Gemini 3 Pro stworzyło grę na Atari
- dely/Taquart @ 28.11.2025 @ 17:16
Nosty, twórca a także wydawca gier pod szyldem GR8 Software, opublikował relację ze swojego intrygującego eksperymentu: stworzenia gry na Atari XL/XE przy pomocy najnowszego dużego modelu językowego - Gemini 3 Pro od Google.
Wcześniejsze próby z innymi dużymi modelami językowymi (LLM), w tym ze starszymi wersjami GPT, kończyły się fiaskiem, generując chaotyczny kod w asemblerze XASM, który wymagał mozolnego poprawiania. Gemini okazał się przełomowy. Model niemal natychmiast przeszedł od prostego wyświetlenia grafiki duszka do implementacji skomplikowanych mechanik. W ciągu zaledwie sześciu godzin pracy, LLM zaimplementował zaawansowane techniki programowania 8-bitowego Atari, takie jak:
- Ruchoma Grafika Graczy i Pocisków (PMG) oraz wykrywanie kolizji duszków.
- Trzy różne programy Display List z mieszaniem trybów tekstowych i graficznych.
- Wykorzystanie przerwań DLI (Display List Interruption) do kolorowania elementów.
- Programowy scroll tła, obsługę dźwięków oraz ekrany tytułowy i końcowy.
Co istotne, LLM często sam proponował rozbudowę gry, dodając funkcje takie jak animowane gwiazdy czy Megabomby. Mimo drobnych problemów (np. błędy "Branch out of range" w długim kodzie), Gemini potrafił je rozwiązywać, restrukturyzując kod, który w efekcie liczy ponad 2500 linii. Powstały prototyp strzelanki, choć na poziomie prostego game-jamu, jest kompletnym i działającym produktem, udowadniającym, że AI stało się potężnym narzędziem w rękach atarowskich deweloperów.
Zobacz film z rozgrywki na kanale Sabermana. Pełny artykuł jest dostępny na AtariOnline.pl.






