176

Odp: Adapter dowolnej (prawie) myszy USB dla Atari.

Troche czasu mineło ...
Projekt w tym czasie mial ze 4 iteracje hardware wiele zmeian formy fizycznej, firmware zostalo przepisane cnajmniej 3 razy, az w koncu osignalem efekt ktory mnie satysfakcjonuje.

Adapter dorobil sie tez wlasniej nazwy i nazywa sie mouSTer. Pierwsza partia probna zostala wyprodukowana i juz sie prawie wysprzedala.
Adapter miesci sie bez problemu w atari ST/Falcon/TT/ETC i jest miejsce na podlaczenie myszki z ogonkiem czy bez.

Po wlozeinu czystego pendrive zostanie tam zapisana krotka instrukcaj obslugi i plik konfiguracyjny. Mozna skonfigurowac prawie wszystko, jednak dla zwyklego uzytkownika nic nie tzreba robic.
Dla Amigi trzeba tylko przestawic tryb pracy myszy na Amiga.

Obsluga myszy, gamepadow (nie do konca oprogramowana) w tym pad od PS4, mozliwosc customizacji firmware dla tworcow gier.
Emulacja Myszy: Atari, Amiga, C1351(jeszcze nie dziala prawidlowo), trackall ATARI (w planach), joystick, autofire(w planach), specjalny tryb rejestrowy dla atari (w planach) i kto wie co jeszcze mi dobrzy i zli ludzie podpowiedza.

Upgrade firmware jest dziecinnie proste, wystarczy wlozyc pendrive z nowym firmware w folderze mouster i odczekac jakies dlugie 5 sekund mouster nada morsem kod R .-. ktory oznacz remove pendrive. Gotowe.

Fw w wersji 1801 generuje taki plik:

; mouSTer - universal USB HID class device to db9 adapter.
; Firmware version: 3.8.1801
;
;
;                                           _/_/_/  _/_/_/_/_/                   
;    _/_/_/  _/_/      _/_/    _/    _/  _/            _/      _/_/    _/  _/_/  
;   _/    _/    _/  _/    _/  _/    _/    _/_/        _/    _/_/_/_/  _/_/       
;  _/    _/    _/  _/    _/  _/    _/        _/      _/    _/        _/          
; _/    _/    _/    _/_/      _/_/_/  _/_/_/        _/      _/_/_/  _/           
;
;
; ###############################################################################
; #                                                                             #
; # Features:                                                                   #
; # Emulates Atari, Amiga and Commodore 1351 mouse.                             #
; # Can handle up to 16 buttons that can be translated to any action*           #
; # Can handle up to 6 axes, that can be translated to any action*              #
; #                                                                             #
; # More to come...                                                             #
; #         *any action - means any joystick direction or fire/mouse button     #
; #                                                                             #
; ###############################################################################
;
; ###############################################################################
; # User Manual                                                                 #
; ###############################################################################
;
; ###############################-Blink-Codes-###################################
;
; mouSTer is communicating with you using MORSE CODE or simply blinking the LED.
; List of possible messages:
;
; Very fast blinking: Bootloader is Active and is waiting for USB drive with new firmware.
; If USB drive is not detected within 2s, main program will be launched.
;
; Normal blinking: mouSTer is ready, and is awaiting USB HID device (mouse, game pad etc).
;
; HeartBeat: 2 fast blinks and long pause. mouSTer is alive and operational.
;
; SOS: <... --- ...> Critical problem has occurred. Not possible to recover from this state. Only power cycling is possible.
;
; E: <.> An error has occurred. Remove USB device | Check INI file syntax.
;
; R: <.-.> Operation successfully finished. Remove the USB device.
;
; ##############################-Using-an-USB-Drive-##############################
;
; When USB drive is inserted, mouSTer is looking for a 'mouSTer' folder.
; If the folder does not exists, it will be created and opened.
; Then mouSTer is looking for configuration file: 'mouSTer.ini'
; If exists, configuration will be read and parsed then written to memory.
; If no ini file is present, mouSTer is looking for new firmware file: 'mouSTer.fw'.
; If firmware file if present mouSTer will activate the bootloader, and install new firmware.
; In case if no ini nor firmware is present - mouSTer will write (this) ini file 
; with manual and current firmware version on the top - into 'mouSTer.ini' file.
;
; mouSTer is case insensitive.
;
; mouSTer config   file: '/mouSTer/mouSTer.ini'
; mouSTer firmware file: '/mouSTer/mouSTer.fw'
;
; most up to date information and the latest firmware is always available at: http://Jil.guru/mouSTer 
;
; ##################################-Configuration-###############################
;


