26

Odp: Ramka

jury napisał/a:

Na pewno się na tych sprawach nie znam, ale dodanie VME/kontrolera SCSI to tylko dodanie do bierzącej szyny trochę drutów? Zegar czasu rzeczywistego mi by zajął 3 minuty. Z procem i cache'm to nie mam nawet najzieleńszego pojęcia.
Tak, wiem że ( i co ) ma więcej Mega STE, ale to jest nadal STE. Fakt że mniej przypomina oryginalne STE, bo Mega ST to już prawie zwykłe ST.

To tak, w piątek mamy sztab. Przynosisz STE z zaprojektowanym przez Ciebie zegarem czasu rzeczywistego (masz trochę więcej czasu niż 3 minuty).
Teraz co do megi ST: inna obudowa, możliwość rozszerzeń (nieinwazyjnie - slot), dedykowany HD, takie tam pierdoły - troszkę więcej niż deko drutów. Dedykowane głównie studiom muzycznym.
Mega STE: to co Adam napisał. VME w tamtych czasach rządzi: karta graficzna, karta sieciowa, standard przemysłowy (tak, VME był standardowym złączem - to dokładnie któryś IEE, nie pamiętam który. Do dziś nowe karty dostępne). To co spaprali - to zostawienie okrojonego adresowania (chyba tylko szyna SLAVE, o ile dobrze pamiętam). Target: studia muzyczne i DTP.
TT-ka: to już inna bajka. Jak dla mnie falkona spaprali - oparli go na STE, a nie na TT-ce. Gdyby dodali do TTki parę rzeczy (tak, blitter i DSP) i z tego wyszli z falkonem (zegar 32+MHz, a nie wsteczne 16MHz) to by było coś.
Także w piątek potestujemy TWÓJ ZEGAR do STE, Jury ;P

Sikor umarł...

27

Odp: Ramka

"Jak dla mnie falkona spaprali - oparli go na STE, a nie na TT-ce" - zgadzam się.
I dodam jeszcze: Gniazdko "LAN" które w folderach reklamowych było szumnie opisywane jako zgodne z appletalk - gdyby tak było to zaryzykuję stwierdzenie, że Mega STE mieszkała by obok "makówek" w biurach które miały w nazwie "profesjonalne". Ale szkoda było kasy na licencje...

Odp: Ramka

Gniazdo Lan jest zgodne a AppleTalk, bo to jest dokładnie ten sam standard, ale z tego co słyszałem Apple pogroziło palcem i Atari nigdy nie wypuściło do tego softu. Na dzień dzisiejszy, można to wykorzystać jako port równoległy.

Ciekawą rzeczą jest SCC w Falconie które jest niewiadomo po co, bo nie jest nigdzie wyprowadzone. Coś niedokończony ten nasz sokół :/

Ostatnio edytowany przez Adam Klobukowski (2011-10-04 21:38:40)

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

29

Odp: Ramka

Adam, a tak z ciekawości, czy to Atari nie chciało zapłacić za licencje czy Apple nie chciało dać takiej licencji "nie bo nie, za żadną cenę" co w sumie było by w ich stylu?
W 1991 roku kiedy komputer był wypuszczony na rynek (ja kupiłem go rok później) sieci LAN były synonimem profesjonalizmu. Gdyby można było Atari w *prosty sposób  podpinać do sieci (nie koniecznie AppleTalk), to mógł by być tani zamiennik maka, czy innych drogich komputerów. Bez takiej możliwości Atari automatycznie skazało się na rynek domowy.
Oczywiście były rozwiązania pozwalające podpiąć się do standardowych sieci - horrendalnie drogie. Albo w miarę tanie, ale niestandardowe dedykowane wyłącznie ST sieci - MIDI.
Można też wykorzystać gniazdo lan jako kolejny port do czegoś innego - Ale... to nie to samo ;-)

*- obsługa lan wprost z systemu operacyjnego, lub aktualne oprogramowanie dostarczane z komputerem

30

Odp: Ramka

Momencik marekp, ale kto by niby zakazał jakimś tam 3rd party dostawcom albo domowemu deweloperowi napisanie prostego "sterownika" do tego rs422? Że niby jak by to ktoś to napisał to japko by powiedziało "WTF? Dude!" do tramielskich?
W sumie nie koniecznie musiało to być zgodne z AppleTalk - po prostu kolejne złącze, które może służyć do komunikacji. A tak to jest ta dziura i każdy na nią patrzy i się po głowie drapie :) i 230kbit/s sie marnuje.
Co do ramki to podoba mi się co Adam napisał, że ramka było modna a tv-sety do bani i trzeba było jej tyle dać żeby "Ready"/"Ok" w basic-u było wszędzie widoczne - nawet u Saszy za Bugiem. Wychodzi na to, że shifter jest cienki czytaj polityka cięcia kosztów ON.
Aha i nie narzekam, że Atari tego nie potrafi robić tylko dopytuję jakie są techniczne przeszkody żeby tę ramkę odpalić pod tosem poprzez jakiś prosty asm w katalogu auto? W końcu skrolowanie 640x800 działa pięknie i płynnie...

