101

@QTZ - kilka "lekkich" poprawek wysłałem ... co z tego wyjdzie zobaczymy
Patrz też post:
http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic … 53#p274353

@Mq - "Co do taniości nowego SIC-a, to powinien się teraz nazywać SEC (super expensive cart)"
      "Ponadto chyba z pół kilo cyny na to trzeba zużyć:)"

Miałem użyć niecenzuralnego słowa ale sobie odpuściłem ....

btw. wybierasz się na jakiś zlot w tym roku ? ;]

@Candle "podobnie Stryker zgłaszał problem z lutowaniem sie do placków masy"
Problemem była kolba i grot który używałem.... ale fakt faktem punkty masowe na starym sic'u lutowało się łatwiej :)
Temat sobie wyjaśniliśmy i nie ma co do niego wracać.



Co do lutowania pinów precyzyjnych w SIC jedynce ... można je "odzyskać" z uszkodzonych podstawek precyzyjnych które mają uszkodzone nogi lub mamy takie których już nie użyjemy .... fakt przydaje się mieć jedną 32 pinową wtedy sobie je ładnie "nabijamy" montujemy w otwory i lutujemy w miarę równo ...

Rozwiązać trzeba by było jeszcze ten kątowy tact switch jest o 1mm za wysoki. Może uda się go zamontować "głębiej w płytkę" bez cięć ...zapewne by trzeba było trochę pokombinować w "kolejnym" prototypowym pcb ....

Kiedy to nastąpi .... wie tylko jedna osoba :)

"wszystko się kiedyś kończy......."

102 Ostatnio edytowany przez Mq (2021-03-13 14:38:29)

@stryker, źle odbierasz intencje. Jakie niecenzuralne słowa chciałeś pisać? Ja nic negatywnego na myśli nie miałem, a to co napisałem, to był żart w odpowiedzi na to, co najpierw napisał Candle post wcześniej:

Candle napisał/a:

wbrew nazwie kartridza nie jest on tani

Kartridż SIC! w pierwotnej wersji wiele lat temu był rewelacyjnym pomysłem, bo wtedy był faktycznie tani, i przede wszystkim jedyny, o zajebistej funkcjonalności nie wspomnę. Obecnie kartridży mamy zatrzęsienie, każdy robi jakieś kartridże, a produkcja ich w profesjonalny sposób w warunkach domowych z zamówieniem płytek z Chin jest tania jak barszcz. Nazwa SIC jest bardzo dobra nadal, bo kartridż ten ma super fajną funkcjonalność, a nazwa przeszła do historii i każdy ją zna. Uważam, że bardzo dobrze żeby się nowa wersja też tak nazywała, jest to kontynuacja dobrej tradycji i tyle.
Jeżeli nie masz poczucia humoru, nie widzisz że nazwa zrobiła się trochę groteskowa i można ją potraktować humorystycznie, to już nie jest moja wina.

stryker napisał/a:

btw. wybierasz się na jakiś zlot w tym roku ? ;]

Nie, nie jestem "scenowcem", nie jeżdżę na zloty tego rodzaju, nie wybieram się, nie kręci mnie to, prawdopodobnie ani w tym roku, ani w żadnym innym (choć nie wykluczam, bo może się zdarzyć). Dla mnie to nasze w dużej części wspólne hobby, to przede wszystkim odrestaurowywanie sprzętów, grzebanie w elektronice i programowanie. Głównie Atari, bo mam największy sentyment. Wszystkie te rzeczy robię w jednym miejscu: za biurkiem, w czasie wolnym od innych zajęć. Poza Atari mam rozliczne inne hobby i pasje.
A dlaczego pytasz? ;]

103 Ostatnio edytowany przez QTZ (2021-03-30 09:30:34)

Obiecane zdjęcia:

http://qtz.cwaboard.co.uk/atari/sic!plus/s1.jpg
Myślę, że żeby zapobiec skracaniu tych żeber wystarczy lekko odginając 3 nóżki - układów i kondensatora przed lutowaniem (zapomniałem zaznaczyć kondensatora!) Na zdjęciu wciśnięte - jeszcze nie zlutowane.

http://qtz.cwaboard.co.uk/atari/sic!plus/s2.jpg
Najmniej inwazyjna re-aranżacja - zamienione miejscami scalaki i obrócone (po zamianie "krótszego" z jednym z długich można oczywiście zamienić też te "długie" miejscami, lub je obrócić - jeżeli to uprości ułożenie ścieżek, warto też zwrócić uwagę na nóżki w "górnym rządku", żeby nóżki uniknęły konfliktu z żebrami :))
PLCC obrócone i opcjonalnie przesunięte bliżej środka.
Przyciski mogą być zamontowane ciaśniej, bądź luźniej niż obecnie - wtedy mocowane po drugiej stronie płytki (mi się ta druga opcja bardziej podoba).

