1,176 Ostatnio edytowany przez uicr0Bee (2025-05-24 15:06:24)

@Seban rozpoznajesz co to? Warto dodać do niniejszego "serialu"? W sensie nabyć.

zdjęcie z alergo

<-- Kontakt prywatny proszę przez "E-mail", a nie "PW".
Moje skany czasopism i książek z epoki: https://chomikuj.pl/uicr0Bee ; https://archive.org/details/@uicr0bee
Potrzebujesz dyskietki? Proszę: http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=18887

1,177 Ostatnio edytowany przez seban (2025-05-24 23:33:35)

Hej!

Takiego nie widziałem jeszcze. Początkowo myślalem że to one-chip blizzard, ale za dużo rezystorów, no chyba że to jakaś inna odmiana. Niestety nie widzę spodu PCB więc trudno mi coś więcej określić, może być to blizzard ale może też być jakaś inna mutacja turbo 2000 (wrocławskiego) / Auto Turbo. Ale tak na 80% to chyba będzie jakaś kolejna odmiana Blizzarda.

EDIT: przyjrzałem się bliżej tej płytce (na aukcji jest fota ze zbliżeniem), wszystko wskazuje na to że jest to co myślałem, czyli Blizzard w wersji "one chip", o której była już mowa tutaj: Blizzard  - One Chip <--- to też było "zgadywane" ze zdjęć:

https://pigwa.code32.org/wujuj23/sch/blizzard_one_chip_version.png

na tej aukcji jest zdjęcie samej płytki turbo:
https://a.allegroimg.com/original/1e29e3/43fc3bca403a915c33c978b01e47

Wygląda na to że są dwa dodatkowe rezystory, względem tego co było w magnetofonie "wujuj23", zapewne jakieś "pull-up", bo scalak to pewnie 7403.

1,178 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2025-05-25 19:39:54)

Seban

https://drive.google.com/drive/folders/ … sp=sharing

Zerknij na ten dwa nagrania. Twój program AntyAjek sobie z nimi nie radzi. Może powodem jest ich rozmiar, bo są to dość duże pliki file. Generalnie cały proces wyłuskiwania plików XEX przebiega bez zarzutu. Dane zapisują się na dysku, niestety programy, potem nie dają się uruchomić. Pod emulatorem Atari800 z tych plików WAV i kasetowego systemu dla KSO obie gry startują.

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

1,179

Hej!

Sprawdziłem tak na szybko (emulator Altirra 4.31/ Wine / Linux).. nie używałem DOS-a, użyłem po prostu urządzenia "H:", "zamontowanego" również jako "D:", Anty *AJEK w wersji 1.2, wtedy bufor wynosi $E900 bajtów. Jak bedę miał chwilę to sprawdzę również z jakimś DOS na pokładzie, może problemem jest faktycznie za mały bufor i może ja czegoś nie sygnalizuję lub nie wykrywam.

W sposób opisany powyżej udało mi się przetworzyć "World Soccer", w załączniku XEX, a video z operacji tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=5MKYfmDMIUQ

Z kolei z FEUD jest za to inny "problem", a właściwie nie z FEUD ale z samym zachowaniem "*AJEK Copy" i strukturą nagrania którą generuje na taśmie, sama gra jako ostatni ma segment "INIT" i potem nie ma już żadnych danych, wychodzi na to że gdy "*AJEK Copy" napotka segment INIT to generuje od razu "sync tone", i próbuje generować dane następnego bloku, nawet gdy nie ma więcej danych. Więc wychodzi na to że po takim "sync tone", powinien nastąpić, blok danych, ale jako że żadnych danych już nie ma to jest tylko krótki "ton" który można nazwać znacznikiem EOF, no i oczywiście mój "anty *AJEK" się na tym wykłada i zgłasza błąd 140, bo oczekuje danych następnego segmentu danych, który nie występuje. Dane zapisane na dysku są oczywiście OK (anty *AJEK zapisuje każdy blok tuż po jego odczytaniu), ale niemniej jednak nie powinno to tak działać. Mając niewiele nagrań do dyspozycji po prostu część rzeczy zgadywałem, ale dzięki tym nagraniom które udostępniłeś wiem że mam na pewno jedną poprawkę do zrobienia :)

Do kompletu sprawdzę co się dzieje z "world soccer", jeżeli używamy DOS-a.

