51

Odp: 64Kb/320Kb/1088Kb czyli gównoburza w natarciu

@Sikor nie rozumiem logiki @grzybsona

Kiedyś, rozumiem, inwestowało się w pamięć bo tańszym nośnik masowym była dyskietka, która pozwalała się łatwiej kopiować etc.

Ale dziś? Binarki do pobrania z netu, a jak ktoś koniecznie musi na real hardware to może sobie sflaszować na czas grania jakiś cart, do tego o ile się nie mylę już są albo nadchodzą rozwiązania montujące obrazy cartów dla A8.

Wiem, że niektórzy wciąż lubią zaczytać z dyskietki albo lubią dźwięk wczytywania z kasety - ja należę do tych co dzięki postępowi technologii chętnie zapomną o kasetach, flopach i puchnących kondensatorach.

Na C64 wybieram (jak mam wybór, a jest to coraz częstsze) wersje na cart bo wachlowanie dyskietkami nawet pod emulatorem mnie wkurza wink

Ostatnio edytowany przez zbyti (2021-02-11 00:00:37)

52

Odp: 64Kb/320Kb/1088Kb czyli gównoburza w natarciu

@sikor Aplikację przeznaczoną na cartridge można mechaniczne przerobić na aplikację działająca na portb. W drugą stronę niekoniecznie,bo portb to jednak ram.
Ale ogólnie idea jest fajna i myślimy o czymś takim.

laoo/ng

53

Odp: 64Kb/320Kb/1088Kb czyli gównoburza w natarciu

Double-post mi się kliknął.
To dopiszę tylko, że fajnie, że flashcarty stały się popularne, bo są już technicznie możliwe do taniego wykonania. Sam mam ultimate'a od briana82 i to super narzędzie. Nawet kupiłem sobie kung-fu flasha do c64 i też jest super.
Teraz tylko życia brakuje żeby pisać fajne prodki na kartridże smile

Ostatnio edytowany przez laoo/ng (2021-02-11 00:02:19)

laoo/ng

54

Odp: 64Kb/320Kb/1088Kb czyli gównoburza w natarciu

@laoo/ng: dlatego odniosłem się do posty @grzybson-a bezpośrednio. De facto w carta też można (przynajmniej teoretycznie) upchać RAM.

Sikor umarł...

55

Odp: 64Kb/320Kb/1088Kb czyli gównoburza w natarciu

z karta nie tylko mozna bezposcrednio wykonywac kod, takze program antica, takze dane dla obrazu...

co wiecej zeb wyswietlic caly obraz np. 8 kb, wcale nie potrzeba tyle zabierac w przestrzeni adresowej cpu :-) wystarczloby pewnie z 48 bajtow big_smile na stronie D5 :DDD

kart daje ogromne mozliwosci lacznie z taka ze atari posluzy za odpowiednie ustawienie proramu antica i bedzie sluzyc za przekazywanie informacji z klawiatury, bo cala reszta bedzie procesowana na zewnatrz ;-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

56

Odp: 64Kb/320Kb/1088Kb czyli gównoburza w natarciu

@XXL, dobrze wiesz, że tu nie chodzi o obliczenia na zewnątrz. Tu wystarczy zwykły cart, ARMy czy inne maliny mnie tu nie obchodzą tongue

Sikor umarł...

57

Odp: 64Kb/320Kb/1088Kb czyli gównoburza w natarciu

Tutaj, to akurat xxl ma o tyle rację, że do carta można wsadzić cokolwiek, nie mówiąc już o pamięci. Cała ta dywagacja jest więc trochę o kant dupy rozbić, bo jakie to ma znaczenie gdzie ten ram się znajdzie? Ktoś to ma w środku a inny na zewnątrz. No i? Galtron na AOL już leci z Ramcartem 32MB, ja się więc pytam gdzie jest teraz komitet strajkowy? smile) Czym się różni mod wsadzony do środka od tego podłączonego na zewnątrz? Zastanówmy się. Ultimate1MB w środku jest passe, ale już podłączone z zewnątrz przez PBI jest ok.

