376

Odp: Sophia2 - prototyp

Trochę późno zauważyłem - czy można się jeszcze załapać na 1 egzemplarz Sophie? Nie pali mi się :-)

377

Odp: Sophia2 - prototyp

hi. does anybody know Simius? I need to send him money for Sophia2 but my bank requires his address (city and street). i sent him a private message 9 days ago but it seems he hasn't read it yet. could anyone help me, please? thanks.

378

Odp: Sophia2 - prototyp

.

Ostatnio edytowany przez JohnBlbec (2020-12-21 13:22:32)

379

Odp: Sophia2 - prototyp

I didn't receive any message from you. I just sent you a message with requested data.

Ceterum censeo Germaniam esse delendam.

380

Odp: Sophia2 - prototyp

Simius napisał/a:

I didn't receive any message from you. I just sent you a message with requested data.

hi. please check your pm. i have really sent you a pm, see an enclosed screen-shot....

Post's attachments

screenshot.jpg 132.33 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

381

Odp: Sophia2 - prototyp

@Mq, szacun za poświęcony czas. Ja siedziałem chyba z 2 godziny i testowałem różne gry choć jest tego tyle, że trudno wszystkie przetestować więc odpalałem te które znam, wiem jak powinny wyglądać i działać i akurat Decathlona też odpalałem i mogę potwierdzić to co pisałeś. Przy machaniu joyem, pasek prędkości zawodnika powinien być cały ale jakimś dziwnym trafem jest w kawałkach. Nie ma to oczywiście żadnego wpływu na samą grę bo kto zwraca na ten pasek uwagę jeśli liczy się "szybka ręka" (tylko bez skojarzeń świntuchy :P ) ale jednak jest to błąd wyświetlania.
Simius odwalił kawał dobrej roboty i wg mnie jest to jedno z najlepszych urządzeń do Atari więc warto Mu pomóc bo dzięki nam wszystkim, będzie w stanie uczynić ten projekt jeszcze lepszym, z korzyścią dla nas wszystkich ;) Ja, jedyne czego nie wiem to sposób w jaki powinienem prawidłowo testować gry bo mam jeszcze U1MB na pokładzie i nie mam jeszcze zbyt dużego doświadczenia jakie ustawienia jaki mają wpływ na działanie różnych gier więc też nie do końca wiem czy dany problem z grą może dotyczyć Sophii2 czy może jakiegoś ustawienia U1MB, jeśli ktoś ma jakieś doświadczenia w tym temacie, z chęcią poczytam Wasze rady i sugestie w tym temacie ;)

Ostatnio edytowany przez TMK (2020-12-26 23:05:53)

Atari 65XE, U1MB, Sophia2, AVG Cart, SIO2SD

382

Odp: Sophia2 - prototyp

TMK, ja po prostu odpaliłem kilka gier, które znam dobrze i pamiętam. Nie robiłem jakichś super szczegółowych testów, popatrzyłem na ekran, pograłem pół minuty i tyle. Jak dla mnie, to przede wszystkim warto by wiedzieć co jest powodem takiego zachowania. Jeśli to błąd, który może wpływać na coś istotnego w innych grach/programach, to warto by poprawić, a jeśli nie da się z jakiegoś powodu, ale problem dotyczy tylko pasków w Decathlonie, to można olać temat, a produkt i tak traktować spokojnie jako pełnowartościowy:-) Ogólnie Sophia jest git:-)

383

Odp: Sophia2 - prototyp

Simius napisał/a:

1.ZuluGula - 2szt
2. pancio.net - 1 szt.
3. _kriss_ - 1 szt.
4. dragmar - 1 szt.
5. pawel - 1 szt.
6. atarixegs - 1 szt.
7. seban - 1 szt.
8. sun - 1 szt.
9. lopez - 1 szt.
10. perinoid - 1 szt.
11. bocianu - 1 szt.
12. uicr0Bee - 1 szt.
13. KrISS - 1 szt.
14. tooloudtoowide - 1 szt.
15. Montezuma - 1 szt.
16. Duddie - 2 szt.
17. Yezy - 2 szt.
18. Dez3 -  1 szt.
19. rjw - 1 szt.
20. takron27 - 1 szt.
21. MGor - 1 szt.
22. antek - 1 szt.
23. Relnet13 - 1 szt.
24. Mono - 2 szt.
25. Mq - 1 szt.
26. JLS - 1 szt.
27. hsimpson 1 szt.
28. G'Kar - 1 szt.
29. Krzy65siek - 1 szt.
30. qbahusak - 1 szt.
31. JohnBlbec - 1 piece
32. as... - 1 szt.
33. RATAI - 1 szt.
34. Zaslav - 1 szt.
35. Emu - 1 szt.
36. OlaHime - 1 szt.
37. madness77 - 1 szt.
38. jer - 1 szt.
39. infarmotyk - 2szt.
40. marpla - 1szt.
41. Cobol - 1 szt.
42. przebor - 1 szt.
43. PrzemasIII - 1 szt.
44. HoH - 1 szt.
45. trub - 1 szt.
46. lemiel - 1 szt.
47. TMK - 1 szt.
48. Sivvus - 1 szt.
49. DaruG - 1 szt.
50. n0rbi - 2 szt.
51. saulot - 1 szt.
52. kkrys - 1 szt.
53. Arson - 1 szt.
54. terminus - 1 szt.
55. perf - 1 szt.
56. mariuszbox - 2 szt.
57. Obi Ataronobi - 1 szt.
58. pawelkrak - 1szt
------

