Temat: Yoomp! - "Stereo not detected"

Żeby nie robić zbędnego bałaganu w twolinierze, czy temacie o Crownlandzie, zakładam nowy topic.
Otóż Yoomp! ma u mnie jakies dziwne problemy z wykryciem stereo. Próbowałem odpalać go w różnych konfiguracjach - z partycji IDEa i z SIO (przy fizycznie odłączonym IDEa), przy QMEGu i standartowym OSie. Udało mi się ujrzeć napis "STEREO DETECTED" kilka razy (nie zawsze!) gdy IDEa i QMEG były off.
W tych samych różnych konfiguracjach odpaliłem klika razy "Short Test" Jagera oraz "System Info" ver. 2.02 by Draco - one wykrywały STEREO za każdym razem.

Czy ktoś ma jakiś pomysł co może być rane? Czy ktoś też ma takie problemy z Yoompem jak ja?

W atarci mam: proc 6502, 1 MB Ram, QMEG 4.04, SDX 4.39 (na razie z niej nie korzystam) + IDEa z CF Kingstone 1 GB.

grzybson/SSG^NG

2

Odp: Yoomp! - "Stereo not detected"

Ciesz się, że Ci działa ;) Może masz jakieś niestandardowe stereo?

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

3

Odp: Yoomp! - "Stereo not detected"

u mnie Yoomp! działa zawsze i na wszystkim, spod każdego dosa i z każdego nośnika. Po raz kolejny TQA produkuje soft, który uniwersalnie daje uruchomić się nawet na grzebieniu. Grzybson;- podejżewam stereo, sprawdź stykologie :) -

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

4

Odp: Yoomp! - "Stereo not detected"

w paczce z Mads-em jest w przykładach plik STEREO_DETECT.ASM, jeśli nie wykryje STEREO tzn. że nie masz stereo, zasembluj go, odpal i zobaczysz odpowiedź na ekranie

* -----------------------------
* |second POKEY detect routine|
* | answer in A register:     |
* |$00 - absent $80 - present |
* -----------------------------
* | code & idea: Seban/SLIGHT |
* |-+* (c) 1995,96 Slight! *+-|
* -----------------------------

    org $2000

main    jsr stereo

    bmi present

absent    jsr printf
    .by $9b 'STEREO absent' $9b 0

    jmp quit

present    jsr printf
    .by $9b 'STEREO present' $9b 0

quit    jsr printf
    .by $9b 'Press any key' $9b 0

    mva #$ff 764

wait    ldy 764
    iny
    beq wait

    rts

* ---------------------------------

stereo    sei
    inc $d40e
    lda #$03
    sta $d21f
    sta $d210
    ldx #$00
    stx $d211
    inx
    stx $d21e

    ldx:rne $d40b

    stx $d219
loop    ldx $d40b
    bmi stop
    lda #$01
    bit $d20e
    bne loop

stop    lda $10
    sta $d20e
    dec $d40e
    cli
    txa
    rts

* ---------------------------------

    .link 'libraries\stdio\lib\printf.obx'


    run main
*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

5

Odp: Yoomp! - "Stereo not detected"

Przykro mi, że nie działa Yoomp w stereo, ale dopóki ktoś jeszcze się nie zgłosi, to wątpię, żeby mi się chciało siedzieć nad tym.

Chyba, że ktoś powie co jest złego w tej metodzie:

detect_stereo
    lda $d209
    beq detect_stereo_1
    lda $d219
    beq detect_stereo_yes
detect_stereo_no equ *
    ldx #0
    beq detect_stereo_done
detect_stereo_1 equ *
    ldy #$07
    lda $d210,y
    bne detect_stereo_no
    dey
    bpl *-6
detect_stereo_yes
    ldx #1
detect_stereo_done
    stx status_stereo
    rts

wziąłem ją z wcześniejszego wątku na atariarea: http://atariarea.krap.pl/forum/viewtopic.php?id=5073

: 404. Stopka not found

6

Odp: Yoomp! - "Stereo not detected"

A ja mam jeszcze pytanko do Grzybsona, a w zasadzie prośbę o sprecyzowanie problemu. Z tego co widzę to główny problem  jaki poruszasz jest w tym ze się pojawia napis "Stereo not detected".
Moje pytanie jest takie, czy ów wyżej wspomniany problem łączy się z tym, ze muzyka działa w tedy tylko na 1dnym pokeyu (mono) ?  czy może gra w stereo a tylko napis jest nie taki jak trzeba ?

Sorki za pytanie ale to tak na prawdę wcale nie jest takie oczywiste.

Sprobuj przy wlaczonym stereo i wczytanej grze wcisnąć reset i obczaj czy nic się nie zmieni.