Struktura pliku "WORLD SOCCER", przetworzonego przez wersję 1.2 Anty *AJEK Copy:

Input file is soccer.xex and the file size is 39411 bytes.

Header is: $ffff
block 001: $b000-$b013 ($0014)
block 002: $0480-$04e8 ($0069)
block 003: $02e2-$02e3 ($0002) ---> INIT $b000
block 004: $0500-$06a0 ($01a1)
block 005: $02e0-$02e1 ($0002) --->  RUN $0654
block 006: $2849-$bfff ($97b7)

File soccer.xex is OK!

I do kompletu struktura pliku "FEUD":

Input file is feud.xex and the file size is 54190 bytes.

Header is: $ffff
block 001: $02e0-$02e1 ($0002) --->  RUN $490a
block 002: $0480-$05ff ($0180)
block 003: $2000-$51ff ($3200)
block 004: $02e2-$02e3 ($0002) ---> INIT $5000
block 005: $2000-$bfff ($a000)
block 006: $0400-$0409 ($000a)
block 007: $02e2-$02e3 ($0002) ---> INIT $0400

File feud.xex is OK!

W załącznikach poniżej oba "wyłuskane" pliki.

Post's attachments

feud.zip 28.54 kb, liczba pobrań: 1 (od 2025-05-25) 

soccer.zip 23.92 kb, liczba pobrań: 1 (od 2025-05-25) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

1,180

Spodziewałem się, że problem będzie trywialny- uzupełniam zatem swoje notatki o kolejne cenne informacje :)

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

1,181

Spojrzałem w loader (Speedy2700) od FEUD, wychodzi na to że to była jakaś inna wersja loadera niż te które ja analizowałem pisząc Anty *AJEK Copy, ona sprawdza o wiele mniej możliwych błędów i nie traktuje jako błąd, np. chwilowego zaniku tonu synchronizującego. Może do następnej wersji dodam po prostu opcję która umożliwi wybór mniej restrykcyjnej metody odczytu (zakładam że to była jakaś wcześniejsza wersja loadera i później *AJEK dodał bardziej restrykcyjne kontrolowanie możliwych błędów).

1,182

> "Sprawdziłem tak na szybko (emulator Altirra 4.31/"
tylko z pierwszym rip-em męczyłem się z altirrą, potem już tylko skupiałem się na tym, żeby pod atari800-mod-fuji nagrania się poprawnie wczytywały. tak że napis '(wymaga hpf-500)' to informacja żeby a atari800 w ustawieniach magnetofonu włączyć filtr na 500Hz. bo najczęściej problem jaki się pojawiał, to na sam koniec wczytywania nagrania słychać było przydudnienie. filtr obcina niskie i program się uruchamia.

>
ja się tam nie znam, ale nie raz mi się 'na ucho' wydawało, że raz ten loader ajka brzmi inaczej a innym razem inaczej. może na różnych zestawach z różnego okresu produkcji faktycznie zmiany w nim następowały.
tu jest wszystko co u siebie mam z marauderów, możesz wydłubać z wczesnego zestawu i porównać z jakimś z późniejszych wyższych numerów.. https://drive.google.com/drive/folders/ … drive_link

1,183

Hej!

Dzięki za linka do Twoich "dumpów", faktycznie bedę mógł popatrzeć na jakieś starsze loadery i może z tego się wykluje jakaś nowa wersja "Anty *AJEK" ;)

1,184 Ostatnio edytowany przez uicr0Bee (2025-05-26 18:52:59)

seban napisał/a:

[...]przyjrzałem się bliżej tej płytce (na aukcji jest fota ze zbliżeniem), wszystko wskazuje na to że jest to co myślałem, czyli Blizzard w wersji "one chip", o której była już mowa tutaj: Blizzard  - One Chip[...]
Wygląda na to że są dwa dodatkowe rezystory, względem tego co było w magnetofonie "wujuj23", zapewne jakieś "pull-up", bo scalak to pewnie 7403.

