1

Temat: Uruchomienie

Witam otóż jestem posiadaczką Atari 65xE i nie umiem odpalić żadnej gry. Magnetofid mam CA12. Robiłam tak że znajdywałam na kasetce moment pisku i wtedy uruchomiałam komputer poprze START i OPTION a następnie klikałam na play na magnetowidzie i RETURN na klawiaturze lecz kasetka przechodziła dalej a gra się nie odpaliła. Dodam jeszcze że piosenkę z kasetki uruchomiałm poprzez odpalenie komputera a później kliknełam B i załadowało mnie do systemu a następnie L i wpisałam D :Muzyka i działało.

2

Odp: Uruchomienie

Trochę to niejasno przedstawiłaś, czy miałaś na myśli 2 różne przypadki? (gra i "piosenka")? Niby robisz wszystko dobrze. Ale może ta gra ładuje się nie przez Start+Option, tylko w inny sposób? Do FAQ zajrzałaś (odnośnik jest na tej stronie)? Co to za gra?

A z tą "piosenką" to o co chodzi? Opisujesz coś co wygląda jak proces ładowania programu z dyskietki za pomocą DOS-a, więc nie wiem jaki to ma związek z magnetofonem CA12 i "kasetkami" w ogóle. Odłącz stację dysków na czas ładowania programu z magnetofonu, czasem pomaga.

I jeszcze, sprawdź w Wikipedii co to jest magnetowid i dlaczego klikać można myszką a nie klawiaturą czy magnetofonem, bo się ludzie zaczną chichrać.

A8CAS - narzędzie do 100% archiwizacji kaset Atari

3

Odp: Uruchomienie

Poprostu powiedziałam o tej piosence że działa żeby nie mówić że źle jest igła ustawiona czy coś tam.
Chodzi mi o River Raid i New York City

4

Odp: Uruchomienie

Nie wiem czemu to nie działa. Zrobiłam tak
odnalazłam najpierw pisk był może tak przez 2 sekundy cofnełam do jego początku, później włączyłam komputer(przycisk START gdyż z OPTION się włącza tak samo) następnie PLAY i RETURN i to sobie leci pisk mija i leci dalej a gra się nie odpaliła o co chodzi ? ;/

5

Odp: Uruchomienie

A czy za tym piskiem (domyślam się że ciągły, bez zmian) jest później "pisk" który się zmienia?

6

Odp: Uruchomienie

A. Kaseta nagrana w innym systemie (Normal albo Turbo - a tych drugich jest z 3 rodzaje)
B. Uszkodzenie magnetofonu (może tylko kabel/wtyczka)
C. Uszkodzenie POKEYa - układ w komp. dot. IO

A może nagraj coś na kasetę, by sprawdzić czy się odczytuje potem.
1. Włącz komputer
2. W Basicu wpisz
     10 REM test
      LIST "C:"
3. Ustaw kasetę (może być z Disco-Polo) + zresetuj licznik, wciśnij Record+Play (jak nie idzie - zaklej okienko w kasecie)
4. Return.... czekamy aż się nagra.
5. W Basicu wpisz
      B.    i Return, potem Reset = zresetujesz komputer
6. W Basicu wpisz
     ENTER "C:"
7. Cofnij kasetę na początek nagrania (licznik=000), wciśnij Play, Return w kompie
8. Po wczytaniu wpisz
     LIST  +Return
9. Winno pokazać się 10 REM test

I jak ?

Ostatnio edytowany przez pajero (2011-05-06 21:54:44)

7

Odp: Uruchomienie

Pajero, B i C odpada bo Atara twierdzi że "piosenka" wgrywa się poprawnie. Pozostaje A. Atara, czy możesz nam powiedzieć, jak Twoje nagranie brzmi - czy bardziej jak normalny program czy bardziej jak program w turbo?

(Przydałoby się takie fragmenciki wrzucić do Atariki, umie ktoś?)

A8CAS - narzędzie do 100% archiwizacji kaset Atari

8

Odp: Uruchomienie

a jak rozróżnić program normalny od turbo ? ;p
A za tym piskiem ciągłym pisk się zmienia zresztą pisk jest cały czas tylko z czasem brzmi on inaczej i dochodzą szumy

Ostatnio edytowany przez atara (2011-05-07 09:42:28)

9

Odp: Uruchomienie

to wyglada jakbys probowal zaladowac program z c64 na atari.

Ostatnio edytowany przez xxl (2011-05-07 09:47:40)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

10

Odp: Uruchomienie

mam tutaj jeszcze zdjęcia ekranu
http://imageshack.us/photo/my-images/541/dsc00251g.jpg/
to jest jak włączam komputer bez trzymania przycisków

http://imageshack.us/photo/my-images/684/dsc00253t.jpg/
to jest jak wybieram literkę B tak uruchamiam piosenki i się normalnie odtwarzają

to jest jak chcę uruchomić grę włączam ze START później PLAY i RETURN i szuka gry i jest cały czas taki ekran
http://imageshack.us/photo/my-images/84 … 252qr.jpg/

PS. Gry powinny chodzić gdyż kiedyś chodziły a nic nie zmieniałam

Ostatnio edytowany przez atara (2011-05-07 09:56:30)

11

Odp: Uruchomienie

a mam jeszcze jedno pytanie macie moze gre New York City na emulator bo nie wiem czy jednak uruchomie gry na atari chyba ze wy jeszcze cos doradzicie

12

Odp: Uruchomienie

Skąd jesteś ?