[mouster]
; general settings.
;
; mode=
; Operating mode, what device mouSTer will emulate.
; default: auto
; Possible values:
; [00|auto|] - mouSTer will self determine what device to emulate.
; [01|mouse|] - lock to mouse mode only
; [02|gpad|gamepad] - lock to gamepad mode only
; [255|reset_to_default|jmp_$e477] - Load default values for mouSTer configuration and end processing ini file.
mode=00

;
; afRate=
; ##### Function not implemented yet #####
; Auto Fire Rate. Can be used with ANY defined button.
; Define time between consecutive 'auto' presses in 10's of miliseconds.
; fx: afrate=25 => button will be auto pressed every 250ms or 4 timed per second.
; to activate Auto Fire function on button, prepend its definition with * (asterisk)
; default: 25; Possible values:
; [0-250] - numeric value * 10
afRate=25


[mouse]
; mouse emulation settings.
;
; type=
; Mouse type to emulate.
; default: atari
; Possible values:
; [00|atari|ata] - mouSTer will emulate atari mouse.
; [01|amiga|ami] - mouSTer will emulate amiga mouse.
; [02|c1351|c64] - mouSTer will emulate commodore C1351 mouse.
; [03|LAME8|A8] - Special mode dedicated to A8 - #### Function not implemented yet #####
type=00

;
; microstep=
; In another words, DPI divider. Allow you to slow down your mouse to adapt speed to capabilities of old devices. 
; Define how many real mouse steps should be translated to one virtual step
; Because division by 0 causes critical error, setting it to 0 causes critical error. Try if you don't belive me.
; default: 10
; Possible values:
; [0-250] - numeric value
microstep=10

;
; mbutton=
; Mapping physical mouse buttons for digital (atari or amiga) mouse emulation mode.
; default: mbutton01->lb, mbutton02->rb, mbutton03->mb, other->none.
; Possible values:
; [00|none|off] - button is ignored
; [01|lb|left] - left button/fire
; [03|rb|right] - right button/paddle A
; [02|mb|middle] - middle button/paddle B
; * Can be defined as an Auto Fire button by prepending * to definition
mbutton01=01
mbutton02=03
mbutton03=02
mbutton04=00
mbutton05=00
mbutton06=00
mbutton07=00
mbutton08=00
mbutton09=00
mbutton10=00
mbutton11=00
mbutton12=00
mbutton13=00
mbutton14=00
mbutton15=00
mbutton16=00

;
; cbutton=
; ##### Function in experimental stage #####
; Mapping physical mouse buttons for c1351 mouse emulation mode.
; default: cbutton01->fire, cbutton02->up, other->none.
; Possible values:
; [00|none|off] - button is ignored
; [01|north|up] - Joystick up/north
; [02|east|right] - joystick right/east
; [03|south|down] - joystick down/south
; [04|west|left] - joystick left/west
; [05|fire|trigger] - joystick fire
; * Can be defined as an Auto Fire button by prepending * to definition
cbutton01=05
cbutton02=01
cbutton03=00
cbutton04=00
cbutton05=00
cbutton06=00
cbutton07=00
cbutton08=00
cbutton09=00
cbutton10=00
cbutton11=00
cbutton12=00
cbutton13=00
cbutton14=00
cbutton15=00
cbutton16=00