Znów upadło moje postanowienie że już takich nie kupuję... Ale to już ostatni raz ;-)
Już do  mnie jedzie, więc będziesz miał szansę zweryfikować teorię, o ile przyjmiesz na warsztat. Ale bez presji :)

<-- Kontakt prywatny proszę przez "E-mail", a nie "PW".
Moje skany czasopism i książek z epoki: https://chomikuj.pl/uicr0Bee ; https://archive.org/details/@uicr0bee
Potrzebujesz dyskietki? Proszę: http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=18887

1,185 Ostatnio edytowany przez Piguła/Shpoon (2025-05-27 06:53:43)

Seban - wszystkie taśmy takrona27 - zostały  już praktycznie wyłuskane - problem był jedynie z grą Feud, World Soccer oraz 2 częściami Winter Olympiad, ale tutaj pomogło Twoje rozwiązanie  Altira i dysk H. Wcześniej wyłuskiwałem masę plików z Twoich dumpów T2000 i takiego problemu nie miałem. Także soft jest naprawdę niezły.... na ponad 30 taśm 4 pliki :)

Oryginalne wyłuskane pliki zestawów są w stosownym wątku Maraudera.
https://atarionline.pl/forum/comments.p … =4#Item_46

Mnie został jeszcze do zabawy zestaw 18, oraz do zrekonstruowania od zera zestaw 21. Wówczas zachowanych będzie 20 z 26 zestawów.

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

1,186

@uicr0Bee: pewnie że wezmę, moje choroba jest nieuleczalna :D

@piguła: kawał potężnej roboty robicie Panowie! Dzięki że wam się chce! O dumpach takron-a pisałem w kontekście szukania jakichś innych wersji loaderów Speedy2700. Ale skoro już wszystko wyłuskałeś do strawniejszej postaci to super! Musze jednak sprawdzić "anty *ajek" pod DOS, nie powinno być tak że konwersja się kończy bez komunikatu o błędzie (w sensie braku miejsca w buforze) ... wydawało mi się że sprawdzam ten warunek i powinien być stosowny komunikat, ale może jest tam faktycznie jakiś błąd.

1,187

Za każdym razem, wyciąganie danych kończyło mi się bez błędu. Nawet jak dobrze pamiętam, wielkość pliku zapisana w pliku ATR oraz na dysku H była taka sama. Wprawdzie dla wygody korzystałem z gęstości 720KB i mydosa + antyajka, może to miało jakiś wpływ, na to, że dane ulegały jakiemuś przekłamaniu. Korzystałem z wygody z Atari800 z dodatkiem do taśm, a nie z altiry. Dopiero po Twojej podpowiedzi zmieniłem emulator, dla pozycji, z którymi miałem problem.

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

1,188 Ostatnio edytowany przez seban (2025-05-28 08:52:10)

Hej!

Sprawdziłem, w moim kodzie jest faktycznie błąd w procedurze zapisu odczytanych bloków, ujawnia się on gdy program jest na tyle długi że przestaje się mieścić w buforze znajdującym się w konwencjonalnej pamięci RAM, procedura odczytu działa poprawnie umieszczając odczytywane dane pod pamięcią OS-ROM. Niestety wygląda na to że procedura zapisu bufora na dysk ma błąd i koniec końców program zamiast pominąć obszar w którym się sam znajduje, zapisuje kawałek siebie zamiast odczytanych danych. Dodałem do listy poprawek, więc będzie na pewno nowa wersja programu.

EDIT: a dokładniej rzecz ujmując to problem występuje wtedy gdy MEMLO jest niewyrównane do granicy strony... ehhh... testowałem z memlo wyrównanym do granicy strony, no i miałem co chciałem. Mam nadzieję że konwersje które robiłeś mieściły się w buforze pomiędzy MEMLO a obszarem $B7FF, bo w przeciwnym wypadku "Anty *AJEK", w wersji 1.2 na pewno uszkodził dane przy zapisie. Część programów może się uruchamiać po takiej konwersji i można nie być świadomym uszkodzenia "kawałka" zapisanego zbioru.

