976

(17 odpowiedzi, napisanych Różne)

Nieco zaskoczyło mnie pierwsze miejsce gry „Assembloids XE”. Nic nie ujmując grze, widziałem ją bardziej na drugim czy trzecim miejscu, ale gdyby wszystkim to samo się podobało, to konkurs byłby niepotrzebny. Za to, moim zdaniem, niedoceniona została gra „Venture”, zasługuje na wyższą lokatę. Ta „niedowaga” wynika pewnie z tego, że jest to gra komercyjna i część użytkowników nie miała okazji w nią pograć.

Tak czy inaczej, dobrze, że mamy z czego wybierać najlepszą dziesiątkę i można jeszcze przy tym pomarudzić :)

Uwagi techniczne:
Szkoda, że są błędy w numeracji. Np. dwie gry są na poz. 16 i dalej mamy przeskok o jedną pozycję, ale na poz. 35 są nawet trzy gry, a przeskoku nie ma. System numeracji nie ma znaczenia, byle był jednolity.
Szkoda też, że nie ma jak w poprzednich latach zestawienia, kto jak głosował, a miało być wszystko jawne...

977

(5 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Jeżeli jesteś absolutnie pewny, że naprawiłeś ścieżki, to pozostaje (raczej) do wymiany scalak. I tak możesz go wymienić, bo jest tani jak barszcz. O ile dobrze pamiętam, to  HD14051 i CD4051 to ten sam układ (multiplekser 8. kanałowy), różnych firm.

978

(3 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Oj, może być problem, ale zasilacz do CA2001 (PW916) to właściwie transformator z dwoma napięciami: 9VAC 1,5A i 16VAC 0,8A.

979

(25 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Turbo (każde) rozwiązuje problem znajdywania początku. Pisząc „przyspieszacze” miałem na myśli różne nietypowe rozwiązania, 900 bodów w „normalu” czy kilkusekundową przerwę gdzieś w środku programu. Jednak tych rozwiązań rzeczywiście chyba już się nie stosuje.

Krótki napisał/a:

Pomysł ciekawy, Bluki, i rozwiązanie proste, ale czy rozwiązywany problem rzeczywiście jest tego wart?

Właśnie też pomyślałem czy warto, gdy wpadłem na ten pomysł. Dlatego położyłem nacisk, aby było to możliwie najprostsze rozwiązanie, łatwe do wykonania przez każdego, kto tylko potrafi utrzymać lutownicę w łapie. Cóż, gdyby pomysł powstał dwadzieścia parę lat wcześniej, to pewnie tego pytania by nie było...

…a tu jeszcze, Iron, proponujesz komplikację układu :) przyjrzałem się (co prawda pobieżnie) tej propozycji i wydaje mi się, że bez znacznej komplikacji nie da się tego zrealizować. No i pytanie – po co?

mgr_inz_rafal napisał/a:

Właśnie też mnie to zaciekawiło, bo często ustawiam magnet "bardzo mniej więcej" tam, gdzie powinien być początek programu i nie ma problemu z wgrywaniem.

Bo jest rozwiązanie dla tych, którym to przeszkadza ;) Mnie osobiście, kiedy używałem magnetofonu, irytowało, że nie mogę na słuch znaleźć początku gry na taśmie albo miejsca gdzie mogę dograć następną pozycję. Nawet zapisywanie stanu licznika (jeśli pamiętałem) niewiele pomagało, bo licznik jest, delikatnie mówiąc, mało precyzyjny i trzeba go wyzerować na początku kasety, a jak podmienia się dwie przy kopiowaniu...

980

(25 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

@Sikor
Masz rację, rzeczywiście określenie „inteligentny” w tym przypadku jest na wyrost, ale...
Założyłem, że nazwa powinna spełniać trzy kryteria: być znaczącą, łatwą do zapamiętania (czyli też krótką) i jeszcze nie „zaklepaną” przez kogoś albo jakąś firmę. Wbrew pozorom nie jest o to łatwo.
Ta nazwa funkcjonuje od 2012 roku, więc zostanie. Obiecuję tylko nie nadużywać tego słowa w przyszłości :)

Iron napisał/a:

Mi sie widzi ze te I-PLAY moglo by lepiej dzialac

O ile dla transmisji standardowej może dałoby się coś takiego, co proponujesz, wymyślić bez znacznego komplikowania układu, to biorąc pod uwagę różne „przyspieszacze” i formaty transmisji, praktyczne nie da się tego zrobić.

981

(12 odpowiedzi, napisanych Bałagan)

Niestety, cudów nie ma. Ciepło gdzieś musi być skutecznie odprowadzone. Tak jak z lodówką - nie ma chłodzenia, nie ma mrożenia :)

982

(25 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Teraz, aby ustawić magnetofon na początek pilota, trzeba po włączeniu komputera przez START+OPTION, nacisnąć jakiś klawisz i mieć nadzieję, że uda się znaleźć początek, zanim wyskoczy error albo z BASIC-a przez POKE 54018,52 uruchomić silnik magnetofonu i potem ponownie resetować kompa.
Po zainstalowaniu tej płytki jest inaczej. Wyjaśnię to na przykładzie.
- Włączasz komputer ze START+OPTION i przewijasz taśmę w magnetofonie w okolice programu, który chcesz wczytać (wiadomo, że dokładnie tego nie da się zrobić).
- Metodą prób i błędów, przy pomocy klawiszy przewija i PLAY na słuch znajdujesz początek pilota. Teraz ta operacja przebiega bezproblemowo, bo za każdym razem, jak wciśniesz PLAY, magnetofon rozpoczyna odtwarzanie (nie tylko w czasie przewijania).
- Gdy usłyszysz pisk pilota (PLAY cały czas wciśnięty) naciskasz RETURN lub inny klawisz i od tego momentu rozpoczyna się wczytywanie programu.
- W tej fazie układ I-PLAY nadal sprawuje kontrolę nad magnetofonem, czekając na moment, kiedy komputer zażąda zatrzymania silnika (może to nastąpić po zakończeniu wczytywania, może też w trakcie wczytywania, gdy wymagana jest jakaś inicjalizacja; też po każdym rekordzie, gdy używamy polecenia ENTER w BASIC-u). Gdy ten moment nastąpi, wtedy I-P oddaje kontrolę sterowania silnikiem komputerowi.
- Ponowne przejęcie kontroli nad magnetofonem przez I-P następuje po naciśnięciu STOP i
ponownie PLAY.

