Witajcie koledzy,

Mam taki o to, programowaly cardridge.
Problem polega na tym, że podłączeniu przez USB, wcześniej można było wgrywać pliki ROM,
a teraz urządzenie jest niewidoczne.

Czy problem może wynikać z tego, że padł ten programowalny chip (chyba PIC18F45K50)

Czy coś tu jeszcze jest do odratowania? Jak to ugryźć?

https://i.ibb.co/g9xkvbB/274f7773-49a3-4eeb-b3b4-e6e664ca364f.jpg
https://i.ibb.co/F0mpM9d/cdb819e0-fc4b-4494-a676-b51012c9aaa0.jpg

Pozdr.
Javalonde

2 Ostatnio edytowany przez x_angel (2024-11-25 09:42:28)

Hej
Sprzęt trafił do mnie. Udało mi się odczytać PIC-a natomiast nie mam pojęcia, czy odczyt jest poprawny, bo nie wiem, czy PIC był zabezpieczony.
Zamówiłem nowy układ, wgrałem wyczytany wsad.
Stary układ totalnie nie reagował po podłączeniu do USB, nowy reaguje, ale wykrywa się jako nieznane urządzenie.
Jak dotąd rozrysowałem schemat, chcę zamówić nowe płytki PCB i zlutować testową sztukę.

Czy są u nas jacyś inni posiadacze tego sprzętu? Przydałoby się zgrać wsad z jakiejś innej sztuki i porównać.

Z tego co wiem, to urządzenie powstało do zczytywania cartów do konsoli Vectrex, ale chyba projekt się rozrósł, bo w tym akurat konkretnym przypadku urządzenie służy do odczytu/zapisu carta do Atari 7800. I teraz nie wiem, czy ten reader/dumper jest uniwersalny, czy wsady są dedykowane pod konkretną platformę.

vectrex_sch
pcb_top
pcb_bottom

Post's attachments

pcb_bottom.jpg 74.79 kb, liczba pobrań: 1 (od 2024-11-25) 

pcb_top.jpg 60.89 kb, liczba pobrań: 1 (od 2024-11-25) 

sch.png 43.66 kb, liczba pobrań: 1 (od 2024-11-25) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

3

Ooo, jaki ciekawy wynalazek! Akurat "siedzę" w cartach dla 7800, ale dla tych najprostszych gier, bez żadnego przełączania banków.
Ciekawi mnie, jak w tym programowalnym carcie udawany jest POKEY.

Niestety nie pomogę wprost, bo nie mam takiego urządzenia. Z ciekawości przejrzałem stronę z płytki w Wayback Machine, ale nie trafiłem tam na bezpośrednie namiary na autora, ani tym bardziej na wsady. Pogooglałem trochę i wyszło mi, że to jest autor: https://forums.atariage.com/profile/38648-jfmateos/
Nieaktywny od 2018, ale może nie zaszkodzi spróbować do niego napisać?

4 Ostatnio edytowany przez x_angel (2024-11-25 13:02:55)

Cartridge to jedno urządzenie, a ten burner-dumper to drugie.
Cart jest rzeczywiście dziwny, ma na sobie bodajże dwie pamięci flash i jedną pamięć statyczną. Oprócz tego gniazdo na Pokeya.

Natomiast ja teraz walczę z tym burnerem-dumperem, który się nie wykrywa, a powinien się wykrywać jako pamięć wymienna.
Ciekawi mnie, czy ten reader jest uniwersalny i możemy nim czytać i carty od Vectrexa i ten od A7800 czy jednak wsad w procku jest dedykowany pod konkretną konsolę.
Ciekawi mnie, czy były inne carty do innych konsol, bo wszędzie jest tylko o tym Vectrex-ie i nie spotkałem wzmianki o tym carcie do A7800.

Wątek na AA widziałem, nawet coś tam naskrobałem ale cisza. Wygląda na to, że jest tak jak piszesz. Być może nawet mamy najczarniejszy scenariusz, że autorowi się zmarło :(
Na FB też pisałem ale cisza.

