Gopher2600 0.41.0 już dostępny

Ukazała się nowa wersja emulatora Atari 2600 – Gopher2600 0.41.0. Emulator charakteryzuje się bardzo wysoką dokładnością emulacji układów 6507, TIA i RIOT. Jest odpowiedni zarówno do grania, jak i tworzenia nowych gier, zwłaszcza w formatach CDFJ, DPC+ i ELF z koprocesorem ARM.

Wersja 0.41.0 wprowadza następujące zmiany:

Usprawnienia zrzutów ekranu:

  • Wyłączony szum RF w screenshotach
  • Brak nakładek (FPS, powiadomienia) w zrzutach

Lepsze dekodowanie DWARF:

  • Obsługa relokowalnych plików ELF
  • Wsparcie wielu sekcji wykonywalnych ELF

Poprawki emulacji ARM FPU:

  • Domyślny typ zaokrąglania ustawiony na RoundZero

Naprawione błędy:

  • Komenda POKE poprawnie modyfikuje rejestry TIA/RIOT
  • Naprawiony błąd powodujący crash przy cofaniu dźwięku

Inne zmiany:

  • Klawisz Shift umożliwia rozszerzenie zaznaczenia w oknach Source i Tracker

Więcej informacji o emulatorze.

Pobierz nową wersję z repozytorium z plikami.

ELSA 1.02

Pojawiła się nowa wersja ELSA – asemblera dla komputerów Atari XL/XE z procesorem 65C816. Program w wersji 1.02 przynosi szereg poprawek i usprawnień zwiększających wygodę i niezawodność pracy przy tworzeniu kodu w asemblerze.

ELSA to assembler będący duchowym następcą MAE Johna Harrisa. Jego autor, zainspirowany długoletnią pracą z MAE i brakiem dalszego rozwoju tego narzędzia, postanowił stworzyć nowy asembler całkowicie od podstaw. ELSA korzysta z pamięci powyżej pierwszych 64 KB, co czyni go praktycznie nieograniczonym pod względem rozmiaru tablicy symboli, i w pełni wykorzystuje natywne możliwości 65C816.

W wersji 1.02 wprowadzono między innymi dyrektywę .cpu 16, eliminującą ostrzeżenia o przekroczeniu granicy stron przez odgałęzienia. Usunięto również kilka błędów składni i błędów generujących nieprawidłowy listing, poprawiono obsługę pseudorozkazów oraz ulepszono estetykę komunikatów. Dodano też nowe zabezpieczenia, które zapobiegają tworzeniu błędnych nagłówków binarnych w przypadku braku dyrektyw adresujących.

Pełną listę zmian oraz najnowszą wersję programu wraz z dokumentacją w języku angielskim można pobrać ze strony autora.

Nadchodzi Antonia 2 - nowy akcelerator

Simius informuje o niemal ukończonych pracach nad nowym, potężnym akceleratorem dla komputerów 8-bitowych Atari – Antonia 2. Urządzenie będzie wyposażone w rdzeń procesora W65C816, pracujący z zegarem 14 MHz, oraz aż 16 MB szybkiej pamięci RAM (linearnej i bankowanej). To ogromny krok naprzód względem wcześniejszych rozwiązań dla tych maszyn.

Pozostałe parametry również robią wrażenie: 512 KB pamięci FLASH, do 1 MB bankowanej pamięci PIA, 2 MB lub 4 MB bankowanej pamięci Axlon, 16 slotów na różne wersje ROM OS oraz 8 slotów na BASIC. Antonia 2 zawiera zintegrowany BIOS i zapewnia kompatybilność z kartą graficzną VBXE. Wszystko to ma być dostępne w docelowej cenie ok. 150 USD.

Trwa obecnie zbieranie opinii na temat potencjalnego zainteresowania zakupem. Osoby zainteresowane powinny odwiedzić stosowny wątek na forum AtariAge.

