26

Odp: Dzwiek w atari STe

Ale Ty wrazliwy jestes:), sam pisales o metalicznych ostrych brzmieniach, ktorych notabene jestem wielkim milosnikiem:), wiec mi sie skojarzylo:). @Piguła, dzieki za linka.

Ostatnio edytowany przez fazior (2008-07-14 13:18:55)

27

Odp: Dzwiek w atari STe

Proszę - http://www.creamhq.de/ymrockerz/ Słuchamy po kolei wszystkich płyt - po kolei czyli od najstarszego Wave upon wave, ponieważ ostatnie Warptyme i Tymewarp są IMO średnie w porównaniu z pierwszymi.

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

28

Odp: Dzwiek w atari STe

drac030 napisał/a:

więc moge się grubo mylić, ale coś mi się z lektury map pamięci do STE kojarzy, że STE ma sprzętowy mikser.

W STe mikser to układ, w którym znajduje się equalizer, i który domiksowuje do dzwięku z przetworników AD to co wyprodujuje yamaha. A miksowanie, o którym pisaliśmy wyżej to sumowanie wielu torów sampli do jednego finalnego stereo. Amiga potrafi odtwarzać 4 różne kanały z 4 różnymi częstotliwościami, a STe tylko 2 (1stereo).

Seban: resampling na amidze też wprowadza takie same zniekształcenia jak resampling softwarowy. Amigowe dma też pomija, albo kopiuje kilka razy co poniektóre próbki.

Ostatnio edytowany przez sqward (2008-07-14 14:18:53)

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

29

Odp: Dzwiek w atari STe

Hej! Sorry, że się wcinam, ale dyskusja robi się interesująca :)

sqward napisał/a:

Seban: resampling na amidze też wprowadza takie same zniekształcenia jak resampling softwarowy. Amigowe dma też pomija, albo kopiuje kilka razy co poniektóre próbki.

Paula w Amidze to maszyna stanów taktowana na 3,5MHz przez 12-bitowy dzielnik częstotliwości. Przy full fabrycce lecą wszystkie próbki, przy większym dzielniku częstotliwości  - maszyna rzadziej pobiera próbki i dłuzej "wiszą" one na DAcu. Nie ma tu żadnego powtarzania ani pomijania. Do tego dochodzi analogowa, 65-wartościowa (więc 6-bit + wartość MAX) głośność.
Dlatego też amigowe moduły grane na Pauli nie tracą dynamiki przy różnych głośnościach - ciche sample nadal są 8-bitowe, po prostu skręcony jest potencjometr :)
Na Atari STE lub pecetowym Sound Blasterze 2.0 lub Pro (bo one miały 8-bit DAC) - ściszanie wiąże się z cichszymi samplami, czyli tracimy dokładność, schodząc do cichutkich 1, 2-bitowych próbek.

Pozdrawiam serdecznie,
Malfunction

Ostatnio edytowany przez Malfunction (2008-07-14 14:36:11)

30

Odp: Dzwiek w atari STe

A tak przy okazji oto analogowy mikser sygnału wyjściowego ATARI z STE, czyli układ LMC1992:

http://www.datasheetarchive.com/pdf/2014221.pdf

Nie ma niestety pełnego equalizera, a tylko kontrolę tonów niskich (bass) i wysokich (treble). Jak sugeruje datasheet ten chip ma oczywiście możliwość podpięcia zew. 7-pasmowego equalizera (np. LMC835) jednak w przypadku ATARI STE z tej możliwości nie skorzystano.

Seban

Ostatnio edytowany przez seban (2008-07-14 14:56:09)

31

Odp: Dzwiek w atari STe

seban napisał/a:

I ja pisałem o  zwykłym odtwarzaniu plików MOD, gdzie sample maja rozdzielczość 8-bit... PAULA odtwarza wszystko sprzętowo a PLAYER MODów wykonuje się tyle co powiedzmy player jakiegoś muzaka na AY-2149 :)

Z tego co widzę, to istnieją playery .XM na Amigę. Sam format wspiera 16'to bitowe sample, tylko nie wiadomo, czy playery to wspierają. Może ktoś to potwierdzić?

32

Odp: Dzwiek w atari STe

Player XM-ów gdzie jest więcej kanałów niż 4, zapewne już wykorzystuje miksowanie softwarowe jak w przypadku STE, o ile wiem PAULA umożliwia również bezpośredni zapis do jej DAC-ów, ale to musiał by Malfunction potwierdzić.