Mała uwaga. Chociaż komputer jest urządzeniem cyfrowym, to sterownie silnikiem jest analogowe. Aby I-P odpowiednio zareagował, między wciśnięciem STOP i PLAY musi nastąpić krótka przerwa (poniżej 1 sekundy).

983

(7 odpowiedzi, napisanych Bałagan)

https://images2.imgbox.com/52/44/7MGwJEhd_o.png

Forget this world and all its troubles and if possible its multitudinous Charlatans – every thing in short but the Enchantress of Numbers.
(Zapomnij o tym świecie i wszystkich jego problemach, a jeśli to możliwe, także o jego niezliczonych szarlatanach – pokrótce o wszystkim poza Czarodziejką liczb).
– Charles Babbage.

Poproszono mnie o opracowanie pewnego tematu, co uczyniłem (mam nadzieję, że z sensem, bo musiałem ów temat poznać od podstaw). Pomyślałem jednak, że mógłby on zainteresować również użytkowników i gości Atari Area. Co prawda nie ma tam mowy o Atari, ale jest o retro komputerze. Nawet bardzo retro, bo o pierwszym w historii mechanicznym komputerze ogólnego przeznaczenia, maszynie analitycznej, której wynalazcą był Charles Babbage. I o pierwszej w historii programistce komputerowej, Adzie Lovelace, „Czarodziejce liczb”, córce Lorda Byrona, słynnego poety epoki romantyzmu i Lady „Annabelli” Byron, matematyczki, „Księżniczki równoległoboków”.

Na zachętę przytoczę dwa fragmenty wypowiedzi Ady Lovelace charakteryzujące maszynę analityczną:

– The distinctive characteristic of the Analytical Engine, and that which has rendered it possible to endow mechanism with such extensive faculties as bid fair to make this engine the executive right-hand of abstract algebra, is the introduction into it of the principle which Jacquard devised for regulating, by means of punched cards, the most complicated patterns in the fabrication of brocaded stuffs. (...) We may say most aptly that the Analytical Engine weaves algebraical patterns just as the Jacquard loom weaves flowers and leaves.

–  Again, [the Analytical Engine] might act upon other things besides number, were objects found whose mutual fundamental relations could be expressed by those of the abstract science of operations, and which should be also susceptible of adaptations to the action of the operating notation and mechanism of the engine . . . Supposing, for instance, that the fundamental relations of pitched sounds in the science of harmony and of musical composition were susceptible of such expression and adaptations, the engine might compose elaborate and scientific pieces of music of any degree of complexity or extent.

Czyli:

– Cechą wyróżniającą maszyny analitycznej i tym, co spowodowało, że można wyposażyć mechanizm w tak rozległe możliwości, aby stał się prawą ręką algebry abstrakcyjnej, jest wprowadzenie do niej zasady, którą Jacquard opracował do nastawiania, za pomocą kart perforowanych, najbardziej skomplikowanych wzorów do produkcji materiałów brokatowych. (...) Możemy powiedzieć bardziej stosownie, że maszyna analityczna splata algebraiczne wzory tak, jak maszyna Jacquarda tka kwiaty i liście.

– Ponownie, [maszyna analityczna] może oddziaływać na inne rzeczy poza liczbami, gdzie przedmioty mogą łączyć wspólne relacje fundamentalne wyrażone przez abstrakcyjną naukę operacji, a które powinny być podatne na adaptacje działania zapisu operacyjnego i mechanizmu maszyny… Przypuśćmy, na przykład, że fundamentalne relacje dźwięków w nauce o harmonii i kompozycji muzycznej byłyby podatne na takie wyrażenia i adaptacje, maszyna mogłaby skomponować wymyślne fragmenty muzyki o jakimkolwiek stopniu złożoności i rozmiarze.

Opowieść o Adzie Lovelace i maszynie Babbage'a można pobrać stąd: PDF

Ponieważ żyjemy w epoce obrazków ruchomych, to kilka z nich – niestety tylko w języku angielskim:

http://www.youtube.com/watch?v=xiZozgCLHc4
Science in Seconds - Ada Lovelace / Nauka w kilka sekund – Ada Lovelace (2m10s)

http://www.youtube.com/watch?v=jiRgdaknJCg
Babbage Difference Engine in Motion / Maszyna różnicowa Babbage'a w akcji (16m10s)

http://www.youtube.com/watch?v=QVxbNZWLP60
Charles Babbage's Analytical Engine / Maszyna analityczna Charlesa Babbage (7m41s)

Dla tych, którzy mieliby ochotę napisać coś na maszynę analityczną, grę, muzykę czy grafikę lektura uzupełniająca:

http://www.youtube.com/watch?v=FFUuN-ZRLz8
„Mission Impossible: Constructing Charles Babbage's Analytical Engine” – wykład profesora Dorona Swade z Neukom Institute w Dartmouth, który miał miejsce w Dartmouth College 8 maja 2012 roku. (1h27m24s)

oraz książki:
- The Analytical Engine. Programing Cards, John Walker (kopia strony internetowej);
- Faster than thought. A Symposium on digital computing machines. B.V. Bowden;
- Charles Babbage's Analytical Engine, 1838, Allan G. Bromley;
- Passages from the Life of a Philosopher, Charles Babbage;
- Sketch of The Analytical Engine... (z notatkami A. A. Lovelace).

