The Best of Atari XL/XE demoscene music
- dely/Taquart @ 23.12.2025 @ 20:40
Już w styczniu, podczas Last Party 2026, będzie miało miejsce niezwykłe wydarzenie. Otóż na 4 stycznia 2026 roku, w cieniu licheńskiej bazyliki, zaplanowano premierę płyty winylowej pod tytułem "The Best of Atari XL/XE demoscene music, vol. 1". Na czarnym krążku znalazło się 12 szlagierów skomponowanych przez uznanych i nagradzanych muzyków demoscenowych, głównie z Polski, ale nie tylko. Łączny czas nagrania przekracza 36 minut. Słuchacze będą mieli niewątpliwą przyjemność uraczyć zmysł słuchu siedmioma utworami stereofonicznymi oraz pięcioma utworami monofonicznymi. Najstarsza kompozycja, która weszła na płytę pochodzi z 1994 roku, a najnowsza z 2019 roku. Nie chcemy ujawniać wszystkiego, by jakaś niespodzianka została na styczniową premierę, niemniej, uchylając rąbka tajemnicy, zdradzić możemy, że na krążku znalazły się utwory wszystkich trzech wybitnych muzyków z grupy Grayscale! Upamiętniono również dwóch nieżyjących, wspaniałych muzyków z demosceny Atari. Nie zabraknie emocji, utworów o zróżnicowanym stylu muzycznym, pięknych melodii zapewne dobrze znanych wielu entuzjastom komputerów spod znaku góry Fudżi.
Nagranie zrealizowano w 2025 roku w studio analogowym Eprom Sounds Studio w Warszawie. Posłużono się 8-bitowym komputerem Atari wyposażonym w dwa oryginalne układy POKEY – nie stosowano ani emulatorów programowych, ani sprzętowych. Materiał został zmasterowany pod płytę winylową przez Michała Baja (DJ Eprom), producenta muzycznego, inżyniera dźwięku, wykładowcę Akademii Dźwięku, członka zespołów Kaliber 44 i Flapjack, rapera (Sztigar Bonko), zdobywcę nagrody Fryderyka, zdobywcę nagrody Popkiller DJ Roku, Mistrza Świata, Mistrza Polski oraz Wicecemistrza Europy ITF w kategorii Scratching. DJ Eprom jest także retromaniakiem, który w swojej jaskini posiada szereg 8- i 16-bitowych komputerów. Doświadczenie Michała jako inżyniera dźwięku w synergii z jego zamiłowaniem do retro zaowocowało przygotowaniem materiału o wyważonym dźwięku, który ma duszę. W Eprom Sounds Studio używa się analogowych pre ampów, kompresorów i taśmowego rejestratora, a wszystko to po to, by uzyskać ciepłe, analogowe i tłuste brzmienie.
Praca nad płytą stanowiła nie tylko wyzwanie artystyczne i logistyczne, ale także techniczne. Już na wczesnym etapie przygotowywania komputera Atari z dwoma układami POKEY okazało się, że istniejące od lat rozwiązania nie są w pełni satysfakcjonujące, a jakość wyjściowego sygnału audio pozostawia wiele do życzenia. Determinacja i zaangażowanie wielu osób doprowadziły do opracowania rozwiązania praktycznie eliminującego występujące niedogodności. Dzięki temu udało się znacząco poprawić jakość dźwięku, który znalazł się na płycie.
Podczas Last Party 2026 będzie istniała możliwość zakupu płyty. Płyta ukaże się w limitowanym nakładzie 150 egzemplarzy.