Swego czasu ludzie z Amigi robili jakieś playery sampli o rozdzielczości 12-13 bit i sample-rate większym od 21KHz... ale to tylko jakieś moje strzępy wspomnień nie pamiętam tego dokładnie więc mogę bredzić. Z tego co pamiętam trick z rozdzielczością sampla >8 bit polegał na tym iż używano dwóch DACów, jeden miał głośność ustawiona na MAX, drugi na minimum i to się im analogowo sumowało w taki sposób iż osiągali większą precyzję niż 8 bit.

Być może znalazł się jakiś zapaleniec co i player XM-ów napisał, przy którym już zapewne musiał wykorzystać miksowanie próbek za pomocą softwarowego miksowania... ale to już nie ta jakość ;) i pytanie jaki sample-rate są w stanie wyciągnąć bez wspomagania od DMA w PAULI i przy miksowaniu #n kanałów w przypadku wielokanałowych plików XM.

Ciężko mi jednak to sobie wyobrazić aby taki player grał dość czysto na gołej niedopalonej Amidze.

Ostatnio edytowany przez seban (2008-07-14 15:27:05)

33

Odp: Dzwiek w atari STe

http://en.wikipedia.org/wiki/Original_A … pset#Paula

EDIT:
http://ftp.wustl.edu/pub/aminet/mus/play/Play16.readme

Ostatnio edytowany przez Marek Konopka (2008-07-14 15:30:10)

34

Odp: Dzwiek w atari STe

To za zacytuję trochę z linków które zapodał Konop:

"With some special programming tricks it is possible to produce 14-bit audio by combining two channels set at different volumes, giving two 14-bit channels instead of four 8-bit channels."

Czyli, nawet 14-bit wyciągali :) (8 bit DAC resolution + 6 bit volume) to by się zgadzało. Ale nie piszą o sample-rate przy takim traktowaniu PAULI :)

"...or by using the CPU directly to drive audio output"

i również nie wspominają ile max. da się wyciągnąć przy zapisie bezpośrednio do DAC-a przez CPU. to już pewnie zależy od procedury miksującej/odtwarzającej.

Co do linka do playera, który zapodał Konop, z jednej strony piszą:

- autodetects and plays several soundfiles, up to 16 bit / 56 kHz / stereo"

ale potem piszą:

- Supports AHI and soundcards (Prelude recommended!)
- optional 14 bit output (less noise but not as good as true 16 bit)

Co sugeruje iż takie parametry to oni uzyskują na karcie dźwiękowej zgodnej z AHI

Ostatnio edytowany przez seban (2008-07-14 15:41:43)

35

Odp: Dzwiek w atari STe

seban napisał/a:

Co sugeruje iż takie parametry to oni uzyskują na karcie dźwiękowej zgodnej z AHI

Co do 14 bit output to raczej pewne, że chodzi o Paulinę:

- optional 14 bit output (less noise but not as good as true 16 bit)

bowiem:

* Native Amiga chipset (Paula) 14 bit
* Native Amiga chipset (Paula) 14 bit calibrated (Christian Buchner)

36

Odp: Dzwiek w atari STe

>  Co sugeruje iż takie parametry to oni uzyskują na karcie dźwiękowej zgodnej z AHI

na pauli ahi gralo max w 14bit

--
uprzedzili mnie :-)

ale ciesze sie ze dobrze pamietam.

Ostatnio edytowany przez xxl (2008-07-14 15:57:43)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

37

Odp: Dzwiek w atari STe

Na Pauli wyciskało się 14-bit pchając górne 8 bitów 16-bitowej próbki w kanał lewy ustawiony na maksymalną głośność (65), a dolne 6-bit pchając w lewy kanal, ale z głośnością 1. Taka sama para może być dla kanałów prawych.
Razem daje to 2 kanały 14-bit lub 2 kanały 8-bit i 1 kanał 14-bit. Wszystko to za pomocą DMA - czyli natywnie do 28KHz (o ile dobrze pamiętam).
Jedyny "problem" to brak kontroli głośności w takim 14-bitowym trybie, ale stosowało się go raczej do odtwarzania programowo mixowanych XMów itp, więc nie ma to i tak znaczenia :D

Można też ominąć DMA i pchać ile fabryka na przetworniki - jeśli mnie pamięć nie myli - fabryka chodziła na ok 56KHz :D

Ostatnio edytowany przez Malfunction (2008-07-14 16:22:21)

38

Odp: Dzwiek w atari STe

Marek Konopka napisał/a:

Co do 14 bit output to raczej pewne, że chodzi o Paulinę:
- optional 14 bit output (less noise but not as good as true 16 bit)
bowiem:
* Native Amiga chipset (Paula) 14 bit
* Native Amiga chipset (Paula) 14 bit calibrated (Christian Buchner)

tak, tak oczywiście nie myślałem inaczej, mi chodziło jedynie o to iż wspomniane 16 bit / 56 KHz:

- autodetects and plays several soundfiles, up to 16 bit / 56 kHz / stereo

nie mogło być zrealizowane przy pomocy PAULI, a jedynie przy pomocy jakiejś dodatkowej karty dźwiękowej :) (głownie chodziło mi o te 16 bit). Choć przyznam że w te 56KHz to nie bardzo wierzyłem również :)

Po tym co napisał MALF, wychodzi na to iż przy pomocy software-mixing i PAULI (direct DAC write, z pominięciem DMA) dało się wyciągnąć 56KHz/14bit.