5

Hej,

Ja też szukałem :/
Straszna kicha - zupełny brak wsparcia.
Ten burner powinien zgłosić się jako standardowa pamięć masowa w systemie, więc nieznane urządzenie to nie bardzo :/
Bardzo możliwe, że flash "poszedł do lasu", tzn jakaś komórka, blok...

tOri

Różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...
http://atari.myftp.org  Atari - Power without price and necessary elements with some sh*t onboard
https://reversing.pl SSL enabled site

6 Ostatnio edytowany przez x_angel (2024-11-26 20:31:56)

No i lipa - poskładałem wszystko do kupy i nie śmiga. Totalnie brak reakcji, jak na oryginalnym PIC-u.
Załączam fotki. Dobre wieści są takie, że da się zgrać wsad za pomocą TL866 II czyli bardzo popularnego wśród amatorów programatora.
Na czas programowania trzeba podłączyć zasilanie z USB.
W programatorze jeden pin po prawej jest pusty.
Proszę nie sugerować się kolorami kabelków :)

TL866-1
TL866-2
TL866-3

Post's attachments

TL866II-3.jpg 467.21 kb, liczba pobrań: 1 (od 2024-11-26) 

TL866II-4.jpg 173.79 kb, liczba pobrań: 1 (od 2024-11-26) 

TL866II-5.jpg 146.9 kb, liczba pobrań: 1 (od 2024-11-26) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

7

No to teraz trzeba tylko znaleźć kogoś z działającym burnerem i zgrać flasha...
Jest jakieś forum? Tam trzeba by uderzyć najpierw.

Różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...
http://atari.myftp.org  Atari - Power without price and necessary elements with some sh*t onboard
https://reversing.pl SSL enabled site

8 Ostatnio edytowany przez x_angel (2024-12-18 12:20:24)

Z pomocą i znajomościami kolegi perinoid oraz dzięki uprzejmości kolegi Fredric Q. B. z forum Vectrexa udało się zdobyć działający wsad.
Wrzucam do załącznika, testowane na programatorze TL866II

Post's attachments

Mateo.zip 145.51 kb, liczba pobrań: 8 (od 2024-12-18) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

9 Ostatnio edytowany przez x_angel (2024-12-19 09:01:51)

Żeby trochę naświetlić sytuację podróży tego carta po Polsce to napiszę, że jak zestaw trafił do mnie to nawet nie miałem Atari 7800, ale sytuacja uległa zmianie i stałem się szczęśliwym posiadaczem Atari 7800 PAL.

Wiemy już, że burner-dumper działa natomiast przez kilka ostatnich wieczorów toczyłem jeszcze walkę z samym cartem. Cart był na testach u kolegi Daltona i wszystko było OK. U mnie niestety nie chciał działać. Żadna gra nie chciała się uruchomić, a wiem, że gry były wrzucone na cart.
Różnica jest taka, że Dalton posiada 7800+  a ja mam zwykłego 7800 PAL.
Pewnego wieczoru, gry trzymałem płytę w rękach w czasie uruchamiania, mignął mi ekran jednej gry. Tu pojawiła się myśl - coś chyba z tego jednak będzie. Zacząłem "macać" cart paluchami i okazało się, że jak dotykam cart w okolicy pinheadera, czasem potrafi się odpalić jakaś gra. Więc trop poszedł w stronę stanów nieustalonych - rezystor do masy jazda po nóżkach :) Potem rezystor do Vcc i znów jazda po nóżkach. Udało się namierzyć problematyczny sygnał i zgadnijcie co? A jakże - sławny sygnał fi2 czy tam O2 :)
Wygląda na to, że ten sygnał jest z słaby, nie daje odpowiednio "mocnego" stanu wysokiego. Załączam fotki carta, wlutowałem rezystor 2k2 pomiędzy Vcc a O2.
Tak więc tajemnicze niedziałanie carta się wyjaśniło.

Teraz jeszcze temat wrzucania gier na cart - działa OK na WinXP, działa OK na Win7. Niestety nie działa na Win11 - gra normalnie daje się wrzucić na cart lecz po włożeniu do konsoli nie działa. Nie miałem jak sprawdzić na Win10 ale podejrzewam, że też nie działa.

https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=12440

https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=12441

https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=12442

https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=12443

https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=12445

Post's attachments

IMG_0246.jpg 206.9 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

IMG_0249.jpg 233.75 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

IMG_0250.jpg 215 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

IMG_0251.jpg 89.07 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

IMG_0265.jpg 481.09 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

10 Ostatnio edytowany przez x_angel (2025-01-02 12:27:27)

Załączam jeszcze poprawiony schemat burnera-dumpera.
W poprzednim namieszałem z rezystorami podciągającymi.

https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=12485

Dodatkowo poszukuję informacji, co to za model diody?
Napis B5 i pod kątem t67

https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=12486

Jedyna podobna, którą znajduje mi google, to:
https://ae.rsdelivers.com/product/rohm/ … 23/1246580
Tylko trochę nie pasuje mi tu, że to dioda Zenera.