[gamepad]
; gamepad emulation settings.
;
; gbutton=
; Mapping physical gamepad buttons for joystick emulation mode.
; GamePad always has a HAT SWITCH that is always mapped to directions.
; default: gbutton01-04 are mapped to fire, other->none
; Possible values:
; [00|none|off] - button is ignored
; [01|n|u] - Joystick up/north
; [02|ne|ur] - Joystick up-right/north-east
; [03|e|u] - joystick right/east
; [04|se|dr] - joystick down/south
; [05|s|d] - joystick down/south
; [06|sw|dl] - joystick down/south
; [07|w|l] - joystick left/west
; [08|nw|ul] - joystick up-left/north-west
; [09|fire|lb] - joystick fire/trigger, mouse left button
; [10|pa|rb] - paddle A, mouse right button
; [11|pb|mb] - paddle B, mouse middle button
; * Can be defined as an Auto Fire button by prepending * to definition
gbutton01=09
gbutton02=09
gbutton03=09
gbutton04=09
gbutton05=00
gbutton06=00
gbutton07=00
gbutton08=00
gbutton09=00
gbutton10=00
gbutton11=00
gbutton12=00
gbutton13=00
gbutton14=00
gbutton15=00
gbutton16=00

;
; axis=
; ##### Function partially implemented - only default settings are available and working. Tested only with PS4 controller #####
; Mapping physical gamepad axes for joystick emulation mode.
; in this mode, axis can be also mapped to PADLE to become true analog axis.
; axes mapped to one direction are triggered  at ca. 75% deflection
; axes mapped to double direction are triggered at ca. <25 and >75 deflection
; default: axis01->ew, axis02->ns, others->none
; Possible values:
; [00|none|off] - axis is ignored
; [01|n|u] - axis is one direction north/up axis
; [02|s|d] - Axis is one direction south/down axis
; [03|ns|ud] - axis is true north-south/up-down/Y axis. Default for Y axis
; [04|e|r] - axis is one direction east/right axis
; [05|w|l] - axis is one direction west/left axis
; [06|ew|lr] - axis id true east-west/left-right/X axis. Default for X axis
; [07|pa|paddleA] - axis is directly mapped to paddle A button- analog. Default for axis05
; [08|pb|paddleB] - axis is directly mapped to paddle B button- analog. Default to axis06
; [09|lb|fire] - axis is one direction fire button
; [10|rb|pad] - axis is one direction button mapped to paddle A
; [11|mb|pbd] - axis is one direction button mapped to paddle B
axis01=06
axis02=03
axis03=00
axis04=00
axis05=00
axis06=00

;
; validate=
; ##### Function not implemented yet #####
; Validate if pressed direction button are giving valid joystick direction
; valid states are: n, ne, e, se, s, sw, w, nw or neutral
; invalid states are fx: ns, ew, new ,nesw etc..
; buttons nor paddle never are validated
; default: true
; Possible values:
; [00|false|off] - direction states will be validated
; [01|true|on] - direction states will not be validated
validate=01

Troche fotek:
http://jil.guru/mouSTer/images/muSTer01.jpg
http://jil.guru/mouSTer/images/muSTer02.jpg
http://jil.guru/mouSTer/images/muSTer03.jpg
http://jil.guru/mouSTer/images/muSTer04.jpg
http://jil.guru/mouSTer/images/muSTer05.jpg
http://jil.guru/mouSTer/images/muSTer06.jpg
http://jil.guru/mouSTer/images/muSTer07.jpg
http://jil.guru/mouSTer/images/muSTer08.jpg
http://jil.guru/mouSTer/images/muSTer09.jpg
http://jil.guru/mouSTer/images/muSTer10.jpg
http://jil.guru/mouSTer/images/muSTer11.jpg
http://jil.guru/mouSTer/images/muSTer12.jpg
http://jil.guru/mouSTer/images/muSTer13.jpg
http://jil.guru/mouSTer/images/muSTer14.jpg

Smacznego smile

Bym zapomniał

Jesli ktos jest zainteresowany to mozna kupic tutaj: https://retrohax.net/shop/amiga/mouster/ z pierwszej partii zostalo juz tylko kilkanascie sztuk. Nastepna duza partia bedzie za kilka tygodni do miesiaca i wtedy mouSTer powinien byc dostepny na stałe.

smile

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
jmp $e477

177

Odp: Adapter dowolnej (prawie) myszy USB dla Atari.