/l\tari

Odp: Ramka

marekp: szczegółów nie znam.

dynamike2010: oficjalnie, nie da się. Hardware nie daje takiej możliwości. Nieoficjalnie, da się, odpowiednio manipulując hardwarem - ale jest to dosyć problematyczny asembler, bo trzeba to robić non stop, co zabiera czas procesora, szczególnie lewa i prawa ramka. Do tego, są problemy ze stabilnością - tam się trzeba zmieścić w określonych ramach czasowych, a jak np. procesor się w nich nie wyrobi (robi się to na przerwaniach, a w m68000 przerwania nie są stabilne czasowo, jak nadchodzi czas przerwania, to procesor najpierw 'dokańcza' aktualną instrukcję, a dopiero potem następuje przerwanie. Oczywiście można to sobie zrekompensować, ale niektóre instrukcje są na tyle długie (np. mul) że mogą zająć cały czas kiedy trzeba sobie 'otworzyć' ramkę i już nic nie zrobisz, obraz będzie migał. W STE dodatkowo masz BliTTer, który może spowodować zatrzymanie procesora na dluuuugo. Dlatego nie da się tego zrobić uniwersalnie, jeżeli nie kontroluje się równocześnie wykonywanego programu - to po prostu nie będzie działać).

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

32

Odp: Ramka

dynamike2010 napisał/a:

Momencik marekp, ale kto by niby zakazał jakimś tam 3rd party dostawcom albo domowemu deweloperowi napisanie prostego "sterownika" do tego rs422? Że niby jak by to ktoś to napisał to japko by powiedziało "WTF? Dude!" do tramielskich?

Ale przeca jest sterownik ;) W Ibmerze używali z dwoma TT-kami spiętymi kablem - kabel miał jakieś 30 metrów i TT-ki widziały swoje dyski ;)
Kabel mi się ostał (kupiłem swego czasu TT-ki z Ibmeru), niestety - sterownik poszedł... Wraz z dyskami od TT-ki :( I nnie mogę go nigdzie namierzyć :( Aha, jakby ktoś trafił kiedyś - poproszę. I działało to spokojnie jako ACC ;)

Sikor umarł...

Odp: Ramka

Sikor: 2 komputery to jeszcze nie sieć ;)

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

34

Odp: Ramka

MIDI to niestandardowa, wylacznie dla ST dedykowana siec?
wtf? moze chodzi o to ze w oparciu o to (dosc standardowe) gniazdo ktos na ST robil jakas siec, nie koniecznie z MIDI majaca wiele wspolnego?

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

Odp: Ramka

jellonek: no dokładnie o to chodzi. Jest soft umożliwiający tworzenie sieci o topologii pierścienia, gdzie STki mogą udostępniać sobie dyski. BTNet się to chyba nazywało.

Jest też kilka gierek które wykorzystują MIDI do multiplayera.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

36

Odp: Ramka

Substation i Midimaze (pierwszy fps sieciowy ;P), jeszcze był Towers, ale komunikacja tam była chyba po null modemie nie midi.

=========================================
[www] https://nokturnal.pl
[ 16/32 bit Atari development wiki] https://bus-error.nokturnal.pl

Odp: Ramka

NO CO TY?! "Substation" chodzi po sieci MIDI??????
No to na SillyVenture biorę kable i będziemy naparzać sieciowo w nawalankę 3D na zwykłych STkach. :)

Trzy najpopularniejsze w Polsce platformy 8-bit: Piwo, Wino i Wódka.
http://ym-digital.i-demo.pl/ - http://yerzmyey.i-demo.pl - https://soundcloud.com/yerzmyey
ŻADEN DOBRY UCZYNEK NIE UJDZIE BEZ KARY.

Odp: Ramka

Chodzi, kiedyś na którymś ze starszych Quastów nawet udało nam się to przećwiczyć :)

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

Odp: Ramka

OK, wezmę kabliki. :)

Trzy najpopularniejsze w Polsce platformy 8-bit: Piwo, Wino i Wódka.
http://ym-digital.i-demo.pl/ - http://yerzmyey.i-demo.pl - https://soundcloud.com/yerzmyey
ŻADEN DOBRY UCZYNEK NIE UJDZIE BEZ KARY.

Odp: Ramka

Chyba do 4 kompów na raz moża połączyć, weź tych kablików trochę :)

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

Odp: Ramka

Dwa mam tylko. :(
Wiesz - in/out i wsjo. No trudno, też się przydadzą.

Trzy najpopularniejsze w Polsce platformy 8-bit: Piwo, Wino i Wódka.
http://ym-digital.i-demo.pl/ - http://yerzmyey.i-demo.pl - https://soundcloud.com/yerzmyey
ŻADEN DOBRY UCZYNEK NIE UJDZIE BEZ KARY.

Odp: Ramka

dynamike2010 napisał/a:

Tak czytam wątek o demku na amstrada i dziwna sprawa: amstrad i amiga mają możliwość włączenia overscan-u o tak: pstryk albo prawie pstryk (CPC) - czemu ST tego nie ma? Czego mu brakuje?


Niczego. Zaglądnij do galerii malarskiej - prawdziwa sztuka powinna być oprawiona w dobrą ramę.




PS: Daaaa się wywalić ramkę na ST, jest sporo dem, które to czynią.

Trzy najpopularniejsze w Polsce platformy 8-bit: Piwo, Wino i Wódka.
http://ym-digital.i-demo.pl/ - http://yerzmyey.i-demo.pl - https://soundcloud.com/yerzmyey
ŻADEN DOBRY UCZYNEK NIE UJDZIE BEZ KARY.