BigPEmu 1.19

Ukazała się wersja 1.19 emulatora BigPEmu, uznawanego za najdokładniejszy i najbardziej rozbudowany emulator konsoli Atari Jaguar. BigPEmu cechuje się pełną zgodnością - potrafi uruchomić wszystkie komercyjnie wydane gry, a dzięki deterministycznej emulacji nie wymaga dynamicznej rekompilacji. Co więcej, działa z pełną prędkością na większości współczesnych komputerów bez potrzeby posiadania mocnego sprzętu.

Poza wiernością odwzorowania oryginalnego sprzętu, BigPEmu oferuje wiele funkcji: m.in. możliwość manipulacji czasem (cofanie/przyspieszanie), zapisywanie stanu gry, nagrywanie rozgrywki jako danych wejściowych, a nawet emulację Jaguar CD i Jaguar VR. Do tego dochodzi obsługa shaderów CRT, skryptów, gier sieciowych oraz per-profilowego mapowania kontrolerów. Emulator zawiera też rozbudowany system wizualny z nakładkami, tłem i miniaturkami gier.

Lista nowości w wersji 1.19:

  • Obsługa kolejnych przypadków niewyrównanych odczytów/zapisów - poprawki dla gry Theme Park.
  • Zmieniono zachowanie nieudokumentowanych instrukcji RISC - poprawia m.in. kierunki obiektów w Defender 2000.
  • Dodano więcej funkcji związanych z Jaguar Game Drive (część nadal zaimplementowana jako "stub").
  • Poprawki w niezdefiniowanych przypadkach działania Blittera (brak znanych wpływów na istniejące gry).
  • Dodano automatyczne buildy dla Linux ARM64 - dzięki pomocy użytkownika cubanismo.
  • Znaczne usprawnienia mechanizmu rollbacku sieciowego, wyprowadzone z projektu BigInstinct.
  • Udostępniono za pośrednictwem API skryptowego: funkcje przestrzennej lokalizacji dźwięku, odtwarzanie MOD i MP3.
  • Poprawki czasowe dla gry Val d'Isere Skiing and Snowboarding.
  • Dodatkowe zmiany w buildzie deweloperskim.

Więcej informacji oraz pliki do pobrania znajdziecie na oficjalnej stronie projektu.

Wee Ninja - platformówka na Atari 5200

Na forum AtariAge zaprezentowano wczesną wersję nowej gry platformowej na Atari 5200 – Wee Ninja. Gra inspirowana jest klasycznymi tytułami z gatunku, a szczególnie Super Mario, choć nie stanowi jego wiernej kopii. Autor udostępnił wersję WIP zawierającą pierwsze cztery poziomy i prosi społeczność o opinie na temat grywalności przed dalszym rozwojem projektu.

Sterowanie odbywa się za pomocą joysticka: dolny przycisk odpowiada za skok, a górny za atak (dostępny po zdobyciu odpowiedniego power-upa). Skoki są sterowalne – im dłużej trzymamy przycisk, tym wyżej skacze nasz bohater.

Do dyspozycji są trzy power-upy ukryte w cegiełkach:

  • czerwony ninja – tymczasowa niewrażliwość,
  • czarny ninja – możliwość rzucania zabójczych kwadratów,
  • niebieski ninja – atak kijem.

Po utracie mocy ninja bohater wraca do swojej podstawowej postaci, nie tracąc od razu życia. W trybie ninja możliwe jest także niszczenie cegiełek uderzeniem głowy. Niektóre rury prowadzą do ukrytych lokacji, a przeciwników można pokonać przez skok – niektórzy po zgnieceniu zostawiają skorupę, którą można potem użyć jako broń. Pojawiają się również serduszka dające dodatkowe życia.

Gra została przygotowana jako 64KB ROM, można ją uruchomić na prawdziwym sprzęcie z pomocą Atarimax Ultimate SD lub BackBit Pro, a także na emulatorze Altirra (zalecane użycie pliku .car).

Ścieżka dźwiękowa to adaptacja muzyki z gry Super Boy 3 na MSX – tytułu, który sam był klonem Mario.

Wersję WIP można pobrać i przetestować, a swoje uwagi zostawić w wątku na AtariAge.