Pin napisał/a:

... Po raz kolejny TQA produkuje soft, który ...

Coście się tak na to TQA uparli ??  tekua od kilku lat nic nie produkuje i nie sądzę zeby miało coś wspólnego z yoompem.

Ostatnio edytowany przez xray (2007-11-02 20:37:09)

Im dłużej czekamy, tym wzorek jest większy" (c) by Sikor

7

Odp: Yoomp! - "Stereo not detected"

wersja Sebana jest dokładniejsza, ta która przytacza Eru nie wykrywała stereo u Pajero

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

8

Odp: Yoomp! - "Stereo not detected"

xray napisał/a:
Pin napisał/a:

... Po raz kolejny TQA produkuje soft, który ...

Coście się tak na to TQA uparli ??  tekua od kilku lat nic nie produkuje i nie sądzę zeby miało coś wspólnego z yoompem.

Trochę dziwnie o tym pisać, ale biorąc pod uwagę aktywność sceny, dla mnie aktualnie coś takiego jak przynależność grupowa odgrywa rolę zupełnie drugo, czy nawet trzeciorzędną. Od wielu lat współpracuję z X-Rayem i Foxem, ostatnio z BeWu, i tak naprawdę, jak to ludzie nazywają dla mnie nie ma większego znaczenia - dla mnie się liczy fan tworzenia czegoś w gronie ludzi, z którymi mi się dobrze pracuje. A Taquart jako Taquart de facto od dawna nie istnieje. Jedyny powód, że jakoś nie protestuję przeciwko podpisywaniu rzeczy na pouet jako Taquart to to, że miło zachować pewną ciągłość.
Ale, tak jak pisałem, dla mnie to nie ma tak naprawdę dużego znaczenia w tym momencie działalności i przy takiej aktywności sceny. Problem wojen grup czy nawet rywalizacji ostatnio zasadniczo zniknął, więc nie jest to takie ważne jak chociażby w Mikołowie :)

: 404. Stopka not found

9

Odp: Yoomp! - "Stereo not detected"

tebe napisał/a:

wersja Sebana jest dokładniejsza, ta która przytacza Eru nie wykrywała stereo u Pajero

To czemu cholera w moim wątku wyżej cytowanym nikt mi tego nie powiedział???
I gdzie jest procedurka Sebana?

: 404. Stopka not found

10

Odp: Yoomp! - "Stereo not detected"

przytoczyłem ją w poscie #4, zaczyna się od etykiety stereo, reszta to kod wyświetlający teksty

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

11

Odp: Yoomp! - "Stereo not detected"

eru napisał/a:

To czemu cholera w moim wątku wyżej cytowanym nikt mi tego nie powiedział???

To na pewno sabotaż. Zamach stanu. Proponuję powołać komisję śledczą. ;)

Hitler, Stalin, totalniak, SSman, NKWDzista, kaczor dyktator, za długo byłem w ChRL, wypowiadam się afektywnie.

Odp: Yoomp! - "Stereo not detected"

To ja, ponieważ zupełnie nie znam tematu, zgłaszam się na przewodniczącego :D

MM: Adam przeczytaj regulamin. Proszę.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

13

Odp: Yoomp! - "Stereo not detected"

Wciskałem z kilka razy reset i nic...
Jednak dziwi mnie jedna rzecz, dokładnie to o czym pisał X-Ray - gdy odpalałem jakiś program z monofonicznym dźwiękiem przy włączonym stereo muza leciała tylko z jednego głośnika... Gdy zaś odpalam Yoomp!'a to pomimo napisu leci z obu...

EDIT: Przed chwilą zassemblowałem prockę podaną przez Tebego i odplaiłem kilkakrotnie na Atari. Odpowiedź za każdym razem bya taka sama: "STEREO present"...

Co do Waldiego - jeszcze nie miałem okazji go poznać, co za tym idzie moja atarka nigdy nie była pod jego lutownicą :)
Stereo zamontował mi Pasiu. Wersja z przełącznikiem, nie auto.

Ostatnio edytowany przez grzybson (2007-11-03 14:05:55)

grzybson/SSG^NG

14

Odp: Yoomp! - "Stereo not detected"

nie łam się masz STEREO, wina leży po stronie procedury detekcji zastosowanej przez Eru

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

15

Odp: Yoomp! - "Stereo not detected"

przepraszam za TQA :) -

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

16

Odp: Yoomp! - "Stereo not detected"

Ciekawe co złego jest wmetodzie zastosowanej przez Eru. Przecież u większości i na emulatorze wykrywa STEREO, tylko u kilku osób nie. Sposób wykonania stereo jest chyba jeden ... (pomijamy modyfikację auto).

grzybson/SSG^NG

17

Odp: Yoomp! - "Stereo not detected"

Hej!

