- dely/Taquart @ 16.8.2025 @ 11:14
- Tagi: 16bit 32bit emulacja
Hatari to jeden z najpopularniejszych emulatorów komputerów z rodziny Atari ST, TT oraz Falcon, działający na wielu platformach sprzętowych i systemach operacyjnych. Dzięki niemu pasjonaci Atari mogą uruchamiać stare programy, dema i gry na nowoczesnych komputerach. Od momentu powstania Hatari stale się rozwija, a nowa wersja 2.6.1 jest kolejnym krokiem w tym kierunku.
Wśród najważniejszych zmian i poprawek wprowadzonych w Hatari 2.6.1 warto wymienić:
- MegaSTE: Użycie pamięci podręcznej (cache) zostało poprawione, aby porównywać tylko 24 najniższe bity adresu. Dodatkowo, pamięć podręczna nie jest już aktualizowana po błędzie magistrali/adresu.
- Falcon: Wprowadzono "ciasteczko" szybkiego bufora RAM (_FRB), które rozwiązuje problem z dostępem do stacji dyskietek podczas działania z pamięcią TT RAM.
- Wideo: Dodano obsługę overscan o szerokości 224 bajtów w rozdzielczości średniej na maszynach STE. Naprawiono również błąd w Shifterze, który występował podczas dostępu do $FF8260 jako słowa (regresja z wersji 2.6.0).
- VME dla MegaSTE / TT: Regiony pamięci VME zwracają teraz błąd magistrali, gdy nie jest obecna płyta VME.
Dzięki tym zmianom, emulator lepiej radzi sobie z wybranymi produkcjami. Naprawiono między innymi działanie demka "A Letter To Sommarhack" by Effect oraz częściowo "Double Rez Trouble" by DHS. Usunięto również błąd, który pojawił się w wersji 2.6.0, a dotyczył programu Spectre 3.0.
Po pełną listę zmian, a także pliki ze źródłami i binariami dla systemów Windows oraz MacOS, zapraszamy na stronę repozytorium.
- dely/Taquart @ 15.8.2025 @ 10:13
- Tagi: 16bit emulacja
Ukazała się nowa wersja zeST - projektu odtwarzającego komputer Atari ST na platformie FPGA.
Najważniejszą zmianą jest optymalizacja trybu turbo. Średnia wydajność wynosi teraz 540% w porównaniu do prawdziwego ST, co stanowi wzrost o 28% względem poprzedniej wersji (420%).
Usprawnienia objęły także obsługę ACSI. Narzędzia do partycjonowania dysków działają prawidłowo, a nowe napędy można konfigurować bez konieczności używania emulatora na PC. Dodano również wstępne wsparcie dla wielu napędów.
Wśród nowości znajduje się także eksperymentalna obsługa Wi-Fi.
Projekt zeST, dostępny na licencji GPLv3, wspiera obecnie trzy rodziny płytek FPGA:
- Microphase Z7-Lite
- MyIR Z-Turn
- Trenz Electronic TE0726 "ZynqBerry"
Więcej informacji o projekcie oraz pliki do pobrania.
- dely/Taquart @ 15.8.2025 @ 10:13
- Tagi: 8bit grafika PC
RastaConverter to konwerter grafiki, który umożliwia przekształcanie obrazów ze współczesnych komputerów do formatów używanych przez 8-bitowe komputery Atari. Narzędzie wykorzystuje biblioteki graficzne SDL2 oraz FreeImage, a sam proces konwersji polega na optymalizacji display listy. RastaConverter w pełni wykorzystuje możliwości graficzne Atari, w tym duszki, zmiany koloru w trakcie rysowania linii i multiplikację duszków.
W najnowszej wersji Beta13.1 wprowadzono liczne zmiany:
- Znacząca refaktoryzacja kodu, ułatwiająca utrzymanie projektu w przyszłości.
- Nowy, wieloplatformowy system kompilacji.
