1

Temat: jedna a dobra

witam,

zrobilem sobie krotki test, porownalem szybkosc pewnego algorytmu na zxspectrum i tego samego napisanego na atari, wyszlo mi ze nie ma co popadac w kompleksy, kod na 6502 dzialal szybciej (kod na atari zajmowal odrobine wiecej miejsca)

troche tez poogladalem gier na spectrum (w miare prostych) patrzylem pod katem uzywania stosu (wydaje mi sie to najwieksza roznica miedzy modelem programowania na z80 i 6502) dochodze byc moze do naiwnego wniosku, ze niektore z nich bylo by byc moze nie tak trudno przeniesc na atari: zachowujac algorytm - przepisujac kod na 6502, grafike - definiujac dl dliste jak na spectrum, usuwajac wszystko co niepotrzebne (dzwieki, obsluge roznych niepotrzebnych p*.* ktore zx i tak liczy), mysle ze program zmiescil by sie w pamieci statndardowego atari i dzialalby z szybkoscia oryginalu (lub szybciej). czy gra jest warta swieczki? bo pracy przy takiej konwersji nie bylo by malo.

usiadlem i zagralem np w
bomb jacka - wyglada fajnie ale szybko sie nudzi (niedopracowane przejscia miedzy fazami i inne wkurzajace bugi)
karnov - gra ma same plusy i co najwazniejsze w kodzie nie wyglada skomplikowanie ale mozna by bylo przeniesc tylko jeden level bo gra sie doczytuje (lacznie z czescia kodu programu)
jet set willy - kult, ale czy chcialo by sie komus przechodzic cala gre? na plus nalezy zaliczyc to ze mozna by bylo do tego silnuika doklejac dane z fafnastu roznych wersji willego z zx i chodzily by bez poprawek...
zerknalem tez na pentagram ale tam to jest kosmos, podejrzewam ze w pozniejszych produkcjach moze byc jeszcze gorzej...

rozpisalem sie... ok. no to do rzeczy. czy ktos chce brac udzial w takiej produkcji (podpisac sie pod taka gra nie bedzie mozna raczej) chodzi konkretnie jesli nie o tlumaczenie samego kodu to chociaz deasemblacja gry na zx i opatrzenie kodu etykietami - to jest podstawa (kod na atari bedzie sie znajdowal pod innymi adresami). niewdzieczna robota, ale jesli ktos jest chetny...

uprzedzajac ewentualne pytania - to nie bedzie emulacja - tym razem interesuje nas szybkosc dzialania.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

2

Odp: jedna a dobra

Jeżeli uda ci się dokoptować kogoś do projektu to proponuję zastanowić się nad tytułem wartym konwersji - na małe Atari jest niestety bardzo mało dobrych platformówek brakuje np. ghost and goblins która na ZX'a jest!
Fajnie gdyby światło dzienne ujrzała właśnie jakaś gra z tego gatunku.... bo mr. proper chyba prędko światła dziennego nie ujrzy!

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

3

Odp: jedna a dobra

Takich gier, o ktorych mazylo sie by pograc na Atari jest mnostwo: Mikie, Midnight Resistance, Microprose Soccer* i wiele innych. Szkopol w tym ze na Spectrum wygladaly znacznie gorzej niz na innych platformach. Od nowa nikt raczej nie napisze wiec lepszy rydz niz nic. Jak bedzie Ci sie chcialo przerabiac to trzymam kciuki.

*To, ze wymienione gry zaczynaja sie na litere 'M' to czysty przypadek. Przepadalem za nimi od malenkosci.

4

Odp: jedna a dobra

Mazi: hehe - M jak Młodość :D

Ale Jet Set Willy'ego to by się przydało też przenieść. Tylko "naszą" muzę dorzucić, ew. covera Grayscale. :)

Aha, a Trap Door był na specu? pamiętam, że też wymiatał.

I Ty zostaniesz big endianem...

5

Odp: jedna a dobra

the way of exploding fist ;-) mozna wymieniac i wymieniac...

ocb: sam tego nie zrobie - zanim przedarł bym sie przez deasemblacje pewnie zabraklo by mi motywacji do ukonczenia konwersji, w przypadku podzialu prac na 2 osoby prawdopodobienstwo powodzenia znacznie wzrasta. jesli to brak wiary w powodzenie projektu Cie powstrzymuje mozemy w miesiac zrobic konwersje bez dbalosci o szczegoly jakiejs prostej gry (tylko po to zeby pokazac, ze mozna zrobic konwersje taka metoda...) - no chyba ze polegniemy juz nawet przy tym :D

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

6

Odp: jedna a dobra

Przecież Jet Set Willy jest, pamiętam że grałem dużo.
O: http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=2122
Chyba że na ZX-a był jakiś inny?

