Dobra wiadomość - jest (w miarę) prosty sposób na dorobienie do atarynki prawdziwego wyjścia RGB, dzięki któremu obraz kolorowy powinien być ostry jak brzytwa.
Zła wiadomość - dotyczy to, niestety, wyjątkowo rzadko spotykanych komputerów w wersji SECAM z układem FGTIA (CO20120) na pokładzie. Układ ma tę zaletę, że, w odróżnieniu od GTIA, nie dokonuje kompletnego wewnętrznego kodowania sygnału koloru, pozostawiając modulację FM układom zewnętrznym. Sam robi tylko multipleksowanie sygnałów R-Y i B-Y co linię obrazową i wyprowadza wynik na 3-bitowe wyjście. Uzupełnienie układu 228-stopniowym rejestrem przesuwnym, przełącznikiem, matrycą RGB i buforami wyjściowymi wystarcza do uzyskania pełnowartościowego sygnału kolorowego RGB. Pewnym minusem w stosunku do obrazu w systemie PAL jest o połowę mniejsza (128) paleta kolorów, a to za sprawą nieobecności w FGTIA najmłodszego z czterech bitów jasności.
Jakis czas temu wpadł mi w ręce lekko zdewastowany SECAM-owski egzemplarz 130XE (prezent od jednego z forumowiczów), który szczęśliwie udało się zreanimować. Poleżakował sobie trochę na półce, ale w najbliższych dniach mam nadzieję zmontować, co trzeba. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z przewidywaniami, zrobię kilka zdjęć demonstracyjnych. Schemacik dla chętnych też się znajdzie (jeśli tacy będą). Póki co na francuskim ebay-u trudno o 8-bitowe atari, na allegro.pl też nigdy nie zauważyłem takiej wersji. Jak ktoś znajdzie, niech się pochwali. :)
Doom8088 dla Atari ST Nowy port Dooma na Atari ST bazuje na wersji dla 8088 i wspiera tylko pierwszy epizod
Altirra 4.40 test 13 z Floppy Board Nowa wersja testowa Altirry dodaje wsparcie dla Black Box Floppy Board
Piszemy grę - część 3. już 17 czerwca Trzeci odcinek kursu tworzenia gier na Atari 8-bit będzie o rysowaniu postaci.
Wee Ninja - również na Atari 8-bit! Gra Wee Ninja dostępna także dla Atari 8-bit z 48K RAM - najlepiej z Joy 2B+
Invitka na SV2025SE na Atari XL/XE Nowa invitka na letnią edycję Silly Venture 2025 dla Atari XL/XE już dostępna