...które można pobrać stąd

...ale ostrzegam: maszyna analityczna jest około 15000 razy wolniejsza od naszego Atari 8-bit. Jako ciekawostka: fragment „Notatek” Ady Lovelace:

https://images2.imgbox.com/49/10/FCtYnskY_o.png

Cóż, jakby nie patrzeć, życzę miłej lektury :)

984

(25 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

I-PLAY, czyli inteligentny PLAY do magnetofonu XC12

https://images2.imgbox.com/1c/b5/bDxujlvp_o.png

Czasami pojawia się potrzeba włączenia PLAY, aby precyzyjnie ustawić magnetofon na początek programu lub odszukać wolne miejsce. Tymczasem bez „zgody” komputera nie jest to możliwe. I-PLAY pozwala na uruchomienie odtwarzania każdorazowo po naciśnięciu PLAY, a równocześnie komputer nadal zachowuje pełną kontrolę nad procesem zapisu i odczytu, czyli nadal może zatrzymać silnik w dowolnym momencie i ponownie wznowić odczyt lub zapis.

Całość wymaga zainstalowania w magnetofonie niewielkiego układu elektronicznego i drobnej przeróbki. Wykaz potrzebnych części znajduje się w tabeli 1.

https://i.imgbox.com/x1FvJ2i7.png

Niżej znajduje się kolejno schemat układu i płytka drukowana (w wersji do „malowania” i odbicie lustrzane do wykonania metodą termiczną lub fotograficzną). Wzór płytki należy skopiować i wydrukować ustawiając rozmiar wydruku 30x30 mm, gdyż takie wymiary posiada płytka. Schemat montażowy płytki znajduje się w dalszej części opisu.

https://i.imgbox.com/nR7PGKAs.png

https://i.imgbox.com/hf3WAIJx.png

https://i.imgbox.com/Jq3gi5IY.png

Przeróbka punkt po punkcie.

1. Najpierw rozkręcamy magnetofon.

  1. Kładziemy magnetofon do góry nóżkami, najlepiej na czymś miękkim, aby nie porysować. Teraz wykręcamy cztery wkręty umieszczone w otworach w pobliżu rogów obudowy.

  2. Trzymając równocześnie górną i dolną część obudowy rękami, aby się nie rozpadły, odwracamy magnetofon.

  3. Otwieramy kieszeń kasety i uważnie zdejmujemy górną część obudowy. Jeśli coś nam przeszkadza, to nie należy szarpać, bo możemy uszkodzić jakiś delikatny element. Przyglądamy się, co nam przeszkadza, aby zaradzić sytuacji.
    Ta zasada dotyczy wszystkich następnych czynności mechanicznych, jakie będziemy wykonywać.

  4. Wyjmujemy z dolnej części obudowy obejmę kabla sygnałowego (czerwona strzałka na zdjęciu niżej). Tu może przydać się trochę więcej siły.

    https://i.imgbox.com/b3BaP67K.png

  5. Wyjmujemy mechanizm z obudowy i odwracamy go.

  6. Odkręcamy dwa wkręty mocujące płytkę drukowaną z elektroniką (fioletowe strzałki na zdjęciu niżej). Czasami jest ona dodatkowo przykryta metalizowaną („srebrną”) płytką ekranującą, którą zdejmujemy po odkręceniu wspomnianych wkrętów.

    https://i.imgbox.com/uUk4aNcZ.png

  7. Odlutowujemy dwa czarne przewody (żółta strzałka na zdjęciu wyżej) i wyjmujemy je z wycięcia w płytce drukowanej (biała strzałka).

Zdjęcia do dalszej części opisu znajdują się niżej.

2.  Wylutowujemy przewód z miejsca oznaczonego X1 i podłączamy do punktu L płytki I-PLAY. Ponieważ oryginalny przewód raczej będzie zbyt krótki, przedłużamy go i aby uniknąć przypadkowego zwarcia, na miejsce łączenia zakładamy koszulkę termokurczliwą.

3. Łączymy krótkim przewodem punkty X1 i X2.

4. Wylutowujemy i wyciągamy jedną nóżkę rezystora R3, tą bliżej brzegu płytki, oznaczoną na zdjęciu w brązowej ramce jako X3. Rezystor R3 znajdziemy przy stykach przewijania. Następnie wolny koniec rezystora (czyli X3) łączymy z punktem Q na płytce I–PLAY.

5. Teraz łączymy ze sobą punkty tak samo oznaczone na płytce magnetofonu i na schemacie montażowym I-PLAY, czyli masa-masa, U-U, SW-SW i Z-Z.

Kilka słów wyjaśnienia wymaga podłączenie Z. Powoduje ono po wciśnięciu klawisza RECORD (ewentualnie RECORD i następnie PLAY) zatrzymanie silnika. Wówczas magnetofon rozpocznie bieg dopiero po rozkazie z komputera. Możliwość włączenia nagrywania bez pośrednictwa komputera ma też swoje zalety, np. możemy łatwo wykasować niechciany kawałek albo równie łatwo tworzyć przerwy pomiędzy kolejnymi programami. Jeśli takie rozwiązanie wydaje się atrakcyjniejsze, to po prostu nie podłączamy nic do punktu Z (zostawiamy wolne miejsce).

https://i.imgbox.com/FBGjLtNj.png

https://i.imgbox.com/BvQKUkOY.jpg

6. To już niemal wszystko, ale zanim podłączymy magnetofon, dobrze jest sprawdzić, czy wszystko wykonaliśmy prawidłowo. Pamiętajmy o ponownym przylutowaniu i przełożeniu przez wycięcie w płytce drukowanej dwóch czarnych kabelków, tych samych, które odłączyliśmy w punkcie 1G. Następnie przeprowadzamy kilka testów, czy magnetofon zachowuje się zgodnie z oczekiwaniem. Jeżeli wszystko zrobiliśmy prawidłowo, to nie powinno być żadnej niespodzianki.