Post's attachments

dioda.jpg 47.73 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

schematic v1.2.jpg 245.29 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

11

Fajna zabawka - dobrze, że udało się naprawić!!

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

12 Ostatnio edytowany przez x_angel (2025-01-02 13:45:27)

Jest mocno przekombinowany, ale za to był w miarę tani w tamtych czasach.
A ciekawi mnie, jak idą te projekty:
https://github.com/tdididit/a78-sdcart/tree/master
https://github.com/tdididit/a78-flashca … ster/eagle
https://forums.atariage.com/topic/31435 … -preorder/

13 Ostatnio edytowany przez tOri (2025-01-02 22:28:37)

BRAVO!!!!

Ta dioda to jakaś schottky BAS16 albo coś w tym stylu...

pozdrawiam

Różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...
http://atari.myftp.org  Atari - Power without price and necessary elements with some sh*t onboard
https://reversing.pl SSL enabled site

14

Ta dioda jest dość "dziwna". Na moim mierniku na teście diody ma poniżej 0.1V spadku.
Zrobiłem dokładniejsze pomiary: dałem rezystor 1k szeregowo z tą diodą, zasiliłem to napięciem 15V.
Spadek napięcia na tej diodzie wynosi 0.16V.
To bardzo niewiele, przeglądam dokumentacje przeróżnych diodek i ciężko znaleźć coś poniżej 200mV przy 10-20mA
Więc jakieś fajne te diody wytrzasnął autor.
Na razie najmniejsze Vf, jakie znalazłem mają diody PMEG1020EA ale napięcie wsteczne tylko 10V - trochę nisko, nawet jak na technikę TTL.
Za to szukając grafikę w google, znajduję takie coś:
https://partsearch.io/rohm/rr264mm-400tr/
Aaa i na pewno nie jest to jakaś dioda Zenera, przynajmniej nie do 15V.

15

To już bliżej masz to: https://fscdn.rohm.com/en/products/data … 51v-40.pdf

Mierniki testują diody przy prądzie poniżej 1 mA, więc nawet mogłoby się zgadzać.

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

16

Chyba pójdę w:
https://assets.nexperia.com/documents/d … 2010EA.pdf
Z wykresów wynika, że przy 1mA przy 25 stopniach Celsiusza RB751V będzie miała 275mV, a PMEG2010EA będzie miała 160mV
Chyba, że źle spojrzałem, co mi się często zdarza :)
No i te PMEG2010EA tanio i szybko zamówię z allegro

17

Dobrze, diody PMEG2010EA są OK, burner-dumper działa jak należy.
Schemat powyżej (ten poprawiony) jest OK.

18 Ostatnio edytowany przez goolash (2025-05-19 18:12:33)

No cóż historia tego karta zatacza coraz większe koła. Trafił on do mnie bo po jakimś czasie problem powrócił, tzn programator nie meldował się w sytemie jako dysk zewnętrzny. Domyślam się że pewnie istnieje jakieś magiczne kombo które ukatrupia czytnik.
x_angel skorzystałem z instrukcji i dumpa które zamieściłeś powyżej i chyba czytnik ożył. "chyba" bo kart chce sie zaprogramować tak mniej wiecej co drugim wsadem ale nawet po udanym programowaniu gra zachowuje się dziwnie. W najlepszym przypadku gra wygląda dobrze ale sterowanie działa kompletnie randomowo, tzn jakby jakiś ktoś losowo wciskał sterowanie na padzie. Bardzo często widać artefakty ialbo grafika sypie się kompletnie.
Zaznacze że przebiłem się przez wszystkie złote rady jak poprawnie zaprogramować karta (usunąć nagłówek, zmienić rozszerzenie itd ) i korzystam z leciwego lapka z XP-kiem na pokładzie, tak więc raczej mam problem albo na karcie albo na czytniku.
Anyway może popełniłem jakiś błąd w programowaniu, x_angel chciałem się dopytać o zdjęcie gdzie pisałeś aby nie sugerować sie kolorem kabelków, ja podłączyłem w ten sposób  co na zdjęciach programator zarówno czytał, programował jak i weryfikował poprawnie. Czy jednak czegoś nie widzę ?
Pozatym w pliku sa pliki .hex .bin  i nawet jeden .s19. Ja używałem samego hexa i tutaj w dwóch przypadkach dostałem komunikat że plik jest za duży, jeden hex działa bezbłędnie. Powinienem jeszcze jakoś podpiąć plik .bin ?