Można to szybko zweryfikować, MyDOS 4.55 Beta 4, w ustawieniach które mam, ma MEMLO równie $1F9F, a więc $B800-$1F9F = 39009, jeżeli wyjściowy plik .XEX jest dłuższy niż ta liczba to jest na 100% uszkodzony po potraktowaniu "Anty *AJEK v. 1.2", z tym że ta liczba może się różnic w zależności od tego jakie MEMLO miał Twój MyDOS (ustawiona liczba buforów, ilość aktywnych napędów, RAMDISK, etc.).

Gdy uruchamiasz program bez DOS, i używasz pod emulatorem z opcją emulowanego dysku H: to domyślnie OS ustawia MEMLO na $700, i w takim wypadku wszystko będzie OK!

Postaram się na dniach zrobić jakąś szybką łatę. Na myśl przychodzi mi po prostu zaokrąglenie MEMLO w górę do granicy najbliżej strony. Pewnie tak zrobię a większe zmiany w programie zostawię sobie na później.

1,189

@piguła > " Korzystałem z wygody z Atari800 z dodatkiem do taśm, a nie z altiry"
no coś tak pamiętałem ze wcześniejszych rozmów, więc po pierwszym ripie taśm maraudera skupiłem się (tylko) na takim zgraniu aby pod atari800-mod-fuji zgrany program działał. zdarzyły się chyba dwa tytuły z którymi poradziła sobie tylko altirra, ale to wyjątki. altirra ma inną swoja korekcję błędów, ma na stałe jakiś filtr górnoprzepustowy włączony, nie zawsze jej odpowiada głośność nagrania. wydaje mi się, po tych bojach z marauderami, że jednak łatwiej było ripy przygotować dla poprawnego wczytania pod atari800.

@seban
nie żebym marudził, czy coś, aale tak na prosty mój rozum: jeśli xex'y z tych nagrań z taśm maraudera były wyciągnięte antyajkiem dotąd dostępnym, to nie wiadomo które pliki xex są w rzeczywistości uszkodzone?

1,190

@takron27: no można określić które są uszkodzone, jeżeli poznamy ustawienie MEMLO w MyDOS którego używał Piguła, a tego sam nie okreslę, bo MEMLO zmienia się w zależności od konfiguracji DOS-a. Jeżeli Piguła zobaczy jakie MEMLO ma MyDOS którego używał z Anty AJKIEM, i obliczy sobie X=$B800-MEMLO, to wszystkie pliki dłuższe niż liczba X wynikająca z obliczeń, będą miały uszkodzony kawałek danych w miejscu pliku wskazywanym przez obliczony X. Jeżeli plik wynikowy jest krótszy niż X bajów, wszystko jest w porządku.

Błąd który wprowadziłem do kodu spowodowany był chęcią przyspieszania operacji zapisu danych. Optymalizacja polegała na zamianie zapisu przez put_byte() za zapis porcjami po 256 bajtów, jednak przyspieszając kolejne fragmenty kodu i robiąc uproszczenia, doprowadziłem do sytuacji że operacja kopiowania porcji danych do bufora zapisu, błędnie sprawdza zakresy obszarów które musi ominąć (sprawdzam tylko starszy bajt) i stąd całe zamieszanie.

1,191

takron27 napisał/a:

altirra ma inną swoja korekcję błędów, ma na stałe jakiś filtr górnoprzepustowy włączony, nie zawsze jej odpowiada głośność nagrania.

HPF (high pass filter) w przypadku Altirra można wyłączyć w opcjach Configure System-->Peripherals-->Cassette-->Turbo Decoder na "SLOPE".

Jeżeli chodzi o głośność to ja przed wczytywaniem do jakiegokolwiek emulatora to zawsze sobie wcześniej nagranie "obrabiam" chociażby w audacity, czyli normalizuję głośność i czasami jak widzę że jest jest źle to robię "usunięcie składowej stałej" (tzw. "DC Removal").