7. Mocujemy płytkę I-PLAY w wolnym miejscu wewnątrz magnetofonu np. tak jak na zdjęciu niżej. Pamiętajmy o takim poprowadzeniu przewodów, aby nie zablokowały ruchomych części mechanizmu.

8. Na koniec pozostaje tylko wybrać którąś z naklejek dostępnych w dokumencie z opisem przeróbki, wydrukować i nakleić na obudowę.

https://i.imgbox.com/1vhV9bhi.png

WAŻNE!

  • Cokolwiek robisz w magnetofonie, robisz to wyłącznie na własną odpowiedzialność. Jeśli coś uszkodzisz, to pretensje możesz mieć tylko do siebie.

  • Najpierw przeczytaj cały opis ze zrozumieniem, a potem, jeśli czujesz się na siłach, bierz się za robotę.

  • Zachowaj ostrożność, nie używaj nadmiernej siły, aby nie uszkodzić delikatnego urządzenia.

  • Drobne elementy (np. wkręty) wkładaj do wcześniej przygotowanego pudełka. Położone luzem, byle gdzie, uwielbiają się gubić.

  • Trawiąc płytkę drukowaną, pamiętaj, że używasz niebezpiecznej substancji żrącej. Zachowaj więc stosowne środki bezpieczeństwa. Informację na ten temat znajdziesz na opakowaniu. W szczególności taka substancja zarówno przechowywana, jak i używana musi zawsze znajdować się poza zasięgiem dzieci. Warto też zadbać o dobrą wentylację pomieszczenia, w którym odbywa się proces trawienia.

  • Autor nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne błędy w opisie.


I-PLAY, czyli inteligentny PLAY do magnetofonu XC12. Instrukcja montażu (PDF)

I-PLAY, an intelligent PLAY for Atari XC12 tape-recorder. Description of alteration (PDF)


Projekt „I-PLAY” nie może być wykorzystywany do celów komercyjnych.
“I-PLAY” Project cannot be used for commercial purposes.

© 2012 Bluki

985

(24 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Dzięki, panowie za dobre słowo :)

@Monosoft
Prędkość jest taka sama jak w T2000. Zresztą jest z nim praktycznie zgodne, tzn. gry zapisane w T2000 można bez przeszkód uruchamiać pod T2001. Sporadycznie wymaga innego loadera (Tloader, Wloader). Istotna różnica polega na tym, że T2001 nie akceptuje krótkich przerw między blokami, ale i to można ominąć przy pomocy T2+. Druga różnica to (przynajmniej w stosunku do niektórych wersji T2000) bezproblemowa współpraca ze stacją dysków.

@wieczor
Nigdy nie miałem okazji przerabiać 1010. Elektronika jest podobna do XC12, ale niektóre elementy mają inne wartości. Być może dałoby się tak samo przerobić, wyszukując punkty przez porównanie schematów. Czy to wystarczy, pewności niestety nie mam.
Kartridż zawiera tylko obsługę turbo i program kopiujący. Reszta oprogramowania jest na kasecie systemowej. W wersji TURBODOS-a znajduje się zamiast programu kopiującego MyDOS 4.50.

@stryker
Jak znajdę trochę czasu to postaram się coś skrobnąć, o ile ktoś mnie nie ubiegnie...

986

(24 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Eh, to nie takie proste... to znaczy proste, jak się zna temat od podszewki albo ma czas i pieniądze na gruntowne zaznajomienie się z "zabawką" o której ma się coś napisać. A z jednym i drugim różnie bywa :(

987

(24 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

TURBO 2001 – montaż w magnetofonach XC12 i pochodnych

https://images.imgbox.com/51/df/qjlxdoQ1_o.jpg

Wykaz potrzebnych części:

- kondensator 220nF (najlepiej MKSE);
- kondensator ceramiczny 2n7 (w ostateczności 2n2);
- kondensator elektrolityczny 10μF/16V;
- rezystor 27k;
- przełącznik dwu pozycyjny ON-ON, podwójny (opcjonalnie pojedynczy)*;

http://i.imgbox.com/INXCipCA.jpg

- przewody montażowe (najlepiej różnokolorowe);
- dioda LED, ᴓ3 mm dwukolorowa: zielony/czerwony, wspólna katoda*;
- rezystor ok. 560R* (dobierany - wartość zależy od parametrów diody LED).

* Wskazówka: jeżeli nie potrzebujesz sygnalizacji TURBO, możesz zrezygnować z wymiany diody LED. Tym samym dwie ostatnie pozycje w wykazie części stają się zbędne, a także wystarczy przełącznik z jedną sekcją ON-ON. Warto wtedy zainstalować go nie z tyłu magnetofonu, a z przodu na dole po lewej stronie, tak aby było widać, w jakiej pozycji się znajduje. Oczywiście w opisie montażu pomijamy wszystko, co dotyczy dwukolorowej diody LED.

Zanim rozpoczniesz przeróbkę, upewnij się, że magnetofon jest sprawny, tzn. odczytuje i zapisuje programy w standardowej transmisji bez problemów. Jeśli wszystko jest w porządku, to zaczynamy.

1. Najpierw przygotowujemy dwójnik RC. Wykorzystamy do tego kondensator 10μF i rezystor 27kΩ. Jak taki dwójnik powinien wyglądać, można zobaczyć na zdjęciu poniżej. Dla lepszego zobrazowania przełącznik na zdjęciu zawiera jeden segment, ten, który obecnie nas interesuje. (drugi służy do załączania diody LED). Na schemacie „P”, to punkt podłączenia do przełącznika, a „M”, punkt podłączenia w magnetofonie (gdzie - w dalszej części opisu).

http://i.imgbox.com/nVQxc1bm.jpg

2. Podłączamy dwójnik i pozostałe elementy do przełącznika według oznaczeń na zdjęciu poniżej i tabeli 1, kolumna „Opis” (kolumna „podłączenie w magnetofonie” na żółtym tle na razie nas nie interesuje).

http://i.imgbox.com/I1hbHhOJ.jpg

Kontynuujemy naszą pracę z magnetofonem.