Ale Trap Door to by był wypas.

Dżozef / Altair
- the laziest coder in the Universe

7

Odp: jedna a dobra

Jet Set Willy na Atari owszem, jest. Niestety jest to podobno wersja niedkonczona lub uszkodzona, ktorej nie da sie przejsc. Poczytaj w atariki albo tu: http://atariarea.krap.pl/forum/viewtopi … 26&p=1

8

Odp: jedna a dobra

Ale za to ma najdebeściańszą muzę!

Hitler, Stalin, totalniak, SSman, NKWDzista, kaczor dyktator, za długo byłem w ChRL, wypowiadam się afektywnie.

9

Odp: jedna a dobra

Odzrzutowy Willy jest na Atari... ST :) Trap Door bylo niezle. Ale najciekawiej wspominam Knight Lore. Wymiatalo.

Don't take it too seriously my love.

/// more for your atari ///

10

Odp: jedna a dobra

O! Knight Lore to byla klasa sama dla siebie.
Pamietam jak w podstawowce nauczyciel ZPT przyniosl gumiaka oficjalnie po to zeby pokazac nam kroj pisma technicznego. Pokazal, a potem chyba przez 2 godziny gral w Knight Lore a cala klasa mu kibicowala. Oczywiscie nikomu dotknac komputera nie dal ;)
To byl pierwszy raz kiedy widzialem z bliska komputer.

Ja bym jeszcze dorzucil Dizzy. Nie wiem dlaczego bylo na wszystkie platformy a na male Atari nie?
Nawet robilem proby z obrazkami - jak wygladalaby grafika na Atari. Da sie.
(byla jakas gra polska z bohaterem podobnym do Dizzy ale to jednak nie bylo to)

Chcialem tez przypomniec, ze jedna z moich ulubionych gier na Atari - Spellbound - na ZX ma jeszcze 2 czesci!

11

Odp: jedna a dobra

Arghhh...COMMANDO! Skool Daze, Saboteur, R-Type, Sabre Wulf, The Sentinel, Jack The Nipper, Target Renegade, Great Escape, NORTH & SOUTH, Savage oraz LA ABADIA DEL CRIMEN - zajebista izometryczna przygodówka...mozna dalej by wymieniać...Antiriad .tp...

gep/lamers^dial

12

Odp: jedna a dobra

Gralem nieco w Saboteura I i II i ta gra byla dluga ale dosc nuuudna w gruncie rzeczy.
N&S byl na ZX?

A Commando na Atari jest - bardzo grywalne i podobne do oryginalu.

13

Odp: jedna a dobra

North & South na ZX: http://www.worldofspectrum.org/infoseek … id=0003460

co do Commando: na real Atari (przykładowo 130XE; wersja dyskietkowa) poproszę...
no i Last Ninja, bo jest na każdą chyna platformę (podobnie jak N&S): http://www.worldofspectrum.org/infoseek … id=0002827

gep/lamers^dial

14

Odp: jedna a dobra

ej, gepz, ale popatrz na długość tych plików, przeca tam się levele doczytują! :P

I Ty zostaniesz big endianem...

15

Odp: jedna a dobra

zgadza sie panie, niemniej może pociachana wersja jak swojego czasu Fight Night?:P

gep/lamers^dial

16

Odp: jedna a dobra

pociachac... to juz bym wolal karnova :p ja bym proponowal gre taka jak jet set willy (bedzie mozna wklejac dane z wszystkich dostepnych czesci wilego na zx, poza tym jest edytor ...) albo cos zrobionego game makerem (polowa izometrycznych gier na zx)

gadac sobie mozna jeszcze dlugo, na poczatek aby sprawdzic czy sie da moze cos prostego/krotkiego, ladujacego sie powyzej $c000...

widze, ze nikt nie chce sprobowac nawet... ok. jak bede mial czas (poki co nic z tego) przeportuje (moze) cos bardzo krotkiego, byc moze wtedy bede wstanie zachecic kogos do pomocy.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

17

Odp: jedna a dobra

LN2 w monchromie wyglada swietnie na tym screenie.
Ale ZX ma troche wieksza rozdzielczosc od Atari o ile dobrze pamietam.