Atari 1040STE+4MB(TOS 2.06PL)+SatanDisk+Gotek, Atari 65XE 1MB+XC12+CA2001+XC12(SIO2SD), Atari 65XE+CA2001, Atari 800XL+ 1050, Amiga 1200 KCS 3.2.2 + ACA 1233N (128MB)+FPU50Mhz+Indivision MK2, A1200+Pistorm32Lite, Amiga 500 Rev.6+0.5MB, Amiga 500 Rev.8.1 2mb Chip + PiStorm, Amiga 2000 rev6.2 + Vampire Firebird, C64C + Turbo Chameleon 64, UnAmiga 500 ... i zbieramy dalej ;)

384

Odp: Sophia2 - prototyp

Jeśli można, również proszę o 1 szt.


1.ZuluGula - 2szt
2. pancio.net - 1 szt.
3. _kriss_ - 1 szt.
4. dragmar - 1 szt.
5. pawel - 1 szt.
6. atarixegs - 1 szt.
7. seban - 1 szt.
8. sun - 1 szt.
9. lopez - 1 szt.
10. perinoid - 1 szt.
11. bocianu - 1 szt.
12. uicr0Bee - 1 szt.
13. KrISS - 1 szt.
14. tooloudtoowide - 1 szt.
15. Montezuma - 1 szt.
16. Duddie - 2 szt.
17. Yezy - 2 szt.
18. Dez3 -  1 szt.
19. rjw - 1 szt.
20. takron27 - 1 szt.
21. MGor - 1 szt.
22. antek - 1 szt.
23. Relnet13 - 1 szt.
24. Mono - 2 szt.
25. Mq - 1 szt.
26. JLS - 1 szt.
27. hsimpson 1 szt.
28. G'Kar - 1 szt.
29. Krzy65siek - 1 szt.
30. qbahusak - 1 szt.
31. JohnBlbec - 1 piece
32. as... - 1 szt.
33. RATAI - 1 szt.
34. Zaslav - 1 szt.
35. Emu - 1 szt.
36. OlaHime - 1 szt.
37. madness77 - 1 szt.
38. jer - 1 szt.
39. infarmotyk - 2szt.
40. marpla - 1szt.
41. Cobol - 1 szt.
42. przebor - 1 szt.
43. PrzemasIII - 1 szt.
44. HoH - 1 szt.
45. trub - 1 szt.
46. lemiel - 1 szt.
47. TMK - 1 szt.
48. Sivvus - 1 szt.
49. DaruG - 1 szt.
50. n0rbi - 2 szt.
51. saulot - 1 szt.
52. kkrys - 1 szt.
53. Arson - 1 szt.
54. terminus - 1 szt.
55. perf - 1 szt.
56. mariuszbox - 2 szt.
57. Obi Ataronobi - 1 szt.
58. pawelkrak - 1szt
59. hichal - 1szt

130XE + VBXE / 800XL / 800XE + U1mb + Sophia2 + PokeyMax / AVG CART / XF551 5.25", 3.5"/ 1050 / Sio2pc / XC12 + Blizzard
520ST+ / SF 314 / ACSI2STM / GOTEK

385

Odp: Sophia2 - prototyp

Mq napisał/a:

TMK, ja po prostu odpaliłem kilka gier, które znam dobrze i pamiętam. Nie robiłem jakichś super szczegółowych testów, popatrzyłem na ekran, pograłem pół minuty i tyle.

No ja też testowałem w ten sam sposób ;)

Atari 65XE, U1MB, Sophia2, AVG Cart, SIO2SD

386

Odp: Sophia2 - prototyp

Dopisuję się na jedną sztukę.