3. Kładziemy magnetofon do góry nóżkami, najlepiej na czymś miękkim, aby nie porysować. Teraz wykręcamy cztery wkręty umieszczone w otworach w pobliżu rogów obudowy.

4. Trzymając równocześnie górną i dolną część obudowy rękami, aby się nie rozpadły, odwracamy magnetofon.

5. Otwieramy kieszeń kasety i uważnie zdejmujemy górną część obudowy. Jeśli coś nam przeszkadza, to nie należy szarpać, bo możemy uszkodzić jakiś delikatny element. Przyglądamy się, co nam przeszkadza, aby zaradzić sytuacji.
Ta zasada dotyczy wszystkich następnych wykonywanych przez nas czynności mechanicznych.

6. Wyjmujemy z dolnej części obudowy obejmę kabla sygnałowego, na zdjęciu poniżej oznaczoną czerwoną strzałką. Obok, po prawej, widać też zamontowany przełącznik TURBO/STANDARD.

http://i.imgbox.com/GUrCerlr.jpg
7. Wyjmujemy mechanizm z obudowy.

8. Teraz z tyłu, w dolnej części obudowy, montujemy nasz przełącznik. Szczegóły montażu mechanicznego zależą od typu użytego przez nas przełącznika. Zdjęcie niżej może pomóc zorientować się, jak powinno to wyglądać. Można też rzucić okiem na zdjęcie wyżej.

http://i.imgbox.com/wrfyfxUd.jpg

9. Wracamy do wyjętego mechanizmu. Sprawdzamy, jakiego koloru (zwykle żółty) jest kabelek dochodzący do dłuższej nogi czerwonej diody LED (save). Chodzi nam o plus zasilania. Usuwamy diodę, a na jej miejsce w gumkę wciskamy naszą diodę dwukolorową. Możemy też np. przykleić ją tak jak na tym zdjęciu:

http://i.imgbox.com/XGd90GvL.jpg

10. Odkręcamy dwa wkręty mocujące płytkę drukowaną z elektroniką (fioletowe strzałki na zdjęciu niżej). Może być ona dodatkowo osłonięta metalizowaną („srebrną”) płytką ekranującą, którą zdejmujemy po odkręceniu wspomnianych wkrętów.

http://i.imgbox.com/3z9d7LtO.jpg

11. Odlutowujemy dwa czarne przewody (zdjęcie powyżej). Punkty lutowania pokazują żółte strzałki. Następnie zdejmujemy przewody z zaczepu (biała strzałka).

12. Odwracamy płytkę, jak dalece pozwalają przewody, tak aby były dostępne elementy po drugiej stronie.

13. Teraz wylutowujemy kondensatory (zdjęcie poniżej):
- C4 (niebieska strzałka) i wstawiamy w jego miejsce 2n7;
- C14 (zielona strzałka) i wstawiamy w jego miejsce 220nF;
- wyjętym przed chwilą C14 (18nF) zwieramy od strony druku głowicę foniczną (czerwona strzałka na zdjęciu powyżej).

http://i.imgbox.com/uEI5Z7rb.jpg

14. Wyjmujemy jeden koniec R34 - nóżka bardziej oddalona od przełącznika ZAPIS/ODCZYT. Czerwona strzałka na zdjęciu wyżej pokazuje R34 już po zmianie. Żółty znacznik pokazuje oryginalne położenie rezystora.

15. Z wykonanego przez nas i zamocowanego przełącznika wychodzą przewody. W tabeli 1 znajdziemy opis (żółte pole) jak je podłączyć do płytki magnetofonu co niniejszym czynimy.

http://i.imgbox.com/dLZDgg03.gif

16. Od starej diody LED (save) odłączyliśmy dwa przewody. Pierwszy, ten od dłuższej nóżki podłączamy do 1 nowej LED (rysunek poniżej), a drugi, zwykle czarny (masa), do nóżki 2.

https://images2.imgbox.com/18/3c/KdWRgxLv_o.gif

17. I to prawie wszystko. Składamy magnetofon, ale nie zakładamy jeszcze góry obudowy. Podłączamy do komputera i sprawdzamy czy wszystko działa poprawnie. Jak obsługiwać TURBO 2001 dowiesz się z instrukcji obsługi tego systemu. Wszystko powinno działać od razu. Gdyby jednak pojawiły się problemy, to przyczyną może być wadliwie działający magnetofon lub, bardziej prawdopodobne, popełniony błąd w czasie przeróbki. Na koniec należy zwrócić uwagę na działanie diody LED. Gdy w magnetofonie włączona jest funkcja STOP to w trybie TURBO powinna świecić się na zielono, a w trybie STANDARD powinna być wyłączona. W czasie zapisu danych (RECORD) - odpowiednio na pomarańczowo i czerwono.

18.  Składamy i skręcamy obudowę i... dobrej zabawy!

Opracowanie: Bluki, 31.01.2012 (na podstawie materiałów firmy TOMS, Warszawa 1990).
Aktualizacja: 12.06.2014.

WAŻNE!

  • Cokolwiek robisz w magnetofonie, robisz to wyłącznie na własną odpowiedzialność. Jeśli coś spieprzysz, to pretensje możesz mieć tylko do siebie.

  • Najpierw przeczytaj cały opis ze zrozumieniem, a potem, jeśli czujesz się na siłach, bierz się za pracę.

  • Zachowaj ostrożność, nie używaj nadmiernej siły, aby nie uszkodzić delikatnego urządzenia.