19 Ostatnio edytowany przez x_angel (2025-05-20 09:56:09)

Hej
Co do kolorów kabelków chodziło mi o to, aby nie sugerować się, że czarny to GND a czerwony to Vcc bo tak tam nie jest.
Po prostu ważna jest kolejność i musi być taka jak na zdjęciu. Skoro się czyta i programuje, to kolejność kabelków jest OK.
Tych wsadów rzeczywiście jest kilka, ale tylko jeden z nich wgrywał się poprawnie i działał, tak więc raczej będziesz widział który.
Tak samo miałem, że część wsadów nie dawała się wgrać i potwierdzam, że tylko jeden z nich pasował, ale teraz z pamięci już nie powiem, który to był.
Natomiast dziwne zachowanie carta miałem zanim wlutowałem ten rezystor. Możesz go na próbę odlutować, albo podlutować mniejszy, bo z tą wartością trzeba chyba trochę poeksperymentować. Może zależy od konkretnej sztuki 7800. Jaką masz konsolę?
Na początek wrzucaj mniejsze gry - 32k czy 48k, potem dopiero baw się w większe, bo tam jest jakaś jazda z tymi dużymi.
Nie pamiętam czy 128k czy 144k wchodzi tylko 8 zamiast 16 i chyba tylko w pierwsze 8 banków.

Czyli padł programator jak rozumiem? A na carcie były jakiekolwiek gry? Podejrzewam, że właściciel skasował a potem nie mógł już wgrać.

Załączam gry pod tego carta

Post's attachments

GRY PAL 7800 Mateos.zip 1.48 mb, liczba pobrań: 2 (od 2025-05-20) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

20

Programator sprawia wrażenie sprawnego. Po podpięciu melduje dysk zewnętrzny w systemie i spora część gier faktycznie programuje się poprawnie.
Zastanawiało mnie jedynie czy pliki .bin trzeba jakoś "dograć" do .hex -ów ale to chyba są dwa osobne standardy i programuje się albo hexem albo binem (tzn domyślam się, nie wiem tego na 100%).
Zmieniłem rezystor z 2k2 na 1r5 i zniknął problem z  randomowym sterowaniem. Być może u Ciebie nawet ten problem nie istniał wogóle bo zapewne różne konsole nają różną tolerancję na jakość sygnału fi2.
Wciąż jednak niektóre romy programują się szybko i (zazwyczaj) działają a inne sypią się przy kopiowaniu (wyskakuje błąd we/wy). Ciekawe że to niezależnie od wielkości bo problem dotyczy zarówno48K jak i 128k
Mam takie pytanie, co to jest za malutki układzik na płytce - córce, to tam biegnie sygnał fi2 z cpu. z niego idzie też np zegar dla układu 734. Extremalnie ciężko było mi przeczytać co tam jest napisane, wydaje mi sie że LSU P6U 10 ...   a może to 15U P6U 10 .. nie wiem dodaje zdjęcia z telefonu, układ ma około 3-4 mm szerości

Post's attachments

CM250520-153006008.jpg 723.37 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

CM250520-153036012.jpg 654.01 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

21 Ostatnio edytowany przez x_angel (2025-05-21 20:27:30)

Nie, binów nie dogrywasz do hexów - to po prostu inne formaty zapisu - jak gość zrzucał wsad, to zapisał w obu formatach.
Różnica jednak może być taka, że jeden format przechowuje zarówno flash jak i eeprom, a drugi tylko flash i musisz zrzucić oddzielnie eeprom.
Wydaje mi się, ze to jest ten poprawny wsad (załącznik).
Co do tego małego układu to nie wnikałem, ale strzelam, że to jakieś zabezpieczenie ESD.

Jakbyś chciał, to mam zrobiony luzem jeden programator - mogę podesłać do walk.

Mam nadzieję, ze ten rezystor, o którym piszesz, był 1k5 a nie 1R5 :)

Post's attachments

Mateo from PCB50C PIC18F45K50 (read as PIC18F4550).hex 90.83 kb, liczba pobrań: 2 (od 2025-05-21) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

22

moja pomyłka, tak,  rezystor był 1k5 :) i tak to jest jedyny hex który nie krzyczy że jest za duży.
No właśnie się zastanawiam czy problem jest w programatorze czy w karcie. Z tego co pisałeś to progrmator sklonowałeś, czyli zapewne wszystkie elementy musiałeś sprawdzić i domyślam się też że jeśli coś nie działało to było wymienione. ( właśnie a PICa wymieniałeś ?)
Dodatkowo mamy problem z fi2 czyli możliwe że coś na karcie zakłóca jego przebieg (stąd moje pytanie wyżej)
Ciężko powiedieć co tu się nawyrabiało tym barzdziej ze na AA właściciele kartów raportują że popsuł sie od leżenia.
Dodajmy do tego że programator miał kilka rewizji wsadów (tzn obsługa kilku rozszerzeń zostałą dorzucona później) i robi się "ciekawie".
Posprawdzam sobie jeszcze tego carta jak nic nie wskóram to uśmiechcę się do Ciebie o programator :)

