1

Czy od czasu G2F pojawil sie jakis tool do konwersji grafiki ?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

2

https://atarionline.pl/forum/comments.p … ionID=5783

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

3

ale to sie dopiero tworzy? bardzo dobrze jest jakas nadzieja...

a jest juz cos co dziala?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

4

To nie jest sam pomysł, tylko coś działającego. Napisz chociaż do autora, że Ci to potrzebne.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

5

http://madteam.atari8.info/uzytki/ags.7z
AGS (Atari Graphics Studio) ma więcej możliwości niż G2F dla konwersji grafiki

http://g2f.atari8.info/bmp2mch.7z
BMP2MCH oprócz BMP także obsługuje pliki PNG, plik MCH zostanie zapisany jeśli wysokość obrazka nie przekracza 240 linii, inaczej zostaną zapisane tylko pliki MIC i COL, trzeba wczytać *.MIC do G2F potem *.COL

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

6 Ostatnio edytowany przez xxl (2021-04-20 20:17:54)

AGS w zalaczniku

a BMP2MCH tu:

"Only 8 Bits Per Pixel !"

Post's attachments

ags.jpg 16.54 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

7

i tak powiem, bo nie boli...

namowilem dwoch grafikow do tego aby pokazali cos na Atari... juz pomijam jak trudno jest kookolwiek namowic do tworzenia na atari... w fafnastu mailach tlumaczylem jakie atari ma mozliwosci/ograniczenia w dziedzinie grafiki.

pada pytanie o program - caly spocony mowie G2F... po zapoznaniu sie jeden z grafikow wrocil do swoich zajec a drugi zaproponowal ze lepsza bedzie konwersja...

no wiec probujemy konwersji G2F - czarny obraz (wiem ze pewnie jakos trzeba pobawic sie paleta)
AGS to samo
BMP2MCH - pluje sie o format

mysle - dobra, w dupie mi sie poprzewracalo ze wydaje mi sie ze to moze byc intuicyjne ze po konwersji nawet tylko paleta systemowa bedzie pobrana jak juz nie mozna inaczej, ze jak jest inny format to zrzutuje do nieszczesnych 2 bitow na pixel, ze jak bedzie pixel 2x1 (przy 320px) to bedzie umial zrobic resampling... wezme sprawdze jak to jest na innych platformach, biore pierwszy lepszy CharPad na c64 i co? i dziala dokladnie tak jak napisalem.

nie ma szans... nie przyciagniemy i nie zachecimy nikogo tworzenia na Atari...

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

8 Ostatnio edytowany przez Cobol (2021-04-22 11:48:39)

Nobo to nie jest tworzenie na Atari. Żeby tworzyć na Atari trzeba znać możliwości procesora graficznego i jak działa.
I mając tę wiedzę można używać choćby G2F bo ten działa jak Atari.

Tworzenie na innym sprzęcie i konwersja to ... tworzenie na innym sprzęcie i konwersja. To zrobi każdy, kto umie painta.
A jak grafik nie umie na Atari to niech robi w czym chce i użyje RastaConverter Ilmenita i już.

9

G2F to jest edytor na pc rozniacy sie tym od innych ze umie zapisac (skonwertowac) obrazek do formatu ktory atari wyswietli.

co wiecej, zeby go uzyc nie trzeba znac zasad (mozliwosci/ograniczen) atari poniewaz ten edytor dba aby user ich nie lamal.

tworzenie za pomoca edytorow ktore nie pilnuja regul dla grafiki atari jest o wiele bardziej wymagajace i tu jest potrzebna wiedza, ktora ten grafik posiadl bo pewnie zamiast pisac p*.* na forum poswiecil czas zeby sie ich nauczyc.

wsrod aktywnch tworcow (kod/grafika/dzwiek/cokolwiek) moze 0,001 % tworzy na atari jak Ci to przeszkadza to jest mi bardzo wszystko jedno.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

10

Nie jest tak jak piszesz. Oczywiście trzeba wiedzieć jak działa Atari inaczej rysowanie w G2F grafik porzuci po 5 minutach, bo nie rozumie dlaczego nie może stawiać jakiegoś piksla w danym miejscu, nie mówiąc już o 5 kolorze. Ostatniego zdania nie zrozumiałem, cieszę się że na ostatnich gamedevach liczba prac na Atari przyćmiła wszystkie inne 8 bitowe platformy.

11

najnowszy program Piccolo, generuje pliki PSD, które używamy w wybranym programie graficznym (Paint.NET, Photoshop etc.)

https://atariage.com/forums/topic/30857 … /#comments

p.s.
pluginy do Paint.NET są w sieci (PSD, PDF etc.)