  • Drobne elementy (np. wkręty) wkładaj do wcześniej przygotowanego pudełka. Położone luzem, byle gdzie, uwielbiają się gubić.

  • Autor nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne błędy w opisie.


UZUPEŁNIENIE: Jak sporządzić kasetę systemową

Najpierw zapisujemy na kasecie w transmisji standardowej program o nazwie T2001C.
Następnie już w TURBO dokładnie w tej kolejności następujące programy:

1) TURBO2001
2) SPIS
3) TLOADER
4) WLOADER
5) T2PLUS
6) THANDLER
7) FCOPY16
8) TBULDOZER
9) COPY98K
10) NCOPY
11) SUPERCOPY
12) AUTOCOPY
13) DISKWIZZ
14) HOBBYTR (program demonstracyjny)

Informacje jak skopiować z dyskietki na kasetę te programy znajdują się w instrukcji „TURBO 2001 Instrukcja 2012” - rozdział G - „Współpraca ze stacją dysków”.

http://i.imgbox.com/WVESqt31.gif

Informacja o aktualizacji.
Ta wersja w stosunku do pierwotnej z 2012 roku różni się tylko niewielkimi poprawkami mającymi na celu ułatwienie zrozumienia tekstu. Między innym na jednym ze zdjęć dodałem strzałki informujące o położeniu wkrętów mocujących płytkę z elektroniką do chassis magnetofonu.

* * *

Paczka „TURBO 2001” (tu PDF, a tu XPS) zawiera:
- opis montażu;
- oprogramowanie (kaseta systemowa);
- instrukcję obsługi;
- skan oryginalnej instrukcji z pierwszej wersji z 1990 roku;
- naklejkę na magnetofon.

988

(10 odpowiedzi, napisanych Bałagan)

Jakie krowy? Ja tam jestem kotem! Nie widać?!

http://www.freespace.com.au/imagehosting/images/44293549872169538.jpg

989

(13 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Być może na Twoim telewizorze tak było. Jednak na większości telewizorów, nie wspominając o monitorach, wzajemne przenikanie luminancji i chrominancji stanowi problem znacznie pogarszający jakość obrazu. Tak właśnie jest u mnie na TV, a także monitorze C 1802. Dlatego takie, a nie inne rozwiązanie problemu. Nie zawsze metody najprostsze są najlepsze...

Dioda LED sterowna jest prądowo. Spadek napięcia jest mniej więcej stały, najniższy dla czerwonej ok. 1,8V - o ile dobrze pamiętam. Raczej będziesz musiał zastosować dodatkowo bramkę/inwerter TTL lub tranzystor. Z diod LED najlepiej zastosować niskoprądową, czyli taką, która dobrze świeci już przy prądzie 2 mA.

991

(13 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Dzięki za przychylne przyjęcie materiału :)

Prawda, że kabelek z rezystorem też rozwiązuje problem, ale nie do końca. Kłopot w tym, że nawet w serii XE sygnał chrominancji przenika częściowo do toru luminancji, pogarszając nieco jakoś obrazu. Tworząc oddzielny tor luminancji chciałem usunąć, a przynajmniej radykalnie ograniczyć tą niedogodność i chyba mi się to udało. Przy okazji poprawie uległ obraz na monitorze monochromatycznym - w moim przypadku zielonym.

992

(13 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

S-VIDEO w komputerze Atari 800XL

Większość modeli 800XL nie została wyposażona w możliwość podłączenia monitora poprzez standard s-video. Po prostu na gnieździe monitorowym nie występuje oddzielnie sygnał chrominancji. W latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku zapewne nie była to duża wada, ale obecnie już tak. Istnieją różne sposoby rozwiązania tego problemu, niektóre kosztem sygnału kompozyt wideo lub RF (modulator). Ponieważ jestem zwolennikiem dodawania nowych możliwości, ale bez usuwania już istniejących, poniżej opiszę, jak rozwiązałem ten problem w swojej „osiemsetce”, naturalnie bez utraty istniejących sygnałów. Cała przeróbka wymaga wykonania i zainstalowania niewielkiej płytki.

https://i.postimg.cc/X7fSvrBn/Svideo1-schemat.png
Zdjęcie 1. Schemat układu

https://i.postimg.cc/BnJWPJ2H/Svideo2-prototyp.png
Zdjęcie 2. Płytka po zmontowaniu (prototyp).

Do wykonania płytki potrzebne będą następujące części:

T1, T21 - 2N3904 lub BC 107B
R1 - 1k5
R2 - 330R
R21 - 15k
R22 - 180R
R23 - 150R
L21 - 100µH (dławik)*
L22 - dławik przeciwzakłóceniowy (opcjonalnie)**
Cx - 100nF (opcjonalnie)***

oraz dodatkowo rezystor 2k4, jeszcze jeden 330R i 1k5.

Wszystkie rezystory o mocy 0,25W lub 0,125W i tolerancji 5%.

https://i.postimg.cc/cLhpQPcj/Svideo3-p-ytka-drukowana.png]
Zdjęcie 3. Wygląd ścieżek. Rozmiar płytki 38x20 mm.

https://i.postimg.cc/nLL6TTRL/Svideo4-cie-ki-38x20.png
Zdjęcie 4. Wzór płytki drukowanej w odbiciu lustrzanym do wykonania metodą termo lub foto transferu. Rysunek należy pobrać, a następnie wydrukować ustawiając rozmiar wydruku 38x20 mm****.

https://i.postimg.cc/9fNskTKY/Svideo5-schemat-monta-owy.png
Zdjęcie 5. Schemat montażowy płytki s-video.

