1

(11 odpowiedzi, napisanych Zloty)

Pytanko - ma ktoś drukarkę 3D? Potrzebuję zfabrykować małą pierdółkę z odbiorem najchętniej na sztabie.

2

(10 odpowiedzi, napisanych Zloty)

Jak ty tam fortepian wtargasz :D

3

(5 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Cyprian napisał/a:

spokojnie, wiem że co najmniej jeszcze jedna się szykuje.
chyba nawet otwartoźródłowa.

Lotharek się u siebie na Fejsbuczku chwalił renderem / prototypem. Ale to raczej nie ta otwarto-źródłowa ;)

4

(28 odpowiedzi, napisanych Bałagan)

Tak jak chłopaki mówili - nie każdy opamp podejdzie. Jak chcesz zasilać z 5V to potrzebujesz czegoś rail-to-rail.
Odpuściłem, bo jednak dodatkowe wyjście nie jest tak uciążliwe.

PS. Znam te murmulatory, widziałem na YT :D

5

(28 odpowiedzi, napisanych Bałagan)

Nie udało mi się znaleźć w sklepie od ręki żadnego fajnego op-ampa. Kusi wziąć sampla z Analog Devices na kumpla, który jeszcze studiuje, ale....

Koniec końców zrobiłem osobne wyjście z tego DACa z R=1kohm, C=10uF jak Willy wskazał i jest git :)
Nawer przeglądanie wtyczek nie jest tak uperdliwe.

A sam murmulator fajny jest, polecam.
Zrobił robotę w wigilie, emu nesa + BattleCity + dwa pady i dzieciaki sprzedane

6

(45 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Ja mam acsi2stm które sam zbudowałem. Korzystam z driverem PPutnika. Wszystko fruwa.

7

(82 odpowiedzi, napisanych Zloty)

Grzybson: 2xNz, 1xN1, 1xN2
Poszło 510pln (90pln jedzenie + 420 nocleg - 3 dni 2os)

8

(28 odpowiedzi, napisanych Bałagan)

W pierwszej kolejności w pewnym stacjonarnym na wolumenie, ale zastrzel nazwy nie pamiętam:)

9

(28 odpowiedzi, napisanych Bałagan)

W konfiguracji odwracającej? Oki doki!

Jaki wzmacbiacz polecasz?
Tori wspomniał o Ad8052, coś jeszcze jqkby w sklepie nie mieli?
OPA2991?

10

(28 odpowiedzi, napisanych Bałagan)

Dokładnie, jak Zgrd pisze.
Chcę wpiąć wzmacniacz pomiędzy wyjścia TDA1387T, a filtr RC na C4-C7, R21-R26.
Nie chcę ruszać tego filtra, nie chcę ingerować w to co już jest na płytce.
Chcę się wpiąć "pomiędzy" w istniejące goldpiny.
Na wyjściu z RC chcę uzyskać poziom liniowy.
Zasilanie pojedynczym napięciem 5V

No tak jak na rysunku w załączniku.

11

(28 odpowiedzi, napisanych Bałagan)

Podrążę dalej - dlaczego nie zadziała?

Zrobiłem sobie symulację. W niezbyt profesjonalnym narzędziu.
Pierwszy stopień ładnie mi zamienia prądy z zakresu 0mA - 1mA na napięcie 1,562V - 0,562V.
Drugi stopień odwraca i wzmacnia do 1,562V - 4,562V.
Oczywiście mam świadomość, że w tej symulacji elementy mają idealne parametry.
Na pewno znajdzie się powód dlaczego w życiu to nie zadziała :)
W ogóle jest jakiś wzmacniacz który przy zasilaniu 0-5V będzie w stanie wyprodukować odpowiedź w zakresie 0,562V - 4,562V?

https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=12318&download=0

PS - jako drugi rozrysuję sobie wariant z opornikiem do masy i wzmacniacz.
Strzelam, że muszę też dać jakąś składową stałą, żeby odsunąć się od 0V bo żaden wzmacniacz nie da odpowiedzi od dolnej granicy zasilania, tylko ileś tam mV nad nią?

Rozrysowałem wariant z opornikiem do masy i wzmacniacz. Czy to w ogóle zadziała?
Nie obetnie mi dołu sygnału?
Pasmo odpowiedzi na wyjściu jest chyba mniejsze niż widełki zasilania.

https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=12319&download=0


EDIT: Teraz doczytałem, że istnieje coś takiego jak wzmacniacze rail to rail, jak wspomiany AD8052.
Jakieś jeszcze scalaki polecacie?
Przejadę się na Wolumen na zakupy :D

12

(28 odpowiedzi, napisanych Bałagan)

willy napisał/a:

To jest wzmacniacz transimpendancyjny, ianczej mowiac konwerter pradu na napiecie (I/V). Niestety wymaga ujemnego napiecia zeby wogole zadzialal w takim ukladzie.