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

12

robi wrazenie... nie sprawdzilem calosci ale obrazek zaczytal...

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

13

razem z programem Piccolo są filmy instruktażowe

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

14 Ostatnio edytowany przez bocianu (2021-04-23 12:55:47)

ja do konwersji 1bpp, 2bpp i 4 bpp używam imagemagick.

convert image.png -depth 2 -colorspace gray image.gray

Zmieniam tylko parametr depth.
Oczywiście konwertuje tylko w skali szarości, a kolory potem dopasowuje z palca.

15 Ostatnio edytowany przez QTZ (2025-05-01 22:19:30)

Konwertując 4 bitowe obrazki w 16 odcieniach szarości importuję do nich w IrfanView paletę z odcieniami szarości, które rozłożyłem równo co 17.

Paleta17:
https://www.atari.org.pl/forum/misc.php … download=1

To zapobiega łączeniu kolorów, czyli w praktyce zapobiega usuwaniu niektórych kolorów. Wcześniej zauważyłem, że obrazki, które miały 16 "kolorów" po otwarciu w G2F mają zredukowaną paletę - zapisane pliki mic mają 12-14 kolorów z pierwotnych 16-tu.

Żeby podejrzeć na PC pliki mic w 16 odcieniach szarości i sprawdzić ile mają kolorów zmieniam im rozszerzenie mic na GR9 i wtedy RECOIL wyświetla takie obrazki wraz z informacją o ilości kolorów, jeżeli ilość się nie zgadza to wiem, że coś zrobiłem nie tak (np. zapomniałem zaaplikować paletę).

Paletę w IrfanView można importować tylko jeżeli obrazek ma 4 bitowy kolor - co hurtowo załatwia mi optipng.exe (ale chyba IrfanView też to potrafi).

Zauważyłem, też, że w paczce G2F są dwa exe-ki, z których g2f_sun.exe potrafi poprawnie odczytać plik 16 kolorowy (z moją paletą), podczas, gdy wersja bez sun - g2f.exe odczytuje 4 kolory.

Przykładowy plik:
https://www.atari.org.pl/forum/misc.php … mp;preview

A tak to wygląda w G2F:

Wersja g2f_sun.exe (prawidłowo):
https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=12909

Wersja g2f.exe (kolory zredukowane do czterech):
https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=12910

Post's attachments

g2f.exe_stna_bad.png 21.61 kb, liczba pobrań: 1 (od 2025-05-01) 

g2f_sun.exe_stna_ok.png 24.77 kb, liczba pobrań: 1 (od 2025-05-01) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

16

pomaga włączenie dither 2x2, inaczej rozłoży kolory (dla 2x2 nie zdoła nic zditherować przy małej liczbie kolorów)

SUN nic nie kombinował przy odczycie bitmap, co najwyżej programy mogą używać innych palet kolorów, a to jest brane pod uwagę przy odczycie BMP, PNG etc.

programy do zamiany BMP, PNG są dostępne też tutaj (pierwszy zapisuje do MCH, drugi tylko do MIC), pliki MCH, MIC można wczytywać do G2F

https://github.com/tebe6502/bmp2mch
https://github.com/tebe6502/bmp2mic

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

17 Ostatnio edytowany przez QTZ (2025-05-02 12:52:32)

Dithering - ten widoczny na screenach na górze - w trybie 4x1 jest zablokowany, da się go zmienić po zmianie trybu na 1x1 lub 2x1, wtedy po zmianie ditheringu na 2x2 i przełączeniu trybu na 4x1 dithering się wyłącza i jest źle tak samo jak było (g2f.exe).

Wygląda tak jakby konwertował na 4 kolory mimo wybrania trybu 4x1.

bmp2mic
z przeskalowanego (25%X) - umieszczonego tu jako przykład obrazka, zapisał sieczkę
bmp2mic -r
z rysunku pełnowymiarowego (czyli 400%X powyższego przykładu) - zapisał mic-a w 4 kolorach:
https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=12913

bmp2mch
nie akceptuje 4-bitowego png - "Only 8 Bits Per Pixel !"

Spróbuj otworzyć ten przykładowy obrazek (link wyżej) - w wersji sun jest ok, w drugiej nie.

Edit: Spróbowałem wczytać 16 kolorowy plik mic z rozszerzeniem gr9 zapisany g2f_sun.exe do g2f.exe i jest tak samo jak przy otwieraniu przykładowego png - g2f - obie wersje po prostu nie wczytują pliku z rozszerzeniem gr9 - został poprzedni i to mnie zmyliło.
Edit2: z rozszerzeniem mic wczytał się poprawnie do g2f.exe i póki co jest to jedyny przypadek.