Po zmontowaniu płytki przystępujemy do przeróbki, wykorzystując pozostałe części.
Istnieje jednak pewien problem. Występuje kilka wersji płyty głównej 800XL z różnie rozmieszczonymi elementami i być może różnie oznaczonymi. Dalszy opis oparty jest na bazie płyty CO61851 REV C oznaczanej również CA024808 REV C. Wykorzystałem także schemat Atari 800XL Jerzego Soboli (datowany na October 6, 2007). Na zdj. 8 znajduje się jego fragment, dotyczący toru wideo, w którym na czerwono podkreśliłem interesujące nas elementy. Jeżeli twoja wersja płyty bazowej jest inna, to niestety musisz „zabawić się w detektywa”. Wspomniany schemat może w tym pomóc.

Najpierw dokonujemy zmian w komputerze (patrz zdjęcie 6):

  1. Rezystor R52 (2k) wymieniamy na 2k4.

  2. Rezystor R53 (100R) wymieniamy na 330R.

  3. Wyjmujemy jedną nóżkę rezystora R55, tą od strony tranzystora Q3 (czyli tą, która połączona jest z tranzystorem Q3).

  4. Wylutowujemy środkową nóżkę tranzystora Q3 (baza) i odginamy do góry. W miejsce po nóżce wlutowujemy rezystor 1k5. Drugi koniec rezystora łączymy z wolną nóżką tranzystora Q3.

Teraz podłączamy płytkę s-video (patrz zdjęcia 5, 6 i 7):

  • Punkt A płytki s-video do otworu po C56 na płycie komputera, tego połączonego z Q3 (ten kondensator fabrycznie zwykle nie jest montowany). Na płycie REV D nie przewidziano kondensatora C56, dlatego punkt A możemy też podłączyć do rezystora R52, również od strony Q3.

  • Punkt B do wolnego końca rezystora R55, tego uprzednio wylutowanego (na zdjęciu w czarnej koszulce izolacyjnej).

  • Punkt C do C52 - końcówka połączona z nóżką 21 układu GTIA.

  • Punkt D łączymy z nóżką 5 gniazda monitorowego (tą jedyną wolną w 800XL). Uwaga. Jeśli nie zastosowaliśmy dławika L22, to wykorzystujemy punkt D oznaczony jako „opcjonalny”.

  • Punkt E (zasilanie 5V) do rezystora R116, tym razem od strony przeciwnej do Q3. Można też podłączyć w inne miejsce, ale oznaczone na schemacie jako +5E.

  • Masę podłączamy do obudowy modulatora lub w okolicy.

https://i.postimg.cc/V6r2PvcQ/Svideo6-monta.gif
Zdjęcie 6. Montaż płytki s-video w komputerze (płyta bazowa CO61851 REV C).

https://i.postimg.cc/0QTFkv86/Svideo7-mocowanie-p-ytki.jpg
Zdjęcie 7. Przykładowy sposób umieszczenia naszej płytki s-video w komputerze.

https://i.postimg.cc/mk7qhnDm/Svideo8-schemat-toru-wideo-800-XL.png
Zdjęcie 8. Fragment schematu obejmujący tor wideo.

To już wszystko. Sprawdźmy jeszcze czy nie popełniliśmy jakiegoś błędu w trakcie montażu i możemy cieszyć się wysokiej jakości obrazem.

WAŻNE!

  • Cokolwiek robisz w komputerze, robisz to wyłącznie na własną odpowiedzialność. Jeśli coś uszkodzisz, to pretensje możesz mieć tylko do siebie.

  • Najpierw przeczytaj cały opis ze zrozumieniem, a potem, jeśli czujesz się na siłach, bierz się za pracę.

  • Zachowaj ostrożność, nie używaj nadmiernej siły, aby nie uszkodzić delikatnego urządzenia.

  • Drobne elementy (np. wkręty) wkładaj do wcześniej przygotowanego pudełka. Położone luzem, byle gdzie, uwielbiają się gubić.

  • Trawiąc płytkę drukowaną, pamiętaj, że używasz niebezpiecznej substancji żrącej. Zachowaj więc stosowne środki bezpieczeństwa. Informację na ten temat znajdziesz na opakowaniu preparatu. W szczególności taka substancja zarówno przechowywana, jak i używana musi zawsze znajdować się poza zasięgiem dzieci. Warto też zadbać o dobrą wentylację pomieszczenia, w którym odbywa się proces trawienia.

  • Autor nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne błędy w opisie.


Przypisy
* Na płytce s-video przewidziano możliwość zainstalowania dwóch typów dławika, różniących się rozstawem nóg - na schemacie montażowym (zdjęcie 5) linia ciągła i przerywana.

** Trudno dokładnie określić parametry tego dławika. Dlatego jedynym źródłem pozyskania go, jak się wydaje, może być tylko inna płyta. W 65XE i 130XE ma on oznaczenie L31. Jeśli nie mamy skąd go wziąć, to po prostu pomijamy. Jak dotychczas nie zdarzyło się, aby brak tego dławika miał jakiś negatywny wpływ. W takim przypadku punkt D na płytce s-video podłączamy w miejscu oznaczonym jako „D (opcjonalnie)”.

*** Normalnie nie montujemy tego kondensatora, o ile nie zobaczymy na ekranie monitora jakichś zakłóceń.

**** Jeżeli program, którego używasz, nie pozwala na precyzyjne ustawienie rozmiaru wydruku, możesz użyć np. bezpłatnego PhotoScape.


Bluki, 25.07.2012
Aktualizacja 08.06.2014

S-video w komputerze Atari 800XL (PDF)

- - - - - - - - - -

Postscriptum.
Ten opis kiedyś zamieściłem na AOL. Być może niektórzy użytkownicy Atari.Area już się z nim zapoznali. Wyjaśniam, że obecna aktualizacja zawiera tylko kosmetyczne zmiany.

993

(17 odpowiedzi, napisanych Różne)

Moja "10" nie ulega zmianie.
W przyszłym roku proponuję najpierw ogłosić listę gier i dać np. tydzień na zgłaszanie uwag, a potem rozpocząć głosowanie.