Rozumiem smile

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

58

Odp: 64Kb/320Kb/1088Kb czyli gównoburza w natarciu

jak moge podlaczyc to rozszerzenie do mojego atari xegs ?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

59

Odp: 64Kb/320Kb/1088Kb czyli gównoburza w natarciu

Ja, to np. nie mogę podłączyć joysticków 3 i 4 do Atari 130XE. Bardzo mnie to boli big_smile

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

60

Odp: 64Kb/320Kb/1088Kb czyli gównoburza w natarciu

acha czyli sie nie da :-) to ja bym jednak wolal takie karty ktore sie da podlaczyc do mojego atari.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

61

Odp: 64Kb/320Kb/1088Kb czyli gównoburza w natarciu

Pin napisał/a:

Ja, to np. nie mogę podłączyć joysticków 3 i 4 do Atari 130XE.

No, ale jak odłączysz pamięć to spokojnie wyprowadzisz 2 dodatkowe gniazda.  że 48Kb RAM? No cóż, życie...

Sikor umarł...

62

Odp: 64Kb/320Kb/1088Kb czyli gównoburza w natarciu

jest interfejs multijoy ;-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

63

Odp: 64Kb/320Kb/1088Kb czyli gównoburza w natarciu

oo, nawet w wersji na 8 lub 16 joysticków, o ile pamiętam...

Sikor umarł...

64

Odp: 64Kb/320Kb/1088Kb czyli gównoburza w natarciu

Sikor napisał/a:

No, ale jak odłączysz pamięć to spokojnie wyprowadzisz 2 dodatkowe gniazda.

... nieeeee, nie wolno dotykać plomby z Pewexu smile

xxl napisał/a:

jest interfejs multijoy ;-)

... nieeee, bo oryginalny co dopiero rozfoliowany Mule z nim nie działa smile

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

65

Odp: 64Kb/320Kb/1088Kb czyli gównoburza w natarciu

Pin napisał/a:

... nieeee, bo oryginalny co dopiero rozfoliowany Mule z nim nie działa

Spokojnie, właśnie patrzyłem - jest spatchowany pod multijoya... smile

Sikor umarł...

66

Odp: 64Kb/320Kb/1088Kb czyli gównoburza w natarciu

@Sikor, @zbyti
Cartridge technicznie rozszerzenie pamięci. Zazwyczaj EPROM, FLASH, ale RAM-Carty też były.... Czyli nie tylko nośnik.
Procek nie uruchomi sobie bezpośrednio kodu z dyskietki, musisz go załadować do pamięci.
A z cartidge? On już jest w pamięci widzianej przez procka, nie trzeba nic kopiować, można uruchomić bezpośrednio!

W toerii można napisać demo/grę która wymaga ramu w PORTB albo RAM-Carta - może być?

Pang, Bomb Jack, Yie Ar kung fu nie wykorzystują dodatkowej pamięci na levele, tylko na kilkadziesiąt kilobajtów procedur, które muszą być dostępne do wykonania "od ręki"!

grzybson/SSG

67

Odp: 64Kb/320Kb/1088Kb czyli gównoburza w natarciu

"A z cartidge? On już jest w pamięci widzianej przez procka, nie trzeba nic kopiować, można uruchomić bezpośrednio!"
Z zastrzezeniem, że nie zrobisz już sobie self modifing code co jest czestą optymalizacja. A jeśli chcesz to musisz się skopiować do ram'u tak czy inaczej.