"wszystko się kiedyś kończy......."

13

Odp: Uruchomienie

Słoneczko, to jest turbo.
Jeżeli masz dodatkowy kabel w magnetofonie, to wtykasz go do tylnego gniazda dżojstika (z prawej strony komputera)
Do magnetofonu wkładasz taśmę z programami (nie z muzyką) i zamykasz klapkę.
Jeżeli masz kartridż do turbo - wkładasz go w gniazdo z tyłu komputera.
Po włączeniu komputera pojawia się napis "Czekaj.........." i uruchomiony zostaje Kasetowy System Operacyjny (KSO).

    Obsługa programu jest następująca. Po pojawieniu się menu wstępnego:

   N-KSO   B-KSO&BASIC
   K-KOPIOWANIE

należy wybrać odpowiednią opcję, zależną od wymagań uruchamianego programu. Naciśnięcie N uruchomi KSO z wyłączonym BASICiem, B z włączonym, a K - uruchomi program kopiujący w systemie Turbo/Normal. Po wybraniu opcji B pojawi się ekran BASICa. Można zapisywać i odczytywać programy w BASICu zarówno w trybie normalnym, jak i turbo. W trybie turbo jest nieco inna syntaktyka poleceń, magnetofon bowiem w tym trybie jest widziany jako stacja dysków. Zapisu dokonuje się poleceniami SAVE "D:NAZWA" lub LIST "D:NAZWA", odczytu zaś poleceniami LOAD "D:***" (min. trzy gwiazdki!) lub ENTER "D:***".

    Po wybraniu opcji N Pojawi się menu KSO:

    L-Ladowanie pliku         R-Ladowanie i start
    S-Start programu          |-Zimny start
    E-Sterowanie silnikiem     P-Przerwy
    C-Powrót do BASICA

    Najczęściej przy ładowaniu gier wybiera się opcję R. L pozwala na załadowanie programu (program nie powinien być samouruchamiający się jak np. gry), a S - uruchomi go. Zimny start ( | =strzałka w dół) daje efekt jak wyłączenie i włączenie komputera. E pozwala uruchomić i zatrzymać silnik magnetofonu przez kolejne naciśnięcie. P zmienia długość przerw między rekordami. Opcja ta pomocna jest w przypadku kłopotów z wczytaniem programu z powodu opóźnienia zatrzymania silnika (zależy to od egzemplarza magnetofonu). C powoduje powrót do ekranu BASICa.     Kilka słów wyjaśnienia na temat sposobu zapisu programów turbo na taśmie. W odróżnieniu od Normal - Turbo zapisuje nagłówek programu. Jest to króciutki blok. W czasie ładowania programu magnetofon zatrzyma się po tym bloku, a na ekranie pojawi się nazwa programu i pytanie (T/N)?. Jeżeli chcemy załadować ten program - należy nacisnąć T, po czym magnetofon ruszy i załaduje właściwy program. I tu może pojawić się problem zbytniego wydłużenia czasu zatrzymania - początek następnego bloku nie zostanie wczytany, co spowoduje błąd ładowania. W takim przypadku należy skopiować program z długimi przerwami. Po naciśnięciu N magnetofon także ruszy i przewinie taśmę do początku następnego programu.

Jeżeli nie masz kartridża turbo - przewijasz taśmę do początku, włączasz komputer z wciśniętymi klawiszami START i OPTION i trzymasz klawisze aż do usłyszenia sygnału trąbki. Wciskasz klawisz PLAY w magnetofonie i naciskasz spację. magnetofon ruszy i po minucie pojawi się ekran jak na Twoim zdjęciu. Dalsze czynności jak wyżej.

Nikt nam lekkiego życia nie obiecał i słowa dotrzymał.
8bitów ; dereatari
Apple Hadware

14

Odp: Uruchomienie

Przałby się Video poradnik :-)

"wszystko się kiedyś kończy......."

15

Odp: Uruchomienie

a więc mam najpierw wybrać opcję B a później N ??
Z tyłu mam podpięty ten cartige, a z boku komputera dodatkowy kabel z magnetofonu.. Więć co mam zrobić bo już sama nie wiem ale dobrze że wytłumaczyłeś już tylko jak uruchomić grę ? ;P

16

Odp: Uruchomienie

Jeżeli chcesz uruchomić grę, to wybierz N, potem R i wpisz D:***  i naciśnij RETURN.  Usłyszysz potrójny sygnał, potem naciśnij spację. Ekran zacznie migać, a po pewnym (dłuższym lub krótszym) czasie pojawi się nazwa gry (oczywiście jeżeli masz wciśnięty PLAY w magnetofonie). Jeżeli chcesz w nią grać - naciśnij T, jeśli nie - N. Wtedy (po jakimś czasie) magnetofon znajdzie nazwę następnej gry itd.