1,192 Ostatnio edytowany przez takron27 (2025-05-28 10:19:30)

ok,rozumiem,
;-P no pewnie piguła 'dochodzi do siebie' bo chyba ponad 10 moich taśm już 'przerobił' wyciągając z nich oryginalnie nagrane programy, pi-razy będzie tego dobrze ponad 200 xexów.
powiem, że sam bym wziął na siebie ,już nie sprawdzanie obliczanie co pasuje co nie do obliczonego X, a powyciągał xexy z moich ripów taśm.  jak tylko ogarnę 'jak to zrobić' (mając tylko emu, bez zabawy czy testu na realnym sprzęcie).
gupie pytanie: seban, pamiętasz czy pisałeś już gdzieś tu na forum, jak to zrobić?

(z drugiej strony gdyby piguła tak daleko nie zabrnął aż napotkał problematyczne nagrania, to może o bugu byśmy nie prędko o ile w ogóle, się nie dowiedzieli..)

ed.
ale z tym 'slope' to dla formatu (kso)t2000 jest tak-se, baktra też o tym wspominał; slope jest dobre dla blizzarda ztcp.

ed.2
znalazłem/githuba

1,193

jeżeli chodzi o ustawienia emu, metod dekodowania, etc. to macie w tym o wiele większe doświadcznie niż ja! :D Ja dawno się tym nie zajmowałem, bo na głowie miałem inne rzeczy, także na pewno przewyższacie mnie doświadczeniem w tej kwestii. Na pewno jeżeli baktra o czymś mówił to na pewno racja jest po jego stronie, bo ma o wiele większe doświadcznie z walką z różnymi systemami turbo. Oczywiście używam też atari800 z modyfikacjami od FUJI-ego, ale akurat ostatnio pod ręką inny komputer niż zwykle więc miałem do dyspozycji tylko Altirrę odpaloną z pomocą wine.

takron27 napisał/a:

powiem, że sam bym wziął na siebie ,już nie sprawdzanie obliczanie co pasuje co nie do obliczonego X, a powyciągał xexy z moich ripów taśm.  jak tylko ogarnę 'jak to zrobić' (mając tylko emu, bez zabawy czy testu na realnym sprzęcie).

Jeżeli mówisz o nagraniach *AJEK/Speedy2700 to można użyć "Anty *AJEK" (źródła i release jest na GitHUB). Ale poczekaj chwilę, zrobię poprawkę wrzucę wersję 1.3. Myślę jednak intensywnie aby po prostu napisać cały dekoder odpalany na PC, aby nie męczyć się z emulacją czy też prawdziwym sprzętem.

1,194 Ostatnio edytowany przez seban (2025-05-28 13:47:46)

Połatana na szybko wersja 1.4 --> "Anty *AJEK Copy v.1.4".

Zmiany:
- załatany błąd z zapisem śmieci z bufora (bufor programu jest po prostu wyrównywany do początku pierwszej wolnej strony pamięci)
- dodane możliwość wyboru urządzenia H: lub D: przy zapisie pliku wyjściowego
- dodana (dość dawno) opcja wyjścia do DOS (ale zapomniałem tego opublikować, przynajmniej na GitHUB, stąd przeskok od raz do wersji 1.4)

ps) ja naprawdę nie sądziłem że po 1992 roku będe kiedykolwiek wracał do poprawiania tego programu :D

1,195

Extra. Fajnie, że Ci się chciało... nie wiadomo, jakie perełki jeszcze wpadną w nasze łapki z aukcji lub pchlich targów.
Bo jak czas pokazuje... może być tego jeszcze baaardzo dużo.

Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające. J. Tuwim

1,196

A dlaczego te wszystkie kopiery kasetowe nie używają pamięci rozszerzonej?
Nie da się, czy coś innego jest powodem?

1,197

Są takie programy kopiujące które używają EXT RAM jako bufora, jednak jest ich niewiele. Dlaczego? Sądzę że to dlatego że w czasach kiedy dominującym nośnikiem była kaseta, mało kto miał komputer dysponujący rozszerzoną pamięcią RAM. Ja sam długo, długo miałem gołe 65XE bez żadnych dodatków. Mam wrażenie że w pewnym momencie "sportem narodowym" stało się pisanie wszelakiej maści programów kopiujących które to byłby jak najbardziej kompaktowe i miałby jak największy bufor (bez wykorzystania rozszerzonej pamięci).