- Powrót do algorytmu LAHC, który zapewnia lepsze rezultaty niż DLAS podczas bardzo długich konwersji.
- Dodano nowe operatory mutacji.
- Dalsze usprawnienia w mechanizmach buforowania.
- Wprowadzono tryb podwójnej klatki (CRT blending), choć jest on jeszcze w fazie rozwoju.
- Dodano parametr /mutation_base=best|current (domyślnie: best), który kontroluje punkt startowy mutacji.
- Ulepszono generator liczb losowych (RNG) optymalizatora, aby był unikalny dla każdego wątku, co zapewnia stabilne i powtarzalne wyniki w operacjach wielowątkowych.
- Dostosowano inicjalizację przy niskiej liczbie kolorów, aby była zgodna z poprzednim zachowaniem.
Po więcej informacji i szczegółów na temat projektu odsyłamy do repozytorium.
Pliki binarne oraz źródła najnowszej wersji można pobrać z sekcji wydań.
- dely/Taquart @ 13.8.2025 @ 17:50
- Tagi: 8bit emulacja 7800 konsole
Dostępna jest nowa wersja eksperymentalnego emulatora Test7800 dla komputera Atari 7800 oznaczona numerem 0.2.0. To projekt wciąż w fazie rozwoju, ale już teraz umożliwia uruchomienie wielu gier, w tym tych w formacie a78 oraz "supergame" ROM.
Twórca, JetSetIlly, informuje, że emulator wciąż nie obsługuje POKEY i podobnego sprzętu, jednak emulacja 6502, TIA oraz RIOT jest dobrze przetestowana, ponieważ pochodzi z projektu Gopher2600. Nowością jest implementacja układu MARIA.
Wśród poprawek w wersji 0.2.0 znalazły się liczne ulepszenia, które zwiększają kompatybilność z grami. Oto lista najważniejszych zmian:
- Poprawiono sposób obsługi list wyświetlania (DL), co naprawia błędy w grach Ninja Golf oraz One-on-One Basketball.
- Skorygowano liczbę cykli w fazie pre-DMA, co rozwiązuje problemy w grach Summer Games, Karateka oraz Crossbow.
- Ulepszono taktowanie TIA oraz uwzględniono wolny dostęp do pamięci, dzięki czemu poprawiono muzykę i szybkość gry Jinks.
- Naprawiono błąd odczytu DPPL i DPPH, który występował tylko na początku DMA, co miało wpływ na gry Fatal Run, Motorpsycho i Midnight Mutants.
- Wprowadzono brakujący "colour kill bit", co naprawia błędy kolorów w Midnight Mutants.
- Usunięto błędne mapowanie pamięci do pamięci systemowej, co rozwiązało problem w grze Choplifter!.
- Naprawiono tryb krokowy w debuggerze.
- Poprawiono synchronizację z wideo, co zmniejsza problemy z buforowaniem dźwięku. Usprawnienie działa szczególnie dobrze w wersji dla systemu Linux.
- Zmieniono paletę kolorów PAL na PAL_LUM3_COOL.pal.
Więcej informacji o projekcie można znaleźć w repozytorium. Nową wersję do pobrania znajdziecie w sekcji wydań.
- dely/Taquart @ 12.8.2025 @ 09:47
- Tagi: 8bit programowanie
Larek, znany polski twórca i pasjonat Atari, zaprasza na kolejny odcinek swojego kursu pisania gier na 8-bitowe Atari. Jedenasta część popularnej serii "Piszemy grę" będzie miała premierę na kanale YouTube już w środę 13 sierpnia o godzinie 20:00.
Dla tych, którzy jeszcze nie mieli okazji zapoznać się z twórczością Larka, przedstawiamy krótkie podsumowanie jego dokonań. Larek to:
- Użytkownik komputerów Atari od 1988 roku.
- Autor kilkudziesięciu gier i programów na Atari XL/XE oraz PC, w tym zaawansowanych produkcji jak gra Laura.