Ja nie bardzo wiem dlaczego metoda której użył Eru ma działać... jedyny fragment który może działać poprawnie to odczyt z $D209 i to nie zawsze. Nie bardzo rozumiem skąd założenie autora  iż w $d209 drugiego POKEYA-a w przypadku jego obecności będzie zawsze zero. moment w którym dokonywane są odczyty z $d210,y są bez sensu zupełnie. Są to liczniki wiosełek i drugi POKEY będzie generował tam takie same wartości jak pierwszy, ponieważ drugi POKEY ma te nogi "wiszące w powietrzu" i odczyty będą takie same jak w przypadku pierwszego POKEY-a który nie ma podłączonych PADDLE. Tak więc wartości D200-$D207 czy $D210-D217 będą miały wartości od 0 do 228.  No chyba że autor tej procedury zakładał zwarcie nóg PADDLE do masy w przypadku drugiego POKEY-a... i nie widziałem aby ktoś tak robił. Co do wykonania rozszerzenia stereo to jest wiele wariacji... chociażby dekodera adresu i sposobów jego wyłączenia.

Dlatego kiedyś przyjąłem iż wersja z IRQ będzie najlepsza bo nikt nie podłącza IRQ od drugiego POKEY-a. Podłączenie tego bez żadnej "logiki sterującej" i zmian w OS spowoduje zwis komputera. Tak też uczynił Fandal i opisywał swój problem również tu na AA. Tak wiec wykrycie stereo najlepiej oprzeć na fakcie iż drugi POKEY nigdy nie zgłosi żądania IRQ bo ta noga nie może być podłączona po prostu.

pozdrawiam
Seban

18

Odp: Yoomp! - "Stereo not detected"

Ja osobiście polecam następującą metodę:

Załóżmy, że A to adres POKEYa w pamięci. Gdy pod adres A+$0f wpiszemy 0, to odczytując zawartość komórki A+$0a otrzymamy zawsze wartość $FF, natomiast po wpisaniu wartości 3 do A+$0f odczyt z A+$0a da odczyt wartości pseudolosowej.

Jeżeli mamy jednego POKEY-a, to wpisanie 0 do $d21f spowoduje ciągły odczyt wartości $FF z $d20a, w przeciwnym wypadku otrzymamy wartości pseudolosowe. Dla pewności proponuję odczytać 5 kolejnych wartości - jak będą to same wartości $FF, to znaczy, że mamy tylko jednego POKEYa, w przeciwnym wypadku - więcej niż jednego.

Metoda nie jest może powalająca, ale posiada jedną zaletę - rozwijając ją na całą stronę $D2 możemy dokładnie stwierdzić ile POKEY-ów "siedzi" w atarce - niby na dzień dzisiejszy standardem są 2, ale kto wie czy w przyszłości to się nie zmieni ;)

19

Odp: Yoomp! - "Stereo not detected"

Wydaje mi się że należy wziąć pod uwagę następującą przypadłość. Pisałem o tym w związku z kardridżami w jednym z SERIOUSów.
Otóż, istnieją modele Atari (ot choćby z serii 65XE) które na liniach danych nie mają oporników podciągających do +5V. Dla kardridża odczyt spod adresu $D5xx (gdy kardridża nie ma w gnieździe) powinien dać zawsze $FF. Jeżeli oporników tych nie ma to odczyt będzie przypadkowy z zakresu $00-$FF. To samo tyczyć będzie rejetrów drugiego POKEYa. Gdy go nie ma i gdy nie ma na płycie wspomnianych oporników to odczyt będzie inny niż $FF (coś w rodzaju pseudolosowego). Detekcja zatem będzie błędna. bo wykaże że drugi (nieobecny) POKEY nadaje pseudolosowe wartości.
Nie mam w tej chwili pod ręką takiego bezopornikowego kompa pod ręką by to sprawdzić, nie widzę jednak powodu by miało być inaczej. Taką "wadliwą" płytę można doprowadzić do porządku lutując drabinkę rezystorów 10k na linie danych D0-D7. Wspólna końcówka drabinki łączona jest do +5V

Ostatnio edytowany przez Zenon/Dial (2007-11-04 21:14:32)

20

Odp: Yoomp! - "Stereo not detected"

Hej!