A doczytywane levele to nic takiego - Goonisi tez sie doczytuja, Gauntlet, Henry's House. Doczytywalem je majac jeszcze magnetofon bez turbo i jakos zachowalem zdrowe zmysly ;)

18

Odp: jedna a dobra

Ale ZX ma troche wieksza rozdzielczosc od Atari o ile dobrze pamietam.

Nieprawda, w hiresie Atari ma większą.

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

19

Odp: jedna a dobra

A wręcz Atarka ma identyczną, kiedy się ekran "wąski" zrobi. W końcu kolega xxl tak właśnie robił te swoje "emulatorki", nie? :)

I Ty zostaniesz big endianem...

20

Odp: jedna a dobra

Apropo Jet Set Willy - widzieliscie wersje online multiplayer?

http://www.jsw.ovine.net/

:o

21

Odp: jedna a dobra

sprobowalem. nie jest tak kolorowo. nie mozna tak po prostu przetlumaczyc kodu rozkaz-rozkaz, po pierwsze program na atari wydluza sie pieciokrotnie! po drugie: stos - obsluga programowego stosu zajmuje bardzo duzo czasu (i miejsca - miejsca na program obslugi stosu)

zaczalem od poczatku z takimi zalozeniami:

1. nie obslugujemy rejestru F z80, procedury trzeba tak napisac, zeby rejestr stanu 6502 wystarczyl
2. sp z80 ma byc podzielony na stos dla adresow i stos dla danych. stos adresow obslugiwany na stosie 6502, stos danych umiescic na 1 stronie (prawie dwukrotnie szybsza obsluga) jesli sie da (nie zawsze, niektore gry przerzucaja przez stos dane po czym zapisuja stos nowa wartoscia - w takim przypadku adresowanie indeksowane, wyeliminowanie stosu)
3. mapa kolorow obslugiwana przez p/mg na przerwaniach
4. mocno uproscic obsluge klawiatury (atari nie obsluguje nacisnietych np 3 klawiszy na raz)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

22

Odp: jedna a dobra

sprobowalem bardziej. skonwertowalem jetpaca http://atariarea.krap.pl/forum/viewtopic.php?id=5041 (puszcze go jak tylko dokonam zmian w kodzie - nie chce puszczac gry takiej jak oryginal jetpaca) moze to kogos zacheci... lub zniecheci ;-) szybkosc niestety nie jest taka jak oryginal, dlatego (byc moze bedzie okazja) proponowalbym konwersje gry ktora nie tak bardzo zalezy od szybkosci ... wlaczcie sobie np. ghost n goblins / jet set willy / knight lore na 60-70% na emulatorze spectrum - o tym mowie.

ok. wezmie sie za to ktos ze mna?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

23

Odp: jedna a dobra

Hm..  Rozumiem ze robisz dokladny port tego co jest na ZXie?

24

Odp: jedna a dobra

jesli myslisz o jetpacu to tak mam juz dokladny port spectrumowy wiecej pod linkiem ktory podalem. powiem tylko, ze usunalem tylko jedna procke pauzy (ktora nie jest wg mnie niepotrzebna). jesli myslisz o innej grze to... narazie probuje kogos zwerbowac :D samemu nie podolam - czas itd.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

25

Odp: jedna a dobra

xxl napisał/a:

jesli myslisz o jetpacu to tak mam juz dokladny port spectrumowy wiecej pod linkiem ktory podalem. powiem tylko, ze usunalem tylko jedna procke pauzy (ktora nie jest wg mnie niepotrzebna).

Wlasnie pytalem o jetpaca. Osobiscie uwazam ze port 1:1 jetpaca chyba nie jest idealnym pomyslem. Po 25 latach od powstania gry
moznaby ja jakos ulepszyc graficznie oraz dzwiekowo. Wlasnie sobie pomyslalem ze wtedy nie bedzie miec juz uroku, jaki posiada na ZXie.

xxl napisał/a:

jesli myslisz o innej grze to... narazie probuje kogos zwerbowac :D samemu nie podolam - czas itd.

Hm.. na Atari to niewiele pomoge bo ataryne mam od tygodnia, i oprocz przenoszenia gier do obrazow .atr i obslugi qmega + sparty niewiele
wiecej wiem. Samo atari, ktore kupilem, jest  przyzwoicie wypasione i godne obecnych czasow.

Jezeli rusze ze swoimi projektami, a mam zamiar po riverwashu, to oczywiscie bede Cie werbowac ;)