Wybranie B spowoduje włączenie Basica i większość gier wtedy nie działa, ale możesz sobie pisać własne programy i je zapisywać na kasecie.

Ostatnio edytowany przez jer (2011-05-09 16:26:20)

Nikt nam lekkiego życia nie obiecał i słowa dotrzymał.
8bitów ; dereatari
Apple Hadware

17

Odp: Uruchomienie

zrobiłam tak ale kaseta przeleciała i gra się nie włączyła
jaka może być tego przyczyna ?? może trzeba jakoś inaczej to odpalić ?

18

Odp: Uruchomienie

Czy masz kasetę z programami w Turbo 2000 KSO? Bo taki masz typ turbo. Kaseta z muzyką się odtwarza, bo to jest magnetofon, który ma jeden kanał muzyczny, a drugi cyfrowy. Muzę słychać z kanału muzycznego, ale cyfrowy musi czytać zapis cyfrowy, muzyki nie rozumie. Czy na ekranie pojawiają się poziome paski w czasie odczytu?
Jeżeli jest to kaseta nagrana w turbo, to przyczyn tego, że się nic nie dzieje może być kilka: stara kaseta i słaby zapis, nierównomierność przesuwu taśmy wskutek lyźnego paska napędowego, zły skos głowicy lub brudna głowica to najważniejsze z nich. Na odległość trudno to zdiagnozować. Napisz skąd jesteś, to Koledzy może Ci pomogą.

Ostatnio edytowany przez jer (2011-05-09 20:05:18)

Nikt nam lekkiego życia nie obiecał i słowa dotrzymał.
8bitów ; dereatari
Apple Hadware

19

Odp: Uruchomienie

jer napisał/a:

wpisz D:***

Głowy nie dam*, ale pomiędzy D a *** brak jest dwukropka.


-->atara, a pojawia się nazwa programu z zapytaniem T/N?



*a kabel w zasilaczu się ułamał - więc nawet nie mam jak sprawdzić...

wszystkie trzy strony świata

20

Odp: Uruchomienie

Turbo KSO i tak pomija pierwszy znak po D, a np. nadając nazwę przy zapisie albo wstawia się spację, albo podwójną pierwszą literę, a najlepiej dwukropek, bo to standard.
Atara, na wszelki wypadek spróbuj D***. A możliwe jest też, że masz zwykły zapis. spróbuj bez kartridża włączyć komputer z wciśniętymi START i OPTION, jak opisałem wcześniej. A przedtem włącz komputer z samym OPTION, SELECTEM wybierz Keyboard i naciśnij START. Pojawi się ekran testu klawiatury. Wciśnij trzy klawisze na raz: START+SELECT+OPTION i sprawdź,  czy trzy odpowiadające im znacki na ekranie zmieniają się  jednocześnie. Jeśli nie - to masz problem z klawiaturą.

Ostatnio edytowany przez jer (2011-05-10 07:06:23)

Nikt nam lekkiego życia nie obiecał i słowa dotrzymał.
8bitów ; dereatari
Apple Hadware

21

Odp: Uruchomienie

Ja stawiam na to, że głowica nie dochodzi do taśmy poprawnie i sygnał jest za słaby - to powszechne wśród np. moich magnetofonów. Trzeba pogmerać przy mechanizmie lub (łatwiejsze) trzymać podczas wgrywania play wciśnięty palcem do oporu, względnie zablokować go zapałką (przy grach w normalu).

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

22

Odp: Uruchomienie

Muza grała.

Nikt nam lekkiego życia nie obiecał i słowa dotrzymał.
8bitów ; dereatari
Apple Hadware

23

Odp: Uruchomienie

Tak, ale zauważyłem u siebie, że dociśnięcie klawisza PLAY pozwala wyeliminować problemy z wczytywaniem bardziej opornych kaset.

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

24

Odp: Uruchomienie

OK uruchomiłam grę ;) Dziękuje wam bardzo. Uruchomiłam New York City poprzez N a następnie poprze R>D:***
tylko mam jeszcze 1 problem gdyż mam gry które są nagrane w KSO Turbo 2000 i uruchomianie poprzez to N a następnie poprze R>D:*** nie działa jak mogę to uruchomić ??
a i jeszcze jedno mam grę River Raid i też bym chciała uruchomić lecz poprzez N a następnie poprze R>D:*** kaseta przelatuje a gra się nie pokazuje nawet nie pokazują się te paski ruchome jak przy NYC

25

Odp: Uruchomienie

a klawiatura działa poprawnie :)