Seban

Ostatnio edytowany przez seban (2008-07-14 16:52:05)

39

Odp: Dzwiek w atari STe

Ale burza ! Wiadomo od dawna, że ST to tylko z MIDI. Chyba bardziej popularny był Cubase na ST niż cokolwiek na Amigę. Może i do Amigi można było dodać porty ale trzeba było dodać, a w ST były od razu. Chyba wiadomo, że lepiej kupić coś co jest w standardzie niż dokupować osobno. A MIDI w CDTV to dopiero lata 90-te, a ST było wcześniej. I jeszcze jedna kwestia. Współpraca z dyskiem twardym. Jak ktoś miał kasę, to kupował dysk do ST i na nim zapisaywał swoje dzieła. Co jak co ale w ST to z dyskami nie jest wcale tak źle. A jak to było w Amidze ? Bo z tego co wiem, to nie było różowo.

40

Odp: Dzwiek w atari STe

Sukkor_benoth napisał/a:

A jak to było w Amidze ? Bo z tego co wiem, to nie było różowo.

ale ooo ssooo chooooziii bo nie qumam wycieczki??

Stary dobry OctamedSS na Ami wyciągał na procu 020 max 14 bit przy 28hz. Najbardziej zaawansowany tracker o którym słyszałem to DigiBooster Pro II  http://www.digiboosterpro.de/dbpe.php a i pewnie parę ludzików posiadało dla bajeru coś z kart:  Toccata 16 bit, Delfina 16 bit, MeastroPro 16 bit, Melody MPEG 16 bit. Eh...stare dobre czasy.

gep/lamers^dial

41

Odp: Dzwiek w atari STe

No przesadzasz strasznie Panie Sukkor_benoth:). Looknij prosze na the big book of amiga hardware i zobacz ile tych kontrolerow bylo. Zreszta co ja sie bede rozpisywal, wystarcza moje doswiadczenia z ostatnich 2 mcy na allegro. Do atari st byl jeden kontroler - megafile 44 (wylicytowalem i zostalem orzniety), a do A500 kilka. Wniosek z tego taki: jezeli teraz jest wiecej w amigowym dziale allegro to i kiedys bylo wiecej dostepnych wsrod szarych userow. Zreszta jak piszemy o muzyce na amigach to niestety wszystkie do samego konca ciagnely na paulinie, wiec mozemy swobodnie dolaczyc  a600, a1200, a3000, a4000 do zestawu amig - tu kontrolery byly na plycie glownej - chyba prosciej twardego dysku podpiac sie nie da.

Ostatnio edytowany przez fazior (2008-07-15 07:28:03)

42

Odp: Dzwiek w atari STe

Rozmowa wchodzi w faze "jak zwykle". Okazuje sie ami bez proca 020 nic wiekszego nie pociagnie. Ale mi szkoda :) Dodatkowo w linku, ktory zapodal gepard jest napisane, ze 020 to minimalna konfiguracja a zalecana to 060, 10 MB RAM oraz karta dzwiekowa. A mowa byla o zwyklym st(e) i ami.

43

Odp: Dzwiek w atari STe

So? Przeciez nie ma problemu zeby sobie kupic A1200 z fastem albo i jakiegos nedznego turbiaka. Sporo tego lezy po ludziach. Zreszta chyba o jakichs modkach, tudziez dzwiekach w megalomanii byla mowa - ta wystarczajaco dobrze na golej a500 dziala. Ja na paulinie na amippc moge sluchac mp3 bez problemu  i w tym czasie bawic sie czym innym, ale o tym przeciez nie piszczalem.