1.ZuluGula - 2szt
2. pancio.net - 1 szt.
3. _kriss_ - 1 szt.
4. dragmar - 1 szt.
5. pawel - 1 szt.
6. atarixegs - 1 szt.
7. seban - 1 szt.
8. sun - 1 szt.
9. lopez - 1 szt.
10. perinoid - 1 szt.
11. bocianu - 1 szt.
12. uicr0Bee - 1 szt.
13. KrISS - 1 szt.
14. tooloudtoowide - 1 szt.
15. Montezuma - 1 szt.
16. Duddie - 2 szt.
17. Yezy - 2 szt.
18. Dez3 -  1 szt.
19. rjw - 1 szt.
20. takron27 - 1 szt.
21. MGor - 1 szt.
22. antek - 1 szt.
23. Relnet13 - 1 szt.
24. Mono - 2 szt.
25. Mq - 1 szt.
26. JLS - 1 szt.
27. hsimpson 1 szt.
28. G'Kar - 1 szt.
29. Krzy65siek - 1 szt.
30. qbahusak - 1 szt.
31. JohnBlbec - 1 piece
32. as... - 1 szt.
33. RATAI - 1 szt.
34. Zaslav - 1 szt.
35. Emu - 1 szt.
36. OlaHime - 1 szt.
37. madness77 - 1 szt.
38. jer - 1 szt.
39. infarmotyk - 2szt.
40. marpla - 1szt.
41. Cobol - 1 szt.
42. przebor - 1 szt.
43. PrzemasIII - 1 szt.
44. HoH - 1 szt.
45. trub - 1 szt.
46. lemiel - 1 szt.
47. TMK - 1 szt.
48. Sivvus - 1 szt.
49. DaruG - 1 szt.
50. n0rbi - 2 szt.
51. saulot - 1 szt.
52. kkrys - 1 szt.
53. Arson - 1 szt.
54. terminus - 1 szt.
55. perf - 1 szt.
56. mariuszbox - 2 szt.
57. Obi Ataronobi - 1 szt.
58. pawelkrak - 1szt
59. hichal - 1szt
60. laborant - 1szt.

387

Odp: Sophia2 - prototyp

Również dopisuję się na jedną sztukę.


1.ZuluGula - 2szt
2. pancio.net - 1 szt.
3. _kriss_ - 1 szt.
4. dragmar - 1 szt.
5. pawel - 1 szt.
6. atarixegs - 1 szt.
7. seban - 1 szt.
8. sun - 1 szt.
9. lopez - 1 szt.
10. perinoid - 1 szt.
11. bocianu - 1 szt.
12. uicr0Bee - 1 szt.
13. KrISS - 1 szt.
14. tooloudtoowide - 1 szt.
15. Montezuma - 1 szt.
16. Duddie - 2 szt.
17. Yezy - 2 szt.
18. Dez3 -  1 szt.
19. rjw - 1 szt.
20. takron27 - 1 szt.
21. MGor - 1 szt.
22. antek - 1 szt.
23. Relnet13 - 1 szt.
24. Mono - 2 szt.
25. Mq - 1 szt.
26. JLS - 1 szt.
27. hsimpson 1 szt.
28. G'Kar - 1 szt.
29. Krzy65siek - 1 szt.
30. qbahusak - 1 szt.
31. JohnBlbec - 1 piece
32. as... - 1 szt.
33. RATAI - 1 szt.
34. Zaslav - 1 szt.
35. Emu - 1 szt.
36. OlaHime - 1 szt.
37. madness77 - 1 szt.
38. jer - 1 szt.
39. infarmotyk - 2szt.
40. marpla - 1szt.
41. Cobol - 1 szt.
42. przebor - 1 szt.
43. PrzemasIII - 1 szt.
44. HoH - 1 szt.
45. trub - 1 szt.
46. lemiel - 1 szt.
47. TMK - 1 szt.
48. Sivvus - 1 szt.
49. DaruG - 1 szt.
50. n0rbi - 2 szt.
51. saulot - 1 szt.
52. kkrys - 1 szt.
53. Arson - 1 szt.
54. terminus - 1 szt.
55. perf - 1 szt.
56. mariuszbox - 2 szt.
57. Obi Ataronobi - 1 szt.
58. pawelkrak - 1szt
59. hichal - 1szt
60. laborant - 1szt.
61. bobik - 1szt.

388

Odp: Sophia2 - prototyp

JohnBlbec napisał/a:
Simius napisał/a:

I didn't receive any message from you. I just sent you a message with requested data.

hi. please check your pm. i have really sent you a pm, see an enclosed screen-shot....