Echa Outline 2025

W dniach 29 maja - 1 czerwca 2025 roku w Holandii odbyła się kolejna edycja demoparty Outline. To jedno z najdłużej organizowanych i najbardziej znanych wydarzeń sceny komputerowej w Europie. Impreza tradycyjnie skupia się na twórczości sceny Atari, ale mile widziane są także produkcje na inne platformy - od klasycznych mikrokomputerów po nowoczesne PC.

Outline to nie tylko konkursy demoscenowe – to przede wszystkim spotkanie twórców, kodujących, grafików, muzyków i fanów retro komputerów. W atmosferze wspólnego biwakowania uczestnicy mogą wymieniać się wiedzą, pokazywać swoje projekty i wspólnie świętować kulturę sceny komputerowej. Więcej informacji o samej imprezie można znaleźć na oficjalnej stronie.

Pełna lista wyników z Outline 2025 znajduje się na Demozoo.

Dodatkowo polecamy czteroodcinkową relację live, którą z imprezy prowadził 505. W raportach znajdziecie nie tylko opisy produkcji, ale też atmosfery panującej na party:

Ice-T 2.8.0

Pojawiła się nowa wersja programu Ice-T, uznawanego za najlepsze rozwiązanie telekomunikacyjne z obsługą standardów VT-100/ANSI dla komputerów Atari 8-bit. Wersja 2.8.0 przynosi szereg ulepszeń, rozszerzając możliwości programu i poprawiając kompatybilność.

Programy typu terminal były w przeszłości szeroko wykorzystywane do komunikacji z systemami BBS (Bulletin Board System), umożliwiając przeglądanie plików, wymianę wiadomości, a także pobieranie i wysyłanie danych. Były także używane do pracy z komputerami mainframe i serwerami Uniksowymi, gdzie pełniły rolę interfejsu tekstowego zdalnego dostępu.

Najważniejsze zmiany:

  • Ulepszona emulacja terminala: zaktualizowano obsługę VT-100 do poziomu VT-102, dodano wsparcie dla VT-52 oraz częściowe ANSI-BBS.
  • Wsparcie dla kolorowego tekstu ANSI, zrealizowane przy użyciu grafiki Player/Missile.
  • Dodano obsługę makr – do 12 makr po 64 znaki każde.
  • Dla użytkowników emulatorów: jeśli urządzenie D: nie jest obecne, program automatycznie ustawia H: jako domyślną ścieżkę, co umożliwia zapis konfiguracji i operacje plikowe bez DOS-a.
  • Dodano obsługę uploadu w protokole Xmodem (wersja podstawowa, pakiety 128 bajtów).
  • Możliwość odtwarzania animacji VT100 dzięki funkcji VT-parse file.
  • Poprawiona kompatybilność z SpartaDOS oraz obsługa rozszerzeń pamięci Axlon.
  • Nowe menu „Settings > Return sends” umożliwia wybór kodu wysyłanego po naciśnięciu Return.
  • Wprowadzono zestaw prywatnych kodów sterujących, pozwalających BBS-om korzystać ze specyficznych możliwości graficznych Ice-T. Dołączono animację pokazującą te funkcje.

Program i jego kod źródłowy dostępne są w repozytorium autora: https://github.com/itaych/Ice-T

Rozpoznaj: POKEY czy emulacja?

Nowe wyzwanie dla wszystkich miłośników dźwięku i sprzętu Atari! Dzięki możliwościom kartridża SUBcart oraz odpowiedniego okablowania powstała zabawa, w której można sprawdzić swoje umiejętności w rozróżnianiu dźwięków generowanych przez oryginalny układ POKEY oraz emulowany odpowiednikami w kartridżu.

Przygotowano kilka nagrań z gier i dem — zarówno z oryginalnego układu Atari, jak i z emulacji zapewnianej przez SUBcart. Zadaniem uczestników jest wskazanie, które utwory zostały zarejestrowane z rzeczywistego układu, a które z emulowanego. Tytuły utworów zostały dobrane subiektywnie, a nagrania wykonano prostym przewodem i programem Audacity, bez jakiegokolwiek postprocessingu. Pliki zostały dodatkowo przemieszane, tak by nie sugerować się nazwami.