Podsumowując, jak najbardziej się da, napisanie takiego programu jest nawet prostsze niż wyciskanie ostatnich soków podstawowej pamięci RAM. Dodatkowo w przypadku formatów takich jak Turbo 2000/F/KSO gdzie występował standardowy format zapisu danych (podział na bloki) można było po prostu wykorzystać RAMDISK i dowolny program kopiujący który umożliwiał wyspecyfikowanie urządzenia do odczytu/zapisu, można było przetwarzać taki plik po kawałku.

Problem pojawiał się w nietypowych formatach, takich jak np. Speedy2700/*AJEK, bo tutaj strumień danych leci ciągle ledwie starcza czasu na pakowanie tego w podstawowy RAM, gdy pisałem Anty *AJEK to nie miałem do dyspozycji zbyt dużej programów zapisanych w tym formacie, a to co miałem bez problemu mieściło się w podstawowej pamięci RAM, więc nawet nie myślałem aby korzystać z rozszerzenia pamięci, prawdę mówiąc to nawet nie pamiętam czy w 1992 roku, w chwili gdy pisałem ten soft, to czy miałem już rozszerzoną pamięć w swoim 65XE.

Jeżeli chodzi natomiast o kopiowanie programów zapisanych w standardzie, to tutaj już odczyt musiał następować bez przerw i całość nagrania (lub bloku danych poprzedzonych tonem pilotującym) musiała na raz trafić do RAM, przy standardowych przerwach międzyrekordowych (IRG) nie było mowy o tym że zatrzymamy sobie silnik magnetofonu (gdy skończy się bufor) i zapiszemy sobie dane gdzieś indziej. Krótkie przerwy i duża bezwładność mechaniki powodowało że po ponownym włączeniu silnika taśma była już poza początkiem rekordu i poprawny odczyt nie był dalej możliwy. Wykorzystanie pamięci dodatkowej oczywiście wchodziło w grę, jednak jak pisałem wcześniej gros ludzi nie posiadało dodatkowego RAM, a w dodatku jedynym urządzeniem I/O był magnetofon, często również nie był to magnetofon "firmowy", tylko jakiś inny kaseciak + dodatkowy interface. Część z tego typu rozwiązań nie posiadała również możliwości sterowanie silnikiem zew. magnetofonu. Wspominałem już o tym nie raz, ale ja np. początkowo używałem magnetofonu szpulowego do przechowywania programów.

To były czasy w których programy kopiujące "taśma <--> taśma" publikowano w prasie, np. słynny "Buldoger Copy", więc siłą rzeczy takie programy były bardzo minimalistyczne i miały działać na każdym komputerze, nikt wtedy nie myślał o wykorzystaniu dodatkowej pamięci.

TLDR: dało się, ale większości przypadków nie było to potrzebne ;-)

1,198

@seban,
obejrzałem filmiki jakie dawałeś pod publikacją antyajka przed laty. zapytam:

1. czy bw-dos 1.30 jest preferowany, czy może być dowolny?

zrobiłem pierwszą próbę, antyajka wrzuciłem TotalCommanderem z pluginem pajera, na atr'a 720kb z dosem  mydos 4.53/4 (no bo taki mi się domyślnie podstawia tworząc atr'a). drugi pusty atr 720kb jak pierwszy z mydosem.
obłuskałem z loadera ajka wave z 1go programu pierwszego maraudera jaki mam > uzyskałem xexa z grą 'world karate championchip'. więc co, teoretycznie jest ok? gra się uruchamia.

2. nie znam się: po stworzeniu xexa wychodzisz do bw-dosa i dajesz komendę 'offload gallahad.xex'.
co robi ten offload, czy trzeba to zrobić na stworzonym xex zanim go się uruchomi?

3. czy z wave trzeba usunąć początek (nagłówek programu w t2000kso i loader ajka) zostawiając samo nagranie w speedy2700 ? ; czy nie trzeba a Twój antyajek po prostu pomiine sobie ten fragment wave'a?