994

(13 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Dodam, że można też posiłkować się moim opisem złącz: http://www.freespace.com.au/filehosting/221891

995

(13 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Czy czasem telewizor nie jest ustawiony w trybie RGB?

Ewentualnie TV nie radzi sobie z impulsami synchronizacji z Atari. Jeśli możesz spróbuj z innym egzemplarzem Atari lub na innym TV.

marekp napisał/a:

Mnie też interesowało dlaczego częstotliwość prądu w gniazdkach wynosi 50Hz i dlaczego napięcie jest właśnie 220, a teraz 240V.

Teraz w Europie jest 230V.

997

(19 odpowiedzi, napisanych Sprawy atari.area)

Można też tak...

http://www.freespace.com.au/imagehosting/images/86705155997252091.png

998

(3 odpowiedzi, napisanych Zloty)

Helloooooooo gracze! Dobrze jest być z powrotem w siodle. Z wielkim zadowoleniem ogłaszamy, że stoliki na CORGS-CON sprzedają się doskonale...

Gdyby ktoś w najbliższą sobotę przebywał w Columbus w Ohio (USA) to niewątpliwie powinien odwiedzić te miejsce:  Fort Rapids Water Park Resort, & Conference Center. 4560 Hilton Corporate Drive, Columbus, OH 43232.

Więcej tutaj: http://corgs-con.webs.com/

999

(17 odpowiedzi, napisanych Różne)

Sikor napisał/a:
Bluki napisał/a:

Heli in the Caves – bardzo ładnie zrobiona gra, ale mnie odstraszyło to, że śmigłowiec w prawo leci przodem, czyli normalnie, ale już w lewo tyłem!

Co oczywiście jest wierutnym kłamstwem, choć przyznam, że obsługa odwracania deko do bani - dwa razy szybki ruch w kierunku, w który się chcemy odwrócić. Wymaga deko wprawy :)

  No tak, pewnie nigdy bym się nie domyślił.
Mam uwagę do organizatorów konkursu. Dobrze byłoby w następnym roku poprosić autorów gier o dołączenie dokumentu tekstowego zawierającego przynajmniej klawiszologię gry, chyba że jest oczywista. W Heli in the Caves jak się okazuje, nie jest

1,000

(17 odpowiedzi, napisanych Różne)

Po wstępnej selekcji wybrałem 23 gry. Problem w tym, że w pierwszej dziesiątce zmieści się tylko 10 gier... Dlatego do zestawienia nie „załapały się”, choć powinny takie gry jak: Amaurote 128, Atari Sudoku 1.3, Table Football M4+, Venture, a pewnie jeszcze kilka innych. Gdyby nie brak możliwowości zmiany prędkości, na liście pewnie znalazłby się Mini-Race, a tak mogę tę grę wpisać na 13 pozycję zaraz po Venture i Table Football M4+. W zestawieniu nie bez przyczyny pominąłem The Hunt. Choć to gra polska, autorzy „zapomnieli” o instrukcji w języku polskim – przynajmniej takiej nie znalazłem. Jeśli istnieje, to jest głęboko zakamuflowana.
Nie wiem, o co chodzi w grze Centment, bo nie udało mi się jej uruchomić. W tym przypadku ktoś zapomniał o przygotowaniu samouruchamialnej wersji (przynajmniej nie ma takiej w „paczce”).
Dwie wyróżnione przeze mnie gry (Assembloids XE, Kiki Pong) nie wyłączają same BASIC-a. Ze względu na trywialność takiej operacji nic moim zdaniem nie usprawiedliwia „zapominalskiego” programisty/kodera.
Nie bardzo wiem, dlaczego w konkursie znalazła się gra Daffy. Z dokumentu zamieszczonego razem z grą wynika, że jest niedokończona. Poza tym - prawdziwe kuriozum - gdy przypadkowo nacisnąłem „fire” gra się zresetowała, a na ekranie pojawia się menu xBiosa albo SELF TEST, zależnie od wersji.
Heli in the Caves – bardzo ładnie zrobiona gra, ale mnie odstraszyło to, że śmigłowiec w prawo leci przodem, czyli normalnie, ale już w lewo tyłem!
Przepraszam panie magistrze inżynierze Rafale, być może Twoja gra (Wybierak...) zasługuje na miejsce w pierwszej dziesiątce, ale zdołałem ją tylko odpalić, zagrać już nie... To jednak nie moje klimaty...

A teraz czas na moją dziesiątkę:

1) Deathchase XE (w tej grze jest wszystko na swoim miejscu i takie jak trzeba).

2) Galaga PET (prostota grafiki w połączeniu z ogromną grywalnością, czyli minimum środków, maksimum zabawy).

3) X:8 (strzelanka ze świetną grafiką a równocześnie nie na tyle trudna, aby trzeba było trenować miesiącami... czyli znowu świetna zabawa).

4) Battle Eagle (obok Deathchase najciekawsza grafika, zabawa może nieco mniejsza dlatego 4. miejsce).

5) Kiki Pong (przyjemna dla oka grafika i z pewnością grywalna).

6) Piranha (ach te żarłoczne rybki, trudno im się oprzeć; wciągająca gra).

7) Assembloids XE (nienaganna graficznie, ale mnie nie wciągnęła, jakby coś jej brakowało, tylko nie wiem co...).

8) Sumator (świetna łamigłówka, warto w nią pograć).

9) Attack of the Mutant Pigeons (nie wiem dlaczego, ale sprawia wrażenie sympatycznej).

10) Deathrace without Jason Statham (10-linijkowiec; nie tak łatwo cokolwiek sensownego zmieścić w 10. liniach BASIC-a, trzeba się sporo „nagimnastykować”. Wiem, co mówię, bo sam od czasu do czasu coś napiszę, dlatego takie produkcje też należy docenić).