- Twórca filmów ze zlotów oraz serii poradników, w których w przystępny sposób prezentuje i testuje zagadnienia związane z Atari.
Wszystkich, którzy chcą nadrobić zaległości, zapraszamy do oglądania poprzednich odcinków. Pełna playlista jest dostępna na platformie YouTube.
Więcej informacji i link do nadchodzącego odcinka.
- dely/Taquart @ 11.8.2025 @ 21:15
- Tagi: 32bit gry Falcon
Dla wszystkich fanów Dooma na Atari Falcon030 mamy wspaniałą wiadomość! Ukazała się nowa wersja popularnego portu Bad Mood v2.01, która wprowadza szereg usprawnień i długo oczekiwanych nowości.
Najważniejszą zmianą jest dodanie pełnego wsparcia dla kultowej drugiej części gry - Doom II. Dzięki poprawkom w kodzie i udostępnieniu odpowiedniego cache'u BMC, gracze mogą teraz cieszyć się obiema częściami na swoim Falconie.
Wśród innych znaczących usprawnień warto wymienić:
- Pełne wsparcie dla akceleratorów DFB1/DFB1X 50MHz, w dwóch wersjach: z użyciem DSP i bez.
- Poprawione wsparcie dla "odchudzonej" wersji 4MB, która teraz działa poprawnie i wspiera MIDI oraz oferuje lepszą jakość dźwięku SFX.
- Ekran tytułowy jest teraz przyciemniany, gdy otwarte jest menu gry, co ułatwia czytanie.
- Głośność muzyki w grze można ustawiać niezależnie od głośności muzyki w menu.
- Wszystkie ustawienia dźwięku są teraz dostępne z poziomu konfiguracji, a nie wbudowane w poszczególne warianty gry.
- Optymalizacja konfiguracji dla każdego pliku wykonywalnego TOS, co pozwala dostosować ustawienia (np. stereo, dodatkowe kanały audio, wyższa jakość miksu) do możliwości sprzętu.
- Możliwość jednoczesnego istnienia cache'u BMC dla wersji 14MB i 4MB w tym samym katalogu.
Więcej informacji i pliki do pobrania znajdziecie na stronie projektu.
- dely/Taquart @ 10.8.2025 @ 18:26
- Tagi: 8bit gry
Kolejne niesamowite postępy w pracach nad portem jednej z najsłynniejszych bijatyk wszech czasów - Street Fighter 2 na Atari 8-bit. Opracowaniem kodu zajmuje się Vega, a efekty jego pracy są naprawdę imponujące.
Street Fighter 2 to kultowa bijatyka, która zadebiutowała w salonach gier, a następnie została przeniesiona na liczne konsole i komputery domowe. Gra zdefiniowała gatunek gier walki, wprowadzając mechaniki, takie jak skomplikowane kombinacje ciosów, unikalne postacie z własnym stylem walki i bogate, interaktywne areny. Do dziś cieszy się ogromną popularnością i jest uznawana za jeden z najważniejszych tytułów w historii gier wideo.
Vega udostępnił właśnie dwa nowe filmy z rozgrywki. Widać na nich jak sprawnie działa już dodana grafika tła. Wkrótce możemy spodziewać się kolejnych etapów prac nad grą!
Filmy do pobrania:
Wątek na AtariAge, gdzie na bieżąco można śledzić postępy w pracach nad grą.
- dely/Taquart @ 10.8.2025 @ 18:26
- Tagi: 8bit emulacja
Altirra, jeden z najbardziej zaawansowanych emulatorów 8-bitowych komputerów Atari, doczekał się kolejnej wersji testowej. Tym razem jest to Altirra 4.40 test 17, która wprowadza serię poprawek i usprawnień.