A czemu przycisk i przełączniki na górnej części miałyby być niezgodne z 1200XL?

Edit: Wzorując się na pomyśle zastosowanym przez Ccwrc sprawdziłem, że można zmieścić dwa działające przełączniki w otworze przy zatrzasku, moim zdaniem jednak mimo uniknięcia dwóch otworów, lepsze jest obecne rozwiązanie z przełącznikami "z tyłu" - z tego powodu, że przełączając je działamy siłą w stronę w którą dociskamy kartridż w gnieździe.

http://qtz.cwaboard.co.uk/atari/sic!plus/s3.jpg
Przymiarka obudowy (oczywiście obrócenie do góry nogami podstawek to nie to co mam na myśli - tak mi się ułożyło do zdjęć ;)).

@Dely Co do propozycji nowej naklejki, to bym spróbował jak będzie wyglądać z odwróconym "i" <-> "!".

-----

Edit 30.03.2021:

Myślę, że aby równo, łatwo i szybko wlutować takie luźne piny wymontowane z podstawki można je na czas lutowania nałożyć na podstawkę (wstawić w nie całą podstawkę), którą po przylutowaniu pinów z nich wyjmiemy :)

104

@lopez
@sikor
chętni na przetestowanie web'owej wersji Sic! Managera .... generatora obrazów dla sic i sic+ ?

"wszystko się kiedyś kończy......."

105

Chętni ;) Ale u mnie dopiero w długi weekend - koniec roku szkolnego to masakra jest jakaś...

Sikor umarł...

106

Jasne, walczę co prawda z RGBtoHDMI dla STka, ale myślę, że trochę czasu znajdę :)

107

Dzięki uprzejmości Piesia powstała lekko przerobiona wersja obrazka Ooz'a pod "+".

Zapowiada się również nowsza wersja płytki ....

http://sic.pigwa.net/plus/sicgraph1fix7.png

"wszystko się kiedyś kończy......."

108

Jest już nowa wersja SIC! Managera?

Ja bym lepiej spaliłem się. Wybierać nie Tobie.

109 Ostatnio edytowany przez QTZ (2025-08-20 18:43:09)

@paptak https://www.atari.org.pl/forum/viewtopi … 01#p304001

Ale... nie było tu informacji, a okazało się, że w wersji finalnej zostało przeprojektowane sterowanie przełączaniem aktywnego układu flash i ta wersja jest niezgodna z aktualną.

Także dla wszystkich, którzy mają tę wersję i myśleli, że coś źle zrobili - instrukcja jak przerobić ją na aktualną :)

Przeróbka SIC!+ prototyp -> SIC!+ aktualna działająca wersja:

- usunąć scalak U7 (na górze pod diodą)
- usunąć scalak U6 (na dole pośrodku)
- usunąć kondensator C7
- przeprogramować U4 aktualnym wsadem (albo zaprogramować nowy GAL albo PALCE)

Pięć cięć (tego co w nawiasach kwadratowych NIE ruszamy - wstawiłem aby było wiadomo od czego odcinamy/odcięliśmy - do pomiaru):
Na wierzchniej stronie płytki (tam gdzie są luty):
A. przeciąć połączenie przy U4 16 [x U1/U5 28]
B. przeciąć połączenie przy U4 7 [x U1/U5 7 - 7 na złączu]
C. przeciąć połączenie przy U4 15 [x U3 17 - U2 19]
Na spodniej stronie płytki (tam gdzie są elementy):
D. przeciąć cienkie połączenie wychodzące z lewej strony rezystora R2 (ścieżka wchodzi pod oznaczenie JP2) [x U1/U5 1]
E. przeciąć cienkie pionowe połączenie po prawej stronie rezystora R2 (połączenie od środkowego styku jp2) [x U2 12 - U3 11]

Osiem plus jedno - połączenia:
Na wierzchniej stronie płytki (tam gdzie są luty):
1. w miejscu po U6 połączyć 2 - 3
2. w miejscu po U6 połączyć 11 - 12
3ab. połączyć U4 16 - U7 6 oraz U6 4 - U6 6 [alternatywnie U4 16 - U6 6 (albo do U1 22)]
4. połączyć U4 15 - R2 patrząc od strony lutowania z prawej strony rezystora (centralnie nad otworem)
5. połączyć środkowy pin przełącznika jp2 z masą (np.: zeskrobać lakier pomiędzy przyciskiem, a przełącznikiem i połączyć masę ze ścieżką, albo bardziej elegancko po drugiej stronie płytki do najbliższego punktu masy)
6. połączyć U4 7 z U2 19
7. połączyć U2 12 - U1 1 (jest połączony z U5 1)
8. połączyć U4 9 - U1 28 (U4 9 jest połączony z polem 2 złącza, a U1 28 z U5 28)

Sprawdzić połączenia (czy prawidłowo przecięte i połączone, czy nie ma zwarć?)!