Chyba (na pewno?) nie rozumiem zasady działania wzmacniacza transimpedacyjnego - dlaczego wymaga ujemnego zasilania?

EDIT: chyba sam sobie odpowiedziałem - bo żaden wzmacniacz nie zwróci na wyjściu napięcia w pełnym zakresie zasilania. Czyli np. jak VCC=5V i VEE=0V to odpowiedź na wyjściu będzie w zakresie 0,2V - 4,8V (wzięte z powietrza, nie z żadnej noty).
Więc nawet nie tyle potrzebuję zasilania symetrycznego, tylko jakiegokolwiek ujemnego, które pokryje mi ten próg "niedziałania". Lub wprowadzić składową stałą do sygnału aby wyjść poza.
Dobrze to rozumiem?

13

(28 odpowiedzi, napisanych Bałagan)

Panowie, dziękuję za rady.
Tak macie rację, to fragment większego urządzenia. Ruska "myśl techniczna". Poglądowo macie w załączniku zdjęcie zmontowanego oraz pełny schemat.

Wyglada to tak, że za pomocą zworek do tego filtra RC:
* można podpiąć bezpośrednio GPIO z RP2040 - PWM - lub
* mozna podpiąć wyjścia z tego archaicznego DACa

Nie chcę wywalać R21-R26, C4-C7 bo upośledzę sobie opcję PWM. Mogę zrobić dodaktową płytkę / kabelek jak Willy pisze: dwa oporniki 1k, 2 elektrolity 10u, gniazdko.

Ale też kombinuje nad opcją bez inwazyjną w gotowe urządzenie. Bez dodatkowego gbiazdka. Wpinaną jako mala płytka między DAC, a ten filtr RC na ten wielki rząd goldpinów na prawo od RPi Pico.

https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=12312&download=0

14

(28 odpowiedzi, napisanych Bałagan)

Dzięki.
Jeszcze dla wyjaśnienia - te czerwone połączenia z pierwszego obrazka to na płytce murmulatora robi się goldpinami. Kombinowałem nad czymś co można by wpiąć zamiat jumperów pomiędzy. Takiego eleganckiego "daughter boarda" czy coś.

15

(28 odpowiedzi, napisanych Bałagan)

Na wstępie - znam prawo Ohma, prawa Kirchoffa, mniej więcej wiem jak działa tranzystor jako przełącznik i tu moja wiedza się kończy. Pewnie trochę porwałem się z motyką na słońce, ale może jakiś dobry elektronik się ulituje :)

Zbudowałem sobie murmulatora, taki klon / emu ZX Spectrum (https://murmulator.ru/mm1-4)
Na tej płytce jest sobie DAC TDA 1387T jak w układzie poniżej i jest z Nim problem - cholernie cicho gra.
https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=12306&download=0

Czytam data sheeta od tego TDA. Wynika z niego, że ten DAC jest źródłem prądowym, a sygnał audio jest raczej sygnałem napięciowym.
https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=12309&download=0]TDA1387

Jak przejść z domeny prądu na napięcie?
Najprościej opornikiem, spadek napięcia = prąd * rezystancja.
Wedle data sheeta typowo maksymalny prąd z DACa to 1mA.
Przy zwarciu złącza BEEP_OUT do ziemi R22 i R23 oraz R24 i R25 są równolegle połączone dając wypadkową około 283ohm.
283ohm * 1mA = 283mV czyli stanowczo za mało jak na liniowy poziom sygnału audio
Dobrze kombinuję?
(tak wiem, jest jeszcze pewna impedancja wejściowa głośników / wzmacniacza do którego się podłączę. Domyślam się, e jest na tyle duża, że ten odpływ prądu będzie pomijalny w obliczeniach.

Teraz, tę sytuację poprawić i doprowadzić sygnał bliżej poziomu liniowego?

Data sheet sugeruje dodać wzmacniacz operacyjny w takim układzie.
https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=12308&download=0

Domyślam się, że to mi zapewni "zamianę" sygnału prądowego na napięcie.
Tylko jakim napięciem zasilić samego op-ampa?

W układach audio używało się symetrycznego, ale mam tylko pojedyncze +5V. Przy pojedynczym dawało się dzielnik napięcia na wejście nieodwracające. Z drugiej strony, przecież nie będę miał tu "ujemnych prądów", więc i iujemnego napięcia.