The screenshot indicates the message was not sent but saved as draft.

Ceterum censeo Germaniam esse delendam.

389

Odp: Sophia2 - prototyp

Sprawa z Decathlonem jest już wyjaśniona. Problem polega na tym, że podczas gry mają miejsce zapisy do rejestru GRACTL z ustawionym najstarszym bitem, który w Sophii 2 jest w użyciu (SPECEN) i ustawiony daje dostep do rejestrów specjalnych, i wyłącza dostęp do podstawowych. Z tego powodu bezskuteczne jest ustawienie w takim momencie poczwórnej szerokości graczy, wykorzystywanych jako wskaźnik szybkości. Oczywiście, przy okazji, gra miesza też w rejestrach specjalnych, do których dostęp daje jej ustawiony znacznik SPECEN. Usunięcie problemu od strony Sophii wymagałoby wymyślenia mechanizmu uniemożliwiającego dostęp wprost do znacznika, a potem przeprogramowania wszystkich urządzeń będących w użytku. Duży kłopot. Znacznie prostsze było spaczowanie gry, żeby usunąć wadliwe zapisy do GRACTL.
W załączniku gra z poprawką. Odrobinę zmienił się odcień wskaźnika prędkości, bo zamiast $9B (która to wartość dla oszczędności czasu była ładowana zarówno do rejestrów koloru graczy jak i do GRACTL) jest $7B. Ale to już można przeboleć.

Post's attachments

Decathlon.atr 16.64 kb, liczba pobrań: 13 (od 2021-01-01) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Ceterum censeo Germaniam esse delendam.

390

Odp: Sophia2 - prototyp

Simius, super, dzięki za wyjaśnienie sprawy. W sumie to dobra wiadomość, bo oznacza, że nie mamy do czynienia z żadnym błędem w Sophii. W tym układzie wydaje się, że Decathlon robi to przypadkiem, bo przecież celowo nikt nie ustawił tam tego znacznika programując grę. Jest zatem szansa, że inne gry tak nie robią. A czy jesteś w stanie poprawkę zrobić też do wersji xex?

Co do mechanizmu, nie wtrącam się w Twój projekt, ale z tego wynika, że jest jakieś tam prawdopodobieństwo, że inne gry/programy mogą wprowadzać zmiany w Sophii, a nawet nie będzie o tym wiadomo... Na przyszłość w razie potrzeby może warto by takie rzeczy wymyślać tak, żeby dostęp do nowych rejestrów urządzeń był możliwy nie w sposób bezpośredni, tylko np. wymagał wcześniejsze podanie jakiejś tajnej sekwencji, jakiegoś magic bajtu, albo coś w ten deseń.

PS. Sorry za upierdliwość:-) A ogólnie Sophia super:-)

391

Odp: Sophia2 - prototyp

Czy mi się zdaje, że w Antonii tak jest to zrobione jak Mq pisze? Jak dla mnie to żaden błąd. Ot, konflikt rozwiązań, do obejścia programowego w bardzo nielicznych przypadkach.

Natomiast...
<OT>
Zaraz się zacznie dyskusja, czy Atari tak chciało.
</OT>

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

392

Odp: Sophia2 - prototyp

Simius napisał/a:

Problem polega na tym, że podczas gry mają miejsce zapisy do rejestru GRACTL z ustawionym najstarszym bitem, który w Sophii 2 jest w użyciu (SPECEN) i ustawiony daje dostep do rejestrów specjalnych, i wyłącza dostęp do podstawowych.
(...)
Znacznie prostsze było spaczowanie gry, żeby usunąć wadliwe zapisy do GRACTL.

Ryzykowne podejście, bo możliwa jest powtórka z U1MB i Bounty Bob, SynFile+. Nie lepiej zmienić lokalizację flagi SPECEN w Sophii 2, na coś, co nie jest używane w "standardowym" Atari?

Mq napisał/a:

W tym układzie wydaje się, że Decathlon robi to przypadkiem, bo przecież celowo nikt nie ustawił tam tego znacznika programując grę. Jest zatem szansa, że inne gry tak nie robią.

Z tego co rozumiem, to zostało to zrobione w tej grze umyślnie, by oszczędzić sobie jeden zapis do pamięci.

Ostatnio edytowany przez _tzok_ (2021-01-01 20:03:41)

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

393

Odp: Sophia2 - prototyp

Zastanawiałem się na początku nad jakimś złożonym mechanizmem dostępu, ale doszedłem do wniosku, że utrudni to znacznie wykorzystanie dodatkowych mozliwości. Na przykład szybkie przełączanie palet kolorów w przerwaniach DLI.