Widok od strony układów:
U7 [miejsce po 74x74], U4 [GAL (zaprogramowany nowym wsadem)]
U3 [74x244], U2 [74x273]
U5, U1 [FLASHe]
U6 [miejsce po 74x00 - NAND] {w starszej wersji było 74x32 - OR}

Koniec.

Edit 1, 2 i 3... :)

W czasie gdy montowaliśmy te prototypowe SIC!+ ściągnąłem kilka "obrazków", m.in. udostępniony schemat nieco wcześniejszej wersji, różnice na szczęście są niewielkie.

https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&amp;item=13140
(Wcześniejszy prototyp SIC!+)

W naszej wersji zamienione zostały bramki OR na NAND i wyeliminowana została negacja zrealizowana na tranzystorach. Prawdopodobnie różni się też wsad GAL-a.

https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&amp;item=13142
(Wcześniejsza wersja płytki, jednak połączenia i elementy odpowiadają naszej [brakuje tylko jednego z kondensatorów])

Schemat wcześniejszego prototypu posłużył mi więc za punkt odniesienia. Wyraźnych zdjęć gołej płytki nie mam, także korzystałem z dostępnych, na których widać fragmenty.

W wersji finalnej sterowanie zostało uproszczone i zrealizowane wyłącznie na GAL-u (nowy wsad). Dzięki czemu wyeliminowane zostały dwa najmniejsze układy i jeden kondensator. Przełącznik nr 2 prawdopodobnie zmienił swoją funkcję. Na wielu wcześniejszych zdjęciach (np. na powyższym) w jego miejscu jest jumper albo nie ma tego przełącznika wcale.

https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&amp;item=13141
(Aktualna wersja SIC!+)

Obecnie ten przełącznik jest wręcz niezbędny - umożliwia przełączenie aktywnego układu przez co daje możliwość wyboru który układ będzie w danym momencie uruchamiany. Jak już pisałem w innym wątku - na przykładzie Laury RNG i Laury RNG Revolve - można się w ten sposób przełączać w czasie działania programu miedzy tym samym programem zawierającym inne dane, co można ciekawie wykorzystać (można taki efekt uzyskać software-owo i przełączać np. z klawiatury, jednak oczywiście program musi być do tego dostosowany). Przełącznik jest też potrzebny przy robieniu dumpów (wybrana kość) i flash-owaniu plików bin 512kB (przy zapisie działanie przełącznika jest odwrócone).

https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&amp;item=13149
(Rev. 1.1 - rekonstrukcja naszej wersji; zaznaczone ścieżki, które w Rev. 2 zostały zmienione)

https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&amp;item=13189
(Rev. 2 - przeróbka z rev. 1.1 - czyli to co nas interesuje najbardziej)

https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&amp;item=13185
(Rev. 2 - aktualna - dla porównania)

Zdjęcia przerobionej płytki wraz z oznaczeniami:

Spód:
https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&amp;item=13168
Na spodniej stronie dwa cięcia D i E (ja zrobiłem drugie z nich na wierzchniej stronie, ale nie polecam) i widoczny brak trzech elementów (zostawiłem podstawki, ale nie można w nie wkładać już układów!)

[Przy JP2 uszkodziłem drugą ścieżkę - nie ma to znaczenia.]
[Zielony przewód na tej stronie (powyżej) - bo uszkodziłem ścieżkę przy przycisku - normalnie niepotrzebny.]

Wierzch:
https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&amp;item=13187
Na wierzchu 3 cięcia i wszystkie 9 (8+1) połączeń.

Łączenia 3a i 3b są to dwie części jednego połączenia (znaki równości w dwóch kolorach oznaczają które nóżki się łączą na płytce).
Oznaczone luty przy U6 (usuniętym) to miejsca po wylutowanym kondensatorze C7.

Punkt nr 5 to miejsce w którym zeskrobałem lakier i połączyłem ścieżkę z masą (ja tego nie zrobiłem, ale bardzo by to ułatwiło skrobanie i lutowanie - oklejenie dookoła tego miejsca taśmą izolacyjną). Można to zrobić bardziej elegancko łącząc przewodem środkowy pin JP2 do któregoś z pinów masy. Trzeba uważać żeby nie dotykać lutownicą przełącznika i go nie przegrzać (mój ledwo żyje).

UWAGA: Trzeba też pamiętać o ponownym zaprogramowaniu układu GAL/PALCE wsadem dla Rev. 2 - aktualnym obecnie.

Uwagi do schematu:
Patrząc na schemat nie widać tego, ale razem złączone są wszystkie pola i nóżki mające takie same nazwy.
Nóżki układów Flash są połączone na płytce 1-1, 2-2, 3-3, itd. za wyjątkiem nóżek nr 22, które są sterowane osobno.