Dla większej uczciwości zabawy zalecane jest niesprawdzanie wykresów fali w edytorach audio — liczy się tylko to, co da się usłyszeć.

Na zwycięzców czeka tytuł Audiofila Roku oraz bezcenny uśmiech kierownika. Szczegóły i nagrania dostępne są w wątku konkursowym.

Anty *AJEK Copy 1.5

Ukazała się kolejna wersja programu Anty *AJEK Copy autorstwa Sebana/Slight — narzędzia do kopiowania plików zabezpieczonych przez system Speedy 2700 Turbo Loader dla komputerów Atari 8-bit.

Nowości w wersji 1.5:

  • optymalizacja pętli czytającej bloki danych — udało się zaoszczędzić trochę cykli CPU,
  • dzięki temu dodano sprawdzanie przepełnienia bufora — zbyt duży plik kończy się błędem $9E (158 dec) – "OUT OF MEMORY",
  • dodano sterowanie silnikiem magnetofonu,
  • w paczce znajduje się ATR z BW-DOS w wersji 1.30 oraz samym Anty *AJEK Copy,
  • poprawiono zaokrąglanie MEMLO do granicy strony,
  • usprawniono procedurę wyboru interfejsu do odczytu danych.

Bufor dostępny z poziomu BW-DOS: 53504 bajtów ($D100)
Bufor bez ładowania DOS: 59658 bajtów ($E900)

Pobierz najnowszą wersję z repozytorium: https://github.com/seban-slt/antyajek/

Zachęcamy również do odwiedzenia naszego forum, gdzie trwa wątek poświęcony archiwizacji kaset.

Yoomp! trafia na Atari ST

Miłośnicy klasycznego Yoomp! mogą już zagrać w tę grę także na Atari ST! Za port odpowiada grupa Dekadence, a produkcja zawiera wszystkie oryginalne poziomy oraz zupełnie nowy tryb "Rush" - jedno długie wyzwanie złożone ze wszystkich plansz, które trzeba pokonać na jednym życiu!

Sterowanie jest intuicyjne: joystickiem w lewo/prawo poruszasz piłką, a przyciskiem fire wykonujesz dłuższy skok.

Gra jest wciąż w fazie rozwoju i może zawierać błędy. Twórcy proszą o zgłaszanie problemów w komentarzach na stronie projektu.

Autorzy portu:

  • Programowanie: Peter "Britelite" Halin
  • Grafika: Terho "Bracket" Tanskanen
  • Muzyka: Johan "Ricky Martin" Halin

Audio obsługuje maxYMiser autorstwa gwEm.

Oryginalna wersja gry powstała na Atari XL/XE, a jej autorami są: Marcin "Eru" Żukowski, Łukasz "X-Ray" Sychowicz, Bartek "BeWu" Wąsiel i Piotr "0xF" Fusik.

Grę można pobrać ze strony projektu: https://dekadencedemo.itch.io/yoomp

Coś Cię ominęło? Nie przejmuj się, poniżej znajdują się odnośniki do archiwalnych newsów. Miej jednak na uwadze, że to są ARCHIWALNE wiadomości i linki, które w nich występują mogą być już dawno nieaktualne.
Pierwsza strona (1) Następna (2) Ostatnia (205)
Lotharek.pl
Retronics
Lost Party 2025
Silly Venture 2025 SE

Szukaj

Wyszukiwarka przeszukuje zasoby atari.area, atariki oraz forum.

Twoliner

Momencik, uaktualniam...  .

Pamiętaj, żeby linki do Twolinera dodawać wyłącznie po skróceniu za pomocą serwisu tiny.pl. Jeśli coś Ciebie ominęło - skorzystaj z archiwum.

Network

konto

Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się lub załóż konto

forum

Artykuły

Wywiady

Allegro

Jako, że Allegro.pl jest bardzo często odwiedzanym serwisem przez Atarowców, umiejscowiłem poniżej wyszukiwarkę produktów związanych z naszym kochanym Atari. Chcesz coś kupić - wystarczy wpisać w okienko poniżej.


Wystarczy wpisac czego szukamy i po chwili znajdujemy sie juz na Allegro.pl.