Maciek - https://demozoo.org/sceners/44663/
--------
Atari 65XE + Ultimate 1MB + Stereo + SIO2SD | Atari 520STE + 4MB + UltraSatan | Atari Falcon 030 + CT60e + 14MB ST + 256MB TT + 68882  + CF + Netusbee | Amiga 500 + 1MB + Gotek | Amiga 600 + 2MB Chip + 8MB Fast + CF

68

Odp: 64Kb/320Kb/1088Kb czyli gównoburza w natarciu

mkm napisał/a:

"A z cartidge? On już jest w pamięci widzianej przez procka, nie trzeba nic kopiować, można uruchomić bezpośrednio!"
Z zastrzezeniem, że nie zrobisz już sobie self modifing code co jest czestą optymalizacja. A jeśli chcesz to musisz się skopiować do ram'u tak czy inaczej.

o to ciekawe, chodzi o to że jeden bank mam za małą wielkość? Jeśli tak to czy nie można rozwinąć kod do paru banków i przełączać w locie?

Ostatnio edytowany przez Cyprian (2021-02-11 09:43:30)

Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net / AT Speed C16
http://260ste.appspot.com

69

Odp: 64Kb/320Kb/1088Kb czyli gównoburza w natarciu

@Cyprian: nie można modyfikować kodu w ROMie smile
Kod większy niż bank się zdarza, najprościej to trzymać w banku podprocedurę, która jak się kończy, to skacze do kodu przełączającego, który jest poza bankiem.

laoo/ng

70

Odp: 64Kb/320Kb/1088Kb czyli gównoburza w natarciu

"@Cyprian: nie można modyfikować kodu w ROMie"
Niby proste a sam się na to nadziałem rok temu kodując na VCS'a:) Hmmm czemu mój kod nie działą? Fuck to jest ROM a nie RAM;)

Maciek - https://demozoo.org/sceners/44663/
--------
Atari 65XE + Ultimate 1MB + Stereo + SIO2SD | Atari 520STE + 4MB + UltraSatan | Atari Falcon 030 + CT60e + 14MB ST + 256MB TT + 68882  + CF + Netusbee | Amiga 500 + 1MB + Gotek | Amiga 600 + 2MB Chip + 8MB Fast + CF

71

Odp: 64Kb/320Kb/1088Kb czyli gównoburza w natarciu

Te wielkie carty łączy z dużą ilością RAM-u jedno: z przyczyn ekonomicznych żadne rozwiązanie nie miało wielkiej racji bytu w oryginalnej epoce Atari wink
Więc sugerowanie, że rozszerzenia są niekoszerne, ale 64KB + wielki cart z "rozpisaną" grą już tak, jest czysto uznaniowe i trochę takim pudrowaniem rzeczywistości: "działa w 64KB" wink No w XXI wieku działa, ale wyobraźmy sobie carty 0.5 czy 1MB pod koniec lat '80 wink
Jak dla mnie oba rozwiązania (rozszerzony RAM i duże carty) są OK. Commodorowcy też mają Prince of Persia tylko na programowalnego na EasyFlasha, bo inaczej by się nie dało.

A co do pytania z ankiety, mojej odpowiedzi brakuje niestety, ale już dopowiadam...
Według mnie większość produkcji powinna celować w RAM o wielkości WYSTARCZAJĄCEJ do zrobienia danej produkcji BEZ UTRATY PLANOWANEJ JAKOŚCI (z powodu ograniczenia RAM), żeby SALLY, ANTIC+GTIA i POKEY mogły rozwinąć skrzydła, a nie jechały na zaciągniętym ręcznym.
Czyli niezbędne minimum: czasem wystarczy 64KB, czasem 320KB, itd.

Ostatnio edytowany przez Jacques (2021-02-11 11:20:51)

72

Odp: 64Kb/320Kb/1088Kb czyli gównoburza w natarciu

grzybson napisał/a:

Pang, Bomb Jack, Yie Ar kung fu nie wykorzystują dodatkowej pamięci na levele, tylko na kilkadziesiąt kilobajtów procedur, które muszą być dostępne do wykonania "od ręki"!