Mogę dodać że używam od pewnego czasu i sprawuje się wyśmienicie smile

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

178

Odp: Adapter dowolnej (prawie) myszy USB dla Atari.

Jeśli macie joystick Atari CX24 to podepnijcie proszę przy włożonym mouSTerze (normalnie, mouSTer w porcie myszy, joystick w porcie joya) i powiedzcie, czy działa wam fire w joysticku.

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

179

Odp: Adapter dowolnej (prawie) myszy USB dla Atari.

Zakładam ze masz na myli ST.

Nie sprawdzałem, ale Powinno działać. Atari zaoszczędziło kilka centów big_smile

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
jmp $e477

180

Odp: Adapter dowolnej (prawie) myszy USB dla Atari.

Jak linia fire nie jest jako otwarty kolektor, to fire może i będzie działać, ale prawy przycisk myszy już nie koniecznie...

Atari 1040STe (TOS 1.62/2.06 UK, 4MB RAM), Atari 1040STfm (TOS 1.04 UK, 4MB RAM, BLiTTER, Gotek HxC) + Digital Data Deicke HD64, SF314, UltraSatan, Gotek HxC, NetUSBee
Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Sinclair SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB)
Commodore A600 (KS 1.3/3.1, 2MB CHIP RAM, 4MB FAST RAM, CF 4GB, Gotek FF)

181

Odp: Adapter dowolnej (prawie) myszy USB dla Atari.

Podłączyłem joy od 7800 i chodzi i fire i prawy przycisk myszy. Testowałem na SWIV i tak testowałem i testowałem, oczywiście dla pewności, że ten fire działa jak trzeba. A potem jeszcze trochę potestowałem. wink

Może CX24 jest jakiś niedorobiony. Niestety mój zginął gdzieś i nie mam już żeby sprawdzić.

W każdym razie, wczoraj przyszedł mouSTer i pobawiłem się nim, to napiszę, co już wiem:

Strzałka przesuwa się z taką prędkością jak przy oryginalnej myszy Atari, to jest wyraźnie wolniej niż w popularnym Tom2, którego używałem do tej pory. Łatwiej ją opanować i nie ma takiego lekkiego poszarpywania, które nie przeszkadza w pracy w TOS i pewnie nawet bym nie zwrócił na nie specjalnie uwagi, ale w Cubase doprowadzało mnie do rozpaczy przy precyzyjnych ruchach, jak chociażby przesuwanie nutek. W klawiaturze TT interfejs dobrze siedzi w gnieździe i nie ma obawy że wypadnie. W przypadku używania Toma trzeba uważać, żeby albo nie ruszać przejściówki i pilnować żeby nawet lekko nie pociągnąć jej przewodem, albo używać między interfejsem i klawiaturą osobno dokupowaną do Toma tasiemkę. W przypadku ST czy Falcona całkiem odpada konieczność jej używania, po prostu podłącza się myszkę do interfejsu i już.

Zmiana ustawień (np. z Atari na Amigę) sprowadza się do podłączenia pendrive, wprowadzenia zmian w pliku który się na nim pojawi (jest w tym pliku instrukcja) i ponownego podłączenia pendrive do mouSTera. Jeszcze prościej robi się upgrade softu - wystarczy założyć na pendrive katalog "MOUSTER", skopiować do niego nową wersję softu i podłączyć pendrive do mouSTera.

Do Tom2 już raczej nie wrócę.

182

Odp: Adapter dowolnej (prawie) myszy USB dla Atari.

Czy ten wsad jest kompatybilny z pierwszym hardware ?

Zaczęło się od Atari 65XE+LDW2000, potem Atari 1040STE, Amiga 1200, Atari Portofolio, morze blaszaków, GBA,PS1, 2, 3....

a teraz:Atari STez Ultrasatanem,  Atari 65XE+Ultimate1 + SIDE2+ SIO2SD + 1050+LDW Super 2000

183

Odp: Adapter dowolnej (prawie) myszy USB dla Atari.

Niestety nie.

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
jmp $e477

184

Odp: Adapter dowolnej (prawie) myszy USB dla Atari.