Zenon myślę iż nie będzie problemu o którym piszesz, ponieważ gdy stereo jest wyłączone cały obszar $d200-$d2ff pokryje jeden POKEY, nie będzie sytuacji iż nic na szynie nie będzie ponieważ dekoder adresu zawsze podłączy POKEY-a po wykryciu jakiegokolwiek adresu z zakresu $d2xx. W przypadku włączonego stereo mamy dwa POKEY-e umieszczone na przemian:

pokey #1 - $d200-$d20f
pokey #2 - $d210-$d21f
pokey #1 - $d220-$d22f
pokey #2 - $d230-$d23f
itd.

no chyba że ktoś zbuduje dekoder adresów tak aby reagował tylko na konkretny przedział adresów, a wystąpienie innych $d2xx spoza zakresu nie spowoduje zadziałania dekodera, wtedy może nastąpić sytuacja o której mówisz czyli w zależności od wersji PCB, albo wartości $FF na szynie albo przypadkowe śmiecie. Ważnym jest przy montażu rozszeżenia stereo aby po jego wyłączeniu POKEY #1 zawsze był dekodowany w całym obszarze $d200-$d2xx... niektóre produkcje starsze... robią robie zapisy w dowolne adresy $d2xx zakładając iż co 16 bajtów i tak mają te same rejestry :)

Co do płyt bez PULLUP-ów to zawsze takie spotykałem... nie widziałem nigdy PCB z rezystorami podciągającymi magistralę danych do +5V. Ale widać Zenon miał w swoim ręku więcej wersji Atarek niż ja :)

pozdrawiam
Seban

21

Odp: Yoomp! - "Stereo not detected"

Nie nie miałem więcej wersji..... ten problem wystąpił gdy pewnego razu przerabiałem komp Qcykowi. Rejestr sprzętowy karta źle się odczytywał i doładowanie w/w oporników pomogło bo ich nie było. Ja w swojej Atarce mam fabrycznie wmontowane rezystorki. co prawda jest to 800XL a nie 65XE.

22

Odp: Yoomp! - "Stereo not detected"

Hej!

Nie grzebałem nigdy w serii XL, zawsze XE... żaden z modeli XE który miałem w rękach nie miał rezystorów podciągających szynę danych. Wszystkie miały piękne losowe śmiecie w obszarach $d1xx, $d5xx,$d6xx,$d7xx.

ps) pisząc iż miałeś więcej wersji w rękach nie był to żaden zarzut w stosunku do Ciebie... ale moje pośrednie stwierdzenie iż wielu Atarkach to ja nie grzebałem... znaczy nie grzebałem na tyle aby spotkać wersję z podciągającymi rezystorami, być może takie istnieją ale ja po prostu na taką nie trafiłem.

pozdrawiam
Seban

Ostatnio edytowany przez seban (2007-11-04 21:49:56)

23

Odp: Yoomp! - "Stereo not detected"

Tego nie neguję, Stereo jednak chodzi na każdym modelu i na każdym modelu powinna poprawnie wykonywać się jego detekcja. Jeżeli problem z opornikami nie występuje teraz to być może wystąpi potem , kiedyś tam. Podałem tylko opis pewnego problemu, jeżeli nie rzutuje on na wykrycie Stereo to OK. przyjmuję do wiadomości. A ja miałem model XE który dawał odczyty $FF. pewnie jakiś wcześniejszy "grzebacz" wlutował rezystorki bo komp był już po przejściach. Stąd zdziwiło mnie że komp Qcyka nie chodzi. The End :)

24

Odp: Yoomp! - "Stereo not detected"

Hej!

Jeszcze jedno bo chyba się nie zrozumieliśmy do końca... Ale z odczytami wartości $FF to MacGyver-owi o co innego chodziło...  wartość $FF bierze się z rej. POKEY-a a nie z magistrali danych. MacGyver utrzymuje POKEY-a w stanie reset poprzez wpisanie wartości zero do $D20F, wtedy odczyty z rejestru $D20A nie dają pseudo-losowej wartości z licznika POLY w POKEY-u... tylko jest tam $FF bo POKEY jest w stanie RESET. Gdy wpiszemy $3 do $D20F to POKEY startuje i w rej. $D20A pojawia się wartość pseudolosowa generowana przez 17 bitowy licznik POLY w POKEY-u. Dlatego napisałem iż obecność czy nieobecność tych rezystorów nie będzie miała znaczenia bo to wartość z POKEY-a a nie magistrali na której nic nie wisi :)

pozdrawiam
Seban

25

Odp: Yoomp! - "Stereo not detected"

Swoją drogą szkoda, że szersza dyskusja wywiązała się dopiero wtedy, kiedy okazało się, że w gotowym produkcie coś nie działa. :|

Hitler, Stalin, totalniak, SSman, NKWDzista, kaczor dyktator, za długo byłem w ChRL, wypowiadam się afektywnie.