Ostatnio edytowany przez Simius (2021-01-01 20:06:00)

Post's attachments

Decathlon.xex 16.02 kb, liczba pobrań: 16 (od 2021-01-01) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Ceterum censeo Germaniam esse delendam.

394

Odp: Sophia2 - prototyp

Obawiam się, że na tej jednej grze się nie skończy.

GTIACTL xxxx0000 znajdziecie w innych grach / demach / a choćby w grafikach G2F

patrz załącznik


oraz Altirra Hardware Reference Manual, 2018-08-12  str.119  "Priority mode 0"

Ostatnio edytowany przez pajero (2021-01-01 21:12:25)

Post's attachments

Sophia2 GTIACTL.PNG 74.42 kb, liczba pobrań: 1 (od 2021-01-01) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

395

Odp: Sophia2 - prototyp

Że sie nie skończy, to możliwe, ale co ma do tego akurat priority mode 0?

Ceterum censeo Germaniam esse delendam.

396

Odp: Sophia2 - prototyp

5 najstarszych bitów GRACTL (D7 do D3) jest ignorowanych przez fabryczne Atari i jakiś programista może nie przejmować się czyszczeniem tych bitów obszaru przy zapisie do rejestru (jak to ma miejsce w przedmiotowej grze).

Ostatnio edytowany przez _tzok_ (2021-01-02 01:16:45)

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

397

Odp: Sophia2 - prototyp

@pajero: Chodzi o GRACTL (zwany też PMCNTL) pod adresem $D01D, bo on ma niewykorzystane bity których Sophia używa do swoich potrzeb, a nie o GTIACTL (PRIOR) pod $D01B.

Ostatnio edytowany przez mono (2021-01-02 00:46:56)

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

398

Odp: Sophia2 - prototyp

Chcę zasygnalizować inny możliwy konflikt.

pajero napisał/a:

.....GTIACTL xxxx0000 znajdziecie w innych grach / demach / a choćby w grafikach G2F....."Priority mode 0"

mono napisał/a:

@pajero: Chodzi o GRACTL (zwany też PMCNTL) pod adresem $D01D, bo on ma niewykorzystane bity których Sophia używa do swoich potrzeb, a nie o GTIACTL (PRIOR) pod $D01B.

Moje dane opieram o link z pierwszego postu.  Jeśli jest nieaktualny wyedytować należy (bo tam jest $D01B).
Gdzie znajdę przykłady kodu inicjujące itp. 

Jest jakaś strona (Github ?) gdzie są aktualne zebrane dane ?

Edit:
Czy po inicjowaniu Sophii2 $D01B wpisem $1xxx0000 otwiera się ramka czasowa na następne rozkazy dla niej (np. 20 cykli 6502) czy też nie ma ograniczenia czasowego?

Ostatnio edytowany przez pajero (2021-01-02 09:39:57)

399

Odp: Sophia2 - prototyp

_tzok_ napisał/a:

5 najstarszych bitów GRACTL (D7 do D3) jest ignorowanych przez fabryczne Atari i jakiś programista może nie przejmować się czyszczeniem tych bitów obszaru przy zapisie do rejestru (jak to ma miejsce w przedmiotowej grze).

To akurat oczywiste i nie o to pytam, tylko o to, jakie znaczenie mogą tu mieć bity określające priorytet. Tutaj żadnego konfliktu nie dostrzegam. A jeśli stnieją programy, które nie dbają, co wpisują do starszych bitów GRACTL (trzeba się z tym liczyć), to nie będzie trudno je poprawić, kiedy się ujawnią.

Ceterum censeo Germaniam esse delendam.

400

Odp: Sophia2 - prototyp

Simius napisał/a:

A jeśli stnieją programy, które nie dbają, co wpisują do starszych bitów GRACTL (trzeba się z tym liczyć), to nie będzie trudno je poprawić, kiedy się ujawnią.

Czy można poprosić o przygotowanie wsadu bez wsparcia dla żadnej nowej funkcjonalności i z domyślną rozdzieczością 576p ?

Nie potrzebuję nic zmieniać w ustawieniach Sophii, nie chcę żadnych nowych funkcji, ale chciałbym, żeby wszystkie gry, również te źle zaprogramowane działały z Sophią tak, jak z oryginalnym GTIA.
Innymi słowy marzy mi się zwykłe GTIA z DVI.

ATARI 65XE + SIO2BT
http://atari.pl/hsc/ad.php?i=22.3