Altirra to wysokiej jakości emulator, który wiernie symuluje działanie 8-bitowych komputerów Atari. Jest ceniony w społeczności za dokładność emulacji oraz bogaty zestaw narzędzi dla deweloperów, w tym potężny debugger. Dzięki temu jest idealnym wyborem zarówno dla zwykłych użytkowników, jak i programistów tworzących oprogramowanie na klasyczne platformy Atari.
Najważniejsze zmiany w Altirra 4.40 test 17 obejmują:
- Naprawiono niepotrzebne czyszczenie bufora linii w emulacji ANTIC.
- Naprawiono problem, w którym okno historii czasami nie pokazywało efektywnego adresu instrukcji po zatrzymaniu na punkcie przerwania dostępu do pamięci.
- Dostosowano przewijanie poziome w oknie pamięci i zaimplementowano historię.
- Poprawiono wizualne zachowanie podczas zmiany rozmiaru okna z zadokowanymi panelami.
- Zadokowane panele nie wyświetlają już pasków tytułu okna.
- Ponownie włączono motyw okna systemu operacyjnego dla paneli z odłączonymi oknami i włączono przyciski minimalizacji/maksymalizacji.
- Zwiększono progi przeciągania, aby zmniejszyć ryzyko przypadkowego odłączenia paneli okna.
Po uaktualnione binaria i źródła odsyłamy do odpowiedniego wątku na forum AtariAge.
- dely/Taquart @ 6.8.2025 @ 20:10
- Tagi: 16bit scena
W miniony weekend w Helsinkach, w Finlandii odbyło się Assembly 2025, jedna z największych imprez demoscenowych na świecie. W demo compo zaprezentowano demo dla Atari STE o nazwie Googles Mapped, które zajęło 7. miejsce
Assembly to coroczna impreza komputerowa, która łączy entuzjastów demosceny, gier i programowania. To święto kreatywności, gdzie twórcy z całego świata prezentują swoje umiejętności w różnego rodzaju konkursach, takich jak tworzenie dem, czy grafiki komputerowej.
Dla wszystkich, którzy chcieliby zobaczyć Googles Mapped, udostępniono możliwość pobrania dema z popularnych serwisów demoscenowych. Można to zrobić na stronie Demozoo oraz Pouet.
Co więcej, dzięki projektowi AtariAviary, czyli emulatorowi Hatari działającemu bezpośrednio w przeglądarce, możecie obejrzeć to demo bez konieczności pobierania i instalowania emulatora. Wystarczy kliknąć w ten link.
- dely/Taquart @ 6.8.2025 @ 20:10
- Tagi: gry czasopisma
Dla wszystkich fanów polskiego retrogamingu i prasy komputerowej nadchodzi niebywała gratka. Retronics ogłosił plany wznowienia pierwszego numeru legendarnego magazynu SECRET SERVICE.
To nie będzie zwykły reprint. Wydanie określane jako "extended" ma zawierać o 25% więcej stron niż oryginał. Na dodatkowych 12 stronach znajdziemy ekskluzywne, niepublikowane wcześniej wspomnienia Pegaza, dotyczące początków prasy growej w Polsce. Całości dopełnia premierowy komiks autorstwa Śledzia.
Numer został złożony od nowa z wykorzystaniem współczesnych narzędzi DTP, co gwarantuje wysoką jakość wizualną. Poprawiono błędy z pierwszego wydania, a druk cyfrowy na papierze kredowym z klejonym grzbietem ma zapewnić "boskie kolory i idealnie ostre screeny".
Dla kolekcjonerów przygotowano również specjalną, limitowaną wersję premium z czarną obwolutą oraz możliwością personalizowanej dedykacji od samego Pegaza.
Więcej informacji i możliwość złożenia preordera znajdziecie na stronie sklepu Retronics.
Coś Cię ominęło? Nie przejmuj się, poniżej znajdują się odnośniki do archiwalnych newsów. Miej jednak na uwadze, że to są ARCHIWALNE wiadomości i linki, które w nich występują mogą być już dawno nieaktualne.