Z tego co wiem w carcie Bomb Jake nie ma dodatkowego RAM-u. Tak, szybkie przełączanie banków występuje.
Poza tym - jak napisałem, carta sobie przeniesiesz, a pamięć już niekoniecznie, nieprawdaż?
Druga sprawa - ide, ponoć jest szybkie. Większość rzeczy przecież "możecie" napisać na IDE, prędkość będzie (według niektórych tutaj) porównywalna z RAM-em, tak, jeden "bank" stracicie, ale? Jak mają się pojawiać nowe osoby, nie bądźmy skostniałymi zgredami ustawionymi tylko na spartę, ultimate i inne rozszerzenia. Nie tędy droga, stąd opinia, że Atari to gówniany sprzęt.

Jacques napisał/a:

Commodorowcy też mają Prince of Persia tylko na programowalnego na EasyFlasha, bo inaczej by się nie dało.

Ale "easy flash" to też cartridge, nieprawdaż? Da się go przenieść między każdym sprawnym C64, bez dodawania RAM do kompa i odpalić na dowolnym egzemplarzu? Da? A produkcje wymagające +256KB na Atari? Ni chu chu, musisz mieć rozszerzenie. Wniosek "laika" - Atari to gówno, bo nie uruchomimy tego na fabrycznej maszynie. I niestety to twierdzenie wśród wielu się utrwala, a wiecie, rozumiecie - miliony much czy kłąmstwo powtarzane tysiące razy...

Sikor umarł...

73

Odp: 64Kb/320Kb/1088Kb czyli gównoburza w natarciu

Z tego co ja zrozumiałem to ten wątek nie powstał po to by dyskutować o koszerności jakiegoś rozwiązania tylko w jaki target celować z produkcjami.

Osoby z wlutowanym  U1MB  chyb też mogą sobie cartridge włożyć do Atarynki?

Duży cartridge wydaje się po prostu najlepszym kompromisem w XXI, pójdzie na stock Atari i na tych zmodyfikowanych, będzie szybko pracować z danymi, kopiowanie obrazów 1MB dziś to sekunda pobrania z sieci etc.

Nie widzę powodu aby dema nie były wydawane w tej formie po za "tradycją" lub przyzwyczajeniem bo (jak dopiero zauważyłem) @Sikor wymienił parę emulatorów cartów.

Ja mam sporą kolekcję na C64 gier wielodyskowych poprzerabianych na EasyFlash. Taki np. Projekt Firestart teraz śmiga bez robienia mi dyskoteki co windę wink do tego jak jakaś nowa gra wyjdzie tylko na dyskietkach to na CSDB szybko pojawia się programik robiący z nich obraz carta.

Z mojego punktu widzenia car to wygoda.

edit: jak pisałem to nie było jeszcze postu Sikora nade mną wink

Ostatnio edytowany przez zbyti (2021-02-11 11:28:27)

74

Odp: 64Kb/320Kb/1088Kb czyli gównoburza w natarciu

Jacques napisał/a:

Według mnie większość produkcji powinna celować w RAM o wielkości WYSTARCZAJĄCEJ do zrobienia danej produkcji BEZ UTRATY PLANOWANEJ JAKOŚCI (z powodu ograniczenia RAM).
Czyli niezbędne minimum: czasem wystarczy 64KB, czasem 320KB, itd.

Dokładnie tak samo myślimy tutaj:-)

Pin napisał/a:
Sikor napisał/a:

No, ale jak odłączysz pamięć to spokojnie wyprowadzisz 2 dodatkowe gniazda.

... nieeeee, nie wolno dotykać plomby z Pewexu smile

Pin, a U1MB, to zamontowałeś sobie przez szczelinę kartridża tak jak się buduje okręty w butelkach?:-)

75

Odp: 64Kb/320Kb/1088Kb czyli gównoburza w natarciu

Wątek jest dość tendencyjny, tzn. ankieta wink
Bo mam 1088KB na SIMMie, SIC!-a, MaxFlasha, Bomb Jake'a w pudełku i korzystam z tych dobrodziejstw, ale NIE uważam, że większość produkcji powinna celować w 1MB.
Powinna celować w taką ilość pamięci (RAM/ROM), jaka jest konieczna do realizacji projektu. Nie mniej, nie więcej.

Ostatnio edytowany przez Jacques (2021-02-11 11:41:48)