Takim chyba największym mindfuckiem tej historii jest akt że np gry donkey kong oraz donkey konf Jr nie chcą się zaprogramować w czasie gdy foodfight idzie jak burza. Gdzie technicznie te gry sa "takie same" wszystkie to 48K bez żadnego żonglowania bankami pamięci.

23

Tak, wszystkie elementy sprawdziłem (to znaczy diody i rezystory).
PIC wymieniłem na nowy, bo tamten był jakoś tak dziwnie wlutowany, że miał na jednej krawędzi wszystkie nogi ucięte. Nie wiem po co, bo tam normalnie były otworki.
Jedynie te diody były problematyczne, bo nie było do końca wiadomo, co to za model.
Ale zbadałem je i na 100% nie były to jakieś zenerki (bo google nawet i taką opcje podpowiadały).

A, że zamówiłem dwa PIC-e, to zbudowałem sobie klona. Oczywiście programowałem ten cart wielokrotnie, zarówno klonem jak i oryginałem po naprawie. Ale chyba rzeczywiście zdarzyło mi się, że programator przestał działać i musiałem wgrać wsad do PIC jeszcze raz.
Prawdopodobnie coś tam jest mocno niedopracowane. Ciekawe, którą wersję softu mamy i ile ich jest?

Trochę upierdliwy jest ten cart, ale rozumiem, że powstał jako rozwinięcie idei tego czytnika do Vectrexa i projekt Atari 7800 był mocno poboczny. Autor włożył tam masę pracy, a sprzedawał to dość tanio.
Ja odtworzyłem tylko programator, nie chciało mi się walczyć z samym cartem - widziałeś konstrukcję - odtworzenie tego zajęłoby masę czasu.

Obecnie to chyba najtaniej jest zbudować carty mini-ultra - pójdzie na tym większość gier do 128k. Zamówiłem sobie parę płytek do tego projektu.
A do gier 144k (chyba raptem całe dwie) oraz do gier z ramem mam zamiar zbudować swój cart z logiką na Xilinx
A do gier z Pokeyem to w ogóle nie planuję....

24

achhh taki kart co to ram obsłuży i pokeya zemuluje ^^
Jest jeszcze ten projekt ale obsługa 7800 w powijakach, działa kilka romów.
https://github.com/aotta/PicoA10400

25

Mam ten na Pico, do 7800 to słabiutki jest - mało co działa. Do 2600 się w miarę nadaje.
Nie wiem, co tam nie daje rady - może Pico jest za słabe, bo podobno tam jest podkręcone i się przegrzewa tuż po starcie. W palec nie parzy jakby...

Zamówiłem ten pod Pico2 chociaż nie robię sobie nadziei.

Tak czy owak podczas robienia carta pod 7800 trzeba rozważyć czy najbardziej zależy nam na naprawianiu uszkodzonych cartów, czy na zrobieniu uniwersalnego carta pod możliwie największą ilość gier.
Bo jeśli cart będzie tani (na jakimś małym GAL-u czy Xilinxie), to nie musi być jeden do wszystkiego przecież.
Moje przemyślenia poszły w tym kierunku, że do odpalenia większości gier na 7800 wystarczy ten mini-ultra:
https://www.pcbway.com/project/sharepro … 67e5f.html

Ale dostałem do naprawy cart Crossbow i niestety mam uwalony ROM. No i wyszło mi, że nie da się tego naprawić w żaden znany mi sposób. Gra jest 144k, ale flash ma tylko linie adresowe do A16 czyli jest "niby" 128k. Więc musi być wewnętrznie większy i musi mieć wewnętrzne dekodowanie adresu. No i tego niczym nie zastąpię.
I tu z pomocą przychodzi projekt:
https://github.com/tdididit/a78-flashcart/tree/master
Właśnie takie coś chcę ogarnąć, tylko w tym projekcie ram jest podłączony praktycznie równolegle do flasha, rozróżnione jest tylko sterowanie liniami RAM_CE i ROM_CE a do naszego projektu musi to być zrobione inaczej.
Rysuję ale mam ograniczone możliwości czasowe.
A to nadal będzie bez Pokeya więc i tak nie zaspokoi wszystkich....