Uwaga: Układy / elementy są oznaczone tak samo jak w finalnej wersji, więc nie ma z tym problemu, jednak na płytce wszystkie układy zostały obrócone, a U2 dodatkowo zmienił położenie.

Jak widać na zdjęciach płytki przeróbka jest dość prosta i nie jest wcale aż tak dużo do zrobienia :)

Za sprawdzenie i informację, przez co motywację do wykonania tej przeróbki oraz pomoc przy uruchomieniu podziękowania dla Ccwrc.

Post's attachments

sic2_prototyp_fix_spod.jpg 299.17 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

sic2_prototyp_fix_wierzch.jpg 295.79 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

sic_cart_plus_1_2_aktualny_stan_na_2025_08.png 130.39 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

sic_cart_plus_schemat_1_1.png 208.42 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

sic_cart_plus_schemat_2.png 134.18 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

sic_cart_plus_schemat_2_przerobka_1_1.png 234.94 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

sic_plus_płytka_wczesniejszy prototyp_elementy_nowszy_prototyp.jpg 68.82 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

sic_plus_schemat_prototyp_1.png 140.74 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

110

stryker napisał/a:

(...) tact switch ma 7mm wys. a z tego co zmierzyłem max to 6,5mm tak więc musiałem się pozbyć jego nóżki i kawałka metalu...

stryker napisał/a:

(...) kątowy tact switch jest o 1mm za wysoki. Może uda się go zamontować "głębiej w płytkę" bez cięć ...zapewne by trzeba było trochę pokombinować w "kolejnym" prototypowym pcb ....

Przycisk przelutowywałem kilka razy... (wersja +) za każdym razem zmniejszając blachę... uszkodziłem przy tym ścieżkę, pola lutownicze i jedną z nóżek przycisku... (głównie problemem było wylutowywanie, ale też cięcie blachy aby nie zgiąć / przeciąć nóżek przycisku), a także niepotrzebnie podciąłem "żebra" góry obudowy...

Patrząc na rysunek obecnej płytki wydaje się, że problem wysokości został rozwiązany i przycisk wpuszczony jest w płytkę.

Kolejnym istotnym problemem jest odległość zamontowania przycisku od krawędzi płytki, co chyba też zostało uwzględnione. Przycisk musi być cofnięty względem krawędzi płytki o ok. 1mm, gdyż lekko pochyła ścianka obudowy kartridża zabiera ok. 1mm miejsca, co nie pozwala, aby przycisk był zamontowany przy samej ściance. Przy takim montażu płytka była lekko przekrzywiona, a klips z obudowy nie łapał płytki... trudno było zauważyć czym jest to spowodowane.

Jak się zorientowałem to przycisk z przyciętą blachą wlutowałem odchylony.

Jeżeli przycisk zostanie tak zamontowany, to poza otworami na przycisk i przełączniki nie powinno być konieczne żadne inne cięcie wierzchu obudowy (niektóre luty mogą nieco zawadzać o "żebra", ale można je tak przygiąć i dać mniej cyny, że się zmieszczą - tak jak to przewidywałem).

Otwory początkowo zrobiłem dość ładnie, jednak nie do końca w dobrych miejscach, a później wyszło jak wyszło... dopiero jak to jest zmontowane można by było pomierzyć i otwory w kolejnej obudowie wykonać precyzyjnie.

Czytałem, że układ PLCC można wyjąć gdy pod podstawką w płytce jest wykonany otwór, nie wiem jak jest w praktyce z otworami, ale tu zostaje użycie ekstraktora PLCC, więc może na przyszłość byłoby dobrze gdyby takie otwory były.

---

Przy powyższej przeróbce gdybym ją robił kolejny raz, ścieżki przeciąłbym nie skalpelem (dosłownie), a nawierciłbym lekko cieniutkim wiertłem. Użyłbym też cieńszych przewodów i być może rozważyłbym inne połączenie zamiast skrobania lakieru na łączeniu oznaczonym nr 5.

---

Tak na marginesie mogłaby powstać wersja 3-4 flashowa (zmieści się ;)) do sterowania zabraknie chyba nóżek w GALu, ale można przełączać flashe przez demultiplekser lub przez bramki NAND (przy 3-ech flash-ach jeden NAND jako negator) :). Układy oprócz flashy i GALa można by było zastąpić mniejszymi odpowiednikami lutowanymi powierzchniowo. Nawet przylutować po obu stronach płytki.

Mogłaby powstać też wersja plus z układami w obudowach DIP :)

[Można też przerobić SIC! na SIC!+ co wymaga podobnych przeróbek jak prototypowa wersja SIC!+ na aktualną :) Ale bez nowej płytki trzeba by było flash-a na flash-a nalutować ;). Ew. odwrócony od spodu płytki :O.]