Załóżmy, że ten opamp w końcu zasilę i podłączę go do tego istniejącego filtra RC na wyjściu.
https://www.atari.org.pl/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=12307&download=0

Dzielnik napięcia R21-R22-R23 oraz  R24-R24-R25 i tak mi ten sygnał z op-ampa stłumi poniźej poziomu liniowego.
Domyślam się znowu, że powinienem zwiększyć wartości R1 w pętlach sprzężenia opampów, aby sygnał na wyjściu był mocniejszy i było z czego tłumić? Dobrze kombinuję

16

(82 odpowiedzi, napisanych Zloty)

Piątek-poniedziałek, dwójka (ja pkus Magda)

17

(158 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 16/32bit)

Ja nie wycinałem żadnych rezystancji z bluepilla. Acsi2stm zasilam z gniazda usb na bluepillu. Zdjęcie mojej wersji jest gdzieś w wątku.
Mam DMA w wersji C38739-001A.

18

(158 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 16/32bit)

Pracuję w trybie ACSI, karta sformatowana i partycjonowana sterownikiem Pery Putnika.

19

(158 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 16/32bit)

Ja nie wycinałem tych rezystancji.

Jedyne co wyciąłem, to dwa goldpiny, bo mi zegarek spieszył ;)

W opisie jest też rekomendacja, aby od wersji 4 przestać używać bluepilla, bo podróbki STMa mogą nie wyrabiać. Dlatego zostałem na wersji 3.01.

Sytuacja się skomplikowała, mam do odstąpienia jeden bilet na ten piątek (tylko) na Męskie Granie w Warszawie.
Dla atarowców cena co łaska, ale nie mniej niż koszty manipulacyjne za zmianę danych bilecie.
Decyduje kolejność zgłoszeń, info poleci także na mojego fejsbuczka.

21

(13 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

willy napisał/a:

najdokładniej jest sterowac timerami ale to wymaga nieco gimnastyki

Poprawcie nie - w Atari 5200 też jest pokey, schematy wyglądają podobnie, obsługa potencjometrów jest tam identyczna jak w Atari XL/XE?
Znalazłem taki projekt, gdzie autor obsługę POTów ogarnął właśnie na Timerach
https://github.com/Danjovic/Stingray

Interface with analog joystick is performed using precise timing method: The internal analog comparator is used to detect the moment that the pokey chip in Atari 5200 releases the POT lines to start charging the timing capacitors. The comparator triggers an interrupt before the voltage across the capacitors reach the Vih threshold of POKEY POT lines. Then the AVR forces the POT lines LOW during an interval of time proportional to the position of the corresponding axis. At a given moment the POT line is pushed HIGH, exceeding Vih threshold immediately which makes POKEY capture a counting value that is equivalent to the potentiometer position.

22

(13 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Przeczytawszy opis Mono i "Altirra Hardware Reference manual" zaczynam rozumieć, że wejścia POTx Pokey-a nie należy traktować jaki typowego przetwornika ADC.
Znalazłem coś takiego. Jest wersja 1MOhm, a tyle chyba mają wiosełka CX30. Da radę?
https://www.analog.com/en/products/ad5242.html

23

(13 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Panowie, dzięki za komentarze, ale trochę odpływacie. Chciałbym zamiast potencjometru stawić coś, co mógłbym sterować jakimś mikrokontrolerem...

Krąży mi po głowie pewien pomysł - zastanawiam się jak połączyć jakiś mikrokontroler np. Arduino z portem joysticka, aby nim sterować.
* Złącza kierunkowe i fire - tu chyba najłatwiej. Połączyć piny cyfrowe z Arduino z pinami Joya, nie wiem tylko czy bezpośrednio, czy walnąć sobie jakiś mały rezystor dla ograniczenia prądu? Inicjuje piny stanem wysokim, chcę ustawić dany kierunek => ściągam na niski
* Paddle. No właśnie, co tu mogę zrobić. Zastosować jakiegoś DACa, w wariancie "bieda" drabinka rezystorowa R-2R? Jakie są opcje?

Cel jest taki, aby zdrutować Wii Nunchucka z Atari. Bobik kiedyś miał prototyp, ale gotowego projektu nie widziałem.
Na Githubie są dw na projekty na PIC16Fxxx ale jeden nie obsługuje paddle, a drugi ma otwarty tylko design płytki, a czipa kup.

Można by jeszcze wypróbować klej modelarski rozpuszczalnikowy. Miałem to w planie, ale właściciel sklepu leciał sobie w kulki (czyt. 3 razy odwiedzałem sklep i trzy razy był zamknięty w deklarowanych godzinach otwarcia).

Aceton z Dragona jest w Casto, Obi, itp... Na ile jest warty, nie wiem. Można poszukać w jakimś mniejszym sklepiku z farbami.