Ostatnio edytowany przez fazior (2008-07-15 09:51:04)

44

Odp: Dzwiek w atari STe

Fazior: miałeś złę wyobrażenie o możliwościach Atari ST/STE. Amiga miała lepsze możliwości, szczególnie jeśli chodzi o odtwarzanie sampli. Twoje wyobrażenie o wyższości ST nad Amiga w tej kwestii wynika zapewne z tego że Atari było bardzo popularne wśród profesjonalnych muzyków. Przy czym skupiali się oni na możliwościach Atari ST związanych z interfejsem midi i istniejącym pod ten interfejs niezłym oprogramowaniem. W tych zastosowaniach Atari ST nie używało jednak swoich własnych układów muzycznych lecz generowało dżwięki za pomocą syntezatorów podłączonych do niego urządzeń. Ot i cała tajemnica. To że większość gier znacznie lepiej brzmi na Amidze niż na ST/STE wynika z kilku rzeczy. Po pierwsze to brak mocy przerobowych w przypadku Atari gdzie tworzenie muzyki jak i grafiki (duszki softwarowe) mocno obciążało procesor główny. W Amidze to Paula odwalała sama większość roboty. Druga rzecz to to, że układy dzwiękowe Amigi i STeka sporo się różnią, a pamiętajmy, że z uwagi na większą popularność Amigi jako platformy do gier, większość gier powstawała najpierw na Amigę a potem była portowana na ST. To co fajnie brzmiało na Amidze (sample) po sportowaniu będzie brzmiało gorzej na STeku. Gdyby muzykę z Atari ST/STE portować na Amigę to wtedy pewnie Atari byłoby górą.

Napisałem na początku że Amiga miała lepsze możliwości. Oczywiście tutaj zdania mogą być podzielone. Jest wielu ludzi (ja się do nich zaliczam), którzy uwielbiają tzw "czipowe brzmienia". Czyli właśnie dokładnie takie jakie generują układy Atari ST/STE. Normalini ludzie (np. moja żona :)) powiedzą że to jakieś charczenia są i jak można to w ogóle słuchać :), a chipmaniacy będą się tym zachwycać :D

45

Odp: Dzwiek w atari STe

To ja dzisiaj sprawdze czy jestem w stanie sie zachwycac, zassalem mjuzax, ktory Panowie Dely i Piguła mi zlinkowali - dzisiaj bede sie rozkoszowal:) Jak znajde jakas dyskietke:D

Ostatnio edytowany przez fazior (2008-07-15 10:36:07)

46

Odp: Dzwiek w atari STe

Fazior, nie rozjezdzaj sie z tematem. Ja na swoim PC moge sluchac mp3, odpalic kilka avi'kow i jednczoesnie grac w cs'a bez zadnych zaciachow wiec nie wychylaj sie z amippc bo wrazenia nie zrobisz. Jak juz sie bawic w turbo i inne dopaly to wole pc. "Ale o tym przeciez nie piszczales" wiec nie ma co dywagowac bo wszystko jasne.

47

Odp: Dzwiek w atari STe

Ja sie rozjezdzam? :) Nie wychylam sie z amippc, rozmawialismy o golasach i dzwiekach wydawanych przez amigowa paule i atari st. 
Ciekawe masz podejscie Amiga 1200 z fastem i hdd porownujesz do pc ? Juz tlumacze dlaczego a1200, bo w temacie dzwieku oferuje dokladnie to samo co a500:).

Ostatnio edytowany przez fazior (2008-07-15 11:13:42)

48

Odp: Dzwiek w atari STe

Mowilem o amippc.
Z drugiej strony zawsze mnie zastanwialo to dlaczego podczas konstruowania, nowych, lepszych oraz szybszych amig to uklad dzwiekowy pozostawal ten sam bez zadnych unowoczesnien. Troche dziwne podejscie.

49

Odp: Dzwiek w atari STe

Mialy byc jakies zmiany przy A3000+, zamiast tego wyszla kiepawa A4000 i wszelkie udoskonalenia w dziedzinie dzwieku trafil szlag. Tez uwazam ze to dziwne podejscie, nawet bardzo:)

50

Odp: Dzwiek w atari STe

mazi napisał/a:

Z drugiej strony zawsze mnie zastanwialo to dlaczego podczas konstruowania, nowych, lepszych oraz szybszych amig to uklad dzwiekowy pozostawal ten sam bez zadnych unowoczesnien. Troche dziwne podejscie.

Odpowiedź pewnie jest taka sama, jak na "dlaczego podczas konstruowania nowych, lepszych 8-bitowych Atari używano ciągle tego samego chipsetu sprzed 7 lat": ze skąpstwa lub pospiechu. Stawiam na to pierwsze, wiadomo że taka firma prędzej kupi jacht dla prezesa albo nowy wieżowiec pełen sekretarek niż przeznaczy kasę na unowocześnianie produktu, który "i tak jest dobry, a userzy są zachwyceni" :)

KMK
? HEX$(6670358)