Pozwolę sobie dodać komentarz dotyczący prędkości kursora.

W ustawieniach znajduje się parametr microstep - można go nazwać DPI divider.
Domyślnie jest ustawiony na 10, co przekłada się na 10-krotne zmniejszenie czułości myszy. 10 kroków myszy generuje 1 krok wirtualnego enkodera.
Standardowa mysz ma czułość około 600 DPI. Po podzieleniu przez wartość parametru daje to okolo 60DPI.
Jest to wartość arbitralnie wybrana przezemnie, wydaje mi się najwygodniejsza do normalnej pracy. Mozna ja sobie dostosować do własnych potrzeb.
Dzieki temu nawet myszą o rozdzielczości 6000DPI da się wygodnie pracować.

Jest tez ukryty tryb (chyba go jeszcze nie zablokowałem) zwany DbZ. Wystarczy ustawić microstep na zero i ruszyć myszą.
Adapter przejdzie wtedy w specjalny tryb: "Critical Exception Failure" i nada morsem SOS.
DbZ jest skrótem od "Division by Zero" ;D

Pozdr.

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
jmp $e477

185

Odp: Adapter dowolnej (prawie) myszy USB dla Atari.

willy napisał/a:

Fw w wersji 1801 generuje taki plik:

jakie są zmiany w stosunku do 3.8.1743?

Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

186

Odp: Adapter dowolnej (prawie) myszy USB dla Atari.

Pytanko - czy ktoś z Was testował ten interfejs z np. przewodowym gamepadem od xbox360? TOM+rev.2 który mam, nie działa z takim gamepadem.

187

Odp: Adapter dowolnej (prawie) myszy USB dla Atari.

Od xbox360 nie działa. Jest to spowodowane dziwna polityka m$ i nietrzymaniem się standardów.
Na razie.

Działa z padem od PS4 - ale nadal wymaga testów.

Jak znajdzie się ktoś kto chciałby wykorzystać pelne możliwości pada ps4 w jakiejś grze, to zapraszam do kontaktu. Kryje się tam całe morze możliwości.

Btw. Jest nowe firmware, usunięto błąd z niekompatybilnością z niektórymi myszami.

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
jmp $e477

188

Odp: Adapter dowolnej (prawie) myszy USB dla Atari.

Nowe FW w wersji 1909. Poprawiona współpraca z padami w tym PS4.

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
jmp $e477

189

Odp: Adapter dowolnej (prawie) myszy USB dla Atari.

Małe review by FJC -> https://www.youtube.com/watch?v=1FINefdkQls

Just a bunch of things that drygol does ... --> https://retrohax.net

190

Odp: Adapter dowolnej (prawie) myszy USB dla Atari.

Nowa wersja firmware: 3.10.1937
- Dodano emulacje myszy commodore c1351

Ostatnio edytowany przez willy (2021-02-10 20:33:01)

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
jmp $e477

191

Odp: Adapter dowolnej (prawie) myszy USB dla Atari.

OUT OF STOCK - wiadomo kiedy będzie dostępne?

1040STe+4MB+TOS2.06PL+UltraSatan+Gotek, Atari 65XE+ULTIMATE+STEREO+VBXE+SIDE2 :)

192

Odp: Adapter dowolnej (prawie) myszy USB dla Atari.

Przez Chinski nowy rok produkcja PCB sie nieco przedluzyla.
Mysle ze w ciagu 2 tygodni beda juz w sprzedazy.

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
jmp $e477

193

Odp: Adapter dowolnej (prawie) myszy USB dla Atari.

willy napisał/a:

Przez Chinski nowy rok produkcja PCB sie nieco przedluzyla.
Mysle ze w ciagu 2 tygodni beda juz w sprzedazy.

Dzięki, to czekam cierpliwie smile

1040STe+4MB+TOS2.06PL+UltraSatan+Gotek, Atari 65XE+ULTIMATE+STEREO+VBXE+SIDE2 :)

194

Odp: Adapter dowolnej (prawie) myszy USB dla Atari.

https://retrohax.net/the-mouster-projec … er-update/

Just a bunch of things that drygol does ... --> https://retrohax.net