1,199 Ostatnio edytowany przez seban (2025-05-29 12:01:41)

to tak jeszcze podsumowując sprawę programów kopiujących obsługujących rozszerzoną pamięć, to z tych które znam są to dwa programy "z epoki":

File Copier 130XE  - autor J.Żuk:
https://pigwa.code32.org/aa/copiers/file_copier_130XE.png

Subcopy 1.3 - autor Krzysztof Butowski:
https://pigwa.code32.org/aa/copiers/subcopy_v1.3.png

Ciekawostką jest fakt że wszystkie te programy pochodzą z 1987 roku. Nie wiem skąd ta zbieżność dat wydania tych kopierów :)

1,200 Ostatnio edytowany przez seban (2025-05-29 12:27:47)

takron27 napisał/a:

1. czy bw-dos 1.30 jest preferowany, czy może być dowolny?

BW-DOS jest preferowany tylko i wyłącznie tylko przeze mnie ;) Możesz użyć dowolnego DOS-a który Ci odpowiada, wybieraj takiego który ma niskie MEMLO, wtedy "Anty *AJEK" będzie miał większy bufor na swoje dane.

Używam BW-DOS  z kilku powodów, po pierwsze bardzo łatwo mogę sobie stworzyć ATR z dowolną zawartością (używam tego narzędzia pod Linux: Atri ATR disk image tools). Po drugie filesystem (zgodny ze Sparta-DOS) umożliwia bardzo szybki dostęp do dowolnego miejsca pliku. Aby dostać się np. bo bajtu 32767 nie trzeba czytać całego pliku aby zorientować się w którym sektorze są dane o które pytasz, po prostu operacja "seek" działa w tym systemie błyskawicznie. Tę właściwość tego filesystem-u wykorzystuje właśnie narzędzie "offload", które działa błyskawicznie, a o którym poniżej...

takron27 napisał/a:

2. nie znam się: po stworzeniu xexa wychodzisz do bw-dosa i dajesz komendę 'offload gallahad.xex'.
co robi ten offload, czy trzeba to zrobić na stworzonym xex zanim go się uruchomi?

Narzędzie "OFFLOAD" z pakietu BW-DOS służy tylko i wyłącznie do pokazania struktury pliku binarnego, nie musisz go w ogóle uruchamiać, wspominanym filmie używam go tylko po to aby pokazać że po konwersji powstaje plik .XEX o prawidłowej strukturze i że nic nie jest uszkodzone.

takron27 napisał/a:

3. czy z wave trzeba usunąć początek (nagłówek programu w t2000kso i loader ajka) zostawiając samo nagranie w speedy2700 ? ; czy nie trzeba a Twój antyajek po prostu pomiine sobie ten fragment wave'a?

Anty *AJEK oczekuje danych które znajdują się po loaderze, próba wczytania nazwy czy standardowego bloku turbo (np. loader) zakończy się błędem. Mogłem dodać pomijanie loadera, ale to by wydłużyło program o kolejne bajty i zmniejszyło pojemność bufora na dane. W 1992 roku po prostu przewijałem sobie kasetę do właściwego miejsca. Ale w dzisiejszych czasach w dobie emulatorów, no cóż... konieczność pomijania loadera może być nieco upierdliwa. W przypadku gdy używam Altirra, po prostu przestawiam sobie ręcznie pozycję taśmy (menu cassette --> tape control) do odpowiedniego momentu, tak aby ustawić się na tonie pilotującym tuż za loaderem... takie postępowanie wynikało z tego że nie chciało by mi się generować kolejnych plików WAV z usuniętym loader-em. W przypadku Atari800 + FUJI extensions to chyba trochę mniej wygodne (przewijanie taśmy w menu) ale chyba tez do zrobienia, nie pamiętam czy jednak czy tam gradacja przewijania nie była jakaś mocno zgrubna (1 sekunda nagrania?), mogę źle pamiętać.

Twoje pytanie spowodowało że pomyślałem że może warto dodać opcję włączenia silnika na żądanie tuż przed odczytem, tak aby móc "pominąć" loader przez "przeczekanie" pierwszego bloku "na włączonym silniku". Ta funkcjonalność powinna się zmieścić bez zmniejszania bufora, parę bajtów tu i ówdzie pamięci jeszcze pozostało. Dodam to listy "to do".