N 134-506791-305-3. Konieczne było przestawienie (przelutowanie) zworki JA1 w pozycję 1.
Mają albo zworki albo mostki, a Sony ma przełącznik suwakowy. PeCetowe również zazwyczaj mają zworki albo mostki.
Jak to flop nie ma zworek?!? Który? Przełącznik można zamontować przy złączu FDD - przełącznik krzyżowy, zamieniający sygnały DS0 i DS1 między pinami 10 i 12. Można też "podnieść" 2 piny YM'a odpowiedzialnego za generowanie sygnałów DSx i tam dać przełącznik.
Ok tym nie wiedziałem, ale skoro już ten sygnał doprowadzamy to lepiej go doprowadzać tam gdzie ma być, czyli na pin 12 i wtedy numer napędu wybieramy zworką. Sam sygnał D1SEL (DS1) jest dostępny na zworze W2 (PIN3) - jeśli jest (bo nie w każdej rewizji płyty jest), lub na złączu zewnętrznego FDD (PIN5). Można wykonać mostek od spodu płyty - zworka jest blisko złącza FDD.
Prosty kabel (bez przeplotu), niczego nie musisz odcinać. Jeśli ma być B: to zworka na S1.
Prawdopodobnie uszkodzona jedna głowica. W tych stacjach wysychają też kondensatory, ale objaw jest raczej inny.
Do DTP na ST to był Calamus. Był też Papyrus (wskazane NVDI) - czyli edytor tzw. WYSIWYG (jak MS Word), no i wspomniany tekstowy (plain-text + podstawowe formatowanie) 1st Word Plus.
1st Word Plus i Papyrus z NVDI i jedną czcionką TTF mieszczą się na jednaj dyskietce (osobno, rzecz jasna). Niestety mam je tylko na fizycznych dyskietkach... jak będę miał czas i nie zapomnę to zrobię z nich obrazy.
Zależy po której stronie przejściówka jest zakładana... taśma odwróci Ci sygnały (problem znany dla osób próbujących przedłużać taśmę od FDD w STF).
Tutaj masz to opisane: http://torlus.com/floppy/forum/viewtopi … 479#p17479 jest przesunięcie między ścieżkami i niestandardowe nagłówki ścieżek.
Z monitorem obsługującym 15kHz można zrobić jedn kabel z przełącznikiem mono/color... ale trzeba przełączać linie RGB, gdyż w trybie mono są "spięte" razem.
Praktycznie wszystkie mają zamieniony rezystor obwodu RC resetu z rezystorem regulacji prądu segmentów OLED...
https://youtu.be/__3InV5tdzM
Odpięcie lub podpięcie monitora mono powoduje reset komputera, jeśli komputer i monitory są podłączone do sprawnej instalacji elektrycznej z przewodem ochronnym to jest to hot-plug.
FastCopy III nie polecam, stosuje bardzo "dziwny" format ścieżki. O wiele "bezpieczniejszy" jest FastCopy PRO.
Gry zazwyczaj używają rozdzielczości ST-LOW i wymagają monitora RGB lub telewizora. Programy użytkowe działają zazwyczaj w rozdzielczości ST-HIGH i wymagają dedykowanego monitora MONO, ale wiele z nich może też działać na monitorze RGB w trybie ST-MEDIUM. Monitor SVGA z odpowiednią przejściówką może być używany w zastępstwie monitora MONO, tryb kolorowy obsłużą jedynie nieliczne monitory multisync, lub takie, które posiadają funkcję telewizora i gniazdo SCART. Chyba żaden współcześnie produkowany monitor LCD do PC oficjalnie nie obsługuje odświeżania 15kHz przez gniazdo VGA.
damanloox napisał/a:Czy wymiana elektrolitow na plycie ma sens
Jak najbardziej i to nie tylko elektrolitów ale również tantalowych (jeśli takowe tam występują). Do tego inspekcja płyty pod kątem pęknięć, zabrudzeń i korozji. Układy TTL raczej się nie starzeją.
Format .ST to zasadniczo ISO, nie ma informacji o rozmieszczeniu sektorów, gry i programy używające niestandardowego layoutu mają z nim problem (jest baaaardzo wolno). Nie radzi sobie np. FastCopy 3 (w PRO jest już ok, bo używa "poprawnego" layotu). Natywnym formatem obu emulatorów jest HFE, ale o ile jest to natywny format dla HxC, to autor FlashFloppy zaimplementował go trochę po swojemu. FF to taka darmowa alternatywa HxC, wykorzystująca niektóre elementy HxC (format HFE oraz loadery). Na pewno w HxC lepiej działa Direct Mode (i tym samym HxCMount). Flash Floppy miewa też problemy z zapisem w niektórych formatach. Mam 2 Goteki - jeden z FF, drugi z HxC. Pierwsze zetknięcie z HxC było negatywne i go wywaliłem... ale potem do niego wróciłem (niestety musiałem ponownie zapłacić). Teraz jest uważam go za lepszy wybór. Jedynie nawigacja po folderach na OLED w FF jest na tę chwilę bardziej dopracowana. HxC na obrazach HFE pod względem wydajności odczytu i zapisu jest bliskie prawdziwemu FDD, na ST w standardowych procedurach odczytu/zapisu również wypada bardzo dobrze (w niestandardowych - gorzej ale to wina formatu, a nie firmware).
Jeff (HxC) ma dużo lepszą bazę sprzętową ("docelowe" komputery, KryoFlux) niż Keir (FF).
http://torlus.com/floppy/forum/viewtopi … amp;t=3277
https://github.com/keirf/FlashFloppy/issues/44
HxC również natywnie obsługuje m.in. .ST. Porównując szybkość emulatora z prawdziwym FDD HxC wypada lepiej od Flash Floppy (tak czy inaczej oba są minimalnie wolniejsze). Wszystkie mody dla FlashFloppy (OLED, przycisk, enkoder, piezo) działają też z HxC. Jak byś bardzo chciał używać loadera to również jest ten sam (HxC).
Gotek na chińskim firmware jest bezużyteczny w ST, trzeba wgrać Flash Floppy albo HxC. Ten drugi jest bardziej dopracowany ale niestety płatny. Warto też dołożyć wyświetlacz OLED (może być w miejsce fabrycznego 7-segmentowego) i 3 przycisk lub enkoder. Jako bajer można dodać głośniczek symulujący dźwięki pracującego napędu FDD.
W STE jest o tyle łatwiej, że taśma od FDD jest dostatecznie długa (trzeba ją przekręcić) by podłączyć Goteka jako stację wewnętrzną w normalnej pozycji, w STF trzeba go montować "do góry nogami" albo wymieniać/przedłużać taśmę.
Znalezione posty [ 1,376 do 1,400 z 1,485 ]
Forum oparte o: PunBB
Currently installed 7 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.
Wygenerowano w 0.052 sekund, wykonano 25 zapytań