Post's attachments

stnagrad.gr9_bmp2mic-r.png 487 b, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

18 Ostatnio edytowany przez tebe (2025-05-02 14:37:12)

IrfanView pozwala zapisać w wybranym Bits Per Pixel (Image -> Increase Color Depth...)

ogólnie 8bits Per Pixel jest uniwersalnym wymogiem aby pozyskać obrazek w trybie indeksowym, bitmapa z kodami palety (0..255) i paleta z kolorami RGB

wyniki są zależne od aktywnie wybranej palety (View -> Palette), ten sam obrazek będzie inaczej wyglądał kiedy wybierzemy G2F.ACT, inaczej dla ALTIRRA.ACT, G2F dokonuje mapowania wszystkich kolorów do wybranej palety Atari

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

19

Plik mch z 8-bitowego obrazka Recoil wyświetla jako 5 kolorowy.
(Bmp2mch z opcją -g = 2 kolory.)
G2f przełącza się w tryb 2x1 przy wczytywaniu pliku mch i wygląda to podobnie jak wyświetla Recoil, po zmianie na 4x1 jest chyba więcej kolorów, ale inaczej rozłożonych i obraz nadal jest rozdwojony.

Pliki png 8-bit z bmp2mic są poszatkowane (niezależnie czy 25% szerokości czy 100%).

Nie widzę opcji zmiany palety przy tych programach.

Jeżeli u Ciebie to działa, to podaj co wpisałeś z linii poleceń i jak przygotowałeś plik.

Wygląda, że g2f.exe otwiera plik 8-bit/24-bit prawidłowo, ale nie zawsze... nie wiem czy mi się zdaje, ale chyba po użyciu Bmp2mic paleta wyświetlana w G2f się zmienia? Jednak wybrana pozostała ta sama (w obu wersjach g2f była jakub...). Obrazek ma odcienie bordowe i coś jakby było nie tak, a po zapisaniu mic jest identyczny - prawidłowy.

https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=12914

Po zmianie palety na g2f.pal zapisany mic nieco się różni... w g2f nadal jest bordowy... (chyba gubi jakiś kolor - nie sprawdziłem dokładnie) po restarcie G2f wyświetla znowu w odcieniach szarości.

Nie wiem czym się różnią te wersje, ale wersja sun jest wygodniejsza, bo nie wymaga obrazków w 8/24 bitach.

Myślę, że G2f powinien wczytywać pliki z rozszerzeniami gr8 i gr9 - tak jak Recoil.
Po zmianie palety G2f zmienia katalog na katalog z paletami - tam zapisuje mic-a - lepiej by było, gdyby to była osobna ścieżka.

Post's attachments

g2f_niespodziewane kolory.png 23 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

20 Ostatnio edytowany przez bocianu (2025-05-03 12:08:07)

Jeżeli mowa o narzędziach do konwersji grafik na format Atari to popełniłem kiedyś takie bardzo proste narzędzie, którego używam do dziś w swoich projektach. Można je wywoływać wsadowo co pozwala mi na pewną automatyzacje jak mam dużo grafik do skonwertowania. Może komuś się przyda to wrzucam:

https://gitlab.com/bocianu/madstrap/-/b … type=heads

Jest to skrypt w pythonie który konwertuje głębie kolorów dowolnego obrazka do 2bpp(4 kolory) lub 1bpp (2 kolory). Pozwala też zdefiniować kolejność kolorów w palecie. Nie skaluje, nie przycina, po prostu konwertuje paletę do zadanej ilości kolorów i zapisuje w bitmapę o zadanej głębi kolorów.

Wywołanie:

python convert.py plik_wejściowy plik_wyjściowy mapa kolorów

Parametr "mapa kolorów" brzmi groźnie i wymaga drobnego wyjaśnienia, ale to prostsze niż myślisz :)
To po prostu ciąg cyfr o długości 2 lub 4 znaków. 2 znaki to 2 kolory (1bpp),  4 znaki to cztery kolory (2bpp)

przykład:

python convert.py moja_grafika.png plik_atari.gr8 01

Skonwertuje plik do dwóch kolorów i kolor pierwszego pixela dostanie numer 0 a kolejny kolor będzie oznaczony jedynką.
jeżeli chcemy negatyw to po prostu odwracamy mapę:

python convert.py moja_grafika.png plik_atari.gr8 10

-------

Dla plików 4 kolorowych mapa kolorów wygląda tak:

python convert.py moja_grafika.png plik_atari.gr15 0123

A jeżeli na przykład chcemy w pliku wyjściowym zamienić kolory 1 i 2 to wywołujemy następująco:

python convert.py moja_grafika.png plik_atari.gr15 0213

I w sumie tyle. może komuś się przyda.